Permalänk

Pico4, suddig bild

Jag köpte för en tid sedan ett VR headset som heter Pico 4 för att främst använda till FS2020. Som det var första gången jag hade ett headset på huvudet så visste jag inte riktigt vad jag hade att förvänta mig.
Jag måste säga att jag tycker att bilden är lite suddig, ungefär som att inte ha glasögonen på sig. I många recensioner så har man ju annars ofta berömt Pico 4 för des skarpa bild. Jag har ju glasögon under headsetet och man kan ju undra om det är det som är problemet. Jag har testat med terminalglasögon men det blev snarare sämre.
Har man för lite datorkraft eller grafikkort så kan ju det ställa till det men bilden är lika oskarp under picos egna videor när datorn inte är inblandad.
Man kan ju undra om det finns någon slags skärpeinställning men det enda jag kan hitta är inställning för avståndet mellan pupillerna.
Jag kan dock inte se någon direkt skillnad vad jag än ställer in. Jag har 70mm förresten.
Bilden är inte fruktansvärt oskarp men tillräckligt dålig för att det skall vara svårt att avläsa instrumenten i cockpit, även i godlike mod.
Det borde finnas någon slags tavla i stil med den optikerna använder för att avgöra någons synskärpa. Det borde vara ett någorlunda objektivt sätt att avgöra ett VR headsets bildskärpa.
Vad jag undrar är om det är helt normal bildkvalité för ett VR headset att vara lätt oskarp eller om det kan vara något vajsing med mitt exemplar.

Visa signatur

Bjornj

Permalänk
Medlem

Om du inte har testat några andra VR-headset och således inte har några referensramar när det kommer till VR så skulle jag vilja påstå att det beror på att det är just VR. Om du vill ha en "knivskarp" bild i VR och framförallt vill spela simulatorer så skulle jag säga att HP Reverb G2 är det bästa (och mest prisvärda) alternativet i dagsläget.

Hur har du kopplat Pico 4 till datorn? Samt vad har du för komponenter i densamma?

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Moderator
Moderator

Glasögon gör det nog svårare och det kommer inte att vara knivskarpt men det är lätt att råka ställa om IPD felaktigt.
Är det oskarpt om du bara tittar med ena ögat?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Mizccc:

Om du inte har testat några andra VR-headset och således inte har några referensramar när det kommer till VR så skulle jag vilja påstå att det beror på att det är just VR. Om du vill ha en "knivskarp" bild i VR och framförallt vill spela simulatorer så skulle jag säga att HP Reverb G2 är det bästa (och mest prisvärda) alternativet i dagsläget.

Hur har du kopplat Pico 4 till datorn? Samt vad har du för komponenter i densamma?

Pico 4 är ju trådlöst kopplad (wifi) och virtual desktop. Det finns även usb anslutning men den anses sämre av förståsigpåarna. Grafikkortet heter Gforce RTX 3060 men som jag skrev, bilden blir inte bättre med picos inbyggda videor.

Visa signatur

Bjornj

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Glasögon gör det nog svårare och det kommer inte att vara knivskarpt men det är lätt att råka ställa om IPD felaktigt.
Är det oskarpt om du bara tittar med ena ögat?

Det blir ingen skillnad med ett öga i taget. Och IDP gör som jag skrev ingen skillnad heller.
Om jag stegar igenom hela spannet från 60 till 72 mm eller vad det var så ser jag faktiskt
ingen förbättring för något avstånd.
Jag frågad en optiker vilka glasögon som var lämpliga men hon kunde inte svara på det.

Visa signatur

Bjornj

Permalänk
Medlem

misstänker att du inte får headsettet nära ögonen nog, har du testat att trycka in den i ansiktet?

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Glasögon fungerar inte, det är en nödlösning.
Du behöver antingen använda linser eller bäst av allt, linser till headsetet.
Sök på VR prescription lenses så får du lite alternativ.
Vr optician, HonsVR, Vr rock är några tillverkare jag känner till och som är populöra

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc