Permalänk
Medlem

Hur placera utrustningen i rackskåp

Har bestämt mig för att bygga ett skåp till hemmet.
Har en bra plats för att väggmonterad.

Jag har idag en router, en switch, en nas ( synology ej tack) en ups. Samt att jag har en ström för rackmontage.

Eftersom NAS en inte är rackmonterad behöver den stå på någonting och har sett hyllor annars tänkte jag att den kunde stå på UPSen som är längst ner.

Men har aldrig byggt något rackskåp så tar gärna emot tips.

Permalänk
Medlem

Ska du bygga ett skåp så tänk på kylning.

Permalänk

Bara att sätta hyllor, https://www.thomann.de/se brukar ha bra priser på både rack och hyllor. Lite beroende på hur mycket utrustning du ska ha så kan en RJ45-patchpanel vara smidig, men inte direkt ett krav.

Personligen så tycker jag att det verkar overkill med ett helt rackskåp för en massa småprylar, men om du tänker bygga ut i framtiden så är det helt klart en vettig investering.

Sen får du tänka på ljud, damm och värme. Köp enbart stängt skåp om ljud och/eller damm är ett problem, annars så är ett öppet bättre för prylarna pga ventilationen.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

Många som kör ikea skådis för sina nätverksprylar. jag tycker det ser ganska kul ut och funderar på att köra upp mitt så också.Och visst kan man sätta dit nas
Wall of Nas

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Ska du bygga ett skåp så tänk på kylning.

Kan du utveckla lite? Jag sitter i samma frågeställning och just kylningen är det jag är osäker på.
Finns det något optimalt sätt att placera prylarna på?
Jag har även sett att folk köper typ 1u rackmonterade "fläktar" men det hjälper ju inte mer än att veva runt luften.

Jag kommer (tyvärr) ha en hel del pryttlar, allt från router, switch, rackserver, UPS till musikstreamer och rackmonterade förstäkare för multiroom-ljud. Är orolig över att det kommer bli en bastu.

Permalänk
Medlem

Har hittat ett till ok pris
https://www.amazon.se/dp/B001GDPZ0A?ref=ppx_yo2ov_dt_b_produc...

Skåpet komme står i ett rum avskilt från övriga så ljud blir nog inget större prbolem.

Vad ska man göra med kylning?

Kommer köra 2st AP till att börja med och sen dra 1-2 nätverkkablar från switchen

Visst kanske det är overkill men just nu har jag haft det på golvet i en gaderob och blir lätt en härva.

Så fräsmt för att få det snyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Kan du utveckla lite? Jag sitter i samma frågeställning och just kylningen är det jag är osäker på.
Finns det något optimalt sätt att placera prylarna på?
Jag har även sett att folk köper typ 1u rackmonterade "fläktar" men det hjälper ju inte mer än att veva runt luften.

Jag kommer (tyvärr) ha en hel del pryttlar, allt från router, switch, rackserver, UPS till musikstreamer och rackmonterade förstäkare för multiroom-ljud. Är orolig över att det kommer bli en bastu.

Jag tänker mer så att det finns möjlighet för luft att cirkulera.
Med så mkt prylar som du listar så låter det kanske som att du behöver ha någon fläkt så att luften cirkulerar och det inte blir för varmt.
Tänker att man alltid står inför en kompromiss, fläktljud, inte dra in damm i skåpet, försöka hålla värmen nere osv.
Ibland är det kanske klokt att sprida ut sakerna om det går istället för att koncentrera allt till ett skåp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Jag tänker mer så att det finns möjlighet för luft att cirkulera.
Med så mkt prylar som du listar så låter det kanske som att du behöver ha någon fläkt så att luften cirkulerar och det inte blir för varmt.
Tänker att man alltid står inför en kompromiss, fläktljud, inte dra in damm i skåpet, försöka hålla värmen nere osv.
Ibland är det kanske klokt att sprida ut sakerna om det går istället för att koncentrera allt till ett skåp.

Såg att i rscket jag länkade ovanför så finns det två förvbredda fläktluckor

Permalänk
Medlem

Hade en fläktlös 1gbit switch intill UPSen i en öppen ram, switchen la av när vi haft ett avbrott.
UPSen kan bli ganska varm vid laddning, ha den gärna med lite mellanrum och placerad så den påverkar övrig hårdvara så lite som möjligt utifrån luftflödet.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com