Firefox får stort prestandalyft efter buggfix

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Uppfattar senaste Edge som galet snabb, mycket snabbare än Firefox. Ublock på det och man är i hamn. (Men jag gick ändå över till att testa Firefox igen, men var nog inte fullt så snabb som Edge). Annars har jag flytt Edge som pesten tidigare.

Skulle Firefox rasa ihop så kommer jag byta till Edge, min sekundära browser redan.

Ironin i att jag i det scenariot flyr tillbaks till Microsofts browser går mig ej förlorad. För runt 20 år sedan gjorde jag samma flykt till Phoenix/Firebird, innan namnet slutade på Firefox

Tilloch med Level1Techs Wendell verkar gilla browsern, duger det för honom duger det för mig. Och många av mina extensions finns med. Men tanken på att byta känna lite som ett oåterkalleligt steg, görs inte hur som helst.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Kan detta ha varit orsaken när jag slutade med Firefox? Råkade ut för exakt detta i windows 7 men var över 5 år sen jag fick den buggen.

Bytte till pale moon och sen tillbaka till Firefox när den webbläsaren slutade fungera för många hemsidor.

Har inte lyckats få buggen efter bytt tillbaka (varken på windows 7 eller windows 10). Får se om man märker någon skillnad efter uppdateringen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Hmm. Min HTPC är en gammal Phenom processor med fyra kärnor. Ibland i Firefox har det gått jättesegt när ungarna kollat youtube och dylikt. Kanske detta kan vara anledningen (förutom att det är en gammal seg trotjänare förstås...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Nope, inget lyft alls med dagens version 112.0 av FireFox. Edge är fortfarande kung på prestandatesterna på min dator.
Edge fick 2299, Vivaldi 1666 och FireFox 1662. Körde testet 3 gånger i rad på varje läsare. Detta är 3e testets resultat.

Lyftet till nuvande prestanda kom nog tidigare i april om man kollar release för fixen.

Skrivet av SCORPIUS:

När kommer uppdateringen?

"After testing the bugfix for a while, the solution was delivered to the stable channel with updated Defender anti-malware definitions on April 4 (mpengine.dll version 1.1.20200.4) and the bug was finally closed." - Från artikeln länkad i Swec-artikeln.

Permalänk
Medlem

Märkbar skillnad på min laptop och lär hjälpa en hel del med batteritiden

Kan nu ha igång flera streams på twitch och använda datorn samtidigt utan att cpun är 100% hela tiden

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Det är nog mera jämnt skägg för mig, men enligt de test jag körde så ser Edge fortfarande ut att ha - just det...
the Edge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Och för att klargöra några av de punkter som utvecklaren i bilden ovan anser vara fel i många nyhetsartiklar om denna buggfix:
<Uppladdad bildlänk>
Så de som har bra processorer har troligtvis inte känt av denna bugg så mycket medans de med sämre processorer kommer få en större prestandaförbättring när deras Windows uppdateras.

Här är länken till inlägget på Reddit: https://www.reddit.com/r/technology/comments/12hzv6s/microsof...

Är lite allergisk mot att titta på skärmdumpar utan länk till källan.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk

"Windows aint done until Lotus wont run" fanns ju en välkänd slogan från Microsoft en gång i tiden när de hade ett kalkylprogram (Excel) som konkurrerade mot Lotus 123. Kan vara nåt liknande nu "Windows aint done until Firefox wont run" (iaf så snabbt som den kan)

De anser väl att de tagit "tillräckligt" med marknadsandelar nu så de kan fixa featuren "buggen"

Permalänk
Medlem

Inget jag har märkt av och då har jag ändå kört samma config i närmare 10 år, så köpa en lott kanske.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

MsMpEng.exe som flippar ur och kör med 100% processorbelastning är ju en klasssisk bugg som jag stött på många gånger!

Förvånar mig inte att den är dåligt optimerad.

Permalänk

Aldrig märkt av buggen. Kör Firefox beta på Android. I princip slutat använda datorn. Telefonen är den nya PC:n

Permalänk
Skrivet av Cerd Moyen:

Det är nog mera jämnt skägg för mig, men enligt de test jag körde så ser Edge fortfarande ut att ha - just det...
the Edge.
<Uppladdad bildlänk>

Hadde inte MS köpt in sig på chrome motorn så hadde de gått under.
Sedan måste man också se som sådan Mozilla är en organisation som är en bråkdel mindre än MS/Google är, endå lyckas de hålla sig kvar. De implementerar standarder som bygger på Open Source
Jag gissar på att bugg rapport har pågått sedan långt tillbaka.
Som vanligt utelämnar SweC den biten i sina artiklar.
Om du ser på Firefox JavaScript motor så är den inte ett dugg alls dålig.

Permalänk
Medlem

Synd att jag kör Linux.

Permalänk
Medlem

Jag har länge misstänkt en bugg på laptopen då CPU'n gått upp till 100% belastning vid vanligt surfande emellanåt. Nu sedan jag uppdaterade firefox har det inte hänt (ännu) så jag tackar och bockar.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,