Mycket utrymme och hög hastighet i Corsairs nya mini-SSD

Permalänk
Melding Plague

Mycket utrymme och hög hastighet i Corsairs nya mini-SSD

Corsair lanserar en ny liten SSD i M2-formatets minsta storlek 2230. Ynka tre centimeter lång passar den i till exempel Steam Deck.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kanske dags att uppgradera steamdecket då.
på inet är det billigare att köpa den än att köpa billigaste 1T SD kortet

Corsair Force MP600 MINI 1 490 kr
SanDisk Ultra microSDXC 1 599 kr

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Ser framemot framtiden när det finns typ 8 st M2 slots för 2230 storleken på ett moderkort. Så behändiga små chipp.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

Bra att det kommer fler. Dual Bootar från extern SSD nu. När det kommer officiellt stöd i SteamOS 3.0 kanske det blir en större intern SSD och Dual Boot på riktigt.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk

Detta är en rimlig utveckling för surflaptop/svenssons eller vad man ska kalla dem för. Det jag dock är rädd för är att tillverkare kommer ytmontera dem.

Sedan är ett problem att på den allra enklaste datorn så kan man argumentera för en viss mängd räcker, denna siffra har dock ökat för varje år. Jag själv har mängder med proffslaptops som är över 10år gamla och de är som en flaska vin att de blir bättre för varje år. (egentligen är det att nya alternativen får allt sämre kvalite)
Men har man då ytmonterat ssd, ram etc så får man ta rejält om det även ska vara acceptabelt om 10år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Ser framemot framtiden när det finns typ 8 st M2 slots för 2230 storleken på ett moderkort. Så behändiga små chipp.

Jag tycker att det är rimligare att använda stora enheter med 2280-formfaktor. Dagens moderkort har ändå 3-4 st M.2-slots, och det finns redan 2 TB-enheter i det billiga mainstream-segmentet.

Mindre M.2-enheter kan man återanvända till en Icy Box och använda som ett stort och snabbt portabelt lagringsutrymme, om man inte har någon annan gammal enhet att migrera den till.

Permalänk
Medlem

Jag beställde en redan för några dagar sedan efter tips från @CrispVanDahl i Steam Deck tråden

#20020370

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Ser framemot framtiden när det finns typ 8 st M2 slots för 2230 storleken på ett moderkort. Så behändiga små chipp.

Ser inte direkt nyttan, men det kanske bara är jag. De hade behövt 2-4st PCIe-lanes till varje slot eller så hade de blivit långsamma. Den fysiska storleken sätter sen en begränsning på både prestanda och lagringskapacitet per slot. Moderkortet skulle sannolikt behöva kosta mer pga alla delningar och anslutningar.

Tycker det blir fint med fokus på 2280 generellt.

Problemet är väl att många på swec inkl jag själv sitter med typ 512:or som man betalade hiskeligt mycket pengar för en gång i tiden och nu vill återanvända tills de går sönder år 2049. Men vardera tar typiskt 4x lanes i anspråk så man får slut snabbt

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Ser inte direkt nyttan, men det kanske bara är jag. De hade behövt 2-4st PCIe-lanes till varje slot eller så hade de blivit långsamma. Den fysiska storleken sätter sen en begränsning på både prestanda och lagringskapacitet per slot. Moderkortet skulle sannolikt behöva kosta mer pga alla delningar och anslutningar.

Tycker det blir fint med fokus på 2280 generellt.

Problemet är väl att många på swec inkl jag själv sitter med typ 512:or som man betalade hiskeligt mycket pengar för en gång i tiden och nu vill återanvända tills de går sönder år 2049. Men vardera tar typiskt 4x lanes i anspråk så man får slut snabbt

Ser inte heller nyttan. Finns ju redan idag mITX med 3st 2280 och redan då börjar det ju bli problem med antal lanes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Ser inte direkt nyttan, men det kanske bara är jag. De hade behövt 2-4st PCIe-lanes till varje slot eller så hade de blivit långsamma. Den fysiska storleken sätter sen en begränsning på både prestanda och lagringskapacitet per slot. Moderkortet skulle sannolikt behöva kosta mer pga alla delningar och anslutningar.

Tycker det blir fint med fokus på 2280 generellt.

Problemet är väl att många på swec inkl jag själv sitter med typ 512:or som man betalade hiskeligt mycket pengar för en gång i tiden och nu vill återanvända tills de går sönder år 2049. Men vardera tar typiskt 4x lanes i anspråk så man får slut snabbt

Skrivet av Chibariku:

Ser inte heller nyttan. Finns ju redan idag mITX med 3st 2280 och redan då börjar det ju bli problem med antal lanes.

Ja jag menar då moderkort/chipset/cpuer som klarar av 8 st utan kompromisser. Vill göra om min NAS som just nu består av 6 st 3.5" HDDs till bara ett moderkort (helst mITX) med 6-8 st små (men stort utrymme) SSDer

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Kanske dags att uppgradera steamdecket då.
på inet är det billigare att köpa den än att köpa billigaste 1T SD kortet

Corsair Force MP600 MINI 1 490 kr
SanDisk Ultra microSDXC 1 599 kr

Verkligen, dessutom så får du extremt mycket bättre hastighet och stabilitet ur MP600 än SD-kortet

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

De hade behövt 2-4st PCIe-lanes till varje slot eller så hade de blivit långsamma.

Det är dock inte speciellt ofta en klientmaskin behöver läsa från två enheter samtidigt, så 4x PCIe 4.0-lanes kommer praktiskt taget att ge full kapacitet för användaren till den programvara som körs, även om det finns flera PCIe 4.0-enheter i datorn.

Skrivet av Teddis:

Problemet är väl att många på swec inkl jag själv sitter med typ 512:or som man betalade hiskeligt mycket pengar för en gång i tiden och nu vill återanvända tills de går sönder år 2049. Men vardera tar typiskt 4x lanes i anspråk så man får slut snabbt

Moderkort har haft gott om ’interna’ PCIe-lanes som t.ex. lagringsenheter kan använda när man kopierar filer, men sen finns det ju ingen anledning att öka på dem för att några enstaka snikpellar ska sitta med sina gamla fornminnen heller.

2 TB-SSDs är redan mainstream, går redan att få enheter för ca 1300 kr i Sverige. Återanvändning är ju bra, ser däremot inte en framtid där moderkort kommer börja designas för att hänga på gammal inaktuell hårdvara.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av medbor:

Jag beställde en redan för några dagar sedan efter tips från @CrispVanDahl i Steam Deck tråden

#20020370

Man sitter ju och väntar tålmodigt men förväntansfullt just nu.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av medbor:

Jag beställde en redan för några dagar sedan efter tips från @CrispVanDahl i Steam Deck tråden

#20020370

Skrivet av CrispVanDahl:

Man sitter ju och väntar tålmodigt men förväntansfullt just nu.

Tagga omfattande guide om hur man bygger ut minnet på Decken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Ja jag menar då moderkort/chipset/cpuer som klarar av 8 st utan kompromisser. Vill göra om min NAS som just nu består av 6 st 3.5" HDDs till bara ett moderkort (helst mITX) med 6-8 st små (men stort utrymme) SSDer

Vore det inte bättre med färre stora SSDer? Små SSDer är ju oeffektiva storleksmässigt om du vill ha mycket utrymme eftersom varje SSD behöver en kontakt plus styrkretsar och annat, så det är effektivare att bara trycka på fler minneskretsar istället. 2280 är t.ex. 2.7x större än 2230 men finns med 4-8x så mycket utrymme.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en ssd i det format på Amazon på 2tb. Skickades från Kina, är en western digital disk, kostade cirka 3000kr
Tror den hade liknande hastigheter, men den hade nog sämmre uthållighet om jag minns rätt

Update: denna var det https://www.amazon.com/gp/aw/d/B0BM9D1GXP?psc=1&ref=ppx_pop_m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är dock inte speciellt ofta en klientmaskin behöver läsa från två enheter samtidigt, så 4x PCIe 4.0-lanes kommer praktiskt taget att ge full kapacitet för användaren till den programvara som körs, även om det finns flera PCIe 4.0-enheter i datorn.
Moderkort har haft gott om ’interna’ PCIe-lanes som t.ex. lagringsenheter kan använda när man kopierar filer, men sen finns det ju ingen anledning att öka på dem för att några enstaka snikpellar ska sitta med sina gamla fornminnen heller.

2 TB-SSDs är redan mainstream, går redan att få enheter för ca 1300 kr i Sverige. Återanvändning är ju bra, ser däremot inte en framtid där moderkort kommer börja designas för att hänga på gammal inaktuell hårdvara.

Nä jag argumenterar ju inte heller för att de skulle göra det. Bara att jag tror det är därifrån man ser efterfrågan av moderkort med ett oskäligt antal M2-slots, vilket troligtvis kommer från SATA-tiden där man kunde koppla ihop gamla hårddiskar med den nya eftersom ATX-moderkort brukade ofta ha hela 8st portar.

Sett från ett praktiskt nyköpsperspektiv så kan man köpa sig tre st 2280-SSDer med riklig kapacitet och klara sig väldigt, väldigt långt.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980