Fri frakt, är inte gratis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Något jag noterade i tidigare inlägg (där jag jämförde med TS resultat för samma adress), och som jag tror iaf är en delförklaring, är just att man för varje volym-/viktklass verkar få ett fraktalternativ utvalt som ska vara fri frakt.
MEN samtidigt så kräver vissa fraktalternativ mer information om kunden för att gå att välja, så det uppstår konflikter där det teoretiska gratisalternativet är otillgängligt (utgråat) om man skippat att fylla i all information.

Jaha...så ett typiskt SBT-problem

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag undrar ju baserat på våra resultat ovan om det möjligen är just att man inte fyllt i all kundinformation och att funktionen bara är för rörig för att kundtjänst ska veta vad de snackar om?
(Vilket isf också är ett problem, men ett annat problem än att man inte erbjuds fri frakt)

Japp, Instabox Paketskåp kräver personnummer, skippar jag det kan jag få 9kr/19kr fraktalternativ, men med personnummer blir det faktisk fri frakt. Så ingen ko på isen men synd att kundtjänst inte visste detta och kunde informera TS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Japp, Instabox Paketskåp kräver personnummer, skippar jag det kan jag få 9kr/19kr fraktalternativ, men med personnummer blir det faktisk fri frakt. Så ingen ko på isen men synd att kundtjänst inte visste detta och kunde informera TS.

Jag fyllde inte i mitt personnummer i min bild, och fick ändå fri frakt på PN till TS adress

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jag fyllde inte i mitt personnummer i min bild, och fick ändå fri frakt på PN till TS adress

Det beror på vilka varor du valt, när jag testade med moderkortet som TS tog upp som exempel så bytte den vilket fraktalternativ som var gratis när man gick från 2st till 3st. (instabox gratis för 2, postnord gratis för 3)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det beror på vilka varor du valt, när jag testade med moderkortet som TS tog upp som exempel så bytte den vilket fraktalternativ som var gratis när man gick från 2st till 3st. (instabox gratis för 2, postnord gratis för 3)

Om du läser inlägget jag svarade på så verkade det inte som att den fick gratis alls utan personnummer
(Men kan ha varit jag som tolkat det fel)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Om du läser inlägget jag svarade på så verkade det inte som att den fick gratis alls utan personnummer
(Men kan ha varit jag som tolkat det fel)

Inte när Instabox är gratisalternativet för de varor man beställer. (Baserat på vikt/volym/.... vad som nu spelar roll)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Inte när Instabox är gratisalternativet för de varor man beställer. (Baserat på vikt/volym/.... vad som nu spelar roll)

Ah, nu är jag med på hur du menar, får tillräckligt små saker (passar i IB-skåp) så väljs det som gratis frakt, även om köparen väljer att inte fylla i personnummer och då inte kan välja IB?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Ah, nu är jag med på hur du menar, får tillräckligt små saker (passar i IB-skåp) så väljs det som gratis frakt, även om köparen väljer att inte fylla i personnummer och då inte kan välja IB?

Ja, precis.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inet
Skrivet av TheWolfbane:

Google... "Frakt" = Transportering av gods.

Så skulle beställa delar till ny dator. Stog att det erbjöds "Fri Frakt" på varor.

Väl vid checkout/kassan så erbjöds inte fri frakt, alla fraktsätt kostade pengar, (inga stora summor).

Det enda som var gratis alternativ var "Hämta upp från butiken" (vilket inte är definitionen av "Frakt")

Så av falsk marknadsföring och principskäl så valde jag att spendera mina pengar på andra butiker.

Tänkte höra av nyfikenhet vad folk och Inet säger om det hela?

Edit: Var min profil länkad, tror inte, men "Fri Frakt" erbjöds till mig när jag surfade runt i butiken, och står även med på deras egna information, även om man inte är inloggad. ( https://www.inet.se/info/711/varfor-inet )

Edit: Så verkar vara "Fri frakt, om du beställer för över 10 000 kr" till "Kungsgatan 1, 461 31 Trollhättan"
Testade beställa 2st "Gigabyte x670 Gaming X AX" 3399kr st = 6798kr = Inte fri frakt
Testade beställa 3st "Gigabyte x670 Gaming X AX" 3399kr st = 10 197kr = Fri frakt

Edit: Vad sa Inet support när dom frågades?
"Okej då förstår jag, där är det inget som är fel.
Det är alltid ett fraktsätt som vi erbjuder kostnadsfritt och det är olika beroende på var i landet man bor.
Här ser jag att "Hämta i butik" är det fraktsätt som vi erbjuder kostnadsfritt för dig, men förstår om du inte kan/vill hämta i en av våra butiker.
Men här ser det ut som att systemet har gjort rätt."
<Uppladdad bildlänk>

Hej,

Först och främst vill jag be om ursäkt för att du har fått felaktig information från oss!

Vi har alltid minst ett kostnadsfritt fraktalternativ oavsett var du bor eller vad det är för produkt du köper.
Att få leveransen skickad till någon av våra butiker inkluderas inte som ett av dessa kostnadsfria alternativen även om det alltid är kostnadsfritt.
Däremot kan det variera vilket fraktalternativ som är kostnadsfritt för din beställning och det är flera parametrar som styr det såsom storlek, vikt eller ibland även vart du bor så det är nog här det blivit missförstånd vid upplärning av medarbetaren och därav ett felaktigt svar från oss vilket jag beklagar.

Vi har bett vår systemavdelning kolla om det är något som är fel i check outen som gör att du inte fått ett kostnadsfritt alternativt men som en annan tidigare skrivit i tråden så kan det nog bero på att vissa fraktalternativ kräver mer information för att alternativet ska kunna presenteras och om det då är det fraktalternativet som ska presenteras som kostnadsfritt så blir det ”utgråat” med en förklarning om varför och de andra kvarvarande alternativen presenteras med en kostnad från 9 kr.

Du får gärna testa att fylla i all information, misstänker att det saknas personnummer då det är krav för belopp över 2500 kr vid Instabox som fraktalternativ. När jag testar så verkar det fungera men se gärna om problemet kvarstår eller om det ger dig ett kostnadsfritt alternativ annars återkom med mer information om vad du tänkt beställa och dina uppgifter till mig via mattias@inet.se så ska jag genast se över vad som kan vara fel på vår sida.

Tack alla som engagerar sig i att hitta en förklarning samt lösning och beklagar ifall en bugg smugit sig in, vilket vi inte hoppas!

Ps. Alla som är inloggade och har verifierat mailadressen som en Swecmedlem får alltid fri frakt på alla tillgängliga fraktalternativ

Vänligen,
Mattias,
CCO, Inet

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Hej,

Först och främst vill jag be om ursäkt för att du har fått felaktig information från oss!

Vi har alltid minst ett kostnadsfritt fraktalternativ oavsett var du bor eller vad det är för produkt du köper.
Att få leveransen skickad till någon av våra butiker inkluderas inte som ett av dessa kostnadsfria alternativen även om det alltid är kostnadsfritt.
Däremot kan det variera vilket fraktalternativ som är kostnadsfritt för din beställning och det är flera parametrar som styr det såsom storlek, vikt eller ibland även vart du bor så det är nog här det blivit missförstånd vid upplärning av medarbetaren och därav ett felaktigt svar från oss vilket jag beklagar.

Vi har bett vår systemavdelning kolla om det är något som är fel i check outen som gör att du inte fått ett kostnadsfritt alternativt men som en annan tidigare skrivit i tråden så kan det nog bero på att vissa fraktalternativ kräver mer information för att alternativet ska kunna presenteras och om det då är det fraktalternativet som ska presenteras som kostnadsfritt så blir det ”utgråat” med en förklarning om varför och de andra kvarvarande alternativen presenteras med en kostnad från 9 kr.

Du får gärna testa att fylla i all information, misstänker att det saknas personnummer då det är krav för belopp över 2500 kr vid Instabox som fraktalternativ. När jag testar så verkar det fungera men se gärna om problemet kvarstår eller om det ger dig ett kostnadsfritt alternativ annars återkom med mer information om vad du tänkt beställa och dina uppgifter till mig via mattias@inet.se så ska jag genast se över vad som kan vara fel på vår sida.

<Uppladdad bildlänk>

Tack alla som engagerar sig i att hitta en förklarning samt lösning och beklagar ifall en bugg smugit sig in, vilket vi inte hoppas!

Ps. Alla som är inloggade och har verifierat mailadressen som en Swecmedlem får alltid fri frakt på alla tillgängliga fraktalternativ

Vänligen,
Mattias,
CCO, Inet

Hejsan

Testade, och det verkar stämma det du skrev, att den endast erbjuda fri frakt (inkognito) om man fyller i med personnummer.
Dock framgår detta inte någonstans, så kanske vore trevligt om den informationen framgick tydligare att det krävs personnummer för fri frakt alternativen, i detta fallet.

Och tack Mattias för du tog dig tid att läsa och svara på inlägget.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer