Microsoft: "Inga fler uppdateringar till Windows 10"

Permalänk
Melding Plague

Microsoft: "Inga fler uppdateringar till Windows 10"

Vinterns uppdatering 22H2 var den sista och framöver står endast säkerhetsuppdateringar på menyn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Windows 10 får inga fler versioner (aktuella 22H2 blir den sista)

Såg precis på Microsofts Tech-blog att det inte blir någon mer version av Windows 10.
Källa: https://techcommunity.microsoft.com/t5/windows-it-pro-blog/wi...

Aktuella 22H2 blir alltså den sista versionen och resterande uppdateringar blir i form av säkerhetsuppdateringar fram till 14:e oktober 2025.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Skönt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Låter väl rimligt, Windows 11 har funnits i över 1.5 år nu och de flesta borde uppgradera inom kort om man inte redan gjort det.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Skönt! Då kanske även nästa LTSC-utgåva kan baseras på Windows 10 Version 22H2?

Windows 11 LTSC verkar först komma i slutet av nästa år, vilket antagligen blir "LTSC 2025" (och slutet för Windows 11)

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Låter väl rimligt, Windows 11 har funnits i över 1.5 år nu och de flesta borde uppgradera inom kort om man inte redan gjort det.

Sitter kvar på 10 men håller med. En del av de större versionsuppdateringarna verkar dessutom stjälpa mer än hjälpa, så har inget emot att det uteslutande släpps mindre fixar och säkerhetsuppdateringar framöver. Blir väl LTSC mer eller mindre.

Blir nog ingen uppdatering innan nästa DirectX-version för egen del.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Låter väl rimligt, Windows 11 har funnits i över 1.5 år nu och de flesta borde uppgradera inom kort om man inte redan gjort det.

Det finns en enorm mängd datorer som Windows 11 inte stödjer genom Microsoft godtycke. Sedan kan man i förvisso i viss mån runda det, men det är knappast aktuellt för den stora massan och något ansvar för om det inte fungerar som det ska tas knappast.

Men i själva verket får man väl lugn och ro om man kör 10 och slipper ständiga ändringar, till ingen nytta, som man inte har bett om. I bästa fall lagar Microsoft en del av det som är trasigt för andra än gruppen "weee, jättebra, det är annorlunda" under tiden tills de klämmer ur sig LTSC-versionen av 11. Eller lanserar Windows 12, som kanske är någorlunda klart från början. Fast då får man nog måla tio kors i taket...

Permalänk
Medlem

Oj såg nu att Windows 10 är snart tio år gammalt men det känns inte så.

Minns när både XP och 7 fick sina service pack vilket lyft man fick i hela datorn kändes som ny.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur det går hösten 2025 när många som har riktigt bra datorer ändå inte kan uppgradera till Windows 11. När Windows 10 ersatte Windows 7 (8 var redan passé för de flesta) kunde ju de flesta datorer som aktivt körde Windows 7 uppdateras.

Det går som sagt att installera Windows 11 även på äldre burkar (min 12 år gamla burk exempelvis), om man inte har för gamla grafikkort etc, men det är ju en möjlighet som Microsoft kan begränsa kraftigt - men vill de?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Dags å ladda ner ISO's från MS sida då och bunkra upp i fall MS gör det "svårt" att tanka skiten i framtiden.

Kör Linux primärt MEN en och annan labb disk med Windows har man ju, allt från Windowws 95 upp till Windows 10 och en del skit däremellan.

Permalänk
Medlem

Linux it is then.

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Medlem

Gick nyligen över till Linux för hemmadatorn som jag endast använder för websurfing och spel. Har varit en smärtfri upplevelse och funkar kanon.

Har provat Linux Mint och Manjaro, fastnade till slut för Nobara. Rekommenderar starkt att prova för folk som inte vill hoppa över till Windows 11 eller som är nyfikna. Gaming på Linux funkar väldigt bra utifrån Steams Proton lager samt program som Lutris för icke-Steam spel.

