Netflix startar kontodelning i Sverige – 49 kronor för extra användare

Permalänk
Snusfri

Så glad att man sa upp Netflix för flera år sedan, hoppas verkligen att de i KK.

Tidigare hade de riktigt bra egna serier, men sedan så slutade det..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Hela film streaming businessen som affärs idé är att det är aningen mer bekvämt än att vara pirat.
Tror detta kan bli ett bakslag för Netflix.

Finns inget bekvämt med att behöva ta hem serie/filmer.
Sen har jag svårt att se vanliga svensson lära sig ta hem filmer, packa upp dem, installera en spelare på TV, få över filmen till TV, hitta svensk text eller leva med engelsk.

Om man nu delar sitt konto med t.ex. 4 andra och du bestämmer dig för att avsluta är nog chansen rätt så stor att någon av de andra 3 starta upp ett eget och med detta bara vunnit då de slipper bekosta bandbredd

Permalänk
Skrivet av PHRA:

kan nån förklara varför jag som ensam skall betala fullt, medans snyltarna får bara betala 49:-

För att i deras värld är det rättvist.

Jag vet inte hur streamingtjänsterna ska göra för att få en vettig kostnadsfördelning bland användarna. 179kr i månaden för Netflix i 4K är på tok för mycket för de flesta som endast är en person. Lösningen är då att inte vara en person som betalar denna summa.

Jag själv tycker egentligen argumentet att om man är två stycken personer i ett hushåll som har igång 2st streams, egentligen är samma sak som om de inte bor i samma hushåll. Jag ser ingen logik i att de ej ska behöva betala mer än den enskilda individen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av storm72:

Finns inget bekvämt med att behöva ta hem serie/filmer.
Sen har jag svårt att se vanliga svensson lära sig ta hem filmer, packa upp dem, installera en spelare på TV, få över filmen till TV, hitta svensk text eller leva med engelsk.

Om man nu delar sitt konto med t.ex. 4 andra och du bestämmer dig för att avsluta är nog chansen rätt så stor att någon av de andra 3 starta upp ett eget och med detta bara vunnit då de slipper bekosta bandbredd

Allt det går faktiskt att automatisera, men det är lite jobb såklart.

Förstår att man piratar när man får en bättre produkt och upplevelse.

Permalänk
Medlem

Gissar att alla andra tjänster håller koll på detta, hur väl det faller ut. För de lär ju vara sugna på att implementera exakt samma sak, men Netflix är först så de får ju ta skiten vilket är smidigt för konkurrenterna. Kan inte tänka mig att andra inte följer Netflix. Finns mycket stålar att tjäna här. När resten följer dem blir det ju också svårare att protestera genom att säga upp alla tjänster.

Vilket känns som en krystad protest vill jag tillägga. Det är ju uppenbart att Netflix inte tänkt sig att man ska kunna dela till vem som helst utan det är inom hushållet under samma tak. Inte inom en familj eller kompisgänget utspridda på flera adresser. Var glada att det fungerat så länge som det har istället kan jag ju tycka.

Detta kommer från en som personligen snyltar på farsans konto, syskonen också. Men kikar ytterst sällan på Netflix så det är mest därför. De handfull gångerna om året jag kikar på något så har jag snyltat. Men jag får gå över till att betala en månad sen säga upp som jag gör med andra tjänster om jag vill se något helt enkelt. Inte svårare än så. Inget att blåsa topplockspackningen för allvarligt talat.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Hej då Netflix du kommer inte bli saknad!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk

Inget svårt beslut att avsluta abonnemanget väntar dock tills det absolut inte går att dela med syskon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Tja, jag delar ju inte med någon, bara vi i familjen som använder det, men minsta tecken på strul blir det uppsägning och andra mer traditionella lösningar för min del.

Barnen ser allt mindre på Netflix ändå, ska prova Viaplay en månad nu. Ja, det är ju sämre än Netflix men som omväxling.

Har tyvärr Viaplay fiimer å serier (ingår genom internetabb) å skulle aldrig betala fullpris för detta mög. Vissa serier som jag har kollat på bl.a Walker, S.W.A.T, Crossing Lines, försvinner texten då å då, återkommer ibland när halva avsnittet gått men ej synkat med text/bild.

Edit: Inga problem med texter på Netflix, båda appar körs på en 4K Apple TV.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av storm72:

Finns inget bekvämt med att behöva ta hem serie/filmer.
Sen har jag svårt att se vanliga svensson lära sig ta hem filmer, packa upp dem, installera en spelare på TV, få över filmen till TV, hitta svensk text eller leva med engelsk.

Om man nu delar sitt konto med t.ex. 4 andra och du bestämmer dig för att avsluta är nog chansen rätt så stor att någon av de andra 3 starta upp ett eget och med detta bara vunnit då de slipper bekosta bandbredd

Finns en hel del gratis streamingsajter med undertexter på många olika språk. Så är bara knappa in sidan på smart-tv:n och köra. Inte speciellt svårt.

Permalänk
Avstängd

Snålt är det. Jag betalar redan för "fyra samtidiga strömmar" så hur kan det inte innefatta andra? Ska jag kolla på fyra grejer samtidigt eller vad är tanken? Ja ja, familjer, men alla familjer består inte av fyra personer och alla familjer kanske inte sitter med varsin enhet och kollar på olika grejer.

Separera kvalitetsaspekten från antalet strömmar så jag kan betala för en 4K-ström så är jag nöjd. Bara den inte kostar typ över 120 eller så, vilket redan är dyrare än alla andra tjänster jag har.

Skrivet av jan-banan:

Ni som sitter med 2-3 abonnemang för streaming gör ni inget annat än glor på olika serier och filmer?
Har Netflix men stör mig på att när man ska kolla någon film som man tänkt efter en stund så är skiten borta

Du besvarar egentligen din egen fråga i andra meningen där. Man har flera grejer att välja på med flera tjänster. Större chans att hitta något värt att se på, något man gillar och är sugen på.

Permalänk
Medlem

Jag förstår ej. Jag betalar 179kr för 4 användare. Varför är det ett problem var dessa 4 användare är någonstans? Jag betalar ju en premie för just detta.

Så fort jag får något form av meddelande eller att det börjar strula så sägs kontot upp direkt. Åt helvete med dom och alla andra giriga företag som verkar ha tappa verklighetsuppfattningen helt.

Permalänk
Medlem

Blir nice när alla buggar kommer upp "You are not autorized member" bla bla bla när man ligger i Thailand i 4 veckor och ska titta netflix på sin kompis netflix där desutom betalar 49kr. Eller om man hoppar runder med VPN osv. Förhoppningsvis fungerar det felfritt men med dagens teknik är jag skeptiskt. Själv stack jag från netflix strax efter "the queens gambit", man kan kalla det schack matt.

Permalänk
Medlem

Stängde ner skiten för gott härhemma förra månaden.

Har kört deras 4K abbonemang i ett gäng år. Upptäckte dock, sista året, att jag mest sitter och letar efter nåt att kolla på men oftast bara snurrar runt i menyerna?!

De har haft en del bra serier men detta elände att man engagerar sig i en serie som helt plötsligt avslutas är ju otroligt jävla värdelöst. Tex Mindhunters.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Att företag inte fattar att fokuserar man på kunderna å deras upplevelse kommer pengarna automatiskt, dock kommer inte kunderna automatiskt om man bara fokuserar på pengarna…

Å vpn löser det här problemet med annan ort.

Permalänk
Medlem

En intressant reflektion är ju hur många som motsätter sig att betala för denna tjänst, så som avtalet är formulerat, där i vanliga fall alla licenser och avgifter för immaterialrätt höjs till skyarna här.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Gissar att alla andra tjänster håller koll på detta, hur väl det faller ut. För de lär ju vara sugna på att implementera exakt samma sak, men Netflix är först så de får ju ta skiten vilket är smidigt för konkurrenterna. Kan inte tänka mig att andra inte följer Netflix. Finns mycket stålar att tjäna här. När resten följer dem blir det ju också svårare att protestera genom att säga upp alla tjänster.

Vilket känns som en krystad protest vill jag tillägga. Det är ju uppenbart att Netflix inte tänkt sig att man ska kunna dela till vem som helst utan det är inom hushållet under samma tak. Inte inom en familj eller kompisgänget utspridda på flera adresser. Var glada att det fungerat så länge som det har istället kan jag ju tycka.

Detta kommer från en som personligen snyltar på farsans konto, syskonen också. Men kikar ytterst sällan på Netflix så det är mest därför. De handfull gångerna om året jag kikar på något så har jag snyltat. Men jag får gå över till att betala en månad sen säga upp som jag gör med andra tjänster om jag vill se något helt enkelt. Inte svårare än så. Inget att blåsa topplockspackningen för allvarligt talat.

Varför skulle det vara svårt att bojkotta alla streamingtjänster menar du, finns ju annat att göra än att glo på tv

Permalänk
Medlem

Förstår verkligen inte varför det är så provocerande att de vill ha betalt om ens granne, mamma, kompis osv använder ens Netflix.
Samtidigt klagas det på utbud, tjänster, funktionalitet osv samtidigt som hälften av användarna åker gratis via en bekant?
Det är ju inte direkt utvecklingsfrämjande.
Låter mest som en kopia av piratebayargumenten som flödade för ett antal år sedan.

Har inte Netflix själv längre men det var av andra anledningar.

Stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av BiTTeR-:

Förstår verkligen inte varför det är så provocerande att de vill ha betalt om ens granne, mamma, kompis osv använder ens Netflix.
Samtidigt klagas det på utbud, tjänster, funktionalitet osv samtidigt som hälften av användarna åker gratis via en bekant?
Det är ju inte direkt utvecklingsfrämjande.
Låter mest som en kopia av piratebayargumenten som flödade för ett antal år sedan.

Har inte Netflix själv längre men det var av andra anledningar.

Vi har det installerat hos våra föräldrar för att våra barn tittar på serier där. Jag kommer inte betala 100kr extra i månaden för att det ska fortsätta vara en möjlighet, utan det blir att avsluta Netflix och låta våra barn titta på andra streaming-tjänster när de är hos deras mor & far-föräldrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHRA:

kan nån förklara varför jag som ensam skall betala fullt, medans snyltarna får bara betala 49:-

Jag förstår inte problemet. Det är väl du som sitter som kontoadmin och står för alla inbetalningar till Netflix, dvs det är upp till dig att bestämma vad "snyltarna" ska betala. Antingen delar ni jämt på totalkostnaden eller så sätter du det priset du tycker är rimligt.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Gissar att alla andra tjänster håller koll på detta, hur väl det faller ut. För de lär ju vara sugna på att implementera exakt samma sak, men Netflix är först så de får ju ta skiten vilket är smidigt för konkurrenterna. Kan inte tänka mig att andra inte följer Netflix. Finns mycket stålar att tjäna här. När resten följer dem blir det ju också svårare att protestera genom att säga upp alla tjänster.

Vilket känns som en krystad protest vill jag tillägga. Det är ju uppenbart att Netflix inte tänkt sig att man ska kunna dela till vem som helst utan det är inom hushållet under samma tak. Inte inom en familj eller kompisgänget utspridda på flera adresser. Var glada att det fungerat så länge som det har istället kan jag ju tycka.

Detta kommer från en som personligen snyltar på farsans konto, syskonen också. Men kikar ytterst sällan på Netflix så det är mest därför. De handfull gångerna om året jag kikar på något så har jag snyltat. Men jag får gå över till att betala en månad sen säga upp som jag gör med andra tjänster om jag vill se något helt enkelt. Inte svårare än så. Inget att blåsa topplockspackningen för allvarligt talat.

Exakt. Det är lätt att bli sur på Netflix men det är bara en tidsfråga innan de andra streamingtjänsterna hänger på och till slut kommer de allra suraste ha sagt upp alla sina streamingabonnemang.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av storm72:

Finns inget bekvämt med att behöva ta hem serie/filmer.
Sen har jag svårt att se vanliga svensson lära sig ta hem filmer, packa upp dem, installera en spelare på TV, få över filmen till TV, hitta svensk text eller leva med engelsk.

