Tuffa hårdvarukrav uteblir för Diablo IV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Ja, det finns en anledning till att Blizzard optimerar sina spel för 10år gammal hårdvara.

Nehe, säger du det?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Vart inbjuden och spelade alfan och där fanns Raytracing och DLSS.. Slaktade datorn haha, Fanns inte en chans på en laptop med 3070Ti.. Så dessa systemkrav kan man glömma med Raytracing. Riktigt snyggt spel btw. Hästlängder förbi Diablo III...

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Sötast

Oerhört viktigt att spelet skall kunna spelas av så många som möjligt när det (Senast i season3 är min spådom) lanserar microtransaktioner

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte känner något sug med tanke på businessmodellen de tänkt köra?
Jag fick ganska nog av Lost Ark efter en månad där förra året

Permalänk
Medlem

Väldigt lätta systemkrav? Men sen ser spelet lite cartoon/wow-aktigt ut.

Ray tracing dyker tyvärr inte upp förrän någon gång efter lanseringen.

"Karaktärerna raderas när betatestet är över, men eventuella framsteg följer med till skarp lansering."

Antar att skribenten missade ett "inte"?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Perfekt att de väljer att vara inkluderande - desto fler som kan spela

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Väldigt lätta systemkrav? Men sen ser spelet lite cartoon/wow-aktigt ut.

Ray tracing dyker tyvärr inte upp förrän någon gång efter lanseringen.

"Karaktärerna raderas när betatestet är över, men eventuella framsteg följer med till skarp lansering."

Antar att skribenten missade ett "inte"?

Nej det verkar korrekt.

Framsteg är nog dock en ovanlig översättning av achievements.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Så länge varje spelare måste ha sin version av spelet och internetverifikation så är det inte längre Co-op, då är det multiplayer. Snacka om att tvinga folk över ån för att hämta vatten.
Här vore det lämpligare med att dela konto/familjekonto än i Netflix och liknande.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Inget konstigt med att "hårda varukrav uteblir"...
Annars kan man inte sälja skiten i så stora mängder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Väldigt lätta systemkrav? Men sen ser spelet lite cartoon/wow-aktigt ut.

Ray tracing dyker tyvärr inte upp förrän någon gång efter lanseringen.

"Karaktärerna raderas när betatestet är över, men eventuella framsteg följer med till skarp lansering."

Antar att skribenten missade ett "inte"?

Inte mer cartoony ut än D3 iallafall

Sedan är det rätt, karaktärerna raderas men sedan finns två titlar och en cosmetic som följer med, vilket är den jag antar att de menar som "eventuella framsteg".

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Local co-op! Så jäkla nice! Tio gånger roligare o sitta i samma rum o lira. Du kan inte dela en pizza o öl på Discord!

Fan vad nice, älskar local co-op.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Raytracing! Då kan man äntligen spegla sin karaktär i vattenpölar eller glasfönster.

Eller så kan man väl hoppas på nåt annat än reflektioner, så alltså lite finare skuggor eller ännu hellre global illumination.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Väldigt lätta systemkrav? Men sen ser spelet lite cartoon/wow-aktigt ut.

Ray tracing dyker tyvärr inte upp förrän någon gång efter lanseringen.

"Karaktärerna raderas när betatestet är över, men eventuella framsteg följer med till skarp lansering."

Antar att skribenten missade ett "inte"?

What? Cartoon/wow-aktigt? Det kan jag verkligen inte hålla med om (spelade betan).
Ser du likheter med Wow och D4 så kanske det är något fel på din skärm. För spelen är långt ifrån varandra till utseende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Oerhört viktigt att spelet skall kunna spelas av så många som möjligt när det (Senast i season3 är min spådom) lanserar microtransaktioner

Man ska väl kunna köpa ett season/battle pass från dag ett (dyrare versionen av Diablo 4 innehåller första season passet)? Det borde väl räknas som microtransaction även om det kostar 100-150kr?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Eller så kan man väl hoppas på nåt annat än reflektioner, så alltså lite finare skuggor eller ännu hellre global illumination.

Skall begrunda detta när jag konstaterar att de globala resursnoderna är rakade av farmarna. ”Fan vad skuggorna ser blockade ut, det måste vara RT-ljussättningen. Coolt.”

Seriöst, det har noll relevans för ett top-down ARPG.

Permalänk
Sötast
Skrivet av nu1mlock:

Man ska väl kunna köpa ett season/battle pass från dag ett (dyrare versionen av Diablo 4 innehåller första season passet)? Det borde väl räknas som microtransaction även om det kostar 100-150kr?

Yikes. Pinsamt.
Men det är ju så mainstream spel funkar numera ju. En fet kossa som behöver mjölkas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Yikes. Pinsamt.
Men det är ju så mainstream spel funkar numera ju. En fet kossa som behöver mjölkas.

Tyvärr... Verkar inte vara bättre än så, varit väldigt skeptiskt men ska testa open betan iallafall. Sen får vi se hur deras "micro" kommer funka.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

RT kommer! Men inte till betan. I vilken form är däremot inte lika tydligt, de säger bara "During both the Open Beta and at launch, Diablo IV will not support ray tracing, but this is a feature we plan to add sometime after launch."

RT fanns i stängda betan i form av Shadows och Reflections(med varning om just BETA och inte stabilt), även DLSS var med på sitt hörn

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Bara jag som inte känner något sug med tanke på businessmodellen de tänkt köra?
Jag fick ganska nog av Lost Ark efter en månad där förra året

Det är väl dock inte ens en liknande affärsmodell de väljer att köra? Skillnaden är ju att det ena spelet har kosmetiska köp och Lost Ark har köp som ger dig möjligheten att "fuska" dig framåt i spelet. Ser det mer som PoE med en handpenning. Hellre det än att spelet är slut efter 2 år som D3 med väldigt små uppdateringar.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

What? Cartoon/wow-aktigt? Det kan jag verkligen inte hålla med om (spelade betan).
Ser du likheter med Wow och D4 så kanske det är något fel på din skärm. För spelen är långt ifrån varandra till utseende.

I rest my case.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Från videons (i spoiler-taggen) timestamp så ser du rätt tydligt att det inte ens nästan är som WoW

Dold text
Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Yikes. Pinsamt.
Men det är ju så mainstream spel funkar numera ju. En fet kossa som behöver mjölkas.

Don't you guys have wallets?

Ja, nä, det får vara nog med Blizzard-spel nu.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Skall begrunda detta när jag konstaterar att de globala resursnoderna är rakade av farmarna. ”Fan vad skuggorna ser blockade ut, det måste vara RT-ljussättningen. Coolt.”

Seriöst, det har noll relevans för ett top-down ARPG.

Eller så kan det ge bättre grafik som ger en lite bättre spelupplevelse.
Tydligen så är det bl a skuggor o det kan göra att allt känns betydligt mer "ihopsatt" när precis allt kastar skuggor o inte bara vissa större grejer när små prylar helt enkelt är för små för att shadow mapsen ska kunna klara av att representera dom, o dessutom kan raytraceade skuggor ge fin prenumbra som det heter, alltså att skuggorna blir mjukare o suddigare ju längre ifrån dom är objektet som skuggar. Så jo, det är relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Skall begrunda detta när jag konstaterar att de globala resursnoderna är rakade av farmarna. ”Fan vad skuggorna ser blockade ut, det måste vara RT-ljussättningen. Coolt.”

Seriöst, det har noll relevans för ett top-down ARPG.

För dig ja kanske.

Sen är det isometriskt, inte top-down.
Beroende på vad de slänger in för RT så kan det ju göra en jäkla skillnad på just ett isometriskt spel som Diablo IV, med stämningen de försöker skapa grafiskt och designmässigt. På Diablo 3 hade det nog inte gjort samma skillnad direkt.

Ser fram emot att testa på min nybyggda mini itx-burk med 4070 Ti 😁

Permalänk

Vad tror ni om Diablo som FPS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

Vad tror ni om Diablo som FPS?

Lockar nog i så fall en helt annan publik tänker jag.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som reagerar på att för 'minimum' (720p/30 FPS) så rekommenderar de ett AMD Radeon R9 280, men för 'rekommenderat' (1080p/60 FPS) så ska man ha ett AMD Radeon R7 370?

Man ska alltså ha sämre grafikkort för att lira i 1080p 60FPS istället för 720p 30FPS? Ett R7 370 är ju samma som ett R7 265, som är ett rebrand'at HD 7850. R9 280 är ju ett rebrand'at HD 7950, så det känns lite som en miss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffarn:

Är det bara jag som reagerar på att för 'minimum' (720p/30 FPS) så rekommenderar de ett AMD Radeon R9 280, men för 'rekommenderat' (1080p/60 FPS) så ska man ha ett AMD Radeon R7 370?

Man ska alltså ha sämre grafikkort för att lira i 1080p 60FPS istället för 720p 30FPS? Ett R7 370 är ju samma som ett R7 265, som är ett rebrand'at HD 7850. R9 280 är ju ett rebrand'at HD 7950, så det känns lite som en miss.

Kan också vara så att du är den enda i världen som håller koll på AMDs kort från den tiden

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kan också vara så att du är den enda i världen som håller koll på AMDs kort från den tiden

Aj, den sved :/

Utöver det så tyckte också det var lite småsjukt att ställa ett GTX 970 mot någon av de AMD korten som listades. Jag undrade ett tag om dom hade skrivit fel på R9 390 och R7 370, vilket hade resulterat i 2 kort som drar relativt jämnt på 'rekommenderat'. Ett R9 280 piskar dock ett GTX 660, så jag vette fan om modellerna bara är valda efter ungefärligt lanseringsdatum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaneriuz:

För dig ja kanske.

Sen är det isometriskt, inte top-down.
Beroende på vad de slänger in för RT så kan det ju göra en jäkla skillnad på just ett isometriskt spel som Diablo IV, med stämningen de försöker skapa grafiskt och designmässigt. På Diablo 3 hade det nog inte gjort samma skillnad direkt.

Ser fram emot att testa på min nybyggda mini itx-burk med 4070 Ti 😁

Jo, sant om dt individuella och isomeri vs. top down.
Mera själva idén som jag inte håller med om alls. Man är inte i miljön själv, eller ens tittar över axeln, utan svävar 15-20m snett över karaktären som springer runt och slår ihjäl tusentals och tar deras grejer. Om och om igen. Det är rätt kul! Men vad man använder för algoritm för att beräkna skuggteckningen i spelet har ingen relation till huruvida man tycker att game-loopen är skoj. Folk har gillat gameloopen sedan Diablo kom 1996, och innan dess i föregångarna Moria och Nethack där man själv och monstren representerades av alfanumeriska tecken!

Hogwarts Legacy, som för många går ut på att gå runt i Hogwarts miljön och vara nostalgisk över Harry Potter böckerna och filmerna - kanske.
Diablo - nej.

"Kul att använda mitt nya grafikkort." har också ett värde. Men det är losskopplat från själva spelandet. Det är som när jag letade efter saker jag kunde sätta upp på betongväggarna hemma när jag fick en ny borrhammare. "Det är som att borra i smör!" 🤣
Men det går över fort.