Lenovo Legion 5 Pro eller Legion 7 (nya från 2021) eller invänta nyheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Prestanda har den definitivt!
Tror till och med att det snackats om att den ska klara att driva GPU+CPU med 250W, så kallad "crossload", vilket är riktigt imponerande. Inte många laptops har tillåtit så höga siffror förr.
Tror 230W har varit max tidigare för de flesta, alltså att laptopen klarar att mata 165W till GPU:n plus 75W till CPU:n samtidigt.
Nu med 250W crossload kan man alltså se 175W+75W eller 150W+100W som exempel, om det nu stämmer.

Jag skulle dock inte rekommendera att se på PC Gamer's jämförelser där.
Dem tror att Lenovo:n bara har 150W TGP, vilket inte stämmer. Den kör med 150W TGP +25W Dynamic Boost.
Sen att testa grafikfärdigheter i 1080p är ju inte så smart då de nästan garanterat är CPU-bundna då.
Verkar inte som dem har helt koll där helt enkelt.

Oavsett det så levererar Legion Pro 7 riktigt bra, speciellt om den tillåter 250W crossload. Har sett några benchmarks redan och med en hel del tweaks på CPU och GPU så levererar den helt klart i år också!
TimeSpy poäng på 20+ tusen på GPU och 19+ tusen på CPU är imponerande för en RTX4080-laptop.

Nej jag reagerade med på det. Menade mer helheten av recensionen om byggkvalitet med mera.

Finns få videos på youtube där dom benchmarkar denna maskin men verkar inte vara några 250w enligt dom videos som finns där. Snarare ligger gpu på just 150w och CPU 65-70w samtidigt. Så runt 210w totalt. Däremot finns ingen info om att detta skulle vara Max heller. Har iaf inte lyckats hitta någon.

Nytt är ju mjukvaran där du nu kan ställa TGP och vad processorn är tillåten att dra. En hel del custom inställningar. Undervolta vet jag inte om det går.

Den kommer dyka upp idag om inget händer så får helt enkelt testa

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Update.. fått datorn och testat lite..

Gpu är 175w
Det går undervolta -125
Det går överklocka cpu och gpu.
Cpun går köra i 190w vid enbart CPU arbete.
250w totalt uttag samtidigt CPU och Gpu

Installerar spel och återkommer efter vidare tester

Kört lite atomic heart.. cpu runt 75c och gpu runt 68c hittills ...Bådar gott

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Update.. fått datorn och testat lite..

Gpu är 175w
Det går undervolta -125
Det går överklocka cpu och gpu.
Cpun går köra i 190w vid enbart CPU arbete.
250w totalt uttag samtidigt CPU och Gpu

Installerar spel och återkommer efter vidare tester

Kört lite atomic heart.. cpu runt 75c och gpu runt 68c hittills ...Bådar gott

Härligt, då fick vi snabbt svar på det!

Ja, hade varit intressant om du har möjlighet att dela med dig om diverse benchmarks. Temperaturer är också intressant att få höra om, även om jag inte tror att den har något som helst problem att kyla både GPU och CPU.
Den har ju flytande metall på CPU:n i år så hade varit intressant att höra hur det funkar, GPU:n tror jag har samma phase change PTM7950 pasta som tidigare.

Undra om det ens är lönt att lägga typ 7 tusen extra för RTX4090 med tanke på hur bra 4080 verkar prestera, iallafall med dagens spel och benchmarks. Okej, spelar man i 4K kanske man borde överväga 4090 men för 1440p och 1600p så tror jag 4080 räcker gott och väl ett tag framöver.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Härligt, då fick vi snabbt svar på det!

Ja, hade varit intressant om du har möjlighet att dela med dig om diverse benchmarks. Temperaturer är också intressant att få höra om, även om jag inte tror att den har något som helst problem att kyla både GPU och CPU.
Den har ju flytande metall på CPU:n i år så hade varit intressant att höra hur det funkar, GPU:n tror jag har samma phase change PTM7950 pasta som tidigare.

Undra om det ens är lönt att lägga typ 7 tusen extra för RTX4090 med tanke på hur bra 4080 verkar prestera, iallafall med dagens spel och benchmarks. Okej, spelar man i 4K kanske man borde överväga 4090 men för 1440p och 1600p så tror jag 4080 räcker gott och väl ett tag framöver.

Cyberpunk 2077 benchmark

Alla tester körda med Max inställning samt raytracing psycho.DLSS quality och frame gen på.

Balanserat-läge med AI: 98 fps
Prestanda-läge: 99.12 fps
Användar-läge*: 98.77

* alla Powerlimits maxade.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Testat lite div nu igår.

Dying light 2 rullar på fint. Allt Max och Max raytracing runt 100fps hela tiden.

Cyberpunk snittar jag med 100fps hela tiden med allt maxat inkl raytracing.

Spiderman Miles morales 120fps snitt med allt Max inkl Max raytracing.

Doom eternal Max på allt inkl raytracing. 280-350fps snitt.

Atomic heart Max på allt runt 220fps snitt inomhus ej testat utomhus.

CPU ligger på runt 85c i snitt men kan peaka till 95-100 med korta stunder vid laster på 150-190w.
Låser man PL1 och PL2 till Max 100w så går den ej över 78c i full last. Benchmark throttlestop.

Gpu runt 77-80c normalt spelande.

Balanced AI- läget är det som funkar bäst tycker jag. Dom andra lägena ger inte mycket mer vid spelande direkt. Kanske 1-2fps. Alla tester är gjort med detta läget. Samt DLSS quality/DLSS 3.0

Stor skillnad på denna gen CPU mot 12gen där temperaturerna stack till 97c direkt bara av att starta Windows eller av att CPU drog 45-65w Så beter sig inte 13gen. Ligger ofta runt 80-100w med runt 80-85c samtidigt som gpu drar 160-170w och ligger runt 77-80c och då är fläktarna inte på Max.

CPU ligger allt som oftast runt 4,8-5,3ghz i spel
GPU ligger runt 2400mhz hela tiden.

AI-läget sköter ju fördelningen bra och klockar ner när inte någon av dom används. Utan att påverka prestandan.

Väldigt nöjd hittills. Ska användas uteslutande till spel.

Enorm bump i fps i varje spel vs mitt 3070ti och 12700h. Som natt och dag.

Övrigt:
Bra HDR-500+ nits
Noll bleeding på skärmen. Verkligen helt uniform i kolsvart rum. Bra färger med.
Byggkvaliten känns riktigt bra och upplever den inte alls som sniken på något sätt.
Lagom med neon.
G-sync
10bit färger i HDR läget
Går köra skärmen i 60/120/240 hz

Fråga gärna om ni har övriga frågor.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Cinebench r23: 29500-29700 i snitt.
Cinebench r23: 30.500 efter undervolt(-150mV)

Har även undervolta nu. Stabilt än så länge. Använder mig av throttlestop.
Core: -200mV (1 spel crash)
Cache: -100mV

Edit: nöjde mig med 150mV/100mV

Undervolt gjorde att cpu numera ligger rätt hårt slickad på 5,2-5,4 GHz i dom flesta spelen. Tex Hogwarts/dying light 2/Atomic heart

Går dock rätt lätt sänka PL1/PL2 till mer humana nivåer. Tex 75/85 och ändå behålla frameraten intakt i dom flesta spelen om man vill ha riktigt låga temperaturer runt 68-75c

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Hunnit testa en hel del i helgen. Kör nu Balanced mode utan AI i dom flesta spelen. Gpu drar då knappt 80w och cpu ca 30-70w beroende på last. Då drar knappt fläktarna igång och temps på 60-70c på både CPU/GPU. Ligger trots detta på 100+ fps i tex Hogwarts och runt 100-120 fps i Spiderman:Miles Morales. Ingen mening att elda för kråkorna så att säga.. Vill man sen ha mer prestanda är det bara att när som trycka på FN+Q och gå in i Performance mode.

Galet nöjd med denna maskin måste jag säga

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Låter helt klart som mer än nog kraft. Speciellt när du kan spela på Balanced, med tystare fläktar.

Kör du med Frame Gen på för det mesta, om det är tillgängligt, eller var det mest för att testa? Ser det okej ut?
Är lite skeptisk men borde kanske inte ha förutfattade meningar. DLSS i sig har ju utvecklats till något riktigt bra.

Känner aningen på att jag ångrar att jag inte slog till när det var 20% rabatt på LP7i. Dock funkar ju mitt RTX3070 ganska bra fortfarande, i 1440/1600p i de spel som finns idag. Problemet är väl VRAM i framtida titlar, och köpsuget.

Får se om det blir 40-serie i år, ifall det kommer liknande erbjudanden då, eller om jag ska klara att vänta helt till nästa serie annonseras.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Låter helt klart som mer än nog kraft. Speciellt när du kan spela på Balanced, med tystare fläktar.

Kör du med Frame Gen på för det mesta, om det är tillgängligt, eller var det mest för att testa? Ser det okej ut?
Är lite skeptisk men borde kanske inte ha förutfattade meningar. DLSS i sig har ju utvecklats till något riktigt bra.

Känner aningen på att jag ångrar att jag inte slog till när det var 20% rabatt på LP7i. Dock funkar ju mitt RTX3070 ganska bra fortfarande, i 1440/1600p i de spel som finns idag. Problemet är väl VRAM i framtida titlar, och köpsuget.

Får se om det blir 40-serie i år, ifall det kommer liknande erbjudanden då, eller om jag ska klara att vänta helt till nästa serie annonseras.

Kör med frame gen om det finns. Var med skeptisk, men märker inga nackdelar alls i dom spelen jag testat. Men gar inte synat under lupp heller.. Men inget direkt som stör mig som jag märkt hittills. Förutom en rejäl boost i prestanda. 30-40 fps extra i dom flesta titlar.

Kommer nog mer reor

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Är spänd på att se om Lenovo kommer släppa Legion Pro 7 (alltså med AMD CPU, inte Pro 7i) med nya Zen 4 7945HX och om det kommer innebära bättre eller liknande prestanda jämfört med Intel, men framför allt också om det kommer innebära skilnad i pris (i rätt riktning).

Ser för mig att eftersom AMD:s nyaste CPU:er verkar vara mycket mer effektiva på lägre Watt så kanske CPU-flaskhalsar blir mindre vanligt, speciellt med RTX4090 (men även 4080) med dess 175W TGP (som då bara lämnar 75W kvar till CPU:n).
Blir spännande att se vilken prestanda de kan erbjuda!

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Är spänd på att se om Lenovo kommer släppa Legion Pro 7 (alltså med AMD CPU, inte Pro 7i) med nya Zen 4 7945HX och om det kommer innebära bättre eller liknande prestanda jämfört med Intel, men framför allt också om det kommer innebära skilnad i pris (i rätt riktning).

Ser för mig att eftersom AMD:s nyaste CPU:er verkar vara mycket mer effektiva på lägre Watt så kanske CPU-flaskhalsar blir mindre vanligt, speciellt med RTX4090 (men även 4080) med dess 175W TGP (som då bara lämnar 75W kvar till CPU:n).
Blir spännande att se vilken prestanda de kan erbjuda!

Gizmoslip har en review uppe på zen4 vs 13980hx. Samma prestanda i spel typ. Men zen4 är ofta uppe på 100c trots halva watten. Men ja. Även zen4 är uppe på 100w i det han testade. Så är inte super imponerad direkt.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Gizmoslip har en review uppe på zen4 vs 13980hx. Samma prestanda i spel typ. Men zen4 är ofta uppe på 100c trots halva watten. Men ja. Även zen4 är uppe på 100w i det han testade. Så är inte super imponerad direkt.

Intressant test men kändes inte helt jämförbart det där tyvärr.
Det var hyffsat likvärdiga laptops men ändå inte lika nog till att vara 100% jämförbara, så som när Jarrods Tech tar två i stort sett identiska XMG-laptops där enda skillnaden är CPU eller GPU.
I tillägg till inte helt optimala testförhållande, BIOS-uppdatering mitt uppe i allt, båda laptops brevid varandra som blåser varm luft på varandra, olika kylning/TDP/crossloads, inte exakt samma GPU-drivrutiner osv.

Laptop:en med Ryzen hade ett GPU som ibland throttlade och var ofta 5-6 grader varmare, ibland 10C varmare. Kylningssystemet verkade helt enkelt bättre på Intel-laptop:en, vilket vrider jämförelsen något.
Plus att GPU:n inte drog lika höga Watt när han körde på Turbo Mode på den med Ryzen iallafall, tydligen tillät det läget inte full TGP trots att CPU:n drog låga Watt (Manual Mode tillät dock full TGP).
Sen att den med Ryzen har en extra skärm kan inte vara helt rättvist heller, även om den säkert inte tar så mycket extra kraft att driva.

Det största problemet var dock att det verkade som att den med Intel hade högre max tillåten crossload på 250W, om jag inte såg fel, med peaks på över 285W ibland. Den med Ryzen verkade sällan nå 230W crossload vilket verkade vara max på den (alltså t.ex. 160W GPU + 70W CPU max).
Trots detta verkade Ryzen prestera likvärdigt med nästan samma FPS, ofta med bättre 1% lows, fast 30-60% lägre Watt.