Att det inte är bekvämt innan man hittat sina ställen/metod ja. Men när det begav sig innan moralpanik var det ju faktiskt alla som tankade, minns morsan hämtade film och musik till sig på kazaa och sedan tpb, kompisars föräldrar gjorde det samma med andra klienter/tpb, undertexter fanns på undertexter. De känns som det dog ut ~2008 och 'bara' vi som var i 14-20 års ålder gjordet sen, kanske för dvdFilmerna blev rätt billiga, typ 25-60;- för något år gammal rulle, och ny musik är ju bara kass

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Jag gjorde som en annan användare här sa sist det blev prishöjning på tjänsten - bytte till turkiskt abonnemang. 50ish:-/månad för Standard-planen.

Blir intressant om de tvingar på något liknande på Turkiet, och andra sidan lär det bara bli 15-20:-. Däremot hade jag nog inte varit sugen på att betala svenska priserna utan hade nog sagt upp som många andra i tråden här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Att det inte är bekvämt innan man hittat sina ställen/metod ja. Men när det begav sig innan moralpanik var det ju faktiskt alla som tankade, minns morsan hämtade film och musik till sig på kazaa och sedan tpb, kompisars föräldrar gjorde det samma med andra klienter/tpb, undertexter fanns på undertexter. De känns som det dog ut ~2008 och 'bara' vi som var i 14-20 års ålder gjordet sen, kanske för dvdFilmerna blev rätt billiga, typ 25-60;- för något år gammal rulle, och ny musik är ju bara kass

Hmm, jag har ett minne av att det var jag som fick sköta allt det där till föräldrarna :).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Vilken otur för Netflix.

The age of streaming services is over, the time of the ARR has come!

Streamingtjänster har blivit sjukt jävla dyrt i förhållanden till vad för innehåll de levererar. Sen så sitter man ju i knät på dessa företag som kan bestämma vad fan som helst när som helst.

Tror Amazon Prime och HBO är enda tjänsterna som faktiskt lever upp till sitt pris idag.

Hoppas Netflix får kabelbrott i sin ethernet-kabel.

Permalänk
Medlem

Använder mest Plex nu för tiden ändå på dedikerad Plex dator. Kan dela med andra och kan se allt. Dags o stänga Netflix me antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av storm72:

Finns inget bekvämt med att behöva ta hem serie/filmer.
Sen har jag svårt att se vanliga svensson lära sig ta hem filmer, packa upp dem, installera en spelare på TV, få över filmen till TV, hitta svensk text eller leva med engelsk.

Om man nu delar sitt konto med t.ex. 4 andra och du bestämmer dig för att avsluta är nog chansen rätt så stor att någon av de andra 3 starta upp ett eget och med detta bara vunnit då de slipper bekosta bandbredd

Med plex behöver jag bara ladda ner den. Resten sköter den. Förresten vem packar upp filmer nuförtiden?

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Så Netflix tycker det är rättvist att snyltare bara behöver betala 49 kr/mån medan alla andra behöver betala fullpris? Är så glad att jag avslutade mitt medlemskap för flera år sedan.

Permalänk
Medlem

Detta är väl ett klassiskt fall av att folk får det de säger att de vill ha (kontodelning), inte det de vill ha (lägre priser).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

detta kommer ju enbart bli så att folk mass lämnar netflix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Jag förstår inte problemet. Det är väl du som sitter som kontoadmin och står för alla inbetalningar till Netflix, dvs det är upp till dig att bestämma vad "snyltarna" ska betala. Antingen delar ni jämt på totalkostnaden eller så sätter du det priset du tycker är rimligt.

Nej precis du förstår inte.

Varför ska man själv behöva agera admin för att betala som alla andra?
Det är väl mycket bättre att Netflix sköter den biten, alltså stoppar kontodelning helt och låter alla betala samma.