Diablo IV slår Blizzard-rekord – 10 000 års speltid de första dagarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Trams. Jag älskade ettan och tvåan. Trean var kass initialt men blev en 6/10 efter lite iterationer. Fyran har jag kollat mycket streams på och det kommer jag inte köpa. Urvattnat och fördummat. Det är klart massorna gillar det men det har inget med Diablo 1 och 2 att göra.

Du har kikat på streams. Ja men dåså.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

https://www.metacritic.com/game/pc/diablo-iv

nu börjar de ärliga recensionerna komma in från spelare och inte betalda recensioner / streamers.

ser ut att vara ännu ett mediokert diablo men köper väl det på nån 50% rea som jag gjort med alla andra och lirar igenom kampanjen

Ja läser du kommentarerna från dessa som gett betygen så hade jag nog hellre gått på dom seriösa recensionerna 😆

Herregud alltså. Ger 0 i betyg för att det finns en ingame shop som man inte ens behöver använda. Eller att spelet är repetitivt…. Well… 😆

Detta är utan tvekan ett sjukt bra spel enligt mig. Men jag gillar att nöta som i dessa spel. Det är väl helt enkelt inte för alla.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Testade betan till lvl 20. Har inget sug att spela datorspel just nu annars hade jag köpt och gett det en ärlig chans men som D2 fanatiker är inte itemization och skills "rätt" för mig. Objektivt, utifrån det lilla jag spelat, tycker jag att det verkar vara ett bra spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Du har kikat på streams. Ja men dåså.

Ja, inte behöver jag styra spelet själv för att begripa grundläggande spelmekanik och komplexitet. I synnerhet inte när jag redan testat betorna. Hoppas du inte blev ledsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exitus:

Jag ger spelet 8/10, perfekt för casuals och även för no-lifers som mig.
Dock skulle jag personligen vilja ha betydligt svårare bossar att möta, tänk dig raids från Lost Ark, det hade jag gillat.

Har du gjort t3 questen?
Man steamrollade allt tills man kom dit som 46 och försökte ta första knubbis riddaren som är 50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

https://www.metacritic.com/game/pc/diablo-iv

nu börjar de ärliga recensionerna komma in från spelare och inte betalda recensioner / streamers.

ser ut att vara ännu ett mediokert diablo men köper väl det på nån 50% rea som jag gjort med alla andra och lirar igenom kampanjen

Ja, recensionsbombning från vuxenbebisar känns som en väldigt seriös klick att ta på allvar...

Personligen tyckte jag väldigt mycket om D3 och såg fram emot D4, men det ser tyvärr ut som att Blizzard var för försiktiga med att innovera serien. Så jag kommer, precis som du, att vänta på rean för att spela kampanjen åtminstone.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeris:

Tyckte hela kampanjen kändes intressant. Mycket intressanta side quests och historier om folket runt omkring. Tråkigt att man ej kan gå upp till world tier 3 (nightmare) innan man är klar med kampanjen då man väldigt lätt överlevlar om man gör mycket side content på vägen.

Jag ser det mer som att om man kommer upp till lvl 50 innan kampanjen är slut så gör man dålig skada pga. fiende scaling och att man inte har bra gear eftersom godbitarna verkar vara gömda bakom T3 och endgame.

Skrivet av Oliver91:

https://www.metacritic.com/game/pc/diablo-iv

nu börjar de ärliga recensionerna komma in från spelare och inte betalda recensioner / streamers.

ser ut att vara ännu ett mediokert diablo men köper väl det på nån 50% rea som jag gjort med alla andra och lirar igenom kampanjen

Att läsa MetaCritic recensioner borde vara det sista man gör...flera av dem känns skrivna av folk som knappt spelat spelet eller bara tittat på streams.

Citat:

No matter how great a story is or gameplay mechanics are, none of it matters if there are so many technical issues that the game becomes unplayable — which is the case for Diablo 4.

Vilka technical issues? Det fungerar så otroligt bra jämfört med flera releaser detta året och definitivt bättre än D3.

Citat:

Waaaaaaaaaay too expensive for a Diablo 3 reskin. Would have liked way more complexity to the game, something more similar to POE.

D4 är långt ifrån en D3 reskin då Blizzard verkligen lyckats att uppdatera motorn till "äkta 3D". Mycket mer avancerade funktioner och spelet ser ju verkligen otroligt ut på de flesta ställen. Gällande komplexitet borde personen som skrev det lira PoE2 som kommer om ett kort tag. Jag är så glad att D4 inte är överkomplext som PoE som i princip kräver en guide för att ens förstå en fraktion av spelet. Jag skulle snarare säga att det är tur att båda spelen skiljer sig åt så att folk som gillar superkomplicerade spel kan lira PoE och folk som föredrar lite enklare ARPG får sitt D4.

Sen är inte D4 på något sätt 100% perfekt, vi får se vad som tillkommer under resans gång. PoE och D3 har ju mängder med uppdateringar under bältet så det blir lite orättvist att jämföra content mässigt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Ja, inte behöver jag styra spelet själv för att begripa grundläggande spelmekanik och komplexitet. I synnerhet inte när jag redan testat betorna. Hoppas du inte blev ledsen!

Åh nej då, jag blev inte ledsen, så det behöver du inte vara orolig för 🙂. Tyckte bara det var ett utomordentligt korkat ställningstagande att du helt kunde avfärda allt bara för att du minsann kikat på lite streams, det var allt.

För det är ju två helt olika saker att se något bara och göra det o verkligheten. Tänk de som sitter och skriker på domare eller spelare under sportevenemang...Man kan förstå regler och allt till 100%...men att faktiskt vara där själv på planen och ta besluten osv så blir det en helt annan femma, perspektivet ett helt annat. Är ju exakt samma sak här.

Men har du testat betorna också så vet du ju lite mer hur spelet är att faktiskt spela, stämningen, ljuden osv (dock misstänker jag att du typ skiter i sånt utan är en max-minare ut i fingertopparna med tanke på din inställning, men jag kan ha fel, bara en känsla) framkom nu i ditt svar, och det ändrar ju situationen en aning i varje fall.

Tycker dock fortfarande det hela är lite skitnödigt och jag tror en saftig dos av nostalgi lurar här med tanke på att du verkar gillat D1 och D2. I vilken värld var de speciellt komplexa spel med ett enormt djup menar du? Klart det finns djup, jag kan inte lira D2 på samma nivå som en råbarkad expert, inte ens nära. Men detsamma gäller D3 och D4...Djupet finns där, det är bara du som väljer att förneka eller förminska det. Sen om det är något slags förrakt mot Blizzard eller annat som spökar vet jag inte. Kanske du bara vant dig vid PoE eller liknande och ja, den nivån ligger inte Diablo på, har aldrig gjort och kommer mest sannolikt aldrig göra heller.

Men det gör knappast D4 "urvattnat och fördummat" ställt mot tex D1 eller D2. Det resonemanget kan jag liksom inte skriva under på. Det låter bara som förrakt mot Blizzard eller att du själv helt enkelt spelar spel som ligger på en annan nivå och vant dig vid dem och inte inser att Diablo aldrig legat på den nivån du nu spelar på.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Men det gör knappast D4 "urvattnat och fördummat" ställt mot tex D1 eller D2.

Vi är ganska många som känner att dagens spel är fördummade jämfört med hur dom gjordes "förr". Målet idag är att tjäna så mycket pengar som möjligt istället för att göra ett så bra/roligt spel som möjligt. Det leder till feg design av utvecklarna för att inte skrämma bort den stora massan. Samt diverse pay-to-win mekaniker som automatiskt gör spel sämre.

Att man gillar äldre spel vs. nyare beror alltså inte automatiskt på nostalgi eller hat mot ett visst spelföretag, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Vi är ganska många som känner att dagens spel är fördummade jämfört med hur dom gjordes "förr". Målet idag är att tjäna så mycket pengar som möjligt istället för att göra ett så bra/roligt spel som möjligt. Det leder till feg design av utvecklarna för att inte skrämma bort den stora massan. Samt diverse pay-to-win mekaniker som automatiskt gör spel sämre.

Att man gillar äldre spel vs. nyare beror alltså inte automatiskt på nostalgi eller hat mot ett visst spelföretag, etc.

Jag är med dig. Men i många fall tycker jag äldre spel höjs upp till skyarna för att de var så hardcore och avancerade förr när det i grunden kanske var spelarna som var sämre, infomation var inte lika enkel att få tag på utan folk klarade sig på egen hand i större utsträckning, många var kanske yngre och knappt kunde språket och design som var otydlig eller rentav bristfällig vilket introducerade svårigheter men det var liksom inte svårighet och djup på ett bra vis alla gånger.

Bara ta Vanilla wow tex. Folk påstår att det var minsann så hardcore och allt jämfört med retail. Classic wow kommer och folk får ner Ragnaros nere i molten core utan full 40 man raid och alla som var med var inte ens maxlvl...lycka till att få ner bossar i en modern raid med svårighetsgrad mythic om man saknar en person eller hälften av gruppen underpresterar gravt...

Så det betyder ju inte automatiskt att det är giriga företag som designar spel för alla utan djup för att tilltala många heller. Utvecklingen går framåt och man har ju också lärt sig bättre vad som funkar och inte.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Har du gjort t3 questen?
Man steamrollade allt tills man kom dit som 46 och försökte ta första knubbis riddaren som är 50

Ja men jag körde den dock inte solo, och eftersom jag körde sidequests under Act 1 och Act 2 så var jag level 51 så det var enkelt.

Däremot har jag försökt köra T4 Capstone underlevlad, hittills har det inte gått bra när jag möter bossen.
Men nu är jag level 65, ska göra ett försök senare idag igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exitus:

Ja men jag körde den dock inte solo, och eftersom jag körde sidequests under Act 1 och Act 2 så var jag level 51 så det var enkelt.

Däremot har jag försökt köra T4 Capstone underlevlad, hittills har det inte gått bra när jag möter bossen.
Men nu är jag level 65, ska göra ett försök senare idag igen

Bossen är galen. Klarade precis det på level 68 😂 flög igenom mobsen på väg dit

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk

Många verkar inte tänka på att Diablo IV är uppbyggt på ett sådant sätt att mer innehåll kan lätt läggas till betydligt enklar än tidigare, nya bossar, events m.m..

Skulle vilja hävda att Diablo 4 är mindre upprepande än tidigare titlar. Efter ha spelat kampanjen och en del i nightmare så är Diablo 4 i slutändan ett bra spel, det finns dock vissa saker som saknas, till exempel runor, men det är möjligtvis något som kommer senare.