Omada-nätverk: lite frågor inför ev. byte

Permalänk
Medlem

Omada-nätverk: lite frågor inför ev. byte

Jag har idag ett Linksys Velop-mesh som börjat svaja mer och mer sista tiden. Har 5 noder varav en nyss gått sönder och det är hygglig täckning men inte helt bra i hela huset. Jag har siktat in mig på TP-Link Omada som ersättare.

2-vånings villa trä/gips-väggar. Totalt 160 kvm. Har ca 30-40 enheter via wifi (inkl. en del IoT) och ett tiotal trådade (datorer, NAS, spelkonsoler). Fiber 250/250 , går öka till 1000/1000 men inte aktuellt idag.

Har inte några större ambitioner med separata VLAN även om det inte skadar med framtida möjligheter för jag är medveten om säkerhetsaspekten med t.ex. IoT-prylarna. Vill däremot ha stabilitet och inte en massa behov av meckande och pillande. Jag är hyggligt tekniskt intresserad och kompetent men tiden ska räcka till många intressen.

Jag tänkte börja med en router (gärna med hygglig brandvägg inbyggd) utan wifi och en lite rejälare AP och se om det duger för att täcka hela huset. Om inte så komplettera med en-några AP till, antingen tak- eller väggmonterat. Kan behövas nån switch med POE också då det är tanken till den/de AP jag skaffar. Controllern kan jag antingen köra som container på min NAS, eller på en Raspbery som jag redan har.

Lite frågor om någon sitter på bra svar:

  1. Kan det räcka med wifi-täckning om jag får till en bra central placering med t.ex. EAP650/660/670? Har läst massor av trådar med minst sagt varierande uppgifter och förstår att det är mycket "beror på".

  2. Är det stor fördel att köra router och ev. switchar också i Omada-serien? Antar det hänger ihop lite tjusigt i administrationen, men samtidigt kanske det finns bättre routers för liknande peng från andra tillverkare? MikroTik har jag spanat lite på, verkar kompetent men lite meckig att administrera kanske?

  3. Jag tar givetvis gärna emot förslag på andra setups också i liknande prisklass. Ack så populära Ubiquitu är jag inte så sugen på, med risk för att bli kraftigt ifrågasatt.

Permalänk
Medlem

1. Omöjligt att svara på om en accesspunkt räcker för att täcka hela ditt hus. Du kanske skulle testa och återkomma? Det beror på.
2. TP-Link vill väl gärna att du använder deras Omada-router men det finns ingen fördel jämfört med en Edgerouter X som är någon hundring billigare. Omada-routern har ingen inbyggd kontroller så det "behöver" du ändå (behövs inte alls, men ändå).
3. Det är bara TP-Link Omada och Ubiquiti som finns att välja på. Annars får man ge sig in på mesh.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Kan väl egentligen inte svara på dina frågor men jag kör med Omada här hemma i min lägenhet. I botten är det en Archer Ax73. Har ingen Omada-switch utan har en "vanlig" från TP-link med PoE, till den har jag kopplat en EAP610 outdoor som sitter på balkongen.
I andra änden av lägenheten är det ännu en switch från TP-Link dock utan PoE men använde PoE injektorn som man får med till den som sitter på balkongen och den driver en EAP610 som ännu ligger inne på min sons rum, ska sätta den i taket i hallen vilken månad som helst. Detta ger mig bra täckning i 90% av lägenheten, när jag flyttar Ap:n så kommer det bli 100%.
Bor i en 4:a på 104 m2 med extremt tjocka och hårda betongväggar.
Sitter även en OC200 controller in i routern.
Men jag är nöjd

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brent:

2-vånings villa trä/gips-väggar. Totalt 160 kvm. Har ca 30-40 enheter via wifi (inkl. en del IoT) och ett tiotal trådade (datorer, NAS, spelkonsoler). Fiber 250/250

Lite frågor om någon sitter på bra svar:

  1. Kan det räcka med wifi-täckning om jag får till en bra central placering med t.ex. EAP650/660/670? Har läst massor av trådar med minst sagt varierande uppgifter och förstår att det är mycket "beror på".

Vill bara återkoppla att 1 st EAP 670 ger full täckning med maxad lina i precis hela huset. Den är placerad ungefär mitt i huset på ovanvåningen. Väldigt nöjd.

Permalänk
Medlem

Kan mycket väl fungera med 1 AP med lite tur, spelar ju rätt stor roll också vad du har för wifi enheter, mobiler laptops etc..
Prylarna i sig kan mycket väl se en stark signal, men enheternas antenner kan vara för klen för att kunna skicka paketen tillbaka till AP.
Många AP´s Hemmaroutrar etc etc skickar alldeles för stark signal och prylar ser en 5/5 stapel i signalstyrka men det fungerar bajs för att Laptoppen/Mobilen inte orkar skicka tillbaka.

Kan vara värt att tänka på!

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i mitt förra inlägg fick jag full täckning i hela huset med 1 st EAP670 som AP. Så det blev kanon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brent:

Som jag skrev i mitt förra inlägg fick jag full täckning i hela huset med 1 st EAP670 som AP. Så det blev kanon.

Cirka 1 år efter, är du fortfarande nöjd? Jag har liknande hus och tänkte försöka ge mig på deras EAP770 som nyligen släpptes.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Cirka 1 år efter, är du fortfarande nöjd? Jag har liknande hus och tänkte försöka ge mig på deras EAP770 som nyligen släpptes.

Jag är nöjd, men har kompletterat med en EAP610 på nedervåningen som jag riktar mot det rum i huset där täckningen inte blev kanon - köket.

I övrigt har routern vid 3-4 tillfällen slutat leverera Internet så den har behövt bootas om. Jag har nu ställt in att den startar om en gång varannan vecka eller så mitt i natten och efter det inga som helst problem. Jag hade köpt denna setup igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brent:

Jag är nöjd, men har kompletterat med en EAP610 på nedervåningen som jag riktar mot det rum i huset där täckningen inte blev kanon - köket.

I övrigt har routern vid 3-4 tillfällen slutat leverera Internet så den har behövt bootas om. Jag har nu ställt in att den startar om en gång varannan vecka eller så mitt i natten och efter det inga som helst problem. Jag hade köpt denna setup igen.

Ah jag förstår! Men räckte en EAP610? Hur kommer det sig att du inte köpte en likadan EAP670?
Det är rätt klokt att göra det men synd att man behöver köra en sådan väg.

Är tyvärr en av de som pendlar lite mellan Omada och Unify.
Vad hade du innan?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Ah jag förstår! Men räckte en EAP610? Hur kommer det sig att du inte köpte en likadan EAP670?
Det är rätt klokt att göra det men synd att man behöver köra en sådan väg.

Det var så liten yta på nedervåningen som inte hade bra täckning att jag inte behövde 670 utan 610 räckte och blev över, och det var ganska mycket billigare. Med EAP770 hade det kanske inte behövts kompletteras alls, men jag har inte kollat upp den i detalj.

Sen ser jag det inte som negativt att börja med något som kanske kan räcka, och annars komplettera. Det är bra med system som är enkla att bygga ut. Min controller ser till att en ny AP får rätt konfiguration med en knapptryckning.

Citat:

Är tyvärr en av de som pendlar lite mellan Omada och Unify.
Vad hade du innan?

Körde Linksys Velop innan, står i första inlägget.

Permalänk
Medlem

Omada har väl även de mesh-funktionalitet, t.ex. om man bara har trådat till två av tre AP:s och den tredje endast har el?

Anleningen till frågan är att jag själv går i tankarna om inköp av 2-3 EAP670 till nya huset (byggt 1976, trä och gips) för riktigt bra täckning i alla rum. Det blir dock bara en trådad på nedervåningen och en på övervåningen, men det kanske räcker. Mer ethernet har jag inte etablerat heller, så jag håller tummarna för det

Visa signatur

Intel Core i7 8700K - Corsair Hydro i115 - 16GB DDR4 - RTX 3070 - ASUS MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entracte:

Omada har väl även de mesh-funktionalitet, t.ex. om man bara har trådat till två av tre AP:s och den tredje endast har el?

Anleningen till frågan är att jag själv går i tankarna om inköp av 2-3 EAP670 till nya huset (byggt 1976, trä och gips) för riktigt bra täckning i alla rum. Det blir dock bara en trådad på nedervåningen och en på övervåningen, men det kanske räcker. Mer ethernet har jag inte etablerat heller, så jag håller tummarna för det

Då min EAP670 nästan täckte båda mina våningar tror jag hoppet lever om att du ska klara tre våningar med två enheter. Men annars finns mesh-stöd ja, dock inget jag har kollat upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brent:

Då min EAP670 nästan täckte båda mina våningar tror jag hoppet lever om att du ska klara tre våningar med två enheter. Men annars finns mesh-stöd ja, dock inget jag har kollat upp.

Ja det lät minst sagt lovande, det du beskrev! Tack

Visa signatur

Intel Core i7 8700K - Corsair Hydro i115 - 16GB DDR4 - RTX 3070 - ASUS MG279Q