Kvalitetsproblem på ny bil, vad göra?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Det är du som måste visa att skadan uppkommit p.g.a. tillverkningsfel.

Eftersom Kia inte har något program för att byta ratt vid kosmetiska skador är det något handlaren skulle behöva ta, och goodwill betyder att alla inte blir behandlade på samma sätt. Samtidigt har vi inte ens belagt att de kan hjälpa dig med ny del ens om du betalar.

Ok, hur visar jag det eftersom detta endast har uppkommit vid normal körning?

Det är ju ÅF som hävdar att detta beror på användningen av handspriten, så då borde det ju vara upp till dom att bevisa detta.
Jag som kund å andra sidan, hävdar att det beror på ett kvalitetsproblem som uppkommit under normal användning av bilen.

Det enda som jag kan komma på som orsakat detta, är en kombination utan värme, stark sol och svettiga händer.
Och detta är det ju ofta på sommaren.

Skall man isåfall undvika att köra bil på sommaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Håller med, problemet är bara att ÅF och Kia vägrar inse detta, utan hänvisar till användning av handsprit.
Så dumt resonemang så det finns inte.

wft det var minst sagt en originell ursäkt.
surt när företagen väljer att behandla kunder på detta sätt.
en nödlösning är dom snörade "rattmuffarna" man kan köpa på tex aliexpress för under hundralappen,
det finns modeller som gör att det ser original ut samt kan man ju passa på att stila till det lite lite. (finns modell specifika) länkar till ett exempel som är allmän men bara för du ska få en ide.

https://www.aliexpress.com/item/1005001895458531.html?spm=a2g...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Garantin täcker tillverkningsfel, typ att rattvärmen slutar fungera skulle de kanske täcka. Mindre märken på läder eller knappar nej, det räknas som normalt slitage så länge de inte själva vet att det varit tillverkningsproblem. Du kan tvista om garantin, men du kan inte hävda att motparten har bevisbörda som i att de måste visa hur skadan uppstått eller gå med på ditt krav om de inte kan.

Skrivet av Petterk:

Det är du som måste visa att skadan uppkommit p.g.a. tillverkningsfel.

Eftersom Kia inte har något program för att byta ratt vid kosmetiska skador är det något handlaren skulle behöva ta, och goodwill betyder att alla inte blir behandlade på samma sätt. Samtidigt har vi inte ens belagt att de kan hjälpa dig med ny del ens om du betalar.

Du fortsätter att uttryck dig som att konsumentlagstiftningen gäller. Det gör den inte. Kia bestämmer själv villkoren för sin garanti. Jag har försökt hitta garantivillkoren på Kias hemsida utan att lyckas. Det finns bara en väldigt enkel sida som förklarar hur den fungerar.

Det står bland annat följande:

Citat:

Högsta kvalitet
Kia-bilar är byggda enligt bilindustrins allra högst ställda tillverkningskrav. Detta ger Kia tryggheten att kunna erbjuda den längsta nybilsgarantin i Europa. Vi litar på vår kvalitet helt enkelt.

Citat:

Nybilsgarantin täcker eventuella fel eller defekter som kan hänföras till ett produktions- eller monteringsfel under normal användning. Även EV-batterierna i våra elbilar och plug-in hybrider omfattas av garantin. Skador som följd av normalt slitage omfattas däremot inte av garantin.

Frågan är nu vad som definierar normalt slitage. Är det normalt att ratten ser sliten ut redan när bilen är fyra år gammal. Kia vill påskina att man trots ett lågt pris håller en väldigt hög kvalitet på sina bilar. Om man kan hänvisa till att ratten kan slitas ut på så kort tid som fyra år som följd av normalt slitage så tycker jag inte att man uppfyller sin egen garanti. Ger man 7 års eller 15000mils garanti så ska ratten också hålla för det. Så även säten och annat i interiören. Slits de ska de slitas snyggt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du fortsätter att uttryck dig som att konsumentlagstiftningen gäller. Det gör den inte. Kia bestämmer själv villkoren för sin garanti. Jag har försökt hitta garantivillkoren på Kias hemsida utan att lyckas. Det finns bara en väldigt enkel sida som förklarar hur den fungerar.

Det står bland annat följande:
Frågan är nu vad som definierar normalt slitage. Är det normalt att ratten ser sliten ut redan när bilen är fyra år gammal. Kia vill påskina att man trots ett lågt pris håller en väldigt hög kvalitet på sina bilar. Om man kan hänvisa till att ratten kan slitas ut på så kort tid som fyra år som följd av normalt slitage så tycker jag inte att man uppfyller sin egen garanti. Ger man 7 års eller 15000mils garanti så ska ratten också hålla för det. Så även säten och annat i interiören. Slits de ska de slitas snyggt.

Ja, för principen är densamma.

I konsumentköplagen hade du när bilen såldes 6 månader på dig där du kunde hävda ursprungsfel utan bevisbörda. Konsumentköplagen är i grunden civilrättslig och därför gäller även princip om bevisbörda på samma sätt. De går själva vidare på samma princip när de säger produktions- eller monteringsfel. Kia centralt har bedömt att det inte går att hänför dit och då är det TS som måste bevisa att det är ett som de kallar det produktionsfel. Vid en tvist är det den som gör anspråk som har bevisbörda. ARN kan ta garanti-tvister, så kan också Tingsrätten men det är inte så att tillverkaren måste hitta på någon förklaring till hur ratten slitits för att motargumentera TS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej så fungerar det inte, och jag tycker nog det är orimligt att komma fyra år senare med en stor läderskada, skador på läder händer inte över en hel yta på en gång.

Att gå in till begagnathallen och hitta bilar med lite eller noll kosmetiska skador kan bara ge en indikation på att det inte händer på alla rattar, inte vad som orsakat skadan. För TS hade det alltså varit bättre om alla rattar såg ut som TS ratt. Kia har inte bevisbörda, då det är civilrättsligt är det TS som har.

Ratten går troligen att snygga till utan att klä om den. Vid färgning så måste dock undre delen också färgas för att det ska matcha övre.

Skadan är orsakad av handsprit pga corona enligt KIA. Så för TS är det inte så svårt att bevisa att det är ett kvalitetsproblem.

Alla bilar sedan 2020 har utsatts för handsprit (med KIA:s logik) och därför bör varenda begagnad KIA med minst lika många mil ha samma skadar.

Det tycker jag är en bra bevisning att alla begagnade KIA ska ha exakt samma skador.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Skadan är orsakad av handsprit pga corona enligt KIA. Så för TS är det inte så svårt att bevisa att det är ett kvalitetsproblem.

Alla bilar sedan 2020 har utsatts för handsprit (med KIA:s logik) och därför bör varenda begagnad KIA med minst lika många mil ha samma skadar.

Det tycker jag är en bra bevisning att alla begagnade KIA ska ha exakt samma skador.

Teorier om vad som kan slita är irrelevant.

Kia ska inte bevisa något utan det är det TS som ska.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Teorier om vad som kan slita är irrelevant.

Kia ska inte bevisa något utan det är det TS som ska.

Hur tänker du nu?
Det är ju Kia som hävdar att det beror på handsprit. Inte jag.

Permalänk
Skrivet av Pontooz:

Skadan är orsakad av handsprit pga corona enligt KIA. Så för TS är det inte så svårt att bevisa att det är ett kvalitetsproblem.

Alla bilar sedan 2020 har utsatts för handsprit (med KIA:s logik) och därför bör varenda begagnad KIA med minst lika många mil ha samma skadar.

Det tycker jag är en bra bevisning att alla begagnade KIA ska ha exakt samma skador.

Helt rätt, med deras logik skulle ju varenda Kia ägare som använt handsprit ha samma kvalitetsfel. Har flera kompisar som har Kia, både äldre och nyare. Ingen av dom har samma slitage på ratten.
Kias resonemang faller på sin egen logik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Helt rätt, med deras logik skulle ju varenda Kia ägare som använt handsprit ha samma kvalitetsfel. Har flera kompisar som har Kia, både äldre och nyare. Ingen av dom har samma slitage på ratten.
Kias resonemang faller på sin egen logik.

Problemet blir ju då att det nästan är ett bättre bevis för Kia att du gjort något annorlunda än dina kompisar och att din ratt därför har de här skadorna, dina kompisars rattar är ju också Kia så det skulle ju tala för att det inte är ett fel med materialet.

Problemet här blir ju att bevisbördan ligger på dig att visa på att felet uppstått på grund av ett produktionsfel snarare än handhavandefel. Kia behöver inte bevisa att det är handsprit, de har bara beskrivit en hyggligt rimlig förklaring som går i linje med handhavandefel.

Jag fick själv problem med en gummibussning som gick sönder och skapade oljud på min 5-6 år gamla Cee'd. Det var tydligen en slitagedel enligt verkstaden vilket kändes orimligt för min del, kändes inte värt att driva ärendet med tanke på hur mycket tid det skulle ha tagit jämfört med fakturan på ett par tusenlappar. Det gjorde att jag tappade rätt mycket förtroende för handlaren dock så ställde om siktet från EV6 till annan elbil framåt.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Hur tänker du nu?
Det är ju Kia som hävdar att det beror på handsprit. Inte jag.

Hur tänker du? Det är du som säger att den är sliten i förtid och då får du visa på tillverkningsfel. Kia behöver inte bevisa något, hade du haft bevisbörda när någon stämmer dig civilrättsligt så ser du nog själv att det inte skulle fungera.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Hur tänker du? Det är du som säger att den är sliten i förtid och då får du visa på tillverkningsfel. Kia behöver inte bevisa något, hade du haft bevisbörda när någon stämmer dig civilrättsligt så ser du nog själv att det inte skulle fungera.

Hur tänker du? Det är Kia som säger att det beror på handspriten. Jag säger bara att det är ett kvalitetsfel som uppstått efter jag köpt bilen, och använt ratten helt normalt.
Vad Kia gör i sin tillverkningsprocess har jag ingen aning om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Hur tänker du? Det är Kia som säger att det beror på handspriten. Jag säger bara att det är ett kvalitetsfel som uppstått efter jag köpt bilen, och använt ratten helt normalt.
Vad Kia gör i sin tillverkningsprocess har jag ingen aning om.

Nej det Kia säger är att de inte ser att det är ett produktionsfel som garantin täcker. Du kommer med anspråk då har du bevisbördan. Kia ska inte bevisa hur felet uppstått.

Hade den som blev stämd bevisbörda hade de förlorat i princip allt hur rätt de än har. Det samma hade gällt om du blir stämd. Folk är inte ärliga, vid tvistemål är det den som kommer med anspråk som ska visa varför deras anspråk stämmer.

ARN om du tar ärendet dit förväntar sig inte att du har insyn i tillverkningen, men om du på annat sätt kan visa att tillverkaren erkänt problem med tillverkningen så kan de givetvis gå på din linje. Ser inte varför de skulle gå på din linje utan bevis, det är ju inte fel på varan ens utan det är bara ett kosmetiskt problem som du kommer med fyra år efter tillverkningen.

I konsumentköplagen fanns omvänd bevisbörda de första sex månaderna när bilen såldes 2019. Därefter gäller att den som gör anspråk har bevisbörda både om det gäller reklamation enligt konsumentköplagen eller nyttjande av garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Jag fick själv problem med en gummibussning som gick sönder och skapade oljud på min 5-6 år gamla Cee'd. Det var tydligen en slitagedel enligt verkstaden vilket kändes orimligt för min del,

Det låter som ett exempel på en grej som direkt påverkas av körstilen. Var satt sagda bussning?

Permalänk
Medlem

KIA
7 års hittepå-garanti och "högsta kvalitet" som håller i 4000mil.

Det är inte första gången jag hör om KIA och deras garanti. Har hört att dom vägrar hjälpa om du tex servat bilen på en annan verkstad också

TS det är bara du fixar till ratten och säljer bilen eftersom garantin inte täcker något eftersom att du inte är jurist/bilmekaniker och kan "bevisa" att det är onaturligt.

Det slitaget är inte normalt enligt många av oss normala människor och tänk bara på hur dålig resten av bilen kan vara om komponenter börjar vittra sönder redan efter 4 år

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Skrivet av Linus:

Skicka ratten till en firma som klär den i skinn, alcantara osv eller vad du vill ha för material, kostar inga hysteriska summor men den blir borta ett tag.. 👍

Skrivet av lossah:

Nu vet jag inte hur det ser ut men skulle inte tro det lär vara allt för dyrt att få det lagat, dvs inte behöva köpa ny ratt och montera dit etc som lär kosta betydligt mer. Finns säkert något företag i närheten av där du bor som sysslar med att fixa sånt.

Även om jag kan tycka det är rätt kasst av KIA, men vet ju inte hur mycket handsprit du använt etc.

Håller med, kolla vad typ en sån här firma skulle ta för att fixa till det. Har sett otroligt bra resultat på skador som jag knappt trodde skulle gå att reparera. Ingen erfarenhet av just denna firman dock men sett den länkas i bilforum.
https://www.colorglo.se/foreefter/

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Håller med, kolla vad typ en sån här firma skulle ta för att fixa till det. Har sett otroligt bra resultat på skador som jag knappt trodde skulle gå att reparera. Ingen erfarenhet av just denna firman dock men sett den länkas i bilforum.
https://www.colorglo.se/foreefter/

Dom verkar t o m ha det berörda märket i sin reklam

Visa signatur

Kör Archlinux

Permalänk

Haha ja se där, vilken slump! Var på sidan hittade du den? Ser ju onekligen väldigt likt ut jämfört med TS ratt. Då kanske inte Kias förslag på förklaring med handsprit är så korkad ändå 😆

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Sötast

Allt ont för något gott med sig.

Gott i detta fallet är för mig. Tack för lärdomen att undvika Kia till varje pris!

Permalänk
Medlem

Handsprit, smycken, svett och andra faktorer kan ha sin roll i detta slitage.
Även fel typ av medel kan förstöra/bleka en ratt.

Att enbart en ratt eller att en hel batch på monteringen skulle vara dålig har jag lite svårt att tro.
Detta skulle isåfall innebära att samtliga bilar under denna perioden hade fått en återkallelse.

Jag personligen skulle bli förvånad om Kia skulle ta på sig detta.
Då jag själv har jobbat med kvalitetsutveckling inom fordonsindustrin i +7 år, lack och rekond i 2 år samt med pre-launch (demo/concept) bilar i +2 år, så har jag nog sett ett antal tusen rattar i alla dess olika slitage.

Byter Kia ut din ratt så blir jag förvånad, men blir glad för din skull.

Något du annars kan göra är följande:

Göra rent ratten med nagelborste, APC + mikrofiberduk, IPA - låt torka över natten - Köp ett "renoveringskit" och börja infärga ratten för att sedan avsluta med ett slitstarkt ytskickt (allt detta medföljer i dessa "gör-det-själv kit")

Om inte så kan jag verkligen tipsa om företaget Colorglo.
Expertis på interiör med relativt bra offerter.

Vill du se hundratals liknande exempel som din ratt så kan jag rekommendera facebook-gruppen "Bilvårdsforum".
Här finns tusentals medlemmar, både hobbyister och professionella aktörer inom bilvård.

Vill även tillägga...ganska komiskt att flertalet ser ner på ett helt bilmärke enbart pga TS inlägg...det finns betydligt värre problem inom bilindustrin vill jag lova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Haha ja se där, vilken slump! Var på sidan hittade du den? Ser ju onekligen väldigt likt ut jämfört med TS ratt. Då kanske inte Kias förslag på förklaring med handsprit är så korkad ändå 😆

https://www.linkedin.com/posts/colorglo_dagens-användning-av-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Håller med, kolla vad typ en sån här firma skulle ta för att fixa till det. Har sett otroligt bra resultat på skador som jag knappt trodde skulle gå att reparera. Ingen erfarenhet av just denna firman dock men sett den länkas i bilforum.
https://www.colorglo.se/foreefter/

Tack, bra tips. Ska kolla vad de tar för att fixa lite slitage på min förarstol.

Skrivet av /bin/sh:

Dom verkar t o m ha det berörda märket i sin reklam

Färgsläpp på konstläder, inget konstigt eller upprörande. Nu var ju TS bilder tagna med någon form av rotfrukt, men det där orsakas ju också av användning även om det inte är av att vrida med handen/gräva med naglarna, vilket ger skador i ytan och får sömmar att lossna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Haha ja se där, vilken slump! Var på sidan hittade du den? Ser ju onekligen väldigt likt ut jämfört med TS ratt. Då kanske inte Kias förslag på förklaring med handsprit är så korkad ändå 😆

googlade handsprit ratt för att se om det fanns fler liknande historier och såg bilden från linkedin som även KAD länkade till

Visa signatur

Kör Archlinux

Permalänk
Medlem

Växellådan (automat, gammaldags momentomvandlare) på min Optima -17 är på väg att rasa, Kia-verkstaden har beställt ny låda. Blir spännande att se om Kia (moderorganisationen) hedrar garantin i mitt fall. Svårt att hävda handsprit, men nog kan de hitta på något om det verkligen är deras modus operandi.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fryngel:

Växellådan (automat, gammaldags momentomvandlare) på min Optima -17 är på väg att rasa, Kia-verkstaden har beställt ny låda. Blir spännande att se om Kia (moderorganisationen) hedrar garantin i mitt fall. Svårt att hävda handsprit, men nog kan de hitta på något om det verkligen är deras modus operandi.

Fanns det handsprit i stället för ATF olja i växellådan så vore det underligt om den inte gick sönder så du får väl hoppas de inte hittar handsprit i den

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Har en bil av märket Kia Optima -2019 som endast gått 3800 mil. Är jättenöjd med bilen, förutom en sak som jag stör mig väldigt på.

Materialet på ratten har släppt och det har liksom blivit fläckigt. Det är en gummiratt och syns extra tydligt nu i solskenet. Har varit i kontakt med både ÅF och Kia Sverige. ÅF har tagit bilder som de mejlat in till Kia Sverige. Fick dock svar från min ÅF att Kia Sverige inte vill ta detta som ett garantiärende. De anser att detta går under s k "normalt slitage". Kia Sverige slår alltså ifrån sig allt ansvar och nybilsgarantin gäller tydligen inte i detta fallet. ÅF vill heller inte göra något, utan lutar sig på beslutet från Kia Sverige.

Har även varit i kontakt med mitt försäkringsbolag, men de kan inte heller göra något. De anser att detta är ÅF ansvar så där blev det stopp även där.

Jag har flera bekanta med äldre bilar och mycket fler mil på mätaren, och de har inte detta kvalitetsproblemet. Känns spontant som detta är bara dålig kvalite från tillverkaren.

ÅF förklarade att detta kunde orsakats av handsprit som ju var vanligt under corona. Detta är även något som Kia Sverige förklarar problemet med. Denna förklaringen är ju så dum så jag orkar inte ens kommentera det. Skall man inte kunna köra bil då, bara för att man haft handsprit på händerna. Ni hör ju själva hur dumt det låter.

Funderar på att ta detta till ARN, alternativt media eftersom Kia uppenbarligen försöker komma billigt undan här.

Någon mer som kör Kia här?

Kommentarer och tankar kring detta?

Bild på slitaget?

Permalänk
Skrivet av KAN1N:

Bild på slitaget?

#20048299

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Budgetbil med budgetkomponenter, inget konstigt med det egentligen. Kan man spara några ören här och var så gör man det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

Sådant här får mig att spy. Hur kan KIA inte ta detta på goodwill och byta ut ratten? Jäkla skräp företag.

Det handlar inte om rätt eller fel, det handlar om dom ska serva och värdesätta sina kunder, anstränga sig lite mer än vad som är nödvändigt. Inte minst för att säkerställa att vi pratar bra om dom och den här typen av forumtrådar aldrig behöver skapas. Officiellt måste dom ha svart och vitt på vad det är som gäller men inofficiellt ska det här bara hanteras och kunden ska få rätt, oavsett vad som är rätt och vad deras officiella inställning är.

Har haft liknande diskussioner med Mercedes Benz om rost/ytrost. Kommer aldrig någonsin att köpa MB igen efter deras inställning till den diskussionen. Kommer aldrig köpa en bil ifrån Hedin igen.

Detta.
Vad kostar en kund? Mer än en Kia plastratt iaf, det är säkert.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Ja, för principen är densamma.

I konsumentköplagen hade du när bilen såldes 6 månader på dig där du kunde hävda ursprungsfel utan bevisbörda. Konsumentköplagen är i grunden civilrättslig och därför gäller även princip om bevisbörda på samma sätt. De går själva vidare på samma princip när de säger produktions- eller monteringsfel. Kia centralt har bedömt att det inte går att hänför dit och då är det TS som måste bevisa att det är ett som de kallar det produktionsfel. Vid en tvist är det den som gör anspråk som har bevisbörda. ARN kan ta garanti-tvister, så kan också Tingsrätten men det är inte så att tillverkaren måste hitta på någon förklaring till hur ratten slitits för att motargumentera TS.

Begreppet bevisbörda är inte absolut, det beror på kundens undersökningsplikt vid köpet. Ex. elektronik under motorhuven eller baksätet är inget kunden förväntas undersöka eller ens förstå, så där har man typiskt 3 års KKL skydd där säljaren får förklara sig. 6 mån regeln tillkom för mer tveksamma fall, ex. begagnade bilar där man inte kan förvänta sig fullgott skick från början.

Nu är detta en väl synlig ratt, och det finns dessutom en angiven orsak till felet. Är det så att handsprit förstör materialet håller jag med Kia. Vill man ha en fin ratt får man låta bli kemikalier på händerna när man kör bil. Föredrar man klet på händerna, ja, ratten fungerar utmärkt ändå.

Permalänk
Skrivet av hirsch:

Sådant här får mig att spy. Hur kan KIA inte ta detta på goodwill och byta ut ratten? Jäkla skräp företag.

Det handlar inte om rätt eller fel, det handlar om dom ska serva och värdesätta sina kunder, anstränga sig lite mer än vad som är nödvändigt. Inte minst för att säkerställa att vi pratar bra om dom och den här typen av forumtrådar aldrig behöver skapas. Officiellt måste dom ha svart och vitt på vad det är som gäller men inofficiellt ska det här bara hanteras och kunden ska få rätt, oavsett vad som är rätt och vad deras officiella inställning är.

Har haft liknande diskussioner med Mercedes Benz om rost/ytrost. Kommer aldrig någonsin att köpa MB igen efter deras inställning till den diskussionen. Kommer aldrig köpa en bil ifrån Hedin igen.

Precis som jag aldrig kommer köpa en Kia igen. Detta drabbar ju bara Kia i slutet.