Tror vi får avvakta till lite bättre tester helt enkelt.
Det är smart att testa/jämföra CPU genom att spela på 1080p med DLSS och RT på, men jag tror dock ingen köper RTX4090 för att spela i 1080p med DLSS på.
Det är CPU-prestanda runt 85W och lägre som är intressant att se i förhållande till spel, eftersom det inte finns laptops med högre crossload än 250W idag så med GPU TGP på 175W finns det bara max 75W kvar till CPU:n (om spelet och laptop klarar av att mata full TGP till GPU:n under längre tid).

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem

Lite update efter att ha använt datorn mer. Har hittat div saker som tyvärr gör att jag kommer ångra köpet.

Dels flexar hela datorn över WASD-tangenterna. Och enligt forum så gäller det alla modeller av gen8.

Sen stängs inte locket jämnt utan med skärmen nere så uppstår en glipa på ena sidan på runt 5-8mm.

Detta känns inte okej på en dator för över 40.000.

Blir att testa en Rog strix scar 16 istället. Dock har jag hört att dom har coilwhine som heter duga.

Får testa. Spännande.

Tycker man ska ha lite krav i denna prisklass.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Som det ser ut nu så har jag fått en bra Rog Strix scar ingen coilwine och mer prestanda. 33.000 poäng i Cinebench R23. Undervoltat -125mV. Går mkt svalare än Lenovon med går plocka ut 260-270w totalt gpu+CPU i custom-läget.

Skillnaden mellan i9 13900hx och 13980hx är även att alla 8 p-cores rullar i 5,2ghz under full belastning. På Lenovon hamnar dom på 4,9ghz.

Lenovon är rejält mycket mer högljud under belastning. I performance läget på Asus så har man 42db. Och med Max fläktar 51db.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Som det ser ut nu så har jag fått en bra Rog Strix scar ingen coilwine och mer prestanda. 33.000 poäng i Cinebench R23. Undervoltat -125mV. Går mkt svalare än Lenovon med går plocka ut 260-270w totalt gpu+CPU i custom-läget.

Skillnaden mellan i9 13900hx och 13980hx är även att alla 8 p-cores rullar i 5,2ghz under full belastning. På Lenovon hamnar dom på 4,9ghz.

Lenovon är rejält mycket mer högljud under belastning. I performance läget på Asus så har man 42db. Och med Max fläktar 51db.

Vart köpte du datorn?
Är själv väldigt sugen på Asus rog scar 16. Har du gjort något mer än undervoltat den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sez79:

Vart köpte du datorn?
Är själv väldigt sugen på Asus rog scar 16. Har du gjort något mer än undervoltat den?

Netonnet har den

Bara undervoltat. Nu stabil än i -150mV

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Permalänk
Medlem

55db låter endel. Den är väldigt hetsig i fläktarna med . Varvar upp och ner hela tiden. Störde mig en hel del mer än själva ljudet.

Där har Asus verkligen lyckats i år med performance mode. 41db och fläktarna håller en jämn kurva hela tiden. I Windows är det aldrig nått som drar igång fläktarna heller genom att bara surfa eller göra lättare saker.

Maxar man maskinen så är det 50db. Då plockar man 175w på gpu samtidigt som CPU ligger på 80-90w och klistrad i 5,2ghz 😊

Störde mig även på att den klockar ner sig Lenovon hela tiden. Ofta neråt 3,8-4.2ghz. Dom andra märkena klarar att hålla sina CPU på Max ös hela tiden.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk

Lenovo introduces new LOQ gaming brand alongside new Legion Slim laptops
https://www.xda-developers.com/lenovo-new-loq-legion-slim-gam...

The company is introducing the refreshed Legion Slim family — including the Legion Slim 7, 7i, 5, and 5i — as well as the new LOQ brand, which is something of a successor to the IdeaPad Gaming brand, aimed at more mainstream and budget-conscious users.

The Lenovo LOQ 15i launch planned in April starting at 900$. In May, the 15-inch AMD version will launch for the same starting price, while the 16-inch Intel model will be available from 1150$. Finally, in June, the AMD-powered Lenovo LOQ 16 will launch, with a starting price of 960$.

Introducing Brand New Lenovo LOQ Gaming Laptops
https://news.lenovo.com/pressroom/press-releases/loq-gaming-l...

Lenovo Legion’s Newest Slim Series Laptops Combine Power and Agility for Gamers Who Create, and Creators Who Game
https://news.lenovo.com/pressroom/press-releases/legion-slim-...

Permalänk