Permalänk
Medlem

Jag minns när Microsoft sade "Windows 10 är den sista Windows". Bådar inte gott för deras nuvarande löften.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

äntligen kan man släppa på "pausa uppdateringar" utan att oroa sig över att microsoft ska släppa någon skituppdatering som förstör något.

Permalänk
Medlem

Kan man ha köra Windows 11 på en Intel 9-serie processor än?

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus ROG Maximus XI Hero z390 - i7 9700k - MSI GTX 1080ti - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb LP 3600MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Medlem

Barnens speldatorer hemma kan exempelvis inte köra Windows 11 officiellt men det är inga fel på hårdvaran i övrigt. Det måste ju finnas massor av hårdvara där ute hos folk som normalt kör Windows som hamnar i en knepig situation efter oktober 2025.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Ska bli intressant att se hur det går hösten 2025 när många som har riktigt bra datorer ändå inte kan uppgradera till Windows 11.

Jag hoppas personligen att vi sett slutet för ”kompatibilitet till varje pris”-epoken hos Microsoft. Visst, det är slösaktigt att kasta saker som fungerar, men vid det laget kommer datortillverkarna ha vetat vad som gäller i flera år, så det lär ju inte bli en sån våldsam chock för marknaden, och de datorer som drabbas blir väl huvudsakligen ~6 år gamla eller äldre. Är du ett företag har du troligen bytt de flesta sådana maskiner. Är du entusiast är det inte omöjligt att det ändå är dags för nytt moderkort. Är du typen som inte bryr sig kanske du kör Windows 7 fortfarande och då är du inte riktigt i målgruppen för säkerhetsuppdateringar ändå. 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av L-stream:

Kan man ha köra Windows 11 på en Intel 9-serie processor än?

Borde ju gå, kör på en 7700K.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1656209-trodde-min-dat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Jag minns när Microsoft sade "Windows 10 är den sista Windows". Bådar inte gott för deras nuvarande löften.

Dom menade ju såklart att det är den sista Windows versionen folk kommer att använda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Jag minns när Microsoft sade "Windows 10 är den sista Windows". Bådar inte gott för deras nuvarande löften.

Har väl debunkats ett par gånger. Kortfattat så kom det inte från behörig talesperson.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk

Windows 11 är buggigt och saknar grundläggande funktioner som Windows 10 så jag förstår varför folk som inte har hybrid CPU:er stannar.

Permalänk
Medlem

Farsan och morsan kör fortfarande 10an. Kommer avvakta innan jag byter på farsans maskin (han har svårt att lära sig nytt) men morsans får väl uppgradera om den känner för det men inget jag kommer aktivt fixa. Jag som har 12th gen CPU mår ju bra av 11an och dess funktioner.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag använder windows 10 på jobbet. Hemma kör jag 11.

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem

Jag kör Windows 11 lite motvilligt sedan ett halvår. Gillar fortfarande Windows 10 bättre, känns mer optimerat och rappare.

Windows 11 känns mer åt Mac OS hållet man har mindre och mindre kontroll.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Jag har en dator som fortfarande kör windows 10. alla andra har fått 11.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Trist med tanke på hur uselt Windows 11 är. Det kan lätt jämställas med Windows 95. Därtill är det löjligt segt och dåligt optimerat.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av T-Fork:

Linux it is then.

Vad är det som hindrar dig att byta till Linux nu och vad är det med W11 du inte gillar men som är OK med W10?

Permalänk
Medlem

Som sagt är det välkommet. Skall installera om Windows 10 rent en gång på huvuddatorn för att det var länge sedan sist, samt som bra grund för att troligtvis köra så långt in på 2025 som säkerhetsuppdateringarna fortsätter.

Permalänk
Medlem

Har gått över till Linux som primär OS och dualbootar med Win 10 för lite spel. Jag har inga behov att köra Windows som primära OS längre. Hade Win 11 tidigare men gick som sagt tillbaka till 10:an för jag tror den har mindre saker som kan ge input delay i spel (har inte data på det utan det e mer på känn).

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Skönt! Då kanske även nästa LTSC-utgåva kan baseras på Windows 10 Version 22H2?

Den känns lockande faktiskt

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO