Netflix prissänks i 30 länder – Sverige blir utan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Hemma hos mig så hoppar vi runt mellan tjänster. Har en tjänst det vi vill ha kör vi på det en månad och sen avslutar vi och sen byter till annat om det finns något vi vill se där. Just nu kör vi utan något alls då vi har sett det vi vill se

Så länge som tjänsterna inte börjar med (långa) uppsägningstider, så länge man orkar bängla med det och så länge som man inte är alltför glömsk och har full koll på automatiska inbetalningar så är det en bra metod, helt klart.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja de inbillar väl sig att Sverige fortfarande är ett land med köpstarka konsumenter som har råd med saker. Inflationen har ju dock inneburit en rejäl sänkning av reallönerna här men det kanske de inte vet om.

För att inte tala om hur värdet på svenska kronan rasat. När Netflix lanserades i sverige okt 2012 (oj vad tiden gått fort) så låg dollarn på runt 6.5kr (jämfört med dagens 10,41) . Dvs enbart för att kompensera för kronans värde (och gå plus/minus noll på att sälja till sverige) så behövs en höjning på ~62%. Sen inflation och annat PÅ det (naturligtvis).

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Så länge som tjänsterna inte börjar med (långa) uppsägningstider, så länge man orkar bängla med det och så länge som man inte är alltför glömsk och har full koll på automatiska inbetalningar så är det en bra metod, helt klart.

Börjar de med sånt så blir 100% Plex för min del....

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Behöver ni verkligen den dyraste abb formen? Vi har 4K TV men för vår del funkar den billigare utan problem. Skulle säga att en stor del av Svenska befolkningen tänker inte på om det är 4 K sändning eller inte. Jag värdesätter själv kvalité men finner mig allt för ofta att fastna i storyn snarare än det visuella men så har jag också tröttnat rejält på alla där här storslagna superhjälte filmer\serier.

Betalar man för en 4K TV så vill man ju kunna se i 4K. Hade dem släppt en variant med 4k men endast 1 eller 2 användare så hade jag kört det istället. Blir istället att jag säger upp skiten snart då allt bra försvinner ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Jag tillhör väl undantaget som tycker streamingtjänsterna är okej om du jämför med hur dyrt och dåligt det var att ha satellit-tv, Viasat/canal digital för 20-30 år sedan.

Du betalade med dåtidens penningvärde flera hundra för att få massor med reklamkanaler och kanske någon filmkanal.

Allt är relativt.

Jo det stämmer men gammalt kan man inte jämföra med. Sagt upp alla Streamingtjänster vilka jag tycker är för dyra jämfört hur mycket jag ser och är nöjd med YouTube för 69 kr/månad. Har blivit så pass gammal att jag mest är intresserad av dokumentärer som detta och inte "någon har hittat på historier". Jo, jag vet att det finns Dokumentärer på Netflix också.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Och att det är ett i-landsproblem är ju inget argument, kan man ju säga om hur det var på 90-talet också. Var ju ingen som behövde varken kabel eller satellit-TV för att överleva. Det var ju bekvämlighet då också. Min familj hade exempelvis inte råd till det på den tiden, så det var inget jag växte upp med. Vi klarade oss gott och väl ändå. 🤷‍♂️

Är ju just därför det är ett i-landsproblem. Vi behöver det inte, vi lever precis lika bra utan. Kanske till och med bättre ur ett rent hälsoperspektiv. Därför det är så meningslöst att gnälla, vill du inte betala för det så gör inte det. Det är inte för dyrt, en månad med högsta på Netflix kostar som en biobiljett eller ett par öl på krogen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Betalar man för en 4K TV så vill man ju kunna se i 4K. Hade dem släppt en variant med 4k men endast 1 eller 2 användare så hade jag kört det istället. Blir istället att jag säger upp skiten snart då allt bra försvinner ändå.

Absolut, har man kravet så ska man absolut eftersträva 4K, kanske till och med 8K men jag vill tror att de flesta konsumenterna inte märker vidare stor skillnad om man nu inte letar efter det. För min del är det inget jag tänker på när jag hoppar mellan 4K och 1080p streaming tjänster. Visst strävar jag efter 4K om man ska se något storslaget men det är absolut ingen dealbreaker för min del.

Förövrigt är det en bedrift att köpa en TV idag utan 4K stöd.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Borde avsluta min prenumeration det blir dyrare å dyrare hade kunnat haft ett gigantiskt bibliotek med filmer om jag köpt dom för pengarna jag givit denna firma å utbudet blir sämmre å priset bara uppåt (haft det sen beta versionen)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Den där gillade jag, den var finurlig Mycket bättre än mitt svar. Kan jag använda den nästa gång?

Slit den med hälsan ☺️

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av CymbalCrasher:

Såklart de inte sänker i länder med höga medelinkomster. De sänker på små marknader med sämre inkomster.

För övrigt vet jag inte vilka av dessa länder som skulle klassas som "västra Europa", betraktar själv Slovenien som öst.

Ah, men bra miss av mig. Menade förstås östra Europa, inte västra. Ändrat nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Såklart de inte sänker i länder med höga medelinkomster. De sänker på små marknader med sämre inkomster.

För övrigt vet jag inte vilka av dessa länder som skulle klassas som "västra Europa", betraktar själv Slovenien som öst.

Vi har väl inte höga medelinkomster i Sverige längre?
Vi har tappat enormt mycket, inflation och ovanpå det ett rejält kronras.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Hallå, gänget. Regler finns. Kika på §1 och §7. Inlägg som inte passar in åker hela vägen åt Fanders™.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

För att inte tala om hur värdet på svenska kronan rasat. När Netflix lanserades i sverige okt 2012 (oj vad tiden gått fort) så låg dollarn på runt 6.5kr (jämfört med dagens 10,41) . Dvs enbart för att kompensera för kronans värde (och gå plus/minus noll på att sälja till sverige) så behövs en höjning på ~62%. Sen inflation och annat PÅ det (naturligtvis).

Kronans värde har säkert en hel del skuld i inflationen. Men ja det kanske är därför de inte sänker här. Kronan har blivit en skräpvaluta och de har i praktiken redan sänkt sina intäkter genom att inte höja priset, ur deras perspektiv menar jag. För de som har Netflix här innebär det bara att "det fortsätter vara dyrt"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Borde avsluta min prenumeration det blir dyrare å dyrare hade kunnat haft ett gigantiskt bibliotek med filmer om jag köpt dom för pengarna jag givit denna firma å utbudet blir sämmre å priset bara uppåt (haft det sen beta versionen)

Om jag köpte bluray för 200kr styck så hade jag haft nästan 70 stycken för pengarna jag lagt på Netflix.

Då har jag haft Netflix i ca 10år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Jag tillhör väl undantaget som tycker streamingtjänsterna är okej om du jämför med hur dyrt och dåligt det var att ha satellit-tv, Viasat/canal digital för 20-30 år sedan.

Du betalade med dåtidens penningvärde flera hundra för att få massor med reklamkanaler och kanske någon filmkanal.

Allt är relativt.

Menar du att det fanns Svenskar som betalade för sina satellitkanaler för 20-30 år sedan?
Tror vi köpte vår första egna kortprogrammerare 97-98. =P

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Tror knappast det handlar om någon välgörenhet. Att sänka priser brukar ju ofta leda till ökad konsumtion, och i detta fallet fler brukare av tjänsten. Man förväntar sig nog att göra fler personer beroende av film och serier i dessa länder för att på sikt säkra sin inkomst och tillväxt.

Jag tror att vi Svenssons i allmänhet oftast är ganska förnuftiga människor men ibland tycks vi tappat allt vad perspektiv och förnuft heter.
Ju mer våra ökade krav på bild, ljud, tillgänglighet m.m tillgodoses desto mer missnöjda blir vi.

Jag är väldigt glad över att jag inte har några streamingtjänster, det mesta som produceras är ju ändå bara meningslöst och dåligt som jag inte vill kasta bort min tid på.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Jag tyckte att NF's utbud var lite trist och klent redan innan dom höjde priset för 18:e gången med förklaringen att det skulle skapas mer svenskt innehåll. När dom började lalla om att sända reklam och att dom ville stoppa folk från att dela kontot sade jag upp det. Känns som det var ett bra tag sedan nu eftersom jag testat på både Disney+ och Prime Video sedan dess. Slutade med att Prime vann och det är nu den enda streaming tjänsten jag har för ett år framöver.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blade80:

Så klart inte Sverige. Dyrt och dåligt utbud. Dom hänger på en skör tråd hemma hos oss.

