Samsung biter i det sura äpplet – köper OLED av LG

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Andra tekniker kan vara bättre på att hantera kass miljö för TVn, om du har rimligt möblerat så vinner OLED varje gång som det ser ut idag

Om man gillar snabb respons vinner OLED ja, men jag tycker inte det är fördelaktigt för film. Det blir lite slideshow, med sample and hold blur. Ganska otrevligt att titta på tycker jag. Även med motion interpolation blir det avvägningar.

En "slö" LCD har en mjukare bild i rörelse, som passar iallafall mig bättre. Tycker en bra QLED i sakta panorering eller landskaps-flyg har en kvalite så man smälter inombords. Med OLED ser det inte bra ut.

Förhoppningsvis har dom löst detta tills nästa gång jag köper TV, för OLED har definitivt fördelar. Kanske är det löst redan idag, håller mig inte uppdaterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

"Samsung har redan börjat bygga OLED-paneler i form av de QD-OLED-paneler som används i vissa av företagets modeller, samt i japanska Sony, men LG:s paneler anses allmänt vara de bästa och finns därtill i större storlekar."
Njae, där håller jag nog inte med @alundberg - LG:s WOLED-paneler anses generellt vara tekniskt underlägsna Samsungs QD-OLED-paneler i det mesta, såsom färgmättnad och maximal ljusstyrka. Eller är det utdaterad information nu i och med LG:s framsteg i år?

Värt för andra att märka är att det här är LG Display (som gör OLED-paneler) som säljer till Samsung Electronics (som gör TV-apparater och egna OLED-paneler). LG Electronics (som gör TV-apparater) har ingenting med denna artikel att göra.

Jo, men köper du en top-of-the-line Sony-OLED så är det ju en Samsung-panel. Då får du Dolby Vision. Synd bara att de är så satans dyra...

Samsungs qd oled är sämre när det kommer till inbränning.

Permalänk
Medlem

Tillverkar Sony ens OLED-paneler som artikeln påstår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

En TCL 98C735 98" kostar 33 333 kronor just nu, det är inte så farligt för en så gigantisk TV.

Helt absurt billigt för oss som växte upp de åren när en 32-tummare kostade de summorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Andra tekniker kan vara bättre på att hantera kass miljö för TVn, om du har rimligt möblerat så vinner OLED varje gång som det ser ut idag

Jag menade mer att LG inte är enda märket som gör bra tv-apparater 🙏

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Njae, även Samsung har separata bolag för paneltillverning och TV tillverkning.

Jag trodde också det, men tänkte att jag skulle köra en snabb Wiki-koll innan jag postade - som säger att Samsung Electronics producerar både paneler och TV-apparater? Verkar som att det är olika divisioner inom samma företag...?

Skrivet av Lussarn:

Om man gillar snabb respons vinner OLED ja, men jag tycker inte det är fördelaktigt för film. Det blir lite slideshow, med sample and hold blur. Ganska otrevligt att titta på tycker jag. Även med motion interpolation blir det avvägningar.

En "slö" LCD har en mjukare bild i rörelse, som passar iallafall mig bättre. Tycker en bra QLED i sakta panorering eller landskaps-flyg har en kvalite så man smälter inombords. Med OLED ser det inte bra ut.

Förhoppningsvis har dom löst detta tills nästa gång jag köper TV, för OLED har definitivt fördelar. Kanske är det löst redan idag, håller mig inte uppdaterad.

Du köper ju generellt inte en OLED för att den har snabb pixel-responstid. Men jag håller med om att det är en teknisk fördel som idag blir en praktisk nackdel, för att video vi konsumerar har för låg framerate och interpoleringsmodellerna inte alls är bra nog. Jag har hittat en bra kompromiss på min LG CX, men det kunde definitivt varit bättre.
Med det sagt så önskar jag aldrig att jag hade köpt en LCD, för att OLED:s bildkvalitet överlag är totalt överlägsen, speciellt i den prisklassen.

Skrivet av HenrikM:

Samsungs qd oled är sämre när det kommer till inbränning.

Sant. Men Samsungs har bättre bildkvalitet, vilket jag tyckte det lät som artikeln antydde att LG:s hade.

Skrivet av improwise:

Tillverkar Sony ens OLED-paneler som artikeln påstår?

Det såg jag inte, good catch. Gissar att han menar OLED-TV-apparater?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Jag menade mer att LG inte är enda märket som gör bra tv-apparater 🙏

Absolut! Även en bättre LCD/QLED är ju en fantastisk TV sett till vad man får för pengarna

Permalänk
Medlem
Citat:

LG:s paneler anses allmänt vara de bästa

Jag har fått intrycket av att QD-OLED ska höra till de OLED-paneler som är bäst? Att LG har mer prisvärda paneler, men att Samsung har de bästa. Åtminstone idag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Jag trodde också det, men tänkte att jag skulle köra en snabb Wiki-koll innan jag postade - som säger att Samsung Electronics producerar både paneler och TV-apparater? Verkar som att det är olika divisioner inom samma företag...?

Mjae, det lär vara en förenkling då alla dessa lär vara dotterbolag under Samsung Electronics.
HDTVtest gjorde en detaljerad genomgång av delar av strukturen för nått år sen:

Samsung Visual Display Business är alltså TV-tillverkarna och Samsung Display tillverkar QD-OLED panelerna.
(kortversionen finns i beskrivningen)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Jag gissar på att Samsung Display har en lång orderbok. De gick till konkurrenten för att få hjälp. Varenda liten smart telefon kör Samsung.
Gissar även på att Samsung är nog intresserade i vad LG har för sig och vice versa.
Kör philips tv för mina ögon gillar ambylight. Samsung TV tycker jag blir för starkt för mina ögon. Kör Samsung telefon.
Sist man köpte TV så tyckte mina ögon att LG var sämst för mina behov. Har fel på ögonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Jag har fått intrycket av att QD-OLED ska höra till de OLED-paneler som är bäst? Att LG har mer prisvärda paneler, men att Samsung har de bästa. Åtminstone idag.

Det är nog snarare antagandet att någon av dom skulle vara "bäst" som i sig är felaktigt - däremot är dom bra på olika saker beroende på vad man prioriterar.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat, det är inget direkt fel på originalartikeln från Reuters men omskrivningen här är inte lyckad. Så som skriven är den i bästa fall otydlig eller i värsta fall felaktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epple:

“År 2015 valde Samsung bort OLED till förmån för den egenutvecklade QLED-tekniken.”
Bör förtydliga att det rör sig om tekniken LCD och inget annat. QLED är ingen teknik som sådan och detta har nu snappats upp av andra medier (e.g. Omni).

Varför sedan Samsung valde QLED som marknadsföringsterm går det ju att argumentera om. Kvantfiltrets förmåga, eller mestadels för att förvilla med OLED? Det senare tycks ju oavsett ha funkat… 😜

Jupp har en arbetskollega, som inte gick att övertala att det inte var en oled han hade.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ärligt talat, det är inget direkt fel på originalartikeln från Reuters men omskrivningen här är inte lyckad. Så som skriven är den i bästa fall otydlig eller i värsta fall felaktig.

Ja, väldigt otydligt skriven. Kan vara en bra idé med korrekturläsning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Samsungs qd oled är sämre när det kommer till inbränning.

Du får gärna hänvisa till en källa för det påståendet.
Det enda större test av inbränningar är RTINGS som gör inbränningstester på 100 olika TV apparater.
Dom har visserligen konstaterat att just om man visar CNN dygnet runt så verkar det som att Samsungs OLED drabbas lite hårdare eftersom det är vitt som är värst där och samsung inte har någon vit subpixel. LGs vita subpixel gör att dom inte får färgavvikelser eftersom vita fält inte gör att den vita pixeln ändrar färg.
Dock är det också så att pga skillnader i mjukvaran så får samsungpanelerna betydligt färre refresher för att förhindra inbränning än LG panelerna vilket uppstår pga skillnaderna i hur man schemalägger dessa kombinerat med det användningsmönster som RTINGS använder. Dom har TV apparaterna av för kort tid för att Samsungs apparater skall aktivera cykeln vilket inte är fallet med normalt användande i ett hem. (dom flesta stänger av TV:n när dom sover eller är på jobbet men RTINGS har aldrig TV apparaterna av mer än 30 minuter i sin test.

Men till och med RTINGS själva säger att deras tester är långt ifrån att vara sanningen. Dom kan se vissa tendenser men de inbränningar som dom ser i sina tester är resultatet av en stress långt utöver normal användning och att det dom ser med största sannolikhet inte kan ses hemma hos privatpersoner även efter flera års användning.

Kontentan av vad RTINGS säger är att visst finns inbränning men det är troligen inte något problem för någon privatperson och det går inte med säkerhet att säga om samsung eller LG har större problem med det.

Inbränning finns för övrigt i CRT skärmar men då var det ingen som pratade om det och mig veterligen så har jag aldrig sett inbränningar hemma hos någon. Bara på skärmar som alltid står på i offentliga miljöer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rikimaru:

Jag skulle absolut ha köpt en OLED, om det inte vore för faktumet att vår TV står på dag och natt. Inbränningarna skulle ha kommit mycket förr än senare.

Samma här då min teve också står på typ dygnet runt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Samma här då min teve också står på typ dygnet runt

Varför då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sba74:

Du får gärna hänvisa till en källa för det påståendet.
Det enda större test av inbränningar är RTINGS som gör inbränningstester på 100 olika TV apparater.
Dom har visserligen konstaterat att just om man visar CNN dygnet runt så verkar det som att Samsungs OLED drabbas lite hårdare eftersom det är vitt som är värst där och samsung inte har någon vit subpixel. LGs vita subpixel gör att dom inte får färgavvikelser eftersom vita fält inte gör att den vita pixeln ändrar färg.
Dock är det också så att pga skillnader i mjukvaran så får samsungpanelerna betydligt färre refresher för att förhindra inbränning än LG panelerna vilket uppstår pga skillnaderna i hur man schemalägger dessa kombinerat med det användningsmönster som RTINGS använder. Dom har TV apparaterna av för kort tid för att Samsungs apparater skall aktivera cykeln vilket inte är fallet med normalt användande i ett hem. (dom flesta stänger av TV:n när dom sover eller är på jobbet men RTINGS har aldrig TV apparaterna av mer än 30 minuter i sin test.

Men till och med RTINGS själva säger att deras tester är långt ifrån att vara sanningen. Dom kan se vissa tendenser men de inbränningar som dom ser i sina tester är resultatet av en stress långt utöver normal användning och att det dom ser med största sannolikhet inte kan ses hemma hos privatpersoner även efter flera års användning.

Kontentan av vad RTINGS säger är att visst finns inbränning men det är troligen inte något problem för någon privatperson och det går inte med säkerhet att säga om samsung eller LG har större problem med det.

Inbränning finns för övrigt i CRT skärmar men då var det ingen som pratade om det och mig veterligen så har jag aldrig sett inbränningar hemma hos någon. Bara på skärmar som alltid står på i offentliga miljöer.

Rtings körde även tvätt mot inbränning i flera dygn utan att samsungs inbränningar försvann.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Helt absurt billigt för oss som växte upp de åren när en 32-tummare kostade de summorna.

Ja, verkligen det är helt galet.

Skrivet av improwise:

Det är nog snarare antagandet att någon av dom skulle vara "bäst" som i sig är felaktigt - däremot är dom bra på olika saker beroende på vad man prioriterar.

Vad skulle du säga är QD-OLEDs styrkor och svagheter gentemot WOLEDs styrkor och svagheter?

QD-OLEDs pixelstruktur gör mig lite orolig när jag kör mycket webläsning och så även på min TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Den dagen LG kommer med något som liknar one connect box systemet så kan det vara intressant.
Sen är nog många fortfarande lite oroliga för OLED screen burn in, men det kanske inte är ett problem längre.

Men nu kanske det kommer, en Samsung med LG Oled och one connect box
Addera no gap installationen och den kommer sälja som smör.

Bästa tillbehöret som gjorts i mina ögon. Har haft det sen 2016. Angående burn-in tror jag bilden idag rör sig någon mikromillimeter hela tiden just för att kringgå inbränning.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Rtings körde även tvätt mot inbränning i flera dygn utan att samsungs inbränningar försvann.

Det är jag väl medveten om. Men dom konstaterade också att även efter att dom kört dom tvättarna så hade samsungs TV fått betydligt färre tvättar än LG. Plus att LGs skärm hade fått tvättar löpande under tiden medan samsungen hade körts nästan helt utan tvättar i flera månader och sedan fått ett antal tvättningar.
Det betyder att dom inte har utsatts för riktigt samma behandling.
Och dom konstaterade också att även om det utifrån deras test på ett exemplar av varje framstod som att samsung troligen hade något större problem med inbränning så var det inget som kan användas för att säga något säkert om huruvida den ena eller andra är bättre och framför allt att det troligen inte är något som någon vanlig användare kommer att märka något av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

QD-OLEDs pixelstruktur gör mig lite orolig när jag kör mycket webläsning och så även på min TV.

Nu är ju även OLEDs paneler delvis problematiska när det gäller text, då de inte har en ren RGB struktur, utan en RWBG-struktur som inte cleartype klarar hantera perfekt.
Mer info finns i bla Laxpuddings guide här:
https://www.sweclockers.com/test/34436-lg-oled-42c2-tv-som-fu...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vad skulle du säga är QD-OLEDs styrkor och svagheter gentemot WOLEDs styrkor och svagheter?

QD-OLEDs pixelstruktur gör mig lite orolig när jag kör mycket webläsning och så även på min TV.

Den frågan är nog besvarad så många gånger om att jag inte tror att jag skulle kunna tillföra så mycket genom att försöka besvara den ytterligare en gång Sen måste man komma ihåg att en bildskärm sällan är enbart en typ av panel, det finns många fler aspekter som skiljer faktiska produkter från varandra. T.ex. för mig faller alla QD-OLED monitorer bort på för låg upplösning (under 55") men det behöver inte betyda att det är ett problem för andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Helt absurt billigt för oss som växte upp de åren när en 32-tummare kostade de summorna.

Och, om man dessutom upplevde Tjock-TV tiden, så var 32" dessutom gigantiskt stort på den tiden. Vilket det iof var också sett till vikten och djupet på TVn

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ärligt talat, det är inget direkt fel på originalartikeln från Reuters men omskrivningen här är inte lyckad. Så som skriven är den i bästa fall otydlig eller i värsta fall felaktig.

Håller med, funderade faktiskt först på om det var ett AI som skrivit den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Ja har man köpt en tv för över 10000kr som inte är oled de senaste 8åren så har man misslyckats. Eller snarare Samsungs pr avdelning har lyckats.

Jag köpte en LCD för 26000 från SONY förra året. Oöverträffad bildkvalitet, magnifikt HDR läge och fantastisk local dimming. Den bästa TV en barnfamilj kan ha.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!