Xbox Series X blir 500 kronor dyrare

Permalänk
Melding Plague

Xbox Series X blir 500 kronor dyrare

Efter Sony höjt priset på Playstation 5 sade Microsoft att priset på Xbox Series X fick stanna. Nu blir det ändring på den fronten och nya priset på Series X blir 6 200 kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vi har en stor importerad inflation pga ”valuta-förluster. Är nog bara en korrigering för kronans tapp till EUR / USD.

Permalänk
Medlem

Var det inte bara några månader sedan de skrattade åt sony och lovade att inte göra samma? Precis lika falska som samsung var med hörlurskontakten…

https://www.sweclockers.com/nyhet/34817-microsoft-xbox-priser...

Permalänk
Medlem

Det är väl första gången den här generationen av konsoller där man höjer priset. Annars har det varit en prissänkning i takt med tidensgång, då det ska bli billigare att producera enheten i och med att tekniken har mognat. Om inte ens 4500 för en Xbox Series X ledde till ett köp, så spelar det ingen roll att de har höjt priset. PS5 är fortfarande dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Var det inte bara några månader sedan de skrattade åt sony och lovade att inte göra samma? Precis lika falska som samsung var med hörlurskontakten…

https://www.sweclockers.com/nyhet/34817-microsoft-xbox-priser...

och detta är samma företaget folk tycker vi skall tilllåta att köpa ActiBliz för att dem "lova" att inte gör något dumt med det. 😑

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Så ännu mindre folk som köper då

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem

Har man höjt rekpriset i Europa eller är det i Sverige detta justerats? Euro-kurs på över 11 kronor och en momssats på 25 istället för runt 19-20 brukar ju ge högre priser i Sverige.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Det var i Augusti i fjol, nästan 7 månader sedan och det står uttryckligen:

Citat:

While this isn’t a hard guarantee that we will never see a price hike for the Xbox Series X and Xbox Series S consoles, it’s certainly an encouraging sign that Microsoft has no intentions to do so in the short term.

... har hänt en del med inflationen sedan dess, mm-kay?

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Det lär ju inte hjälpa förlusterna. Av allt de kunde kopierat från Sony så valde de prishöjningen. Phil var nog inte räddningen, kanske dags att inse hur dåligt han sköter sitt jobb?

En SKU, VR och framförallt spel kanske hade hjälpt, men det inser nog inte MS innan nästa generation. Nu sitter de i moment 22. Försent att ta tillbaka dåliga beslut och inte vidare lönsamt att fortsätta.

De blir nog tvunga att sadla om, släppa nästa genetation "för tidigt" alternativt bara släppa på PC, då de ändå inte har exklusiva spel till xbox längre.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

och detta är samma företaget folk tycker vi skall tilllåta att köpa ActiBliz för att dem "lova" att inte gör något dumt med det. 😑

Skrivet av KroesusSork:

Det var i Augusti i fjol, nästan 7 månader sedan och det står uttryckligen:

... har hänt en del med inflationen sedan dess, mm-kay?

Det är så här man bygger trust boys, bara att hänga med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Var det inte bara några månader sedan de skrattade åt sony och lovade att inte göra samma? Precis lika falska som samsung var med hörlurskontakten…

https://www.sweclockers.com/nyhet/34817-microsoft-xbox-priser...

Ja det är väldigt tråkigt. Man kan liksom inte både äta kakan och ha den kvar.

Antingen får man håna konkurrenternas dumheter och låta bli att implementera dem själva-.

Eller så håller man käften om man ändå tänkt vara lika grisig själv. Man kan inte både håna och vara lika grisig själv sedan.

Nu gäller det väl främst Samsung. Vad jag vet så lovade inte Microsoft att inte höja priserna utan red bara lite på att "inga sådana planer finns just nu", och nu är det just nuet tydligen ett nyss

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Har man höjt rekpriset i Europa eller är det i Sverige detta justerats? Euro-kurs på över 11 kronor och en momssats på 25 istället för runt 19-20 brukar ju ge högre priser i Sverige.

Enda jag hittar på engelska när jag söker är att priserna gått upp i Sverige. Gissar att det bara är för kronan så de har inte höjt i euro.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Snällt av Microsoft att bidra till att devalvera alla löner i Sverige. Jag vet inte om jag skulle lägga all skuld på Microsoft för att de existerar i ett system där alla andra länder tvingas köpa och använda dollarn för att handla internationellt och därmed finansiera USAs utgifter/sedelpress genom växelkurser.

Frågan är hur lång tid det kommer ta för Jay Powell, Amerikanska centralbankchefen, att disciplinera (läs krossa) arbetarna i USA med högre räntor. Det har blivit lite som efter digerdöden i USA nu. Färre villiga arbetare, högre löner, bättre förhandlingsposition för arbetare. Det tycker inte kapitalisternas centralbankchef om så då ska arbetslösheten i USA höjas med hjälp av högre räntor som också gör svenska kronans växelkurs kass.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Höjning för dollarn ser jag inte så farligt, men när det översätts till bajskronan jaaa......

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Prismässig smärtgräns för spelkonsoll? Varierar väl över tid, men kring 4000 kanske, om det inkluderar 2 spelkontrollrar. Jag köper gärna begagnat om det är fräscha saker.

Gav nog, öh, 2500 kanske, för en Nintendo Switch begagnad, sedan lastade jag på den med en ny pro-kontroller och 2 nya joycons (som komplement till de 2 rimligt fräscha som följde med).

Dock tror jag priset på spel kan vara minst lika viktigt. När barnen blir större och ska ha senaste spelen etc, tänker iaf inte jag lägga ut flera tusen varje år på spel (vilket det fort skulle bli), så om det finns någon typ av game-pass med rimligt spelutbud till rimligt pris så är det ett starkt plus.

Mina begagnade 3ds, Wii, Wii U och Switch har varit väldigt kostnadseffektiva måste jag säga, även om totala utgifterna över några år nog landat på bortåt 10 000.

Finns också en möjlighet att det blir en PC istället för Playstation/XBox när barnen blir större. (begagnad då alltså, man kommer rätt långt med gammal PC-hårdvara om det duger med 1920x1080 i 60fps)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

Xbox 1 när den kom runt 2002 kostade runt 5000kr, den fick snabbt namnet flopbox och Microsoft sänkte priset till runt 3500kr. De som hade köpt konsolen innan fick välja 2 spel om jag minns rätt.

Det jag tycker är unikt idag är att konsolerna trots denna ålder fortfarande är lite svåra att få tag på trots detta höga pris.

Permalänk
Medlem

Q

Skrivet av Goedendag:

Jag vet inte om jag skulle lägga all skuld på Microsoft för att de existerar i ett system där alla andra länder tvingas köpa och använda dollarn för att handla internationellt och därmed finansiera USAs utgifter/sedelpress genom växelkurser.

Vad är detta för system? Jag som distributör importerar varor jag betalar för i dollar, euro och schweizerfranc m.m
Det vanligaste är att man kommer överens om en valuta genom avtal. Tillverkare vill gärna använda egen valuta för att slippa stå en extra risk för valutan.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Var det inte bara några månader sedan de skrattade åt sony och lovade att inte göra samma? Precis lika falska som samsung var med hörlurskontakten…

https://www.sweclockers.com/nyhet/34817-microsoft-xbox-priser...

Dom trodde det var glömt redan.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Var det inte bara några månader sedan de skrattade åt sony och lovade att inte göra samma? Precis lika falska som samsung var med hörlurskontakten…

https://www.sweclockers.com/nyhet/34817-microsoft-xbox-priser...

Spencer sa väl i oktober att priserna kan komma att höjas i vissa regioner?
Än så länge har man höjt i Sverige och Japan.
Inflationen gör det oundvikligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Var det inte bara några månader sedan de skrattade åt sony och lovade att inte göra samma? Precis lika falska som samsung var med hörlurskontakten…

https://www.sweclockers.com/nyhet/34817-microsoft-xbox-priser...

Ja och folk kommer försvara vilka beslut som helst fortfarande för det tillhör deras lag. Kommer aldrig fatta folk som "shillar" för multicorporations och väljer "lag" och sen försvarar ett företag som går hundratals miljoner med vinst och att deras lag minsann aldrig gör något fel. SpaceX loggorna på Teslorna är bland det värsta jag vet.

Permalänk
Medlem

Skönt att PS5 gått ner i pris

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Orelaterat till Microsoft men Sony höjde priset med 500kr. Från 5999kr till 6499kr. Hur hamnade priset helt plötsligt nu på 7290kr ? Har det varit en smyghöjning som vi inte fått reda på?

https://www.webhallen.com/se/product/300815-Playstation-5-Kon...

Permalänk
Medlem

Dags att gå med i euro snart. Jävla piss till valuta vi har.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Så man preppar för eventuella ”drives/rabatter” 2023

Permalänk

Vill inte betala mer än 5000-5500 kr för konsol med två kontroller. Inte med tanke att lagringsutrymmet räcker till en handfull spel. Då behöver man minst 250/250, helst snabbare, för att få hem spel snabbt igen. Eller om det gått att flytta till extern hårddisk.

När GTA VI får ett lanseringsdatum kommer budgeten att förhandlas om.

OT: Corsair har släppt en ny M2 SSD på 8 TB. Om man nu har 17 000 kr över. Osagt om den är kompatibel med PS5. Annars kommer det på sikt.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Var det inte bara några månader sedan de skrattade åt sony och lovade att inte göra samma? Precis lika falska som samsung var med hörlurskontakten…

https://www.sweclockers.com/nyhet/34817-microsoft-xbox-priser...

Skrattande vet jag inte, och lovade står det inget om heller när jag följer länken du gav. Står bara att de inte rör sin prissättning just då och detta var ett halvår sen.

Klart det är trist ändå men man ska kanske inte göra en höna av en fjäder för det. Sony gjorde det direkt och MS avvaktade lite, sannolikt för att Sony var först på detta och det gav dem lite fördel inför julhandeln, och de kanske hade rätt stora lager som det spekulerades om i länken du gav. Nu följer de efter och höjer lite också.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Bernd_P1:

och detta är samma företaget folk tycker vi skall tilllåta att köpa ActiBliz för att dem "lova" att inte gör något dumt med det. 😑

Kan inte bli värre än vad Activision Blizzard redan gör själva med varenda originell IP de har.

Blizzard-delen å sidan, inte ens Activision verkar få fart på sina titlar som de hoppats på. Trots flera enormt stora släpp i närtid har bolagets aktie gått ned senaste året, och är senaste halvåret extremt volatil.

Kan I min vildaste fantasi inte se hur Microsoft skulle kunna förvärra något varken kort eller långsiktigt för detta bolag.. Annat än att behålla Kotick och bihag vid rodret då. Men inte ens då blir det direkt värre, bara fortsatt sämst.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Xbox 1 när den kom runt 2002 kostade runt 5000kr, den fick snabbt namnet flopbox

Googlade på detta. Den verkar aldrig ha kallats ”flopbox”. Förutom av dig, i den här tråden.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Ändå rätt rimlig prisökning jämfört med t.ex. Nvidia, som ökade priset på sina x080-kort från 7825:- till 16 490:-

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av superapan:

Googlade på detta. Den verkar aldrig ha kallats ”flopbox”. Förutom av dig, i den här tråden.

De gamla konsol forumen är ej kvar. Hade du kollat in gamla hype.se där det var flameware debatt kring gamecube, ps2 vs xbox. Där xbox var mycket dyrare och sålde så mycket mindre. Det var väldigt mycket kritik emot xboxen i början, det började vända omkring år 2004.

Inte ens det megatsora xbox-forumet xbox-se.com eller vad det nu hette är kvar. Det var ej Microsoft som ägde det forumet utan en privatperson. Alla debatter kring de gamla konsolerna är lite borta, men det är heller inte så stor intresse av det.
Det är dock intressant att se hur folk har förändrat sig, som att ens konsol inte kunde spela multiplayer om den var moddad var inte så viktigt. Typ ingen av ps2 eller gamecub-ägarna brydde sig om multiplayerspel och det var ett ickeargument emot deras konsoler.

*edit*
Jag påstår konsolkriget runt år 2003 var störst. Vissa gjorde t.om. dumma recensioner, där de i recensionerna avslöjade att de inte ens hade sett en sådan konsol i verkligheten.

*edit2*
En annan som kallar den för floppbox. Men det var framförallt innan prissänkningen från 5000kr som folk kallade xboxen för detta. Vi pratar som sagt runt år 2003.
https://www.gamereactor.se/Forum/?forum=2&thread=13731&page=5...