Lenovo Legion 5 Pro eller Legion 7 (nya från 2021) eller invänta nyheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matherat:

Jag hade/har valt intel. Bättre prestanda och lägre pris. Kan vara så att du får bättre batteritid med Amd men detta kvittar för mig.

Skrivet av p1er:

Kortfattat så ger AMD bäst batteritid medan Intel ger bäst prestanda överlag.

AMD är alltså mer effektiv vid lägre Watt medan Intel vid 40W och över ger bättre prestanda och ger därför oftast också några procent bättre FPS i spel (men inte alla).
Intel-versionen har 1x Thunderbolt 4-port (40Gbps) vilket AMD:n saknar, annars är alla andra portar lika.
AMD-versionen kommer med 2 års Premum Care där tekniker kommer hem till dig och lagar vid eventuella fel medan Intel:n bara har 3 månader ser det ut som (av Premium, annars har den 2 fulla år med vanlig lämna-in-garanti).

Oftast är Intel dyrare än AMD och med tanke på att den säkert mest är tänkt för spelande, inte för sin batteritid, så hade jag nog valt Intel-versionen för bäst prestanda. Premium garanti tror jag man kan köpa extra ifall det skulle vara intressant.
Intel går även hyffsat enkelt att Undervolta har jag för mig vilket inte går på AMD:n (hittills).

Mycket intressant inputs - tack! Och de facto att AMD'n kommer med; 2560 x 1600 (WQXGA) och 3070 Ti-varianten skulle inte göra att det vägde över till den modellen, ni hade fortfarande valt intel?

Köper laptopen för att spela, och inte behöva backa undan p.ga lite mer krävande spel som kommer här under närmaste åren. Men att spara enstaka tusenlapp om AMD's version av Legion 5 Pro spelar ingen roll.

Förstår jag korrekt att Intel fortfarande är the way to go här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saksamma:

Mycket intressant inputs - tack! Och de facto att AMD'n kommer med; 2560 x 1600 (WQXGA) och 3070 Ti-varianten skulle inte göra att det vägde över till den modellen, ni hade fortfarande valt intel?

Köper laptopen för att spela, och inte behöva backa undan p.ga lite mer krävande spel som kommer här under närmaste åren. Men att spara enstaka tusenlapp om AMD's version av Legion 5 Pro spelar ingen roll.

Förstår jag korrekt att Intel fortfarande är the way to go här?

Det är enbart CPU som skiljer mellan de två. Samma upplösning och samma GPU, 3070ti.

Ja, Intel om du vill ha prestanda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | NZXT Kraken X53 | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600MHz | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | WD Blue SN550 1TB | Gigabyte P750GM | NZXT H510 | Acer Predator X34 ||| Lenovo Legion 5 Pro IAH7H | Apple iPad Pro 12.9"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matherat:

Det är enbart CPU som skiljer mellan de två. Samma upplösning och samma GPU, 3070ti.

Ja, Intel om du vill ha prestanda.

Ah! Denna som skulle länkas; https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/gaming-lap... - men om jag uppfattat korrekt så kvittar det och Intel är fortfarande prio för prestanda.

Tack för uppklarandet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saksamma:

Ah! Denna som skulle länkas; https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/gaming-lap... - men om jag uppfattat korrekt så kvittar det och Intel är fortfarande prio för prestanda.

Tack för uppklarandet!

3.5k i skillnad, känns inte värt att betala så mycket mer för ett 3070ti. Jag hade nog kört på i7 och 3070. Men ett 3070ti presterar bättre än 3070. Tror vi snackar 10-15%.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | NZXT Kraken X53 | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600MHz | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | WD Blue SN550 1TB | Gigabyte P750GM | NZXT H510 | Acer Predator X34 ||| Lenovo Legion 5 Pro IAH7H | Apple iPad Pro 12.9"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saksamma:

Försökt läsa mig in här i er expertis, men blir inte helt klok. Jag står verkligen i valet och kvalet här, och är inte tillräckligt bevandrad för att kunna ta beslut på egen hand.

Vad hade ni valt mellan Lenovo Legion 5 Pro, Ryzen 7 6800H 3070 ti vs. i7 12700H 3070?

Överväger du den med 3070Ti, hade jag om möjligt lagt till en slant och köpt denna, plus 8 GB minne:

Edit: Den hade 16 GB, my wrong.

https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/legion-laptops/legion-7-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exner:

Överväger du den med 3070Ti, hade jag om möjligt lagt till en slant och köpt denna, plus 8 GB minne:

https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/legion-laptops/legion-7-...

Inte så tokig, fint med 3080 16gb och L7. Dock förra generationens CPU och ddr4. Extra minne är inte nödvändigt att köpa då den är bestyckad med 8gb+8gb.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | NZXT Kraken X53 | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600MHz | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | WD Blue SN550 1TB | Gigabyte P750GM | NZXT H510 | Acer Predator X34 ||| Lenovo Legion 5 Pro IAH7H | Apple iPad Pro 12.9"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saksamma:

Ah! Denna som skulle länkas; https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/gaming-lap... - men om jag uppfattat korrekt så kvittar det och Intel är fortfarande prio för prestanda.

Tack för uppklarandet!

Okej, det var ett hyffsat bra pris med RTX3070 och 12th gen Intel. Lite osäker på om jag skulle betala 2500 kr extra bara för TI-versionen. 14% dyrare för kanske 5-8% bättre prestanda, skulle jag gissa.

Med bra undervolt+overclock så klarar RTX3070 nästan 12 tusen GPU-poäng i TimeSpy medan TI-versionen når kanske lite över 13 tusen, utan så är det nog ca 11 tusen mot ca 11,8 kanske i TimeSpy.
Det skiljer också 10W i max TGP, RTX3070TI har 150W max TGP.

Inte meningen att göra ditt val ännu svårare men för 20 tusen så kunde man vid flera tillfällen få en Legion 7 med RTX3080 och 5800H, i jämförelse.

Så det blir väl som vanligt din plånbok som får välja tillslut!

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matherat:

Inte så tokig, fint med 3080 16gb och L7. Dock förra generationens CPU och ddr4. Extra minne är inte nödvändigt att köpa då den är bestyckad med 8gb+8gb.

Beror lite på användningsområde. RTX3080 är mer "framtidssäkert" med 16GB VRAM och om du för det mesta spelar grafiktunga spel så har du inte så stor nytta av kraftfullt CPU eftersom du för det mesta då är GPU-bunden.
Spelar du E-Sport-titlar så kan det hjälpa en del med den extra CPU-kraften dock.
Enda minuset med de äldre Legion med 5800H är att de ofta kommer med något långsammare RAM, med ett bra DDR4-kit så är det inte någon nämnvärd skillnad mot DDR5 (just nu iallafall). Jag har bytt ut RAM i min men märker knappt skillnad i GPU-bundna spel.

Sen har ju även Legion 7 Vapor Chamber som ger lite bättre kylning, i tillägg till lite småförbättringar här och var.

Men som sagt har Legion 7 gått att få för 20 tusen, vilket är mer konkurrenskraftigt i mitt tycke.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem

Kan tipsa här om att Legion 5 Pro finns för 14 499k kr på Lenovos hemsida.

Ryzen 7 6800H, 16 Gb DDR5, 1TB SSD, Geforce 3070. Får ses som ett bra pris.

https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/legion-laptops/legion-5-...

Permalänk
Medlem

Vilka RAM av de här hade ni tagit till en Legion 5i Pro (11800H)?

2 st * https://www.amazon.se/-/en/dp/B08C511GQH

eller https://www.amazon.se/-/en/dp/B08GSTF5NJ

eller https://www.amazon.se/-/en/dp/B08HDL6M19

EDIT: Slutade med att jag tog 2 st https://www.inet.se/produkt/5304780/crucial-16gb-1x16gb-ddr4-...
Vet att det är lite kontroversiellt att mixa ram minnen men det är Inet så lätt att returnera om det inte fungerar.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Legion Pro 5/5i och Legion Pro 7/7i 2023

Vad tror ni om de nya modellerna?
Själv kan jag tycka det är lite missvisande att vanliga Legion 5 får Pro i sitt namn.

Permalänk
Medlem

Är kanske inte så imponerad av det jag sett hittills, både design och specs.
Hade framför allt hoppats på nya skärmar, typ MiniLED och/eller OLED, men nice att de kommer med överklockat RAM och GAN-adapter.
Jag tror Legion 5 Pro från tidigare år helt enkelt har fasats ut av att Legion 5 från 2022 var så pass lik Legion 5 Pro, så det känns ganska naturligt att det i år bara finns 5 eller 7 att välja på (även om båda har Pro i namnet samt med eller utan "i" beroende på CPU).

Jag är nog mest intresserad av att veta priserna just nu, generellt för kommande laptops.
Såg lite på Nvidias presskonferens och att priserna för mobila 4080 och 4090 skulle "starta" på $1999, alltså över 20 tusen svenska om man konverterar snabbt, helt säkert över 25 tusen svenska bara för 4080-laptops.
Lite tråkigt också att 4090 säkerligen blir prissatt i stil med desktop, alltså svindyr, men det är också det GPU som är mest intressant för min del egentligen. Dock är 30 tusen allt för mycket och det är där jag gissar att Legion Pro 7 med RTX4090 kommer att kosta, om inte närmre 35 tusen med tanke på priserna på nya CPU.

Mobila 4090 bygger ju mer på ett strypt desktop 4080 så egentligen borde de behållit de gamla namnen 80/70/60 på de nya mobila 40-serien. Man bör nog tänka att prestandamässigt är mobila 4090 mer jämförbar med desktop 4080 och mobila 4080 liknar desktop 4070ti men priserna kommer nog tyvärr följa namnet och inte prestandan...

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Jag tror Legion 5 Pro från tidigare år helt enkelt har fasats ut av att Legion 5 från 2022 var så pass lik Legion 5 Pro, så det känns ganska naturligt att det i år bara finns 5 eller 7 att välja på (även om båda har Pro i namnet samt med eller utan "i" beroende på CPU).

Visst är det så. Jag tycker bara det är synd att designen från tidigare L5P försvinner och ersätts med det vanliga L5 skalet. Det är ju som dag och natt

Permalänk
Skrivet av Fortitude:

Visst är det så. Jag tycker bara det är synd att designen från tidigare L5P försvinner och ersätts med det vanliga L5 skalet. Det är ju som dag och natt

Jag har en Lenovo Legion 5 2022 och tycker höljet är grymt. Gillar tangentbordet och den skriker inte gamingdator.

Jag köpte den för 14 000 kr med 2500 kr rabatt. AMD Ryzen 7, 16 GB ram, 3060 grafikkort. Hade funderingar på att lämna tillbaka den, men funderar på att behålla den ändå då jag ser 2023 års specifikationer. Det lär ju inte bli billigare priser. Kanske ska vara rädd om detta exemplar...

Visa signatur

Bärbar: Lenovo Ideapad 700 Signature Edition
CPU: i5 6300 HQ 2,30 GHz, RAM: 8 GB, GPU: Nvidea Geforce GTX 950M, Hårddisk: 256 GB SSD.

Lenovo Legion 5: AMD Ryzen 7 5800H, 16 GB RAM, RTX 3060, 1000 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Är kanske inte så imponerad av det jag sett hittills, både design och specs.
Hade framför allt hoppats på nya skärmar, typ MiniLED och/eller OLED, men nice att de kommer med överklockat RAM och GAN-adapter.
Jag tror Legion 5 Pro från tidigare år helt enkelt har fasats ut av att Legion 5 från 2022 var så pass lik Legion 5 Pro, så det känns ganska naturligt att det i år bara finns 5 eller 7 att välja på (även om båda har Pro i namnet samt med eller utan "i" beroende på CPU).

Jag är nog mest intresserad av att veta priserna just nu, generellt för kommande laptops.
Såg lite på Nvidias presskonferens och att priserna för mobila 4080 och 4090 skulle "starta" på $1999, alltså över 20 tusen svenska om man konverterar snabbt, helt säkert över 25 tusen svenska bara för 4080-laptops.
Lite tråkigt också att 4090 säkerligen blir prissatt i stil med desktop, alltså svindyr, men det är också det GPU som är mest intressant för min del egentligen. Dock är 30 tusen allt för mycket och det är där jag gissar att Legion Pro 7 med RTX4090 kommer att kosta, om inte närmre 35 tusen med tanke på priserna på nya CPU.

Mobila 4090 bygger ju mer på ett strypt desktop 4080 så egentligen borde de behållit de gamla namnen 80/70/60 på de nya mobila 40-serien. Man bör nog tänka att prestandamässigt är mobila 4090 mer jämförbar med desktop 4080 och mobila 4080 liknar desktop 4070ti men priserna kommer nog tyvärr följa namnet och inte prestandan...

Beställde från Lenovo idag och i9 13900hx med 4080, 32gb ram, 1tb disk gick på 38.000.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Beställde från Lenovo idag och i9 13900hx med 4080, 32gb ram, 1tb disk gick på 38.000.

Shit, vad spännande!

Fick du någon rabatt på det eller var det priset som stod som gällde? Vet du ca när du kan förvänta att få den?
Gjorde du en specialbeställning eller blev det en färdigkonfigurerad?
Går själv i tankarna på om det kan vara värt en uppgradering eller om jag ska hålla på min trogna L5P ett tag till...

Återkom gärna med din intryck när du väl får den!

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Shit, vad spännande!

Fick du någon rabatt på det eller var det priset som stod som gällde? Vet du ca när du kan förvänta att få den?
Gjorde du en specialbeställning eller blev det en färdigkonfigurerad?
Går själv i tankarna på om det kan vara värt en uppgradering eller om jag ska hålla på min trogna L5P ett tag till...

Återkom gärna med din intryck när du väl får den!

Det var en färdig på deras hemsida. Står leverans inom 2 veckor återstår att se dock. Inet hade samma modell men dock för 44k tror jag. Fick ingen rabatt tyvärr.

Men 38 lät rimligt med en i9 och 4080 ärligt talat om man jämför med priset på andra i samma klass.

Blir spännande. En nytt kylsystem med vaporchambers och flytande metall på CPU men kylpasta på gpu. 15% högre luftflöde än föregående gen.

Nytt AI-system. Hårdvara. Som flyttar effekten mellan gpu/CPU beroende på speltitlar i realtid och lär sig användarens mönster.

Skärmen är väl i stort densamma förutom nu 240hz.

Blir spännande. spelar mest singelplayer så med DLSS 3 kan man räkna med att driva vad som i höga frames 😁

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Jarrods tech har fått sin dator, samma spec som den jag beställde. Verkar vara rejält mycket sämre än förra gen gällande byggkvalitet. Så blev cancel direkt.

Tappade allt sug

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Går just nu köpa för 30.000 på lenovos hemsida. Beg.lager.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Jarrods tech har fått sin dator, samma spec som den jag beställde. Verkar vara rejält mycket sämre än förra gen gällande byggkvalitet. Så blev cancel direkt.

Tappade allt sug

Ja, jag såg den igår...
Har varit lite skeptisk sedan de först visade upp Pro 5 och Pro 7 i och med att de inte kommit med så mycket nyheter, snarare gått i fel riktning där. Det jag tänkte kunde kamma hem en del poäng var om de klarade hålla samma höga prestanda per krona som förr men med en prislapp på 38 tusen så blev jag besviken där också. Nu när de sänkt den till runt 30 tusen så kanske de kan konkurrera lite igen men det kommer bero på hur konkurrerande produkter presterar och kostar.

Vissa tror att det kommer en Legion Pro 9 och att det är därför Pro 7 verkar lite mindre påkostad denna generation. Kan ju innebära att det bara kommer RTX4090 till den nya Pro 9 i så fall.

Men förstår helt klart att du ångrade ditt köp. Bättre att avvakta och se vad de andra märkena kan komma med.
Har kollat lite på Acer, tro det eller ej, deras Helios 16 verkar faktiskt ganska intressant.
Priset och prestandan, men även byggkvalité, kommer dock vara avgörande.

Bara synd att Nvidia inte har någon vidare konkurrens och kan prissätta sin nya 40-serie så otroligt sjukt jäkla högt.
Kan inte fatta att vi snackar 40-60 tusen, för laptops, med bästa GPU-versionen.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Jarrods tech har fått sin dator, samma spec som den jag beställde. Verkar vara rejält mycket sämre än förra gen gällande byggkvalitet. Så blev cancel direkt.

Tappade allt sug

Förstår dig helt. Köpte 2021 års Legion 7 med Ryzen 5900hx / 3080 (165w) för 30 tusen på Inet. Riktigt bra byggkvalité, känns premium. Men med tanke på de priser som andra märken har med motsvarande hårdvara i den du tänkte köpa, så tycker jag ändå 38 papp inte är helt uppåt väggarna. Jarrod nämnde i sin video att Lenovo kan ha hållit tillbaka på den övriga kvalitén till förmån för vad som finns under huven. Jag har inte sett någon annan tillverkare med priser under 40 tusen på sina intel/4080. Snarare närmare eller över 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Ja, jag såg den igår...
Har varit lite skeptisk sedan de först visade upp Pro 5 och Pro 7 i och med att de inte kommit med så mycket nyheter, snarare gått i fel riktning där. Det jag tänkte kunde kamma hem en del poäng var om de klarade hålla samma höga prestanda per krona som förr men med en prislapp på 38 tusen så blev jag besviken där också. Nu när de sänkt den till runt 30 tusen så kanske de kan konkurrera lite igen men det kommer bero på hur konkurrerande produkter presterar och kostar.

Vissa tror att det kommer en Legion Pro 9 och att det är därför Pro 7 verkar lite mindre påkostad denna generation. Kan ju innebära att det bara kommer RTX4090 till den nya Pro 9 i så fall.

Men förstår helt klart att du ångrade ditt köp. Bättre att avvakta och se vad de andra märkena kan komma med.
Har kollat lite på Acer, tro det eller ej, deras Helios 16 verkar faktiskt ganska intressant.
Priset och prestandan, men även byggkvalité, kommer dock vara avgörande.

Bara synd att Nvidia inte har någon vidare konkurrens och kan prissätta sin nya 40-serie så otroligt sjukt jäkla högt.
Kan inte fatta att vi snackar 40-60 tusen, för laptops, med bästa GPU-versionen.

Kan absolut bara så att det kommer en PRO 9 men garanterat med 4090 och ett pris på 50k. Såg inet hade Lenovo med 4080. 44k.

Bästa och mest lovande hittills är Asus Strix scar 16”. MiniLED, 13980hx och 4080 för 41k ca..

Men inget finns i lager innan mars/april. 40 är för mycket pengar med ärligt talat. Har ingen laptop just nu och behöver en.

Slog till på rean på MSI GP66 med 12700h, 3070ti och 15,6” Oled 240hz. 20.000kr.

Får duga tills dessa pjäser reas ut ett år senare

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Blir lite fundersam på om det kan vara intressant med en uppgradering för min egen del ändå...
Riktigt synd att Pro 7 har nedgraderats, men jämfört med 5 Pro är den nog ganska likvärdig, byggkvalitémässigt.

29 tusen för nya Pro 7 med RTX4080 verkar ge nästan 60% bättre prestanda än min 5 Pro från 2021.
Mycket bättre processor, eventuellt överklockningsbart RAM (står upptill 6000MHz på hemsidan), PCIe gen4 SSD:er, äkta HDMI 2.1(?), mer RGB(!), bättre kylning med vapor chamber.

Svårt att säga utan att ha känt på dem men tror kanske jag föredrar Lenovon över till exempel Scar 16 och Helios 16, som kanske kan konkurrera någorlunda pris-/prestandamässigt.

Jämfört med Legion 5 Pro med RTX3070 och 5800H så är det en hyffsad uppgradering prestandamässigt men mer av en sid-gradering i byggkvalité men även gällande skärmen.
Men är det värt 13 tusen mer än jag betalade för min nuvarande? Det är frågan...
Det var ju dock ungefär vad man betalade för en 2021 Legion 7 med RTX3080 när den var ny.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Blir lite fundersam på om det kan vara intressant med en uppgradering för min egen del ändå...
Riktigt synd att Pro 7 har nedgraderats, men jämfört med 5 Pro är den nog ganska likvärdig, byggkvalitémässigt.

29 tusen för nya Pro 7 med RTX4080 verkar ge nästan 60% bättre prestanda än min 5 Pro från 2021.
Mycket bättre processor, eventuellt överklockningsbart RAM (står upptill 6000MHz på hemsidan), PCIe gen4 SSD:er, äkta HDMI 2.1(?), mer RGB(!), bättre kylning med vapor chamber.

Svårt att säga utan att ha känt på dem men tror kanske jag föredrar Lenovon över till exempel Scar 16 och Helios 16, som kanske kan konkurrera någorlunda pris-/prestandamässigt.

Jämfört med Legion 5 Pro med RTX3070 och 5800H så är det en hyffsad uppgradering prestandamässigt men mer av en sid-gradering i byggkvalité men även gällande skärmen.
Men är det värt 13 tusen mer än jag betalade för min nuvarande? Det är frågan...
Det var ju dock ungefär vad man betalade för en 2021 Legion 7 med RTX3080 när den var ny.

Med tanke på att mini-led och oled finns då man slipper backlight bleed numera så säger jag nej. Ångrade mig som sagt oxh avbeställde. Kommer säkert nya modeller om 6-7mån igen men uppdaterad hårdvara. Väntar ett år och köper på rea

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Blir lite fundersam på om det kan vara intressant med en uppgradering för min egen del ändå...
Riktigt synd att Pro 7 har nedgraderats, men jämfört med 5 Pro är den nog ganska likvärdig, byggkvalitémässigt.

29 tusen för nya Pro 7 med RTX4080 verkar ge nästan 60% bättre prestanda än min 5 Pro från 2021.
Mycket bättre processor, eventuellt överklockningsbart RAM (står upptill 6000MHz på hemsidan), PCIe gen4 SSD:er, äkta HDMI 2.1(?), mer RGB(!), bättre kylning med vapor chamber.

Svårt att säga utan att ha känt på dem men tror kanske jag föredrar Lenovon över till exempel Scar 16 och Helios 16, som kanske kan konkurrera någorlunda pris-/prestandamässigt.

Jämfört med Legion 5 Pro med RTX3070 och 5800H så är det en hyffsad uppgradering prestandamässigt men mer av en sid-gradering i byggkvalité men även gällande skärmen.
Men är det värt 13 tusen mer än jag betalade för min nuvarande? Det är frågan...
Det var ju dock ungefär vad man betalade för en 2021 Legion 7 med RTX3080 när den var ny.

Asus scar rog tex. Du får snabbare CPU, mer minne, större och bättre skärm, bättre kylning och större hdd för en mindre peng.

Kolla tex inet. Lenovo kommer ligga runt 43-44k med 4080.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Ångrade mig och drog en order på Legion pro 7i med 13900hx och 4080.. Bör dyka upp imorgon. Återkommer med intryck och prestanda

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

https://www.pcgamer.com/lenovo-legion-pro-7i-gaming-laptop-re...

Pc Gamer review på nya Legion Pro 7i, känns ändå bra nu med inköpet

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Ångrade mig och drog en order på Legion pro 7i med 13900hx och 4080.. Bör dyka upp imorgon. Återkommer med intryck och prestanda

Nice! Hann du köpa när det va rabatt? Jag avvaktade för länge men är fortfarande i valet och kvalet om jag ska investera i en uppgradering eller inte.
Får se om det kommer fler erbjudande eller om kanske Legion 9 blir intressant!

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Nice! Hann du köpa när det va rabatt? Jag avvaktade för länge men är fortfarande i valet och kvalet om jag ska investera i en uppgradering eller inte.
Får se om det kommer fler erbjudande eller om kanske Legion 9 blir intressant!

Nej jag köpte via Inet istället

Får hoppas det blir bra. Recensionerna säger att det ser väldigt lovande ut med prestandan

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

https://www.pcgamer.com/lenovo-legion-pro-7i-gaming-laptop-re...

Pc Gamer review på nya Legion Pro 7i, känns ändå bra nu med inköpet

Prestanda har den definitivt!
Tror till och med att det snackats om att den ska klara att driva GPU+CPU med 250W, så kallad "crossload", vilket är riktigt imponerande. Inte många laptops har tillåtit så höga siffror förr.
Tror 230W har varit max tidigare för de flesta, alltså att laptopen klarar att mata 165W till GPU:n plus 75W till CPU:n samtidigt.
Nu med 250W crossload kan man alltså se 175W+75W eller 150W+100W som exempel, om det nu stämmer.

Jag skulle dock inte rekommendera att se på PC Gamer's jämförelser där.
Dem tror att Lenovo:n bara har 150W TGP, vilket inte stämmer. Den kör med 150W TGP +25W Dynamic Boost.
Sen att testa grafikfärdigheter i 1080p är ju inte så smart då de nästan garanterat är CPU-bundna då.
Verkar inte som dem har helt koll där helt enkelt.

Oavsett det så levererar Legion Pro 7 riktigt bra, speciellt om den tillåter 250W crossload. Har sett några benchmarks redan och med en hel del tweaks på CPU och GPU så levererar den helt klart i år också!
TimeSpy poäng på 20+ tusen på GPU och 19+ tusen på CPU är imponerande för en RTX4080-laptop.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro