Snabbkoll: Använder du prisjämförelsesajter?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Använder du prisjämförelsesajter?

Prisjämförelsesajter är ett smidigt verktyg när det ska handlas elektronik. Håller du järnkoll på pristrender eller slår du till lite mer på känn?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

classic.prisjakt.nu, det enda rätta

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående, gamla prisjakt är bäst. Ny suger ****.

Permalänk
Medlem

Inte för att hitta det billigaste alternativet, gör det för att söka ut vad jag letar efter, kollar reviews från andra personer, sen köper jag det i de butikerna jag brukar handla från (den som är billigast av dessa vinner dock).

Permalänk
Medlem

Jag kollar så gott som alltid prisjämförelse-sidor innan köp. Det är inte alls säkert jag handlar från den som är billigst utan det är mer för att få en bild av det aktuella prisläget.

Permalänk
Medlem

Jag håller med föregående talare gällande classic.prisjakt.nu.
Vet inte vad de rökte när de gjorde nya sidan.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Sparade senast igår 1300kr när jag såg att förstärkaren jag köpt i helgen på HiFi-klubben fanns billigare på amazon.se enligt Prisjakt. Frågade om jag kunde få en prismatchning istället för att lämna tillbaks den vilket de som tur var gick med på för jag hade redan installerat den så det hade varit drygt (men värt) att göra om det.

Något jag saknar idag är en site för att hitta pris och tillgänglighet på vinylskivor inom EU, brukar få kolla manuellt på en hel del olika ställen.

Permalänk
Snusfri

Tidigare prisjakt, nu enbart pricerunner som är mycket bättre.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Ja alltid prisjakt och i nödfall pricerunner. Ibland lönar det dock sig att kolla några sidor då de ibland råder rabattkod som ej syns på prisjakt.

Permalänk
Medlem

Jämför alltid priser innan jag köper något. Håller med om att Classic Prisjakt är bäst.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Ja jag använder dessa sidor, men nästan endast för teknikprylar och dyrare leksaker

Inte så att jag jämför maten jag handlar på det viset, men det kanske finns sådana alternativ också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Tidigare prisjakt, nu enbart pricerunner som är mycket bättre.

Verkar inte gå att sortera efter pris inklusive frakt på PriceRunner? Får enbart välja Popularitet, Lägsta pris, Högsta pris, Prissänkning, Omdöme, Trend och Namn.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiga:

Kommer använda den så länge den fortfarande går att använda. Den nya sidan är trots att ha varit ute i flertalet år sämre på typ alla vis.

Ser gärna mer konkurrens. Pricerunner finns ju men inte helt nöjd där heller.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Absolut, även om jag inte alltid väljer den butik som är billigast. Värdesätter även hur butiken allmänt är att göra med, hemsida, hur personliga dom är, fraktalternativ med mera.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inte så att jag jämför maten jag handlar på det viset, men det kanske finns sådana alternativ också?

Matpriskollen har en funktion att kolla vad din matkasse kostar i olika butiker. Är nog de närmsta du kommer.

Känns dock ovärt att åka och jaga extrapris på en matvara. Bättre hålla sig till Lidl / Willys så spar man över tid.

Permalänk
Medlem

Använder gärna pris jämnförelse sidor att browsa mellan produkter. Väldigt snabbt och enkelt sätt att se vad som finns på den nordiska marknaden.

Permalänk
Medlem

Ja det gör jag, men sällan för att hitta bästa priset eftersom dom priserna finns på begagnatsidorna.

Permalänk

Ja!, använder mig av Prisjakt.

Permalänk
Medlem

Absolut! Förr brukade jag använder prisjakt, men numera är det pricerunner som används mest.

Permalänk
Medlem

Varför dummades prisjakt ner?
Fixa den gamla versionen istället.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Inte så att jag söker billigaste bensinmack eller vilken butik som har lägsta kilopris på potatis. Så det är bara ibland, när jag köper elektronikprylar eller annat som kostar lite mera som jag jämför.

Permalänk
Medlem

Letar allt mer manuellt eftersom jag upplever att sidorna blivit sämre över lag jämfört med kanske fem år sedan. Jag gissar att de dragit ner på personal och därför matchar/indexerar sämre. Det är trots allt svårt att automatisera precis allt.

Permalänk
Medlem

Mest för att kolla vilka som har produkten i lager på ett enkelt sätt faktiskt. Skiljer ofta så lite i pris idag att det knappt är lönt att jaga runt. Skiter i om det kostar 30 kr mer om jag kan köpa det i en butik nära med.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av medbor:

Ja jag använder dessa sidor, men nästan endast för teknikprylar och dyrare leksaker

Inte så att jag jämför maten jag handlar på det viset, men det kanske finns sådana alternativ också?

Det finns det! Tycker personligen matpriskollen.se är rätt hyfsad. Använder det inte supermycket personligen, men smidigt ibland för att kolla om kampanjpriser verkligen är bra eller inte.

Permalänk
Rekordmedlem

Ibland, främst för att det inte finns någon riktigt bra prisjämförelsesite.
Prisjakt var ju åtminstone skapliga för svenska priser även om de inte var heltäckande men nu har de ballat ur.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

För mig är det viktigare att jag får allt från samma ställe och på samma beställning, även om det blir lite dyrare.

Edit. Nu menar jag datorkomponenter och liknande men inte jämför jag pris på bensin, potatis eller wc-papper heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiga:

Håller med Classic Prisjakt är det som gäller! Den nya suger hårt och är lika usel som pricerunner!

Har bara den gamla Classic bookmarkad och använder den dagligen! Dom som är ansvariga borde kika tillbaka och lite mer Retro eller det mer tydliga och användarvänliga.

Fattar inte varför de bytte!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Känns ganska givet att använda någon prisjämförelsesajt.
Tar ej lång tid för att spara tusenlappar vid köp.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk

Självklart gör jag det. På de saker som är enkla. De enda undantag om det ej är enkelt är om jag handlar på Ica och blir sugen på en Daim, ja då kontrollerar jag ej priset i Coop innan jag lägger ner Daimen i korgen.

Men jag stör mig otroligt mycket på närstående bekanta som har haft dator sedan tidigt 90 tal, skaffade internet runt 1996 osv. Som idag vägrar kolla priser på produkter på prisjakt m.m före de handlar. Jag vet inte varför de beter sig så.

Permalänk
Medlem

classic.prisjakt.nu, nu som alltid, även om det tyvärr uppstått fler och fler buggar över tid (särskilt problem med att redigera produktegenskaper).

idealo.de för Tyskland.

Pricerunner i nödfall.

Visa signatur

5950X, 3090