Bra virus malware lösning ?

Permalänk

Bra virus malware lösning ?

Hej,
Ett tag sedan jag var aktive här;) , är inte 20 längre:)
Mitt nuvarande virus program löper ut och pga dess härkomst känns det tveksamt att förlänga licensen. Hade Kaspersky.., 10 år utan ett problem,.
Nu har jag googlat lite och man får rätt många olika top val på packet lösningar som Norton, Macafe, ESET mm, men här verkar de flesta förorda Defender.
Så, jag är ute efter ett alternativ eller flera (kombintion av program) som ger gott skydd mor virus och aktivt mot malware ( och ransom )?

Jag kör Windows 10 prof 64 bitar, ...
Skall inte säga att jag är speciellt duktig på datorer och mjukvara , men är försiktig och laddar inte ner spel cracks filmer mm utan håller mig på steam eller dirrekt mot respektive spels hemsida. Surfar runt en del och kollar youtube , men är försiktig med att klicka "ja", men det är tyvärr lätt att bli lurad i dages tider.
Jag spelar en hel del och då online så jag vill gärna att det flyter på bra - viktigast allt det skall var enkelt.

tack på förhand.

Visa signatur

Antec P280, Corsair 520W, Gigabyte HD5850, Gigabyte P55UD4, CPU I5 + Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair DDR3 1600 2x2, WD500G Black, Samsung SSD 128
IRTracker4, Hotas Cougar, Rudder pedals(home made) mm

Permalänk
Avstängd

Inbyggda i Windows räcker gott och väl, speciellt i samband med sunt förnuft.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Beror väl lite på hur du använder datorn/webbläsare etc, inbyggda i Windows kan absolut fungera som Lagerlöf nämner. Är du ute efter en helhetslösning med lösenordshantering och VPN också kan F-Secure SAFE vara värt att titta närmare på.

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Inbyggda i Windows räcker gott och väl, speciellt i samband med sunt förnuft.

Testar det nu, något verkar dock galet. Går inte att scana villket jag tänkte är en bra början. Testade att söka bara en folder men då säger den att jag inte har vehörighet att scana vissa appar typ, och att jag skall kontakta IT ( gissar att de menar admin).

Efter ett tag crashar Virus & Threat protection appen och jag ombeds starta om, tips på hur jag löser detta?

Visa signatur

Antec P280, Corsair 520W, Gigabyte HD5850, Gigabyte P55UD4, CPU I5 + Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair DDR3 1600 2x2, WD500G Black, Samsung SSD 128
IRTracker4, Hotas Cougar, Rudder pedals(home made) mm

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du behöver reparaera installationen med bla SFC Scannow & DISM /Restorehealth mm.
Att du ska kontakta IT kan bero på att datorn är hanterad av en organisation eller som minst har grupprinciper applicerade.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Du behöver reparaera installationen med bla SFC Scannow & DISM /Restorehealth mm.
Att du ska kontakta IT kan bero på att datorn är hanterad av en organisation eller som minst har grupprinciper applicerade.

Har nu kört DISM + SFC, och där rättade den till något men funkar fortafarande inte...:( fortfarande så går virus programet i några minuer innan det stannar - irriterande

Visa signatur

Antec P280, Corsair 520W, Gigabyte HD5850, Gigabyte P55UD4, CPU I5 + Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair DDR3 1600 2x2, WD500G Black, Samsung SSD 128
IRTracker4, Hotas Cougar, Rudder pedals(home made) mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av spider-se:

Har nu kört DISM + SFC, och där rättade den till något men funkar fortafarande inte...:( fortfarande så går virus programet i några minuer inan det stannar - irriterande

Testa att starta om processen:

Step 1: Click Win and R keys on your keyboard to launch the Run box.

Step 2: Input services.msc in the box and press Enter.

Step 3: In the Services interface, search for Security Center service and right-click on it to choose the Restart option.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Testa att starta om processen:

Step 1: Click Win and R keys on your keyboard to launch the Run box.

Step 2: Input services.msc in the box and press Enter.

