Microsoft: "Inga fler uppdateringar till Windows 10"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Alltså, STOPP!

Windows XP Fanns i 3 evigheter
Windows 7 fanns i 2 evigheter
Windows 10 passerade på 2 år....
Windows 11 kom igår....

Hur snabbt skall livet passera egentligen? It's all downhill from here

Haha, kanske dags att testa något nytt? När man fastnar i samma hjulspår så springer tiden iväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Alltså, STOPP!

Windows XP Fanns i 3 evigheter
Windows 7 fanns i 2 evigheter
Windows 10 passerade på 2 år....
Windows 11 kom igår....

Hur snabbt skall livet passera egentligen? It's all downhill from here

Råkade aktivera min TPM modul vid bios upgrade...windows varnade att nu är det fara och färde, jag kommer uppgradera dig till windows 11!!!

Jag blev halt chockad...tryckte snabbt som ögat på power-knappen, norsk avstängning!
In i bios, inaktivera TPM...andas ut!

Sannerligen, var är vi på väg

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Sötast
Skrivet av ChristofferC:

Haha, kanske dags att testa något nytt? När man fastnar i samma hjulspår så springer tiden iväg.

Detta är ett fantastiskt livstips rent generellt.

I mitt fall, när det kommer till OS iallafall, så fråga FX9 nedan hur jag håller på att spåra ut. Jag kör snart alla OS på en och samma gång här hemma

Skrivet av FX9:

Råkade aktivera min TPM modul vid bios upgrade...windows varnade att nu är det fara och färde, jag kommer uppgradera dig till windows 11!!!

Jag blev halt chockad...tryckte snabbt som ögat på power-knappen, norsk avstängning!
In i bios, inaktivera TPM...andas ut!

Sannerligen, var är vi på väg

För helvete mand!
Du jobbar inom IT. Embrace the suck.
Men fair, jag får erkänna. Jag är inte helt bekväm med Server2022 än på jobb, 2019 känns så skönt jämfört med alla hemska 2012or. Kan vi inte bara stanna på 2019 ett tag till?

Permalänk
Medlem

Dagen då win10 går i graven, det är då jag går över till Linux i hopp att spel med anti-cheat blir optimerade och fungerande.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Trist med tanke på hur uselt Windows 11 är. Det kan lätt jämställas med Windows 95. Därtill är det löjligt segt och dåligt optimerat.

Men det är lugnt. Innan 2025 så har nästa windows kommit, och vi kan fortsätta hoppa över varannat windows i vanlig ordning!

Btw pratade med min arbetskamrat. Han hade precis lämnat win7. Det var tydligen ingen trevlig resa han gjorde. Är man van vid det cleana och bloatware-tomma win7, så är det ju som en skräckfilm att starta win 10. Win 11 skall vi väl inte ens prata om. Men hans största anledning att stanna kvar vid win7 var just data-försäljningen microsoft gör från win10 och 11. Linux blir ett bättre alternativ för varje windows som släpps. Det är lite som med Nokia-telefoner. De var grymma och ingen gnällde så mycket om deras telefoner. Sen kom iphone med smartphone och sedan gick det bra snabbt utför för denna gigant. Detta kan hända microsoft också ifall tex en linuxversion slår igenom, vilket det skulle kunna göra ifall det skulle släppas ett kioskvältarspel som enbart kunde spelas på linux. Det funkade ju på VR där många köpte VR pga halflife alyx.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Återigen så himla intressant att läsa kommenterar om ett OS på ett teknik-forum. Visst, saker är inte alltid perfekt, men hur kan man vara så fientlig mot nymodigheter på ett teknikforum som hela tiden blickar framåt på all ny teknik?

Jag kan vara svara för mig själv, men för min del handlar det om att microsoft försöker tvinga mig installera win11 genom att det dyker upp nästan varje gång datorn startas upp. Sen att de säljer våran data -vafan?!
Vi har blivit produkten och det är det som retar folk.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk

Kör på Windows 10 tills dom släpper Windows 12 bara för att.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

Går över till Win 11 när det lämnar beta.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Vad härligt det skall bli med ett OS som det inte kommer en massa jäkla funktionsuppdateringar som fuckar upp allt. Ser fram emot att slippa detta ... 👌👌👌👍👍👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Har du sett att det inte fungerat trots tpm och secure boot? Dvs har det blivit hackat?

Sen angående sista version så hade det ju fortfarande uppdaterats och de hade kallat det något annat så det är en lite löjlig sak att argumentera om.

Det är det absolut inte. Med nytt versionsnummer står det dem fritt att hitta på vilka dumheter som helst utan att behöva ägna en tanke åt de som har en äldre version, och den möjligheten har de ju verkligen utnyttjat till fullo.

Hade det varit en uppdatering så hade de behövt ta hänsyn till de som sitter med MBR och inte kan eller vill ha Secure Boot och TPM, så det hade varit en väldigt annorlunda sak.

Sen vet jag inte vad du menar med "har det blivit hackat". Vad är det för funktion du syftar på?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att se, får hoppas att Windows 11 presterar lika bra för spel som Windows 10

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Windows 11 är skit. Hoppas det går över snart.

Permalänk
Medlem

"Under kvarvarande tid ska Microsoft endast lansera säkerhetsuppdateringar månadsvis"
Tack, som windows ska vara, gör om gör rätt

Permalänk
Medlem

Ni som upplever att Windows 11 är skräp, kan ni utveckla lite?
Jag har kört Windows 11 sen dag 1 i princip och i min mening är det det bästa Windows OSet hittills. Telemetrics och dylikt ej inräknat då, för det är nya verkligheten tyvärr verkar det som...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Tråkigt att se, får hoppas att Windows 11 presterar lika bra för spel som Windows 10

På papper är Windows 11, i snitt 2-4% snabbare.

Jag kommer troligtvis vänta ut tills 2025 för att se vad som hänt tills dess, ingen större anledning till att byta upp sig just nu. Visst Windows 11 kommer med fler features men om man suttit på Windows 10 ett tag nu så har nog alla vant sig och har bra produktivitet, vilket vinner i mina ögon när det kommer till att välja byte nu eller senare.

Frågan är:
Borde man byta upp sig till Windows 11 idag från Windows 10?
Svar: Nej, du kan vänta men bytet kommer förr eller senare så kanske skönt att försöka anpassa sig till Window 11.

Notering; rykte om att de pratar redan om Windows 12, skulle inte förvåna mig men i vilket fall så känner jag mig säker i att vänta lite.

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Låter väl rimligt, Windows 11 har funnits i över 1.5 år nu och de flesta borde uppgradera inom kort om man inte redan gjort det.

Min dator har inte stöd för win 11.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

När Windows 11 har något att erbjuda som jag behöver så kommer jag överväga uppgradering, men just nu får jag exakt samma känsla som när MS gjorde den tondöva utrullningen av Windows 8 med Metro überall.

Vem fick idén att slakta möjligheterna att ha sin personliga Start-meny med de viktigaste genvägarna till saker oaktat hur ofta de körs?

Permalänk
Skrivet av T-Fork:

Linux it is then.

Nej, Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är det absolut inte. Med nytt versionsnummer står det dem fritt att hitta på vilka dumheter som helst utan att behöva ägna en tanke åt de som har en äldre version, och den möjligheten har de ju verkligen utnyttjat till fullo.

Hade det varit en uppdatering så hade de behövt ta hänsyn till de som sitter med MBR och inte kan eller vill ha Secure Boot och TPM, så det hade varit en väldigt annorlunda sak.

Sen vet jag inte vad du menar med "har det blivit hackat". Vad är det för funktion du syftar på?

Skulle de inte bytt namn på Windows då hade detta ändå hänt för de måste utveckla nya funktioner vilket kommer med nya krav på hårdvaran. Det är inte realistiskt att tro att det bara skulle fortsätta mala på utan att göra något.

Har du hört om secure boot eller tpm har blivit rundade? Varför anser du att det inte är något bra?

Permalänk
Medlem

Sjukt.. kan inte bara byta till win 11, min cpu i7-6700k är inte kapabel till det så då måste man köpa nytt.. inte alla som kan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Nostalgins rosafärgade glasögon, kanske?
2000 var uselt fram till SP4. XP var uselt stabilitetsmässigt fram till SP2 och blev uselt resurshungrigt från SP3.

Men visst: telemetri borde vara opt-in eller åtminstone möjligt att fullständigt betacka sig för, och ingen blir glad av bristen på enhetlighet i gränssnittet i moderna Windowsversioner, det kan jag väl hålla med om.

Inte alls min erfarenhet. XP var äntligen ett stabilt OS. Men upplevelsen kanske var annorlunda för vissa andra beroende på vilken hårdvara och drivrutiner ni använde.
Jag jobbade hypersnabbt i XP. Redan 7an hade vissa försämringar ur använderperspektiv

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exitus:

Vad är det som hindrar dig att byta till Linux nu och vad är det med W11 du inte gillar men som är OK med W10?

Jag ogillar även win 10 i rätt stor utsträckning, på grund av att Win 10 är bloatat som sjutton imo och det är än värre i w11 att ex "nyheter" ska pushas. W11 känns även ännu mer nedlåst.
Bortser jag från w10 bloat så känns den mer färdig idag och jag vill inte behöva vänta till de fått rätsida på w11.
För det jag använder mina maskiner till idag funkar Linux, utöver att min FB ratt inte har nativt stöd.

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Medlem

Detta låter bra, win 11 är riktigt fint och fungerar klockrent tycke jag.

Har det på alla mina datorer.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Asus Tuf 7900xtx - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk

Windows ❤️ Linux
Eller hur var det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ska bli intressant att se hur det går hösten 2025 när många som har riktigt bra datorer ändå inte kan uppgradera till Windows 11. När Windows 10 ersatte Windows 7 (8 var redan passé för de flesta) kunde ju de flesta datorer som aktivt körde Windows 7 uppdateras.

Det går som sagt att installera Windows 11 även på äldre burkar (min 12 år gamla burk exempelvis), om man inte har för gamla grafikkort etc, men det är ju en möjlighet som Microsoft kan begränsa kraftigt - men vill de?

Vet inte om jag skulle kalla dessa datorer ”riktigt bra” år 2025.

Förövrigt kör jag Windows 11 på en burk med GeForce 405.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Windows 10 skulle vara den sista Windowsversionen sa de.

Är du säker på det? Har du läst de här inläggen i tråden? #20024527, #20024677

Permalänk

Då kan man njuta av ett operativsystems ultimata tillstånd ett litet tag – inga försämrande bloatmoderniseringar, utan en härligt puttrande tomgång, tills slutet då man under pistolhot tvingas uppgradera till nästa fördummade rundade hörn-app-system.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Spelar man CS GO är Windows 11 helt kass inte att rekommendera, långsam start av spelet och man tappar minst 40 fps gentemot Windows 10
Kommer att använda windows 10 så länge det går.

Visa signatur

13900KS_ASUS Z790 APEX_CORSAIR DDR5 6600 MHZ_EVGA 3080TI FTW3_
KINGSTON M.2 2TB_CASELABS SMA8_ASUS ROG PG27AQN 360HZ_

Permalänk
Medlem

Kommer köra W10 tills störiga saker i W11 är fixade så. W10 håller såklart perfekt flera år framöver ändå.
Kanske 22H2 LTSC W10 kommer då, kan man köra det istället ett par år framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meizter:

Sjukt.. kan inte bara byta till win 11, min cpu i7-6700k är inte kapabel till det så då måste man köpa nytt.. inte alla som kan

Gör en installationssticka mha RUFUS så kan du välja bort vissa kontroller, har installerat 11 på en laptop med 6500U som är samma generation. Fungerade helt utan problem. Den aktiverades tom automatiskt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||