Netonnet och återköp utan fysiskt kvitto

Permalänk
Medlem

Netonnet och återköp utan fysiskt kvitto

tjo på er!

Idag skulle jag lämna tillbaka en trådlösa laddningsplatta på Netonnet som inte fungerade speciellt bra med min telefon.

"Du måste ha det fysiska original kvittot för att kunna göra ett återköp" säger han bakom disken.

Detta trots att köpet är registrerat på mitt medlemskap och finns alltså digitalt.

"Den informationen står på kvittot" säger han.

"Vad är då vitsen med att registrera köpet på medlemskapet?"

"Garantin gäller på det kvittot" får jag till svar...

"Vad gäller vid byte?"

"Samma sak då vi hanterar allt som returer, du får alltid pengarna tillbaka"

Jag läser på lite på hemsidan när jag irriterat sitter i bilen för att försöka komma på en lösning. Ser att de klart och tydligt står att man kan få en kopia på sitt kvitto om man när köpet genomfördes. Jag går in i igen på påvisar den här informationen för han bakom disken...

...svaret: "Den kopian gäller inte, du måste ha originalkvittot. Du kan också returnera vara via hemsidan"

VA? Vad säger han?

Så för att summera:

Köper man något över disk på Netonnet så är fysiskt kvitto från köptillfället ett MÅSTE om man ska returnera varan i butik. Däremot går det alldeles utmärkt att via deras hemsida begära retur på en vara köpt i butik om den är registrerad på medlemskapet. Detsamma gäller om varan är köpt online såklart.

Någon som kan ha en ide om VARFÖR de begär originalkvitto? Svindleri på något sätt? Ett kryphål i systemet som folk har utnyttjat tidigare?

Registrerar jag köpet på medlemskapet hos tex Kjell&Co får jag inte ens ett kvitto i handen. Allt sker digitalt. Som det borde vara 2023...

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5

Permalänk
Medlem

Man behöver inte original kvitto... Men på min profil så finns inte kvitto från butiksköpen.

Men man kan skapa retur för att skickas. Tycker det känns som de försöker göra det svårare med returer

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Skriv till kundtjänst och be om en kopia på ditt kvitto.

Har gjort det flera gånger hos Netonnet då deras kvitton bleknar så jäkla snabbt och går inte se information på dem.

Har alltid fått den via mail och i PDF-format, har använts för returer/utbyten i fysisk butik.

Permalänk
Medlem

De verkade vilja göra det svårt för dig av någon anledning men jag har faktiskt råkat ut för detta tidigare också i nån butik(ej netonet). Även i mitt jobb på Biltema så var det så att kunde var tvungen att ha ett kvitto, men vi kunde leta fram ett kvitto åt kunden i våra system. Hade kunden ett konto så var det supersimpelt då de alltid hade sina kvitton listade då.
Man behöver oftast inte kvitto rent fysiskt men man behöver ha numret på det för att kunna registrera det i systemet.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Har själv i veckan gjort en retur till Netonnet i butik och sa då att jag inte har kvittot men däremot att köpet var registrerat på mitt konto hos dem. Det gick bra och fick tillbaka pengarna på kortet utan några problem.

Testa en annan butik ifall du bor i någon större stad eller en annan ur personalen.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Har själv i veckan gjort en retur till Netonnet i butik och sa då att jag inte har kvittot men däremot att köpet var registrerat på mitt konto hos dem. Det gick bra och fick tillbaka pengarna på kortet utan några problem.

Testa en annan butik ifall du bor i någon större stad eller en annan ur personalen.

Samma här.. jag har retunerat massa saker som jag inte haft kvitto på hos netonnet, bara visat upp min order/köpet via medlemssidan.
har alltid bara fått ett tack nu fixar vi det som svar.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av trifix:

tjo på er!

Idag skulle jag lämna tillbaka en trådlösa laddningsplatta på Netonnet som inte fungerade speciellt bra med min telefon.

"Du måste ha det fysiska original kvittot för att kunna göra ett återköp" säger han bakom disken.

Detta trots att köpet är registrerat på mitt medlemskap och finns alltså digitalt.

"Den informationen står på kvittot" säger han.

"Vad är då vitsen med att registrera köpet på medlemskapet?"

"Garantin gäller på det kvittot" får jag till svar...

"Vad gäller vid byte?"

"Samma sak då vi hanterar allt som returer, du får alltid pengarna tillbaka"

Jag läser på lite på hemsidan när jag irriterat sitter i bilen för att försöka komma på en lösning. Ser att de klart och tydligt står att man kan få en kopia på sitt kvitto om man när köpet genomfördes. Jag går in i igen på påvisar den här informationen för han bakom disken...

...svaret: "Den kopian gäller inte, du måste ha originalkvittot. Du kan också returnera vara via hemsidan"

VA? Vad säger han?

Så för att summera:

Köper man något över disk på Netonnet så är fysiskt kvitto från köptillfället ett MÅSTE om man ska returnera varan i butik. Däremot går det alldeles utmärkt att via deras hemsida begära retur på en vara köpt i butik om den är registrerad på medlemskapet. Detsamma gäller om varan är köpt online såklart.

Någon som kan ha en ide om VARFÖR de begär originalkvitto? Svindleri på något sätt? Ett kryphål i systemet som folk har utnyttjat tidigare?

Registrerar jag köpet på medlemskapet hos tex Kjell&Co får jag inte ens ett kvitto i handen. Allt sker digitalt. Som det borde vara 2023...

Låter väldigt märkligt gjort från den butiken. Jag har också i flera fall bara uppgett ordernumret när jag lämnat tillbaka saker som jag handlat på netonnet.se

Skrivet av FireFox:

Har själv i veckan gjort en retur till Netonnet i butik och sa då att jag inte har kvittot men däremot att köpet var registrerat på mitt konto hos dem. Det gick bra och fick tillbaka pengarna på kortet utan några problem.

Testa en annan butik ifall du bor i någon större stad eller en annan ur personalen.

Skrivet av Dragone:

Samma här.. jag har retunerat massa saker som jag inte haft kvitto på hos netonnet, bara visat upp min order/köpet via medlemssidan.
har alltid bara fått ett tack nu fixar vi det som svar.

Samma här!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Låter ju jättemärkligt. Jag köpte ett grafikkort via webben hos dem och jag fick inget fysiskt kvitto på det köpet. Allt registreras på mitt personliga konto hos dem. 90 dagars returrätt ska jag ha och frågan är då hur det skulle fungera om de kräver ett fysiskt kvitto.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Deras kvitton är ju totalt skit. Sånt där värmepapper som bleknar efter nåra dar i fickan. O så ska man behöva använda det vid retur istället för det som är registrerat online? Måste va nån i personalen som vaknat på fel sida?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Ja det är nog fel på just den personen i just den butiken. Behöver inte vara karen för att fråga om manager vid det läget.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Rekordmedlem

När du handlar i butik gäller inte distansavtalslagen så villkoren för ångerrätt/öppet köp är inte reglerat i lag utan är det som avtalats mellan butik och kund när varan såldes. Butiken har alltså juridiskt rätt i det här fallet.
Man kann tycka vad man vill om det men det är en annan sak.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trifix:

tjo på er!

Idag skulle jag lämna tillbaka en trådlösa laddningsplatta på Netonnet som inte fungerade speciellt bra med min telefon.

"Du måste ha det fysiska original kvittot för att kunna göra ett återköp" säger han bakom disken.

Detta trots att köpet är registrerat på mitt medlemskap och finns alltså digitalt.

"Den informationen står på kvittot" säger han.

"Vad är då vitsen med att registrera köpet på medlemskapet?"

"Garantin gäller på det kvittot" får jag till svar...

"Vad gäller vid byte?"

"Samma sak då vi hanterar allt som returer, du får alltid pengarna tillbaka"

Jag läser på lite på hemsidan när jag irriterat sitter i bilen för att försöka komma på en lösning. Ser att de klart och tydligt står att man kan få en kopia på sitt kvitto om man när köpet genomfördes. Jag går in i igen på påvisar den här informationen för han bakom disken...

...svaret: "Den kopian gäller inte, du måste ha originalkvittot. Du kan också returnera vara via hemsidan"

VA? Vad säger han?

Så för att summera:

Köper man något över disk på Netonnet så är fysiskt kvitto från köptillfället ett MÅSTE om man ska returnera varan i butik. Däremot går det alldeles utmärkt att via deras hemsida begära retur på en vara köpt i butik om den är registrerad på medlemskapet. Detsamma gäller om varan är köpt online såklart.

Någon som kan ha en ide om VARFÖR de begär originalkvitto? Svindleri på något sätt? Ett kryphål i systemet som folk har utnyttjat tidigare?

Registrerar jag köpet på medlemskapet hos tex Kjell&Co får jag inte ens ett kvitto i handen. Allt sker digitalt. Som det borde vara 2023...

Har tyvärr haft samma problem i min lokala NoN.... Så onödigt

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk

Så här står det på deras hemsida. Att en butik då skulle neka ett digitalt kvitto verkar väldigt konstigt.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Jag har ju stött på denna sortens argument i flera olika kedjor, och de hänger ju på okunskap från enskilda personen, eftersom egentligen så skall ett kontouttrag kunnas räknas in som ett kvitto också i värsta fall.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hasson39:

Jag har ju stött på denna sortens argument i flera olika kedjor, och de hänger ju på okunskap från enskilda personen, eftersom egentligen så skall ett kontouttrag kunnas räknas in som ett kvitto också i värsta fall.

Men juridiskt handlar det inte om ett kvitto eller inte utan att uppfylla villkoren för öppet köp, butiken kan ha nått helt annat än kvittokrav som villkor för öppet köp, typ att du ska ha tomtedräkt för att få lämna tillbaka en julklapp, däremot är det rättsligt provat att man inte måste ha kvitto vid reklamation utan det går med nått annat som gör det troligt att man köpt varan på ett visst ställe och en viss tid tex har ett kontoutdrag gällt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det finns ingenting i lagen som säger att butiken kan kräva kvitto vid retur. Däremot måste man kunna bevisa sitt köp. Ett digitalt kvitto är ett väldigt bra bevis. Annars om man handlat på kort kan det räcka som bevis. Idag börjar fler och fler butiker med digitala kvitton. Vore jobbigt om de inte godkände dessa.
Nä ibland får man tyvärr be att få prata med BC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av odjuretpetter:

Det finns ingenting i lagen som säger att butiken kan kräva kvitto vid retur. Däremot måste man kunna bevisa sitt köp. Ett digitalt kvitto är ett väldigt bra bevis. Annars om man handlat på kort kan det räcka som bevis. Idag börjar fler och fler butiker med digitala kvitton. Vore jobbigt om de inte godkände dessa.
Nä ibland får man tyvärr be att få prata med BC

Öppet köp är väl frivilligt från butikens sida?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av odjuretpetter:

Det finns ingenting i lagen som säger att butiken kan kräva kvitto vid retur. Däremot måste man kunna bevisa sitt köp. Ett digitalt kvitto är ett väldigt bra bevis. Annars om man handlat på kort kan det räcka som bevis. Idag börjar fler och fler butiker med digitala kvitton. Vore jobbigt om de inte godkände dessa.
Nä ibland får man tyvärr be att få prata med BC

Det finns inget i lagen om öppet köp, blanda inte ihop det med returrätten om du handlar på distans.
Vid köp i butikslokal gäller vad som avtalades när man köpte varan och inte lagen som reglerar distanshandel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du skulle bett honom hämta en kollega som inte har en dålig dag.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av trifix:

tjo på er!

Idag skulle jag lämna tillbaka en trådlösa laddningsplatta på Netonnet som inte fungerade speciellt bra med min telefon.

"Du måste ha det fysiska original kvittot för att kunna göra ett återköp" säger han bakom disken.

Detta trots att köpet är registrerat på mitt medlemskap och finns alltså digitalt.

"Den informationen står på kvittot" säger han.

"Vad är då vitsen med att registrera köpet på medlemskapet?"

"Garantin gäller på det kvittot" får jag till svar...

"Vad gäller vid byte?"

"Samma sak då vi hanterar allt som returer, du får alltid pengarna tillbaka"

Jag läser på lite på hemsidan när jag irriterat sitter i bilen för att försöka komma på en lösning. Ser att de klart och tydligt står att man kan få en kopia på sitt kvitto om man när köpet genomfördes. Jag går in i igen på påvisar den här informationen för han bakom disken...

...svaret: "Den kopian gäller inte, du måste ha originalkvittot. Du kan också returnera vara via hemsidan"

VA? Vad säger han?

Så för att summera:

Köper man något över disk på Netonnet så är fysiskt kvitto från köptillfället ett MÅSTE om man ska returnera varan i butik. Däremot går det alldeles utmärkt att via deras hemsida begära retur på en vara köpt i butik om den är registrerad på medlemskapet. Detsamma gäller om varan är köpt online såklart.

Någon som kan ha en ide om VARFÖR de begär originalkvitto? Svindleri på något sätt? Ett kryphål i systemet som folk har utnyttjat tidigare?

Registrerar jag köpet på medlemskapet hos tex Kjell&Co får jag inte ens ett kvitto i handen. Allt sker digitalt. Som det borde vara 2023...

Nu var det visserligen 12 år sedan jag jobbade på netonnet och sådär var det inte på min tid. Anledning att det registrerades digitalt var just av den anledningen att man kunde tappa bort sitt originalkvitto...

Sedan kunde man mot uppvisat leg. kunna verifiera att det var rätt person och hänvisa till digitalt kvitto.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Från
https://www.hallakonsument.se/

Måste du ha kvitto för att kunna reklamera?

Det finns ingen lag som säger att du måste ha ett kvitto för att kunna reklamera ett fel på en vara. Men du måste kunna bevisa att du har köpt varan i butiken, när du har köpt varan och till vilket pris. Att ha kvar kvittot är det enklaste sättet att bevisa detta.

Om du inte har kvar kvittot kan det fungera med något annat bevis, till exempel ett kontoutdrag. Men för att det ska fungera som bevis måste det gå att se på kontoutdraget vad du har köpt. Om du till exempel har köpt flera varor i en butik vid samma tillfälle kan det vara svårt att se på ett kontoutdrag vilka olika varor du har köpt och vad de kostade. I ett sådant fall kan butiken kräva ett kvitto för att ta emot din reklamation.

Har du inte kvar ditt kvitto kan alltid fråga om butiken kan skriva ut ett nytt åt dig, men det är ingenting du kan kräva.

Enl en bekant som jobbat i butik (iofs dagligvaruhandel) så kan man söka på kvitto summan om man vet inköpsdagen i butikens kassa system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns inget i lagen om öppet köp, blanda inte ihop det med returrätten om du handlar på distans.
Vid köp i butikslokal gäller vad som avtalades när man köpte varan och inte lagen som reglerar distanshandel.

Exakt så.

Som ett tillägg för att förtydliga mrqaffes inlägg så gäller detta exempelvis "öppet köp" (och annat som annars regleras i "Distansavtalslagen"), om det istället skulle röra sig om exempelvis en reklamation (som är lagstadgat även vid köp i butikslokal), så kan de inte kräva originalkvitto, utan där föreskriver lagen att man endast på något sätt behöver bevisa att varan är köpt hos återförsäljaren i fråga för att en reklamation ska godtas.

Med stor sannolikhet gör sig denna handlare en otjänst genom att krångla till det som de gör. Framförallt om de villkor de presenterar på hemsidan inte efterlevs, eller att kunden behöver ta omvägar för att nyttja öppet köp. Det känns bara som att det finns förlorare i ovan situation.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av apoh:

Från
https://www.hallakonsument.se/

Måste du ha kvitto för att kunna reklamera?

Det finns ingen lag som säger att du måste ha ett kvitto för att kunna reklamera ett fel på en vara. Men du måste kunna bevisa att du har köpt varan i butiken, när du har köpt varan och till vilket pris. Att ha kvar kvittot är det enklaste sättet att bevisa detta.

Om du inte har kvar kvittot kan det fungera med något annat bevis, till exempel ett kontoutdrag. Men för att det ska fungera som bevis måste det gå att se på kontoutdraget vad du har köpt. Om du till exempel har köpt flera varor i en butik vid samma tillfälle kan det vara svårt att se på ett kontoutdrag vilka olika varor du har köpt och vad de kostade. I ett sådant fall kan butiken kräva ett kvitto för att ta emot din reklamation.

Har du inte kvar ditt kvitto kan alltid fråga om butiken kan skriva ut ett nytt åt dig, men det är ingenting du kan kräva.

Enl en bekant som jobbat i butik (iofs dagligvaruhandel) så kan man söka på kvitto summan om man vet inköpsdagen i butikens kassa system.

Helt rätt men det här gäller inte en reklamation utan öppet köp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.