Kvalitetsproblem på ny bil, vad göra?

Permalänk
Skrivet av giplet:

Det var min tanke också.

Men har också svårt att se att ratten skulle vara en slit-del. Min Audi är 13 år och har gått 36000 mil. Ratten är nära nyskick. Det är mycket som slitits på bilen över åren, men inte ratten.

Det är ju det som jag menar, detta är ett solklart kvalitetsproblem.
Skönt med lite uppbackning i tråden, hoppas bara att ÅF kommer ge med sig.

Kommer uppdatera hur det går här i tråden, för jag misstänker ni vill veta hur det går?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Håller inte med dig där, tror jag har en bra chans med ett ARN ärende.
Speciellt om ÅF hävdar att det beror på handsprit, då gör dom ju bort sig.
Sedan finns det ju media, poddar, tidningar för att belysa detta för blivande Kia ägare.
Finns ju inget seriöst företag som vill ha en dom i ARN mot sig.

Rättsligt är det du som måste visa att det är ett tillverkningsfel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Rättsligt är det du som måste visa att det är ett tillverkningsfel.

Och det tåget har gått helt eftersom det gått mer än tre år, så ARN kommer inte att hjälpa alls. Tyvärr är det så att Kia själv bestämmer vad man innefattar i sin "nybilsgaranti". Problemet för Kia är ju dock om de urvattnar sin garanti.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Håller med, de skryter ju med 7 års nybilsgaranti på reklam mm. Men när man skall använda den så går det inte.

Hur tror du att en nybilsgaranti fungerar egentligen, att så fort kunden upplever att något är ett garantiärende så bara "nämen då byter vi det kostnadsfritt"?

En nybilsgaranti täcker i princip ingenting som uppstår av att överhuvudtaget använda bilen såvida det inte kan härledas till ett tillverkningsfel, typ din växellåda rasar för att de fyllt växellådan med glykol på fabriken. Liknande med rostskyddsgarantier, det är genomrostning med resulterande hål på vissa ställen som kan täckas av garantin, men aldrig t.ex. skärmkanter, dörrar och liknande som typiskt rostar bort först på en bil beroende på att det mestadels styrs av hur kunden skött bilen med tvätt, tidig ifyllning av lackskador med mera -- något tillverkaren aldrig kan påverka och/eller ta ansvar för.

Ta du och köp en ny ratt, har du tur samt varit trevlig så får du kanske arbetet för utbytet på någon slags goodwill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En annan snygg Kiaratt jag just såg.
https://youtu.be/LKnDFs13YnE?t=216

Det utseendet på ratten kommer av medvetna eller omedvetna tics, där föraren t.ex. sitter och "gräver" i rattens ytskikt med naglarna alternativ gnider/vrider handen mot ratten utan avsikt att styra fordonet.

Det har väldigt lite med rattens kvalitet att göra då detta även händer på märken som Mercedes p.g.a. folk som använder ratten som terapiverktyg under körning.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Hur tror du att en nybilsgaranti fungerar egentligen, att så fort kunden upplever att något är ett garantiärende så bara "nämen då byter vi det kostnadsfritt"?

En nybilsgaranti täcker i princip ingenting som uppstår av att överhuvudtaget använda bilen såvida det inte kan härledas till ett tillverkningsfel, typ din växellåda rasar för att de fyllt växellådan med glykol på fabriken. Liknande med rostskyddsgarantier, det är genomrostning med resulterande hål på vissa ställen som kan täckas av garantin, men aldrig t.ex. skärmkanter, dörrar och liknande som typiskt rostar bort först på en bil beroende på att det mestadels styrs av hur kunden skött bilen med tvätt, tidig ifyllning av lackskador med mera -- något tillverkaren aldrig kan påverka och/eller ta ansvar för.

Ta du och köp en ny ratt, har du tur samt varit trevlig så får du kanske arbetet för utbytet på någon slags goodwill.

Nej du, tänker inte köpa någon ny ratt. Däremot kommer jag aldrig mer köpa någon Kia igen.
Trodde Kia stod för kvalité, men redan efter 3800 mil bevisade dom motsatsen.

Hur hade du reagerat om samma kvalitetsproblem hade uppstått på din nya bil efter bara 3800 mil?

Permalänk
Skrivet av giplet:

Och det tåget har gått helt eftersom det gått mer än tre år, så ARN kommer inte att hjälpa alls. Tyvärr är det så att Kia själv bestämmer vad man innefattar i sin "nybilsgaranti". Problemet för Kia är ju dock om de urvattnar sin garanti.

Jepp, och tappar kunder förhoppningsvis.
Hoppas de gillar att bli omtalade i media, poddar, tidningar mm.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Det utseendet på ratten kommer av medvetna eller omedvetna tics, där föraren t.ex. sitter och "gräver" i rattens ytskikt med naglarna alternativ gnider/vrider handen mot ratten utan avsikt att styra fordonet.

Det har väldigt lite med rattens kvalitet att göra då detta även händer på märken som Mercedes p.g.a. folk som använder ratten som terapiverktyg under körning.

Har du röntgensyn som ser genom plåten på bilen så du ser vad folk gör när dom kör.
Önskar jag också hade röntgensyn, var rädd om din gåva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Nej du, tänker inte köpa någon ny ratt. Däremot kommer jag aldrig mer köpa någon Kia igen.
Trodde Kia stod för kvalité, men redan efter 3800 mil bevisade dom motsatsen.

Jag är 100% säker på att den bilförsäljaren kommer dra en lättnadens suck av att slippa en kund som vägrar ta in att nybilsgaranti inte är något slags allomfattande kostnadsfri drulleförsäkring.

Var har du händerna när du kör för övrigt? Det ser ut som att du suttit och gnuggat den delen av ratten som man normalt aldrig tar i eftersom den normala körställningen är "kvart i tre".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Har du röntgensyn som ser genom plåten på bilen så du ser vad folk gör när dom kör.
Önskar jag också hade röntgensyn, var rädd om din gåva.

Nej jag jobbar på ett företag med ett större antal fordon som körs av ett stort antal förare, där somliga rattar 'mystiskt' slits ut långt i förtid, samtliga vilka uppvisat skador som bara kan ha orsakats av den som håller i ratten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Hur hade du reagerat om samma kvalitetsproblem hade uppstått på din nya bil efter bara 3800 mil?

Det hade inte uppstått i min bil eftersom jag försöker begränsa vilka tics jag exponerar ratten för. Däremot är jag extremt imponerad över att lädret på min handbromsspak inte uppvisar något slitage, då högerhanden gärna hamnar där.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Jag är 100% säker på att den bilförsäljaren kommer dra en lättnadens suck av att slippa en kund som vägrar ta in att nybilsgaranti inte är något slags allomfattande kostnadsfri drulleförsäkring.

Var har du händerna när du kör för övrigt? Det ser ut som att du suttit och gnuggat den delen av ratten som man normalt aldrig tar i eftersom den normala körställningen är "kvart i tre".

Jag kan inte hjälpa vad du tycker det ser ut som.
Vad det däremot beror på är ett kvalitetsproblem av rang.

Gällande ÅF frågan kan jag meddela att du är ute och cyklar.
Den bilförsäljaren som vill "slippa en kund" har valt fel yrke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Jag kan inte hjälpa vad du tycker det ser ut som.
Vad det däremot beror på är ett kvalitetsproblem av rang.

Gällande ÅF frågan kan jag meddela att du är ute och cyklar.
Den bilförsäljaren som vill "slippa en kund" har valt fel yrke.

https://www.blocket.se/annons/uppsala/kia_optima_1_7_crdi_aut...

optima med 31k mil, det enda jag kan se som döljs med en rattmuff är det du verkar uppleva, så ja de verkar ha problem med att rattarna ser fula ut efter ett tag.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Jag kan inte hjälpa vad du tycker det ser ut som.
Vad det däremot beror på är ett kvalitetsproblem av rang.

Mina kollegor lyckas förstöra rattar på både Volvo och Mercedes på mindre än ett år med liknande resultat som du postade på första sidan, medan andra fordon med identisk ratt håller 8-10 år med minimalt slitage.

Detta är med 99% sannolikhet ett användarrelaterat problem.

"Ett kvalitetsproblem av rang" p.g.a. av en utsliten interiördetalj kan vara det roligaste jag läst denna vecka.

Skrivet av Eduardo_S:

Gällande ÅF frågan kan jag meddela att du är ute och cyklar.
Den bilförsäljaren som vill "slippa en kund" har valt fel yrke.

Jo de flesta människor har inte tillägg på lönen för att hantera oresonliga kunder som bestämt sig för att något är på ett visst sätt trots att de själv med största sannolikhet bär skulden för ett onormalt slitage, och de kommer även få sin lön i slutet av månaden även om du inte köper en KIA där nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

https://www.blocket.se/annons/uppsala/kia_optima_1_7_crdi_aut...

optima med 31k mil, det enda jag kan se som döljs med en rattmuff är det du verkar uppleva, så ja de verkar ha problem med att rattarna ser fula ut efter ett tag.

Jo det kan vara en dålig konstruktion, kanske inte är jätteoväntat heller på en budgetbil.

Det som talar emot det är när ratten ser ut som på bilderna från första sidan efter såpass kort körsträcka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jo det kan vara en dålig konstruktion, kanske inte är jätteoväntat heller på en budgetbil.

Det som talar emot det är när ratten ser ut som på bilderna från första sidan efter såpass kort körsträcka.

Japp, känns märkligt att det ser ut sådär och Kia har varit bra bilar de senaste 15 åren med väldigt bra driftsäkerhet speciellt med dieselmotor.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Mina kollegor lyckas förstöra rattar på både Volvo och Mercedes på mindre än ett år med liknande resultat som du postade på första sidan, medan andra fordon med identisk ratt håller 8-10 år med minimalt slitage.

Detta är med 99% sannolikhet ett användarrelaterat problem.

"Ett kvalitetsproblem av rang" p.g.a. av en utsliten interiördetalj kan vara det roligaste jag läst denna vecka.
Jo de flesta människor har inte tillägg på lönen för att hantera oresonliga kunder som bestämt sig för att något är på ett visst sätt trots att de själv med största sannolikhet bär skulden för ett onormalt slitage, och de kommer även få sin lön i slutet av månaden även om du inte köper en KIA där nästa gång.

Ok, verkar som du är en s k "expert" som borde byta kollegor.
Alla har rätt till sina åsikter, även om dina är dom dummaste jag hört på länge.
Glad att jag kunde roa dig, längtar efter ett gott skratt tillbaka nästa gång du själv får problem med bilen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

https://www.blocket.se/annons/uppsala/kia_optima_1_7_crdi_aut...

optima med 31k mil, det enda jag kan se som döljs med en rattmuff är det du verkar uppleva, så ja de verkar ha problem med att rattarna ser fula ut efter ett tag.

Den har gått nästan tio gånger så långt som trådstartarens, är runt dubbelt så gammal, och du kan inte se hur ratten ser ut. Vad bevisar det? Ingenting åt något håll, skulle jag säga. Jag har inte försökt leta, men om detta vore ett vanligt problem att ratten ser ut så här efter under 5000 mil borde det finnas extremt mycket om det på nätet. Särskilt om det är solrelaterat, för saker bakas rejält mycket mer i en del andra länder än i Sverige.

Permalänk
Medlem

Konstigt att försäkringsbolaget säger nej? Men de kanske säger nej till ny ratt pga airbag kostar och tror att du inte vill använda din nuvarande? Om den är i OK skick kan du ge förslag att köpa begagnad från en skrot?

t ex

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/KIA/KIA-OPTIMA/2016_2020/Ra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Den har gått nästan tio gånger så långt som trådstartarens, är runt dubbelt så gammal, och du kan inte se hur ratten ser ut. Vad bevisar det? Ingenting åt något håll, skulle jag säga. Jag har inte försökt leta, men om detta vore ett vanligt problem att ratten ser ut så här efter under 5000 mil borde det finnas extremt mycket om det på nätet. Särskilt om det är solrelaterat, för saker bakas rejält mycket mer i en del andra länder än i Sverige.

Det menas med att en bil som har rullat tio gånger borde bara vara rostflingor och trasor kvar om Kia är ett sådant otroligt dåligt bilmärke men det har ju bevisligen inte hänt på den där högmilade optiman, jag tror att det som hänt med TS ratt är antingen orsakat av TS eller någon sällsynt defekt på just den ratten och oavsett om det är TS fel eller Kias fel borde de ta den som garantiärende för att slippa att TS springer till Aftonbladet med den slitna ratten.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ok, verkar som du är en s k "expert" som borde byta kollegor.

Jo, efter alla år i yrket så kan jag nog räknas som expert på vissa områden rörande vissa fordonsrelaterade ämnen. Vi skickar inte in våra i förtid utslitna rattar med garantianspråk heller utan företaget tar kostnaden eftersom vi är mer insatta i hur fordonsgarantier fungerar.

Vi har även en intern benämning på den sortens förare, "rattvridare" (efter vad de faktiskt gör).

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Och det tåget har gått helt eftersom det gått mer än tre år, så ARN kommer inte att hjälpa alls. Tyvärr är det så att Kia själv bestämmer vad man innefattar i sin "nybilsgaranti". Problemet för Kia är ju dock om de urvattnar sin garanti.

Garantin täcker tillverkningsfel, typ att rattvärmen slutar fungera skulle de kanske täcka. Mindre märken på läder eller knappar nej, det räknas som normalt slitage så länge de inte själva vet att det varit tillverkningsproblem. Du kan tvista om garantin, men du kan inte hävda att motparten har bevisbörda som i att de måste visa hur skadan uppstått eller gå med på ditt krav om de inte kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Rättsligt är det du som måste visa att det är ett tillverkningsfel.

Det är inte så svårt. Han kan gå in i begagnathallen och titta på alla bilar med lika många mil på mätaren och jämför ratten.
Kia lär ha en uppsjö med begagnat.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Det är inte så svårt. Han kan gå in i begagnathallen och titta på alla bilar med lika många mil på mätaren och jämför ratten.
Kia lär ha en uppsjö med begagnat.

Nej så fungerar det inte, och jag tycker nog det är orimligt att komma fyra år senare med en stor läderskada, skador på läder händer inte över en hel yta på en gång.

Att gå in till begagnathallen och hitta bilar med lite eller noll kosmetiska skador kan bara ge en indikation på att det inte händer på alla rattar, inte vad som orsakat skadan. För TS hade det alltså varit bättre om alla rattar såg ut som TS ratt. Kia har inte bevisbörda, då det är civilrättsligt är det TS som har.

Ratten går troligen att snygga till utan att klä om den. Vid färgning så måste dock undre delen också färgas för att det ska matcha övre.

Permalänk
Medlem

Sådant här får mig att spy. Hur kan KIA inte ta detta på goodwill och byta ut ratten? Jäkla skräp företag.

Det handlar inte om rätt eller fel, det handlar om dom ska serva och värdesätta sina kunder, anstränga sig lite mer än vad som är nödvändigt. Inte minst för att säkerställa att vi pratar bra om dom och den här typen av forumtrådar aldrig behöver skapas. Officiellt måste dom ha svart och vitt på vad det är som gäller men inofficiellt ska det här bara hanteras och kunden ska få rätt, oavsett vad som är rätt och vad deras officiella inställning är.

Har haft liknande diskussioner med Mercedes Benz om rost/ytrost. Kommer aldrig någonsin att köpa MB igen efter deras inställning till den diskussionen. Kommer aldrig köpa en bil ifrån Hedin igen.

Permalänk
Medlem

Låter skumt att dom inte skulle ta det på garanti, jag fick det på min xc70 efter 3år ändå stod volvo för den (volvo har bara 2 års nybilsgaranti) den honda crv jag köpte fick har samma problem, den är 2.5år men samma sak här Honda kommer stå för en ny ratt.
handsvett och stark sol är är tydligen orsaken till att man får detta problem åtminstone på rattar i läder.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av Heenk3:

Konstigt att försäkringsbolaget säger nej? Men de kanske säger nej till ny ratt pga airbag kostar och tror att du inte vill använda din nuvarande? Om den är i OK skick kan du ge förslag att köpa begagnad från en skrot?

t ex

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/KIA/KIA-OPTIMA/2016_2020/Ra...

De anser att det är ett garantiärende som jag skall ta med ÅF.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Jo, efter alla år i yrket så kan jag nog räknas som expert på vissa områden rörande vissa fordonsrelaterade ämnen. Vi skickar inte in våra i förtid utslitna rattar med garantianspråk heller utan företaget tar kostnaden eftersom vi är mer insatta i hur fordonsgarantier fungerar.

Vi har även en intern benämning på den sortens förare, "rattvridare" (efter vad de faktiskt gör).

Med tanke på hur du skriver så skulle jag nog hellre kalla dig för besserwisser istället för "expert". Bara för att man har jobbat på ett ställe i flera år, betyder det inte per automatik att man är expert på något.

Lycka till med ditt företag 😉

Permalänk
Skrivet av aragon:

Låter skumt att dom inte skulle ta det på garanti, jag fick det på min xc70 efter 3år ändå stod volvo för den (volvo har bara 2 års nybilsgaranti) den honda crv jag köpte fick har samma problem, den är 2.5år men samma sak här Honda kommer stå för en ny ratt.
handsvett och stark sol är är tydligen orsaken till att man får detta problem åtminstone på rattar i läder.

Håller med, problemet är bara att ÅF och Kia vägrar inse detta, utan hänvisar till användning av handsprit.
Så dumt resonemang så det finns inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Håller med, problemet är bara att ÅF och Kia vägrar inse detta, utan hänvisar till användning av handsprit.
Så dumt resonemang så det finns inte.

Det är du som måste visa att skadan uppkommit p.g.a. tillverkningsfel.

Eftersom Kia inte har något program för att byta ratt vid kosmetiska skador är det något handlaren skulle behöva ta, och goodwill betyder att alla inte blir behandlade på samma sätt. Samtidigt har vi inte ens belagt att de kan hjälpa dig med ny del ens om du betalar.