Dom gör det bara för att vara snäll också. Inte alls för att dom helt enkelt känner av tappet på folk.

Kan hålla med om att det är lite dyrt. Kör dock Premium för maximal kvalitét.
Utbudet passar mig bra. Enligt mig så är Prime, Cmore, AppleTV, Viaplay mycket mycket sämre. Har provat alla men Netflix för mig och familjen dominerar. Smaken är helt enkelt olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Behöver ni verkligen den dyraste abb formen? Vi har 4K TV men för vår del funkar den billigare utan problem. Skulle säga att en stor del av Svenska befolkningen tänker inte på om det är 4 K sändning eller inte. Jag värdesätter själv kvalité men finner mig allt för ofta att fastna i storyn snarare än det visuella men så har jag också tröttnat rejält på alla där här storslagna superhjälte filmer\serier.

Jag har 4K Netflix abb (4K Apple TV å Chromecast Google TV, delar inte konto, har filmintresse) för att vissa filmer/serier har Dolby Vision/Atmos ljud å vill utnyttja min hemmabio receiver (kör Atmos 5.1.2) å min 4K TV för detta ändamål. Har även en 4K Blu ray å en del 4K Blu ray filmer å vanliga Blu ray filmer.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Swecare måste vara ett fattigt släkte.....

Har Spotify premium, Cmore Hockey, Netflix 4k, HBO Max, Disney+, Prime Video och ComHem/Tele2 TV premium(via gruppanslutning så billigare än vad hemsidan visar) och fortfarande tycker jag att allt handlar om småpengar med tanke på utbudet.

Kanske beror ovanstående på att man en gång i tiden betalade 2000:- för 4MB internminne till dumburken...allt är relativt

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Sötast

Svenskarna säger väl att de ska säga upp sig och drar för gardinerna och fortsätter titta på serier de inte tycker om för de inte orkar testa något nytt. Menyerna kan ju se annorlunda ut...

Permalänk
Skrivet av Camper7:

Kan hålla med om att det är lite dyrt. Kör dock Premium för maximal kvalitét.
Utbudet passar mig bra. Enligt mig så är Prime, Cmore, AppleTV, Viaplay mycket mycket sämre. Har provat alla men Netflix för mig och familjen dominerar. Smaken är helt enkelt olika.

Prime har ju inte bara prima filmer, men ett och annat guldkorn finns liksom några bra serier.
Deras app ger överlägsen bild för den som kollar i VR (riktigt coolt) och prime gaming bjussar ibland på riktigt bra spel (tex mass effect legendary edition och warhammer total war 2). För 59 kr är det ett riktigt fynd emellanåt.

Felstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Du får komma ihåg att på den tiden var detta bara för kabel/satellit-tv. Ovanpå det köptes det musik, filmer och dylikt utöver.

Sedan är det ju också så att skulle vi hamna i situationen där bara en av streamingtjänsterna överlever, då kan du vara lugn för att priset stiger rejält.

Så klart är det inte helt jämförbart, sällan saker är det över tid. Tycker dock många verkar glömma bort att man har tillgång till allt material när som helst, var som helst. Det hade man inte förr, man var låst till tablåer och man kunde definitivt inte ta del av det utanför hemmet. Ville man dessutom kunna se det på två ställen var man oftast tvungen ha dubbla boxar osv.

Det jag ser är att detta handlar om någon slags bekvämlighetsfälla. Kanske är det också en effekt av nedladdningen där man kunde få tag på det mesta gratis. Då blir allt dyrt i jämförelse. Det kan man fortfarande förstås men streamingtjänsterna har gjort att mycket material är tillgängligt direkt.

Själv betalar jag för Netflix och Prime. Utifrån mina preferenser så tycker jag att prisskillnaden är berättigad, det finns mer som jag är intresserad av på Netflix. Dessutom tycker jag Primes interface är kasst. Hade HBO ett tag men efter en dryg månad utan att ha hittat något jag ville se så sa jag upp den direkt. Utöver det så är jag sådan att hittar jag en film jag verkligen gillar så pass att jag kan se den flera gånger, då köper jag den på Bluray.

För min del tycker jag som sagt inte att priserna är höga alls för vad man faktiskt får. Sedan är det så klart utifrån var och ens preferenser vad man vill ha. Finns inget material man vill titta på så är det ju dumt betala för tjänsten men att klaga på priset enbart för prisets skull känns lite som ett i-landsproblem.

Håller helt med. Det var väldigt dyrt att konsumera musik och film förr. Glöm inte heller att det ofta var investeringskostnad i t.ex. parabolantenn och box för 2-3000 kr. Sen kunde du bara titta på en kanal samtidigt från samma box. Ville du titta på flera tv-apparater behövde du fler boxar eller om du drog en antennkabel till nästa tv från boxen. Samma sak med film, du behövde DVD-spelare (eller VHS tidigare).

Jag tror att många jämför med piratåren från 2000-2013 när allt var tillgängligt i högsta kvalitet och gratis från DC++/torrent/Usenet. Kul tid, men inte hållbart. Känns bra att faktiskt kunna betala för att få vad jag tycker bra tjänster. Har Netflix, Disney+ och Amazon. (Amazon är ju i mitt fall på köpet för att jag ändå har Prime och handlar mycket därifrån). Kommer ett gäng bra serier per år på alla tre. Finns gott om "fillers" också om man bara vill slötitta på något.

Glöm återigen inte att på linjärtv är det sällan något man verkligen vill se. Oftast är det grejer som bara är okej.

Sist men inte minst har streamingbolagen höjt kvaliteten på serier i allmänhet. Netflix har lagt mycket pengar på producera tv-serier vilket jag tycker är kul. Stranger things, Narcos etc hade inte hänt annars.

Permalänk

Jag har sagt upp Netflix för länge sedan. Det känns sådär att betala 179kr/månaden för utbudet som finns där. Och överallt höra att andra betalar 179kr/månaden delat på kanske 4 personer och de tycker dessa 45kr/månaden är för dyrt för samma tjänst.

Mitt råd är att vägra att betala mer för något än andra bara för att de kringgår reglerna. Säg då upp skiten om missbruket är stort. Sedan kan man föreslå något annat som man ej får göra. (jag pratar om att hälsa på en med abonnemang såklart. )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Priset är inte problemet, det är utbudet som inte matchar och deras allmänt dåliga attityd gentemot kunderna, samt att man slänger in icke efterfrågade spel i en streamingtjänst.

Tycker där ä för mycket utländskt film/serier skit (vet att EU har vissa krav), fel märkta info om ljudet, kikade lita på "Outer Banks", på 4K Chromecast Google TV är ljudet Dolby Atmos skyltat, stämmer inte med displayen på min hemmabio recvier, detta är inte första gången detta inträffar å säkert inte sista gången heller. Vissa 4K filmer/serier med Atmos ljud är skyltade som 5.1 ljud. Mycket dåligt å hur mycket får svenska Netflix från det Amekaniska Netflix utbudet, kan inte vara mycket.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Håller helt med. Det var väldigt dyrt att konsumera musik och film förr. Glöm inte heller att det ofta var investeringskostnad i t.ex. parabolantenn och box för 2-3000 kr. Sen kunde du bara titta på en kanal samtidigt från samma box. Ville du titta på flera tv-apparater behövde du fler boxar eller om du drog en antennkabel till nästa tv från boxen. Samma sak med film, du behövde DVD-spelare (eller VHS tidigare).

Jag tror att många jämför med piratåren från 2000-2013 när allt var tillgängligt i högsta kvalitet och gratis från DC++/torrent/Usenet. Kul tid, men inte hållbart. Känns bra att faktiskt kunna betala för att få vad jag tycker bra tjänster. Har Netflix, Disney+ och Amazon. (Amazon är ju i mitt fall på köpet för att jag ändå har Prime och handlar mycket därifrån). Kommer ett gäng bra serier per år på alla tre. Finns gott om "fillers" också om man bara vill slötitta på något.

Glöm återigen inte att på linjärtv är det sällan något man verkligen vill se. Oftast är det grejer som bara är okej.

Sist men inte minst har streamingbolagen höjt kvaliteten på serier i allmänhet. Netflix har lagt mycket pengar på producera tv-serier vilket jag tycker är kul. Stranger things, Narcos etc hade inte hänt annars.

Förr kunde man hyra en rulle i video/DVD-butiken för 10-40 kr, det kan man inte längre. Problemet med Netflix är att de inte är lika bra som de var förr men det är ändå väldigt mycket dyrare än de andra likvärdiga tjänsterna. Den senaste tiden har jag tittat betydligt mer på Prime eftersom där faktiskt finns väldigt mycket bra material i min smak, och det kostar liksom 59 kr i månaden utan begränsningar. Netflix vill ha 179 kr för samma sak och de är ändå inte nöjda utan ska begränsa kunderna och försöka få dem att betala ännu mer. Att de inte prissänkt i Sverige är en miss de kommer känna av, var så säker. Vi är ju europas u-land nummer ett. Högst inflation, en riksbank som därtill vill sänka befolkningen och en krona som snart inte är värd en pesetas... Bra jobbat politiker! Vi har blivit det nya fattiglandet i EU.

Och ett offtopic-tips till våra "begåvade" politiker. Gör absolut inte som i andra närliggande länder. Ta bort elskatt och sänk energimomsen om så bara tillfälligt. För det är ju absolut inte energi och drivmedelspriserna som gjort att inflationen skenat (eftersom transport och tillverkningskostnader skenat). Då är det mycket mycket bättre att höja räntan och döda befolkningens ekonomi (ännu mer) för att få ner den. Det är lite som att slänga in en pinne i ekrarna när någon cyklar för fort istället för att trycka på bromsen. Det gör ju också att cykeln stannar, men med ganska trista bieffekter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Förr kunde man hyra en rulle i video/DVD-butiken för 10-40 kr, det kan man inte längre. Problemet med Netflix är att de inte är lika bra som de var förr men det är ändå väldigt mycket dyrare än de andra likvärdiga tjänsterna. Den senaste tiden har jag tittat betydligt mer på Prime eftersom där faktiskt finns väldigt mycket bra material i min smak, och det kostar liksom 59 kr i månaden utan begränsningar. Netflix vill ha 179 kr för samma sak och de är ändå inte nöjda utan ska begränsa kunderna och försöka få dem att betala ännu mer. Att de inte prissänkt i Sverige är en miss de kommer känna av, var så säker. Vi är ju europas u-land nummer ett. Högst inflation, en riksbank som därtill vill sänka befolkningen och en krona som snart inte är värd en pesetas... Bra jobbat politiker! Vi har blivit det nya fattiglandet i EU.

Och ett offtopic-tips till våra "begåvade" politiker. Gör absolut inte som i andra närliggande länder. Ta bort elskatt och sänk energimomsen om så bara tillfälligt. För det är ju absolut inte energi och drivmedelspriserna som gjort att inflationen skenat (eftersom transport och tillverkningskostnader skenat). Då är det mycket mycket bättre att höja räntan och döda befolkningens ekonomi (ännu mer) för att få ner den. Det är lite som att slänga in en pinne i ekrarna när någon cyklar för fort istället för att trycka på bromsen. Det gör ju också att cykeln stannar, men med ganska trista bieffekter.

(Disclaimer jag jobbar för Viaplay)

Om man bara vill kunna hyra film finns det tjänster som inte kräver en prenumeration om man bara är intresserad av EST, TVOD och PVOD. Dvs hyrfilmer via streaming.

Flesta dom har hyr/köp film utöver SVOD annonserar inte om det, men det går.

Då kommer man undan med 10-40 per EST och TVOD, PVOD är dock svindyrt men är tänkt att konkurrera med bio!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

(Disclaimer jag jobbar för Viaplay)

Om man bara vill kunna hyra film finns det tjänster som inte kräver en prenumeration om man bara är intresserad av EST, TVOD och PVOD. Dvs hyrfilmer via streaming.

Flesta dom har hyr/köp film utöver SVOD annonserar inte om det, men det går.

Då kommer man undan med 10-40 per EST och TVOD, PVOD är dock svindyrt men är tänkt att konkurrera med bio!

EST, TVOD och PVOD, vad är vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

EST, TVOD och PVOD, vad är vad?

EST Köpfilm

TVOD Hyrfilm

PVOD Hyrfilm samtidigt som den visas på bio

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja de inbillar väl sig att Sverige fortfarande är ett land med köpstarka konsumenter som har råd med saker. Inflationen har ju dock inneburit en rejäl sänkning av reallönerna här men det kanske de inte vet om.

Jämför medellönen i Sverige mot de länder som listades. Klart att de ska ha billigare

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3