Hur mycket kostade er förlovningsring?

Permalänk

Hur mycket kostade er förlovningsring?

Hej,

Efter att ha varit tillsammans med sambon i 7 år börjar det nu mer eller mindre oundvikligen närma sig att ställa den stora frågan. Tanken är att göra det till den kommande årsdagen vi träffades, men frågan som bubblar är hur mycket man egentligen lägger på den där "lilla detaljen" som ska sitta på fingret.

Givetvis beror det på från person till person, men det hade varit intressant att veta hur genomsnittet på Sweclockers resonerar kring frågan.

Hur mycket kostade era förlovningsringar per ring?

Permalänk
Medlem

200 kr per ring tror jag, det blev enkla silverringar som förlovningsring i uppstattat för stor storlek.
Sen beställde vi båda ringarna vi ville ha och provade ut storlekar
Jag köpte en Titanring för 350 kr, frun en betydligt dyrare pjäs.

Alla lyckliga i slutändan.

Förlovningsringarna har vi i ett vitrinskåp

Permalänk
Medlem

Är i processen just nu, landar på palladium ringar för nånting mellan 2000-5000:- beroende på vad vi hittar

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Standardname77:

Hur mycket kostade era förlovningsringar per ring?

Bör ju vara i förhållande till ens övriga ekonomiska situation tänker jag och generellt lägger man mer på vigselringen sen än förlovningsringarna. Vi köpte båda förlovningsringar för cirka hälften av vad fruns vigeslring sen kostade när vi gifte oss.

Köpa jättebilliga ringar om man är jätterik blir lika konstigt som att köpa jättedyra ringar om man vänder och vrider på kronorna, så du vet nog själv ungefär vilken prisnivå som passar er. Lycka till!

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Den generella regeln i andra länder som t.ex. England och Irland är att den ska kosta ca 3 månadslöner.
Värt att ha i åtanke om ni planerat att ragga och gifta er med europeiska ö-bor.

I Sverige men svenska kulturer så säger jag kör på något ni känner passar
Man delar ju ekonomi rätt ofta och första testet för förhållandet är kanske att fundera på hur mkt ringar ska belasta ekonomin.

Permalänk
Avstängd

Gå inte på den här myten om att pengarna man lägger på förlovningsring står i någon proportion till mängden kärlek i förhållandet. Det är bara en marknadsföringsstrategi från smyckesindustrin. Förhållandet lär må bättre om man lägger de pengarna på smekmånad exempelvis, eller varför inte på ens gemensamma bostad eller så?

Permalänk
Medlem

Jag tror de kostade Max 1200kr tillsammans.
Så cirka 500kr styck.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Ringen får väl kosta 1 kr, priset spelar ingen rolls alls så länge den är köpt med kärlek som orsak.

Permalänk
Medlem

Förlovningsringarna kostade några tusen styck, vanliga guld från Guldfynd. Fruns vigselring kostade mer, tror det var kring 15k och köptes online via någon butik som 77diamonds där man kunde söka fram diamant man gillade. Rent generellt tycker jag inte man behöver lägga så mycket på just dessa ringar och frun håller med, skaffa något som man gillar bara.

Sedan är det väl så att man ofta förlovar sig (och kanske gifter sig) när man är yngre och kanske inte har lika mycket pengar så man prioriterar att lägga pengarna på annat runtomkring.

Permalänk
Medlem

Va de kostar spelar väl mindre roll, dock kan det vara kul med en ring man gillar utseendet på och som framförallt är bekväm att bära om det är långt mellan förlovning och giftemål.

Vi förlovade oss unga, och det jag kan säga är att ringarna vi köpte var ganska tunna iom att mängden guld som användes vid tillverkningen var mindre, så kanterna på dessa blev rätt vassa. Med andra ord inte allt för bekväma om man nu senare jämför med de vigselringar vi har som nog har 3gg tjockleken och fina gradade kanter.

Kontentan av allt svammel ovan, prova dem och tänk framför allt på hur bekväm den är på fingret.

Permalänk
Medlem

Första gången ca 2500 kr per ring, höll inte. Nu senast ca 300 kr per ring, man lär sig att inte slänga ut för mycket pengar om det inte håller.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.