Step 3: In the Services interface, search for Security Center service and right-click on it to choose the Restart option.

har testat detta men funkar inte. Men jag är nästan säker att felet ligger i group policies och jag är inte den första som haft problem efter mänden trådar om detta och alla lösnings förslag - jag har testat en hel del nu:)

Kan vara något skräp kvar från förra virus programet.

Nu sitter jag och funderar på om jag inte borde skaffa ett tredjepart virus program i stället, piss hade gärna velat fått defender att fungera åtminstånne tills jag bestämt vilket program som jag skall köra på.

Visa signatur

Antec P280, Corsair 520W, Gigabyte HD5850, Gigabyte P55UD4, CPU I5 + Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair DDR3 1600 2x2, WD500G Black, Samsung SSD 128
IRTracker4, Hotas Cougar, Rudder pedals(home made) mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av spider-se:

har testat detta men funkar inte. Men jag är nästan säker att felet ligger i group policies och jag är inte den första som haft problem efter mänden trådar om detta och alla lösnings förslag - jag har testat en hel del nu:)

Kan vara något skräp kvar från förra virus programet.

Nu sitter jag och funderar på om jag inte borde skaffa ett tredjepart virus program i stället, piss hade gärna velat fått defender att fungera åtminstånne tills jag bestämt vilket program som jag skall köra på.

Har du testat nedan?

Sometimes, Windows Defender won't turn on in Windows 10/11/8/7 because it is turned off by your group policy. This can be a problem but you are able to fix it simply by changing the group policy.

To do that, follow the step-by-step guide:

Step 1: Open the Run dialog by clicking Win + R keys on the keyboard.

Step 2: Type gpedit.msc and press the OK button.

Step 3: In the Local Group Policy Editor interface, go to the left pane and navigate to Computer Configuration > Administrative Template > Windows Components > Windows Defender Antivirus.

Step 4: In the right pane, double-click on Turn off Windows Defender Antivirus.

Step 5: In the pop-up window, choose Not Configured, click the Apply and OK button.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Har du testat nedan?

Sometimes, Windows Defender won't turn on in Windows 10/11/8/7 because it is turned off by your group policy. This can be a problem but you are able to fix it simply by changing the group policy.

To do that, follow the step-by-step guide:

Step 1: Open the Run dialog by clicking Win + R keys on the keyboard.

Step 2: Type gpedit.msc and press the OK button.

Step 3: In the Local Group Policy Editor interface, go to the left pane and navigate to Computer Configuration > Administrative Template > Windows Components > Windows Defender Antivirus.

Step 4: In the right pane, double-click on Turn off Windows Defender Antivirus.

Step 5: In the pop-up window, choose Not Configured, click the Apply and OK button.

It didn't help, frustrerande att det tycks starta upp när man startar om datorn och sedan slutar fungera efter 5 minuter.

Nu är jag trött, blev sugen på en öl men den var varm så jag la den i frysen... och forsatte med nämnt problem, ja det blev is-slush såjag stälde bureken i varm vaten för att smälta isen - så nu sitter jag här med varm öl utan kolsyra och ingen lösning på problemet.

Så, när jag ger upp vad för alternativ har jag, det finns massor av olika program och det beroende vart man läser får man olika svar i tester mm.
Men jag är ute efter något som säkert, och speciellt mot malware och ransome då det verkar värst, samt relativt resursnålt?
Grattis program eller betal spelar ingen roll, VPN är ett plus men inget måste och jag funderar ändå på att ha ett separat VPN annars.
Förslag, gärna också villka man skall undvika ?

Visa signatur

Antec P280, Corsair 520W, Gigabyte HD5850, Gigabyte P55UD4, CPU I5 + Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair DDR3 1600 2x2, WD500G Black, Samsung SSD 128
IRTracker4, Hotas Cougar, Rudder pedals(home made) mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av spider-se:

It didn't help, frustrerande att det tycks starta upp när man startar om datorn och sedan slutar fungera efter 5 minuter

I ditt läge hade jag tagit backup på allt och återställt/installerat om windows.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Inbyggda i Windows räcker gott och väl, speciellt i samband med sunt förnuft.

Själv aldrig råkat ut för något virus - någonsin! Aldrig haft problem eller haft konstigheter. Känns som att man måste aktivt göra riktigt dåliga val idag för att komma i närheten att råka ut för nåt. Eller så har jag bara haft tur. Körde 3:e partsskydd förr i världen, men Win Defender etc gör ett klar tillräckligt bra jobb. Allt annat har en tendens att slöa ner än mer.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av shugge:

I ditt läge hade jag tagit backup på allt och återställt/installerat om windows.

Dumm fråga kanske men , jag kör en OEM licens köpt i annan region och när jag installerade datorn för 2-3 år sendan var jag tvungen att ringa Microsoft för att aktivera nyckeln för europa, måste man göra om detta om man återställer/insallerar om eller kopplar Windows upp sig och känner av att nyckel bytt region?

Visa signatur

Antec P280, Corsair 520W, Gigabyte HD5850, Gigabyte P55UD4, CPU I5 + Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair DDR3 1600 2x2, WD500G Black, Samsung SSD 128
IRTracker4, Hotas Cougar, Rudder pedals(home made) mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av spider-se:

Dumm fråga kanske men , jag kör en OEM licens köpt i annan region och när jag installerade datorn för 2-3 år sendan var jag tvungen att ringa Microsoft för att aktivera nyckeln för europa, måste man göra om detta om man återställer/insallerar om eller kopplar Windows upp sig och känner av att nyckel bytt region?

Om du installerar om från grunden beror det nog lite på om du loggar in på ett lokalt konto eller ett som är kopplat till Microsoft.

Men om du återställer så ska allt förbli som det är.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Jag hade definitivt installerat om Windows. Avinstallera Kaspersky känns sådär. Jäkla 3dje parts program letar sig djuuuupy in i datorn. Bränna allt är enda som funkar imo.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Gör en refresh-installation av Windows så bibehåller du all data men återförnyar själva Windows-installationen.
https://support.microsoft.com/en-us/windows/give-your-pc-a-fr...

Därefter så installerar du antingen Chrome webbläsaren eller kör på inbyggda Microsoft Edge (Chromium) och installerar ublock origin för att på så vis skydda dig från en hel del skit som kommer in den vägen via reklamfunktioner.
https://ublockorigin.com/

Med tanke på att du beskriver dig själv som eftertänksam och inte click junkie så kommer du att klara dig gott med Windows Defender. Ett bra råd är att börja använda dig utav en lösenordshanterare, men det är helt vid sida om vad du efterlyser i denna tråd, men Bitwarden har en trevlig lösning på detta.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk

Tack för all hjälp, jag installerade om windows och nu fungerar windows defender:)

Visa signatur

Antec P280, Corsair 520W, Gigabyte HD5850, Gigabyte P55UD4, CPU I5 + Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair DDR3 1600 2x2, WD500G Black, Samsung SSD 128
IRTracker4, Hotas Cougar, Rudder pedals(home made) mm

Permalänk

En ytterligare frågoror:). Tidigare installation låg och tuggade i flera år så jag har liksom glömt vad jag installerade första gången när det kommer till hårdvara och drivrutiner mm, NU förutom att updatera windows och grafikkorts drivrutineran har jag inte gjort något.
Är detta tillräckligt eller är det något mer jag borde kika på?

Tidigare hade jag mjukvara installerat för moderkortet och grafikkortet, typ ASUS AI SUIT 3 och EVGA PRECISION, skall man installera dessa eller är det bara onödigt?

Visa signatur

Antec P280, Corsair 520W, Gigabyte HD5850, Gigabyte P55UD4, CPU I5 + Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair DDR3 1600 2x2, WD500G Black, Samsung SSD 128
IRTracker4, Hotas Cougar, Rudder pedals(home made) mm

Permalänk
Medlem

Skippa definitivt tillverkarens malware.
Kika på Enhetshanteraren (högerklicka på startmenyn) för att se om du har enheter som datorn inte känner igen och som behöver kompletterande drivrutiner.