Var fjärde svensk piratkopierar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Tack vet jag ARRS.

Försökte googla mig fram till vad du syftar på men utan lycka, lust att utveckla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Jag slutade nog för att jag tog examen och började jobba och ekonomin blev stabil och jag ville heller inte tumma på kvalitén.

Jag tänkte lära mig Alias Autostudio. Måste bli student igen för att ha råd.

Permalänk

Hur många svarar egentligen ärligt på en sådan slags fråga? Majoriteten lär ju veta att vad de pysslar med inte är lagligt så varför skulle man vara uppriktig trots anonymitet? Jag tänker samma sak kring enkäterna om drogbruk bland folk.

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk
Medlem

Känns väldigt högt?
Vilka tillfrågades?

Jag är inte förvånad över ökningen dock, det har man ju sett till att skapa ett så vidrigt klimat kring streamingtjänster som möjligt så självklart att folk tröttnat och letar alternativa vägar.

Piratkopiering har gynnat filmindustrin något fruktansvärt, men det går inte att sätta ett pris på "word of mouth" eller rekommendationer till vänner.

Det har inget att göra med den pressade ekonomin - det har allt att göra med att du nu behöver 20st tjänster för samma utbud som det räckte med 1 för 6-7 år sedan.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

piratkopiering handlar ju främst om att de tjänster som finns tillgängliga är undermåliga. De flesta vill ha ett enkelt sätt att tillgå media, men när detta inte är enkelt och flexibelt då blir ju piratkopiering ett alternativ.

Jag gör mig också skyldig, förra veckan laddade jag hem Prey från 2006 till PC? Varför? För att det inte går att köpa längre, Jag hade gärna betalt för spelet, men det spelet är nedtaget från alla speltjänster (troligtvis p.g.a copyrightad musik som användes i spelet), det är ju abandonware i dagsläget. Jag har dock ägt spelet i fysisk PC version när det släpptes. så 2K Games har ju fått pengar för spelet en gång i tiden.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Finns bara en vettig lösning för att få bort detta. EN streamingtjänst med ALLT material till en rimlig kostnad. När man måste betala för 5-10 olika tjänster för att kunna se det man vill så är det inte konstigt att det börjar laddas ner mer igen, det blir för dyrt och krångligt helt enkelt.

Mediaföretagen skjuter sig själva i fötterna som de agerar nu.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

*Uppmaning*
Det är inte tillåtet att antyda man piratkopierar eller innehar piratkopierat material.

/Mod

Då kanske man inte ska posta en artikel som säger att 1/4 svenskar piratkopierar 🤦‍♂️
Troligtvis en överrepresentation av piratkopierare på sweclockers dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

https://media.makeameme.org/created/really-who-would-5c9472.jpg
Streamingtjänster slog ju igenom för att folk vill göra rätt för sig så länge det är smidigt och rimligt prissatt.

Är det för mycket pain så väljer folk att piratkopiera istället eftersom det är smidigare.

Som spel som hade online- eller DRMkrav som gjorde det problematiskt för de som faktiskt betalt för grejerna. De som piratkopierade fick en mycket bättre upplevelse.

Precis. Det handlar inte bara om pengar, det ska vara smidigt. Varför skafa 97897987 olika abonnemang och leta efter just den där serien&filmen när allt finns i plex?

Netflix gjorde det lättare för folk några år sen nu är det komplicerat igen...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Breaking news: Samhället är fyllt med parasiter som vill att allt här i livet ska vara gratis.

Övriga nyheter: Vatten är vått.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TraXx:

Breaking news: Samhället är fyllt med parasiter som vill att allt här i livet ska vara gratis.

Övriga nyheter: Vatten är vått.

Haha snacka om nedvärderande tolkning av människors motivering till att inte ha 25 olika streamingtjänster – när de bara vill kolla på en film. Är du så här skön på fest också?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Hyllbert:

Då kanske man inte ska posta en artikel som säger att 1/4 svenskar piratkopierar 🤦‍♂️
Troligtvis en överrepresentation av piratkopierare på sweclockers dessutom.

Jag tycker att det är fullt möjligt att diskutera ämnet utan att prata om huruvida man själv piratkopierar eller inte. Den diskussion som pågår om huruvida streamingtjänsternas agerande eldar på det eller inte är ett strålande exempel, och en diskussion som jag personligen tycker är både relevant och intressant

Känner man att det är väldigt knepigt att hålla sig inom reglerna i just den här diskussionen går det självklart att avstå.

Permalänk
Medlem

Ni glömde lägga till en omröstning så man kunde se hur det ligger till med samma fråga bland Sweclockers läsare.

Lite statistik är väl aldrig fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag tycker att det är fullt möjligt att diskutera ämnet utan att prata om huruvida man själv piratkopierar eller inte. Den diskussion som pågår om huruvida streamingtjänsternas agerande eldar på det eller inte är ett strålande exempel, och en diskussion som jag personligen tycker är både relevant och intressant

Känner man att det är väldigt knepigt att hålla sig inom reglerna i just den här diskussionen går det självklart att avstå.

Om man själv piratkopierar eller inte känns väldigt relevant till en sådan nyhet anser iaf jag.
Som sagt ganska dumt att posta en sån artikel om man har såna regler.

Skrivet av exroz:

Ni glömde lägga till en omröstning så man kunde se hur det ligger till med samma fråga bland Sweclockers läsare.

Lite statistik är väl aldrig fel?

Nej, det är inte tillåtet ser du väl.

Permalänk
Medlem

Känner inte till någon i min närhet som piratar material och själv har jag varken tiden eller tålamodet och tycker lagliga alternativ är att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Det var länge sedan jag laddade ner något på olagligt vis faktiskt.

Det lockar mer och mer eftersom det är så pass många olika tjänster man behöver för att se det man vill.

Jag slutade nog för att jag tog examen och började jobba och ekonomin blev stabil och jag ville heller inte tumma på kvalitén.

Får se vad som händer i framtiden - man är ju bara några knapptryck bort från att ladda ner saker 😁

De blir lite blandat ska jag villigt erkänna. Ta Apple+ det finns en del bra där, men de släpper det på tok för utspritt så då blir de inga pengar, och när man inte kan ha en roadmap för när nya serier eller säsonger kommer utan man vill att folk ska låta suben rulla på i blindo ja då blir det piratat i stället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Breaking news: Samhället är fyllt med parasiter som vill att allt här i livet ska vara gratis.

Övriga nyheter: Vatten är vått.

Breaking news: Företag vill leverera mindre och ha mer betalt.

Övriga nyheter: Folk vill inte betala för dåliga tjänster.

Permalänk
Medlem

Tycker det börjar bli så bökigt nu för tiden när man vill kolla på något. Det ena finns på streamingtjänst A och det andra jag vill se finns på streamingstjänst B. Sen händer det att jag vill se något som finns på streamingstjänst C.
Det finns ju inte en enda streamingtjänst som innehåller allt jag vill se. Så som det är nu så slutar man ju upp med 3-5 abbonemang för att kunna se typ lika många olika serier/filmer.
Sen måste man googla sig fram för att hitta vilken streamingtjänst som har det man vill se.
Jag vägrar betala för mer än två streamingstjänster. Egentligen vill jag inte betala för mer än en.

Förstår att piratande är populärt. Det är tydligen sjukt mycket smidigare och "gratis"

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Svårt att egentligen mäta, även tech youtubers är oärliga när de komiskt försöker påstå att deras plex ihop med nvidia shield har ett filmbibliotek som är legit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Breaking news: Samhället är fyllt med parasiter som vill att allt här i livet ska vara gratis.

Övriga nyheter: Vatten är vått.

Berätta gärna mer om dessa parasiter och utveckla tack alt. sluta projicera.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Ja, jag är illa tvungen till vissa äldre spel som överhuvudtaget inte finns att få tag på digitalt "host" EA "host" såkallat "abandonware"

Sen är det ju en del tv-serier som ej kommer direkt till de svenska varianterna av streamingtjänster och något som måste "piratas" är om man sitter och kladdar i VM med äldre operativsystem som ej finns att tillgå i digital form på annat sätt.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag tycker att det är fullt möjligt att diskutera ämnet utan att prata om huruvida man själv piratkopierar eller inte. Den diskussion som pågår om huruvida streamingtjänsternas agerande eldar på det eller inte är ett strålande exempel, och en diskussion som jag personligen tycker är både relevant och intressant

Känner man att det är väldigt knepigt att hålla sig inom reglerna i just den här diskussionen går det självklart att avstå.

ja känner bara att dessa väl strikta forum regler i ämnet väcker piraten i mig.

Permalänk
Medlem

Betalar gärna för mig när priset speglar utbudet/smidigheten man får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Finns bara en vettig lösning för att få bort detta. EN streamingtjänst med ALLT material till en rimlig kostnad. När man måste betala för 5-10 olika tjänster för att kunna se det man vill så är det inte konstigt att det börjar laddas ner mer igen, det blir för dyrt och krångligt helt enkelt.

Mediaföretagen skjuter sig själva i fötterna som de agerar nu.

Håller med.

Dock är det tyvärr för många kockar som försöker koka soppan (läs de stora filmföretagen) , och att de skulle enas och gå ihop och göra det bästa för konsumenten ser jag som extremt liten. I grund och botten handlar det om kontroll, pengar, och aktieutveckling. Som alltid.

När jag tänker efter har jag nog faktiskt ingenting emot att kanske ha 3-5 st olika abonnemang (kör Netflix och Apple TV+ i nuläget) för film och tv serier så länge som prisbilden känns vettig/motiverad. Det jag HAR problem med är att bolagen fortfarande inte nyttjar tekniken fullt ut och erbjuder bild och ljud i riktigt, riktigt hög och bra kvalitet. Det är väl endast Sony med sin bravia core tjänst (som väl är knuten till deras tv apparater) som faktiskt verkar kunna matcha fysiska 4k bd skivor i bild och ljud i dagsläget.

Spelindustrin tycker jag på många sätt känns mycket mer mogen kontra filmindustrin när det kommer till digitala plattformar, vettig prisbild samt enkelhet. Jag köper extremt få spel till fullpris numera. Om företaget bakom spelet i fråga inte heter From Software blir det cd-keys eller invänta en steam/playstation rea innan köp sker.

Jag skulle inte bli förvånad om det kommer någon tredjeparts aktör i framtiden som bygger ett smidigt interface/tjänst där alla streamingtjänster för film och tv serier hamnar. Har du tex 5 olika abonnemang så är det fortfarande bara ett login som gäller och du ser alla bolagens utbud samtidigt.

Permalänk
Medlem

Vill man se riktig 4k så är alternativet att köpa en bly ray spelare och stoppa i en skiva som någon jävla grottmänniska. Jag använde en skiva senast när BF3 kom och då fick jag temporärt montera in dvd läsaren....

Permalänk
Medlem

25% låter mycket jag känner ingen som piratar, däremot en och annan som kollar på mindre noggranna streamingsidor vilket kanske kan räknas.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Värst är när man inte ens kan göra rätt för sig själv

Serier så som Babylon 5 eller StarGate går inte ens att streama/köpa digitalt.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Nej, det är inte tillåtet ser du väl.

Information är kunskap. Himla tråkigt att ha ett forum där viss kunskap är förbjuden.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Hyllbert:

Då kanske man inte ska posta en artikel som säger att 1/4 svenskar piratkopierar 🤦‍♂️
Troligtvis en överrepresentation av piratkopierare på sweclockers dessutom.

Noelia svarade dig. Ser inte att jag behöver tillägga något.
Alla artikeltrådar står under samma regler som forumet i stort.

Skrivet av Implor:

Värst är när man inte ens kan göra rätt för sig själv

Serier så som Babylon 5 eller StarGate går inte ens att streama/köpa digitalt.

Jag hade gärna tittat på båda serierna men går ju varken köpa eller stream:a. Verkar tom svårt att få tag på i DVD-format även om jag hade haft en ODD hemma. Jag hoppas på att SG kommer på någon streamingtjänst. Senast pratades det om Amazons Prime video. Än hellre, köpa digitalt alla säsonger ur de tre serierna och ha det avklarat.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

And on this subject.. RIP RARBG

Riktigt tråkigt. Och inte en spänn donerade jag.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk

I sämre tider ökar nog piratkopiering, främst bland yngre.
Spel och film har blivit lite av en lyxvara.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.