Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Vet faktiskt inte vad jag ska säga. Är viktstabil. Pendlar lite mellan 70-73kg beroende på mängden vätska osv och när jag väger mig.

Träning har ingen större inverkan på viktnedgång oavsett. Inte kaloriförbränningen iaf.

Enligt garmin ligger min förbrukning i vila runt 1900kcal vilket säkert kan stämma hyfsat med det jag upplever.

Har haft samma vikt i månader nu. Så är det.

Kroppen har en grym förmåga att anpassa sig. Jag förbränner nog helt enkelt väldigt lite då jag inte äter extremt mycket.

Från 94kg ner till 72 i somras åt jag 900-1100kcal om dagen. Sprang även 5km varje dag. Funkade utmärkt. Rasade i vikt.

Äter jag 2500kcal så ökar jag i vikt. Tro mig jag har testat. Väger varenda gram jag äter och alltid gjort. Har full koll.

Just nu äter jag ca 140g kolhydrater, 160-170g protein och 50-70g fett. Fungerar utmärkt.

Tänker inte förklara mig mer än så. Välj att tro på mig eller inte.

Inspirerande läsning!

Hur lång tid tog det dig och gå från 94 till 72 kg? Vilken träning körde du när du började gå ner (94kg)?

Permalänk
Sötast

Jesus vad deprimerande de senaste sidorna är i denna tråden, allt mellan påhopp och översittarattityd.

De andra här på forumet med alla kombinationer av fysiska samt psykiska sjukdomar borde väl också bara rycka upp sig å skaffa lite disciplin.

Fan, gå ner i vikt är skitenkelt. Bara göra det liksom. Sluta upp med såna där löjliga självskadebeteenden, panikattacker, trasiga ben, ryggar eller depression och cancer.

Just DO IT! Enkelt! Fixar alla. Lätt. Vilken dag som helst. Bara att bestämma sig så är det fixat. #changed-my-life-in-1-second

Permalänk
Skrivet av dovienya:

@tombman @palusa Grymt jobbat

Jag väger också lika mycket som när jag var 20, är bara några kilo tyngre nu och lite mer centrerad
För att återknyta till topic så har jag på slutet kilat neråt ca 4 kilo sedan ca november. Jag vet vad som krävs, är till och med i viss mån utbildad inom området och jag har också varit likadan som du tombman, fast inte bara löpning, utan träning generellt. Med höns, katter, barn, träningar, hemmalagad mat, naturligt, ekologiskt, närodlat, hemmaodlat etc.

Livet lekte. Sedan hände nåt. Nu kan någon säkert säga: med allt som du gör varje dag, inte konstigt att du blev utmattad...
Men skillnad blev det; för att beskriva en vardag idag:

Vaknar 06:00 (vilopuls 50-55, så hjärnan stannar av när jag sover), frukost, hygien. Åker till jobbet 06:24. Hemma från jobbet 16:15-16:45 beroende på om det skall handlas mat.
Lagar mat till familjen. Maten klar 17:00-18:30. Äter. Ätit kl 17:30-19:00. Eventuell egentid (om inte husunderhåll etc; nu senast rasade snöslungan lagom till 50cm snöfall). Träning (eller snöskottning) kl 20:00-20:45. Säng. Lägger jag mig 21:00 eller <insert time here> somnar jag kanske 02:30-05:30, trots insomningsmedicin. Vilopuls strax över 90; hjärnan rusar, stannar aldrig av.
Repeat.
Lägger jag mig istället dödstrött vid ca 02:30-04:30 så somnar jag oftast inom en timme. Men snittsömnen, inklusive helger, är kanske 3-3,5h per natt; alltid värre på vintern.

Men ja, självklart handlar det om självdisciplin. Samtidigt finns det en del annat i bilden som inte alla kan förstå. En bekant till mig rusade in i väggen stenhårt: vaknade en morgon och kunde inte klä på sig, för denne visste inte hur man gjorde. Blev helt sjukskriven i sex månader och jobbar fortfarande inte heltid flera år senare. Så illa är det inte för mig, ännu.

För mig skulle den enskilt största förändringen som skulle kunna faktiskt betyda något, vara att byta jobb; du har helt rätt och tankarna går naturligtvis ditåt. Det är inte gjort i en grisblink dock, och risken är dessutom betydande att jag skulle krascha helt om det är så att jobbet inte "passar". Det finns en treårsplan dock gällande yrket, dock. Låt mig återkomma om tre-fyra år

Provat d-vitamin kombinerat med K2 för dina sömnbesvär?
Testa en daglig dos om 10000 iu d3 samt 200 mg k2 i 2 veckor.
Mig hjälper det i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Jag är inte den enda som lyckats med nått liknande. dvs 900-1200kcal i några månader. Man kan fasta i en vecka utan större problem eller att kroppen lägger av som många tror.

Kroppen anpassar sig. BMR kan sjunka så mycket som 30-40%. Till slut är det omöjligt att förbränna mer än du äter. Det är inte heller mitt mål.

Som sagt tidigare. Har bra värden i kroppen (kollat hos läkare), är frisk, stark. Mår bra och har mer energi än många runt omkring mig. Blir inte trött framåt kvällen utan har energi till jag lägger mig.

Sover gott och vaknar pigg.

Jag säger inte att mitt sätt är rätt eller att du eller någon annan ska följa exakt det jag gjort. Men för mig har det uppenbarligen fungerat.

Sök på David Goggins och läs när han gick ner 48kg på 2 månader. Åt 800kcal om dagen och tränade 6-7 timmar om dagen. Brände runt 5000kcal om dagen.

Är det bra? Knappast. Går det? Tydligen.

Om folk bara slutade sitta och googla och räkna ut sitt BMR i en kalkylator på en hemsida så kanske ni hade upptäckt att allt inte är svart eller vitt.

Innehållsförteckningar har en felmarginal på flera procent. Jag skulle lika gärna kunna äta 2300 eller 2500 kalorier när jag räknar fram 2000.

Sa ingenting om att det inte gick, utan att har man inget fett att ta av så kommer man bryta ned muskler och kroppen men även möjligen kunna sänka sin BMR på sikt. Skulle inte hålla ett sådant lågt kaloriintag och träna samtidigt under någon längre period, det är inte bra för kroppen alls.

Ditt exempel med David Goggins säger ju dessutom emot dig själv när du säger att träning inte ökar kaloriförbränningen. Hade inte träning ökat kaloriförbränningen hade han aldrig kunnat gå ned 48 kg på 2 månader även om han inte ätit någonting alls. Oavsett är det inte hälsosamt att göra det heller och kan ge olika problem som man bär med sig.

Nej, jag tror mycket mer på långsammare resultat så man behåller så mycket muskler som möjligt och inte riskerar att störa ämnesomsättningen. Det är inte heller något krav med ultradisciplin, genomsnittet är vad som räknas. Vill man äta lite chips på fredagen är det inte hela världen och man kan fika någon gång också ifall man vill.

Nu vid viktnedgång utan träning så håller jag mig till ca 18-1900 kcal per dag de flesta dagarna (dvs siktar på åtminstone 4 dagar i veckan men körde 5 i början), sedan blir det 1-2 dagar med ett litet mindre underskott och resterande med ungefär balans kring 2800 kcal (inte så noga ifall det blir litet överskott ibland här). Denna veckan har det blivit både stor efterrätt två dagar (födelsedagsfirande mm), en halv påse chips i fredags och en stor fika idag och jag kommer ändå bränna lite fett på totalen. Men nu är det dags att ha lite högre underskott ett tag efter jul, har hamnat på underskott under jul också men mindre än vad jag vill.

Skrivet av palusa:

Oavsett så skulle jag aldrig ens få i mig 3-4000 kalorier om dagen. Då får jag äta 1,5 påse chips per kväll.

Japp, det var jobbigt att äta så mycket ifall jag ville hålla det till bra näringsämnen. När jag var yngre så kompenserade jag genom att äta chips och kakor daligen utöver en redan kolhydrattung diet, enklaste sättet att få i sig kalorierna speciellt på en budget när jag var student.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sredder:

Inspirerande läsning!

Hur lång tid tog det dig och gå från 94 till 72 kg? Vilken träning körde du när du började gå ner (94kg)?

Var ganska smal från början, cyklade varje dag i 4 år. Tappade greppet och bytte jobb. Kunde ej pendla den nya vägen. La på mig massor med vikt kommande år. En dag sa min son: ”pappa. Du har större bröst än mamma” 😂 det fick mig att ändra mig direkt. Ville jag vara denna personen eller den jag var innan?

Började vecka 28.2022. Första veckan på semestern. Sprang 4-5km varje dag. Gick riktigt sakta och vad sjukt plågsamt. Men jag gav mig inte. Hade problem med knät. Köpte en stödstrumpa som jag kunde kasta efter 2 månader.

Åt extremt strikt. Ägg, sallad, proteinshakes, kött. Mesta dagarna runt 800 kalorier men ibland 1100-1200.

Tog inte en godisbit, inte ett chips eller nått sånt och körde samma mat varje dag med träningen i drygt 3 månader. Väldigt mycket vatten. Multivitaminer varje morgon.

Tappade från 94kg till 72kg. Midjan från 100+ cm till 83cm.

Hade L i t-shirts. Har XS nu. Fick slänga hela garderoben och köpa nytt. 😁

Jag kör samma system nu. Är väldigt envis och äter typ samma mat varje dag. Då har jag koll på att jag får i mig mycket protein. Det är det jag satsar på mest. Protein, protein, protein.

Kvarg, bär, ägg, nötter, bönpasta, kyckling är större delen av min kost. Även div magert kött tex pålägg, skinka. Hatar grönsaker och dricker ”supergreens” istället vilket är grönsaker/frukter i pulverform.

Har såklart tappat muskler med med denna extrema kosten och träningen. Men folk skulle nog bli förvånade av att se hur fit jag faktiskt är.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Var ganska smal från början, cyklade varje dag i 4 år. Tappade greppet och bytte jobb. Kunde ej pendla den nya vägen. La på mig massor med vikt kommande år. En dag sa min son: ”pappa. Du har större bröst än mamma” 😂 det fick mig att ändra mig direkt. Ville jag vara denna personen eller den jag var innan?

Började vecka 28.2022. Första veckan på semestern. Sprang 4-5km varje dag. Gick riktigt sakta och vad sjukt plågsamt. Men jag gav mig inte. Hade problem med knät. Köpte en stödstrumpa som jag kunde kasta efter 2 månader.

Åt extremt strikt. Ägg, sallad, proteinshakes, kött. Mesta dagarna runt 800 kalorier men ibland 1100-1200.

Tog inte en godisbit, inte ett chips eller nått sånt och körde samma mat varje dag med träningen i drygt 3 månader. Väldigt mycket vatten. Multivitaminer varje morgon.

Tappade från 94kg till 72kg. Midjan från 100+ cm till 83cm.

Hade L i t-shirts. Har XS nu. Fick slänga hela garderoben och köpa nytt. 😁

Jag kör samma system nu. Är väldigt envis och äter typ samma mat varje dag. Då har jag koll på att jag får i mig mycket protein. Det är det jag satsar på mest. Protein, protein, protein.

Kvarg, bär, ägg, nötter, bönpasta, kyckling är större delen av min kost. Även div magert kött tex pålägg, skinka. Hatar grönsaker och dricker ”supergreens” istället vilket är grönsaker/frukter i pulverform.

Har såklart tappat muskler med med denna extrema kosten och träningen. Men folk skulle nog bli förvånade av att se hur fit jag faktiskt är.

Tack för svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Sa ingenting om att det inte gick, utan att har man inget fett att ta av så kommer man bryta ned muskler och kroppen men även möjligen kunna sänka sin BMR på sikt. Skulle inte hålla ett sådant lågt kaloriintag och träna samtidigt under någon längre period, det är inte bra för kroppen alls.

Ditt exempel med David Goggins säger ju dessutom emot dig själv när du säger att träning inte ökar kaloriförbränningen. Hade inte träning ökat kaloriförbränningen hade han aldrig kunnat gå ned 48 kg på 2 månader även om han inte ätit någonting alls. Oavsett är det inte hälsosamt att göra det heller och kan ge olika problem som man bär med sig.

Nej, jag tror mycket mer på långsammare resultat så man behåller så mycket muskler som möjligt och inte riskerar att störa ämnesomsättningen. Det är inte heller något krav med ultradisciplin, genomsnittet är vad som räknas. Vill man äta lite chips på fredagen är det inte hela världen och man kan fika någon gång också ifall man vill.

Nu vid viktnedgång utan träning så håller jag mig till ca 18-1900 kcal per dag de flesta dagarna (dvs siktar på åtminstone 4 dagar i veckan men körde 5 i början), sedan blir det 1-2 dagar med ett litet mindre underskott och resterande med ungefär balans kring 2800 kcal (inte så noga ifall det blir litet överskott ibland här). Denna veckan har det blivit både stor efterrätt två dagar (födelsedagsfirande mm), en halv påse chips i fredags och en stor fika idag och jag kommer ändå bränna lite fett på totalen. Men nu är det dags att ha lite högre underskott ett tag efter jul, har hamnat på underskott under jul också men mindre än vad jag vill.

Japp, det var jobbigt att äta så mycket ifall jag ville hålla det till bra näringsämnen. När jag var yngre så kompenserade jag genom att äta chips och kakor daligen utöver en redan kolhydrattung diet, enklaste sättet att få i sig kalorierna speciellt på en budget när jag var student.

Låt mig förtydliga. 7timmars träning om dagen bränner kalorier. En promenad som dom flesta gör på 1 Tim bidrar väldigt lite till helheten vid en viktnedgång jag springer väldigt mycket i zon2 då jag tränar mest distanslöpning. Dvs låg puls för mig runt 130 s/m. Kroppen blir väldigt effektiv på att spara energi och vänja sig vid det du tränar.

Har faktiskt ingen aning vad du väger och vad ditt behov är men det som fungerar för dig är det du ska göra.

Man måste också förstå att äta 1500 kalorier pizza och chips knappast är samma sak som att äta samma mängd kalorier i bra, riktig mat.

Själv blir jag bara svullen och samlar vätska av både chips, godis och pizza. Undviker det då det påverkar träningen negativt.

Allas ämnesomsättning är olika. Tror inte det finns ett facit på vad som är rätt eller fel. Bara du vet vad som passar dig.

Hade jag klarat träna 10 Tim i veckan och ha barn, jobb och hus om jag var så undernärd och utmärglad som du vill få det att låta ? Knappast troligt.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jesus vad deprimerande de senaste sidorna är i denna tråden, allt mellan påhopp och översittarattityd.

De andra här på forumet med alla kombinationer av fysiska samt psykiska sjukdomar borde väl också bara rycka upp sig å skaffa lite disciplin.

Fan, gå ner i vikt är skitenkelt. Bara göra det liksom. Sluta upp med såna där löjliga självskadebeteenden, panikattacker, trasiga ben, ryggar eller depression och cancer.

Just DO IT! Enkelt! Fixar alla. Lätt. Vilken dag som helst. Bara att bestämma sig så är det fixat. #changed-my-life-in-1-second

Och alltid folk som blir kränkta. Blanda inte in cancer i detta.

Äter man dålig mat, vet om att man gör det och är överviktig är det i högsta grad ett medvetet självskadebeteende.

Eller är det någon annan som tvingar i dig chokladbollarna ? Molgan kanske ?

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk

My story:
Min första övervikt var i mellanstadiet minns jag, vilket också stämmer efter att ha sett bilder på mig själv från den eran, efter en depression i den ålder nog. Detta satte sina spår i huvudet på mig troligen, eftersom jag trodde under tiden jag levde under mina högstadieår och gymnasietid att jag var överviktig då också, vilket jag inte var efter att ha också sett bilder från denna period. Man kanske hade 5 kilos upp o nedgång då o då, vilket inte är ovanligt i denna period i livet. Hur som helst lämnade jag gymnasiet med rätt schyssta betyg o redo att ta över världen...nää skämt åsido, menade börja högskola/universitet eller nåt. En sommar då fick jag o en polare tillgång till en träningslokal gratis över hela sommaren. Så vi cyklade dit varje dag eller flera dar i veckan o spelade badminton mot varandra, vilket var askul. Eftersom han var aningen bättre än mig, blev det en riktig kamp i spelomgångarna. Så vi körde järnet, som värsta träningspasset, vilket tillslut ledde till att man fick ökad kondis, gick ned i vikt till sin ideal vikt o definitivt ökat självförtroende. Detta gav mig en otrolig boost i mina unga 20 nånting års ålder o påverkade mitt liv framåt. Det var första gången jag på riktigt kännt av fördelarna med viktnedgång o hur det kan få en att känna sig attraktiv gentemot motsatt kön.

Spolar vi framåt några år efter många fyllor, promenader o för litet matintag, så hade jag gått ned alldeles för mkt i vikt. Var kanske runt 25 års åldern. Vägde strax under 70 kg på längd av 180cm. Nära personer till en började påpeka att jag började bli alldeles för smal. Så det satte väl nästa spår i huvudet och jag tänkte väl långsiktigt att jag måste gå upp i vikt, bli kralligare. Det hände också.

Började närma mig 30 års åldern, hade gått upp i vikt lite till normal vikt, men blev sjuk efter misslyckad studiegång, bodde hos föräldrna, hade inget jobb, ingen inkomst, o bara drev omkring o låg i sängen. Detta medförde till en oväntad snabb o okontrollerad viktuppgång. Hamnade efter nåt år på 110-120kg för en kille på 180cm. Idag vid 38års ålder är jag runt 120-130 kg, men är kralligare också, har mkt mer muskler, eftersom jag har ett praktiskt o delvis fysiskt jobb. Har lyckats senaste åren gå ned o tillbaks upp 10 kg flera ggr. Nu i år ska jag banne mig gå ned under 100 kgs sträcket. Cykling, gym, promenader o äta bättre/mindre är vad som brukar få mig att kunna gå ned i vikt. Svårast är nog att hålla vikten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jesus vad deprimerande de senaste sidorna är i denna tråden, allt mellan påhopp och översittarattityd.

De andra här på forumet med alla kombinationer av fysiska samt psykiska sjukdomar borde väl också bara rycka upp sig å skaffa lite disciplin.

Fan, gå ner i vikt är skitenkelt. Bara göra det liksom. Sluta upp med såna där löjliga självskadebeteenden, panikattacker, trasiga ben, ryggar eller depression och cancer.

Just DO IT! Enkelt! Fixar alla. Lätt. Vilken dag som helst. Bara att bestämma sig så är det fixat. #changed-my-life-in-1-second

Kloka ord tycker jag. Är psyket illa så gör man ofta det som är absolut sämst för en... Och med "psykiskt" så behöver det inte vara någon specifik sjukdom utan helt enkelt stress och press från andra, något vi alla drabbas av och måste hantera.

Av någon anledning så blir vissa människor arga när dom hör andras tankesätt kring viktminskning, varför? Låt folk lyssna på sina egna kroppar och hitta vägen till hälsan <3 Vettiga diskussioner är ju dock jättebra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jesus vad deprimerande de senaste sidorna är i denna tråden, allt mellan påhopp och översittarattityd.

De andra här på forumet med alla kombinationer av fysiska samt psykiska sjukdomar borde väl också bara rycka upp sig å skaffa lite disciplin.

Fan, gå ner i vikt är skitenkelt. Bara göra det liksom. Sluta upp med såna där löjliga självskadebeteenden, panikattacker, trasiga ben, ryggar eller depression och cancer.

Just DO IT! Enkelt! Fixar alla. Lätt. Vilken dag som helst. Bara att bestämma sig så är det fixat. #changed-my-life-in-1-second

Håller med! Går man från att kanske dricka flera liter läsk till bara lite, eller annat så är det ju fortfarande en förbättring!

Vissa kan inte ställa om allt på en sekund. Första steget för många är att bli medveten om vad man stoppar i sig och få en bild av sina vanor, sedan prioritera vilka som är viktigast att ändra

För min del är ökad rörelse långt viktigare för generellt välmående än att panikändra all kost på en dag till en annan… det finns dessutom ungefär lika många tips och dieter som det finns människor verkar det som

Den här tråden ska vara för att stötta de som försöker, även om de inte når upp till din egen nivå. Samma i snustråden, samma i alla trådar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Och alltid folk som blir kränkta. Blanda inte in cancer i detta.

Äter man dålig mat, vet om att man gör det och är överviktig är det i högsta grad ett medvetet självskadebeteende.

Eller är det någon annan som tvingar i dig chokladbollarna ? Molgan kanske ?

Heroinister skaffar också medvetet mer knark, knappast att det är frivilligt bara för att något passerar medvetandet! Skärp dig och lär dig lite om beroenden och psykisk ohälsa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Fan, gå ner i vikt är skitenkelt. Bara göra det liksom. Sluta upp med såna där löjliga självskadebeteenden, panikattacker, trasiga ben, ryggar eller depression och cancer.

nej. men de du beskriver är nog inte majoriteten av de som är överviktiga. För de flesta är det enkelt. Jag gör ingen Religion av min träning och mat som jag får intryck av andra här. jag är snart 50,är 1.81 och väger 69kg.
tränar 2h/ dag, har aldrig varit tjock o gillar att vara i god form. jag älskar god mat och stoppar i mig det mesta, doch nästan bara växtbaserad. räknar inga kalorier, protein eller annat. väger mig varannan dag kanske.

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Sötast
Skrivet av palusa:

Och alltid folk som blir kränkta. Blanda inte in cancer i detta.

Äter man dålig mat, vet om att man gör det och är överviktig är det i högsta grad ett medvetet självskadebeteende.

Eller är det någon annan som tvingar i dig chokladbollarna ? Molgan kanske ?

EDIT: för att förtydliga- bilderna är från 2 helt olika trådar
Ville bara påvisa att det är lätt säga saker när man inte har hela bilden....

Tänk om du vore "the straw that broke the camels back"?
Undrar hur det hade känts för dig?

Jag är uppriktigt glad för att du är munter och verkar må bra.

Men det kanske inte är så för oss andra?
Det kanske var därför tråden blev så populär med tiden?
Folk i tuffa situationer som stöttar varandra.

Och nej, molgan tvingar inte mig. Jag har dålig självdisciplin. Jag lägger mer energi på självmordstankarna, depressionen, personlighetsstörnignen samt lyckas vara förälder till två barn och ett fucking jobb. Men bara 2 gånger de senaste 5 åren har jag gått in i väggen. Kan säga att de jävla chokladbollarna har varit guld värda även om min mage växt eller ej.

Och nej, jag är inte kränkt, jag är arg.
Jag bryr mig inte ett skit om att min mage sticker ut, men sitt inte här på din jävla tron å säg det är lätt. Hade det varit det så hade inte tråden funnits. Folk besöker inte denna tråden för att få kängor i huvudet.

Edit2: Vet inte om det behöver förtydligas?
Men ja, hälsa, kost och motion är väldigt viktigt och är något alla bör försöka arbeta emot. Kudos till er som idag lyckades med det minsta lilla steg eller era mål. Och till er som idag inte lyckades med era mål.... det kommer fler dagar. Hang in there!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

https://i.imgur.com/CEUiOXe.png

https://i.imgur.com/GcLcvgd.png

EDIT: för att förtydliga- bilderna är från 2 helt olika trådar
Ville bara påvisa att det är lätt säga saker när man inte har hela bilden....

Tänk om du vore "the straw that broke the camels back"?
Undrar hur det hade känts för dig?

Jag är uppriktigt glad för att du är munter och verkar må bra.

Men det kanske inte är så för oss andra?
Det kanske var därför tråden blev så populär med tiden?
Folk i tuffa situationer som stöttar varandra.

Och nej, molgan tvingar inte mig. Jag har dålig självdisciplin. Jag lägger mer energi på självmordstankarna, depressionen, personlighetsstörnignen samt lyckas vara förälder till två barn och ett fucking jobb. Men bara 2 gånger de senaste 5 åren har jag gått in i väggen. Kan säga att de jävla chokladbollarna har varit guld värda även om min mage växt eller ej.

Och nej, jag är inte kränkt, jag är arg.
Jag bryr mig inte ett skit om att min mage sticker ut, men sitt inte här på din jävla tron å säg det är lätt. Hade det varit det så hade inte tråden funnits. Folk besöker inte denna tråden för att få kängor i huvudet.

Edit2: Vet inte om det behöver förtydligas?
Men ja, hälsa, kost och motion är väldigt viktigt och är något alla bör försöka arbeta emot. Kudos till er som idag lyckades med det minsta lilla steg eller era mål. Och till er som idag inte lyckades med era mål.... det kommer fler dagar. Hang in there!

Tror jag har skrivit drygt 10ggr att alla har olika förutsättningar och att alla får nå sitt mål på sitt sätt. En person har frågat hur jag lyckats. 10st har hoppat på mig om att jag ljuger, snackar skit osv.

Ja ni så är så otroligt duktiga ni med på ödmjukhet.

Verkar inte vara någon som ens vill lyssna på en som har lyckats?

Jag är rak. Lindar inte in skiten i nått fint paket. Jag säger som det är. Det betyder inte att jag inte är medveten om att alla har sin egen resa att göra med sitt eget bagage.

Trodde ärligt talat tråden handlade om att lära av varandra och pusha. Jag vill att andra ska lyckas som jag gjort. Inget annat.

Lycka till med allt. Hoppas det löser sig för dig! Menar det verkligen. 💪

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av tombman:

nej. men de du beskriver är nog inte majoriteten av de som är överviktiga. För de flesta är det enkelt. Jag gör ingen Religion av min träning och mat som jag får intryck av andra här. jag är snart 50,är 1.81 och väger 69kg.
tränar 2h/ dag, har aldrig varit tjock o gillar att vara i god form. jag älskar god mat och stoppar i mig det mesta, doch nästan bara växtbaserad. räknar inga kalorier, protein eller annat. väger mig varannan dag kanske.

Helt korrekt. Majoriteten av människor som är överviktiga vet att dom kan ändra sin kost och börja träna och gå ner i vikt. Ändå väljer dom att fortsätta äta för att det är enklare än att göra en förändring.

Hjärnan är lat. Väljer den enklaste lösningen på alla problem. Pizza framför sallad, soffan framför gymet och hissen istället för trapporna.

Nått man kan göra är att handla online och hämta matkassarna. Då går man inte runt i butiken och ser allt godis. Kan enkelt läsa innehållsförteckningar med mera i lugn och ro. Enkelt sätt att slippa plocka på sig mer än nödvändigt.

Sen såklart laga maten själv och inte äta ute.

Det som hjälpt mig mest i början var att väga maten för att få en uppfattning om hur lite mat 5-600 kalorier faktiskt är. Är väldigt lätt att plocka på sig runt 1000 kalorier på en normal portion husmanskost. Äter man några ggr om dagen så är det inte konstigt att man gick upp i vikt. Dom flesta inkl mig själv(förr) tar 2 portioner när något är gott.

Jag tycker alla ska väga och räkna maten man äter en vecka iaf. Så får man en rätt bra bild av vad man kan äta.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Heroinister skaffar också medvetet mer knark, knappast att det är frivilligt bara för att något passerar medvetandet! Skärp dig och lär dig lite om beroenden och psykisk ohälsa

Detta är inte majoriteten av överviktiga. Finns såklart matberoende och psykisk ohälsa som gör det värre.

Som jag sagt tidigare och tycker jag varit rätt tydlig med är att dom flesta som är överviktiga vet om det men väljer att det inte är prioriterat att gå ner i vikt.

Jag känner väldigt många människor som har varit överviktiga och gått ner i vikt och ingen av dom faller i din kategori. Under mina 40 år så känner jag en person som haft drogberoende som gjort att den har förlorat jobb, familj med mera, en person i familjen har gått in i väggen pga jobb.

Säger inte att människor med dessa problem inte finns. Men jag talar om majoriteten av människor inte om enstaka individer med andra problem. Tråden handlar om viktminskning. Inte om psykisk ohälsa och drogberoende.

Mat är ingen drog för majoriteten. Det är ett måste för att leva.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Socker är värre än man kan tro

Jag har insett att jag tyvärr inte kan äta godis, fika osv med måtta så jag måste göra något mer drastiskt. Gick ner 40kg för några år sedan, men har gått upp allt igen. Såklart. Mer därtill. Har beslutat mig tidigare för att testa att utesluta godis och sånt helt, och efter en vecka av vansinniga cravings så har det oftast gått bra. Men så har jag trillat tillbaka efter några månader, en lågkalori-glass blir till en lite-mer-kaloriglass blir till en vanlig glass men bara lite, och så vidare och så vidare, och rätt vad det är så käkar jag godis varje kväll.

Så, jag kan helt enkelt inte äta godis. Det funkar inte att göra det med måtta. Det har blivit ett beroende. Bestämde mig igen här nu vid nyår (som alla andra ) att sluta äta just godis/fika osv ytterligare en gång. Börja köra lite Linas veg-kassar för att få struktur på den biten också och inte hamna på affären så ofta. Två första dagarna kunde jag inte hålla tillbaka. Jag satt och tänkte jag inte skulle äta godis, att det är precis den här känslan jag måste stå emot osv. Men det gick inte. Vilkestyrkan/disciplinen fanns inte. Dag tre lyckades jag stå emot nu är jag en vecka in.

Nu har det börjat lugna ner sig en aning, och jag hoppas att matkassen kan hindra mig från att ersätta godiset med orimlig matmängder. Väldigt lätt att bara ta några mackor här och där. Men jag börjar med fokus på godis iallafall.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Socker är värre än man kan tro

Jag har insett att jag tyvärr inte kan äta godis, fika osv med måtta så jag måste göra något mer drastiskt. Gick ner 40kg för några år sedan, men har gått upp allt igen. Såklart. Mer därtill. Har beslutat mig tidigare för att testa att utesluta godis och sånt helt, och efter en vecka av vansinniga cravings så har det oftast gått bra. Men så har jag trillat tillbaka efter några månader, en lågkalori-glass blir till en lite-mer-kaloriglass blir till en vanlig glass men bara lite, och så vidare och så vidare, och rätt vad det är så käkar jag godis varje kväll.

Så, jag kan helt enkelt inte äta godis. Det funkar inte att göra det med måtta. Det har blivit ett beroende. Bestämde mig igen här nu vid nyår (som alla andra ) att sluta äta just godis/fika osv ytterligare en gång. Börja köra lite Linas veg-kassar för att få struktur på den biten också och inte hamna på affären så ofta. Två första dagarna kunde jag inte hålla tillbaka. Jag satt och tänkte jag inte skulle äta godis, att det är precis den här känslan jag måste stå emot osv. Men det gick inte. Vilkestyrkan/disciplinen fanns inte. Dag tre lyckades jag stå emot nu är jag en vecka in.

Nu har det börjat lugna ner sig en aning, och jag hoppas att matkassen kan hindra mig från att ersätta godiset med orimlig matmängder. Väldigt lätt att bara ta några mackor här och där. Men jag börjar med fokus på godis iallafall.

Det är där träningen kommer in i bilden. När suget kommer, åk och träna. Eller gör något med en kompis. Ring någon och snacka skit. Bygg Lego med barnen. Whatever.

Dessa cravings får man oftast när man har för mycket tid över att fundera pga att man är uttråkad.

Det enklaste sättet att inte äta för mycket och fel är att hålla sig sysselsatt:)

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Det är där träningen kommer in i bilden. När suget kommer, åk och träna. Eller gör något med en kompis. Ring någon och snacka skit. Bygg Lego med barnen. Whatever.

Dessa cravings får man oftast när man har för mycket tid över att fundera pga att man är uttråkad.

Det enklaste sättet att inte äta för mycket och fel är att hålla sig sysselsatt:)

Träning blir eventuellt nästa steg. Har köpt gymkort för förra årets friskvård iaf på gymmet bara några hundra meter bort. Så tanken finns där. Tyvärr tycker jag det är svintråkigt och jag tycker också det är jobbigt att komma iväg till gymmet och vara där och skämmas för hur en ser ut (jo jag vet, folk sköter sig själva och tänker på sitt egentligen) vilket gör att det är svårt att få till en positiv (uthärdlig?) upplevelse av det. Med redan existerande motivationsproblem så blir det inte lättare. Det är inte heller möjligt att bara sticka iväg hur som helst när man jobbar hemifrån och allt gott är lättillgängligt.

För stunden blir det utökade hundpromenader till att börja med. Och snöskottning till förbannelse..

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Träning blir eventuellt nästa steg. Har köpt gymkort för förra årets friskvård iaf på gymmet bara några hundra meter bort. Så tanken finns där. Tyvärr tycker jag det är svintråkigt och jag tycker också det är jobbigt att komma iväg till gymmet och vara där och skämmas för hur en ser ut (jo jag vet, folk sköter sig själva och tänker på sitt egentligen) vilket gör att det är svårt att få till en positiv upplevelse av det. Med redan existerande motivationsproblem så blir det inte lättare. Det är inte heller möjligt att bara sticka iväg hur som helst när man jobbar hemifrån och allt gott är lättillgängligt.

För stunden blir det utökade hundpromenader till att börja med. Och snöskottning till förbannelse..

Jag gymmar sex dagar i veckan och är mest imponerad av stora nybörjarje.
Du behöver inte skämmas för att du sätter dig i förarsätet angående din hälsa.
Ett tips är att försöka ändra *mind set* kring jobb hemifrån och gymmet. Jag jobbar mycket hemifrån och det är just det som tillåter mig att gymma sex dagar i veckan. Se det som ett välbehövligt tillfälle att komma hemifrån en stund.

För mig är det styrketräning som gäller. Bättre än terapi.
Hjälper oerhhört med välmåendet.
Det blir bättre med tiden dessutom. Ett beroende mer eller mindre och det finns betydligt sämre beroenden.

När du kommit in i träningen kan du slipa mer på diet.
Det krävs inte så så stora förändringar för att få betydande resultat.

Om jag får ge dig ett enda råd så är det att träna regelbundet.
Det är ok att det inte går lika bra varje gång.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Träning blir eventuellt nästa steg. Har köpt gymkort för förra årets friskvård iaf på gymmet bara några hundra meter bort. Så tanken finns där. Tyvärr tycker jag det är svintråkigt och jag tycker också det är jobbigt att komma iväg till gymmet och vara där och skämmas för hur en ser ut (jo jag vet, folk sköter sig själva och tänker på sitt egentligen) vilket gör att det är svårt att få till en positiv (uthärdlig?) upplevelse av det. Med redan existerande motivationsproblem så blir det inte lättare. Det är inte heller möjligt att bara sticka iväg hur som helst när man jobbar hemifrån och allt gott är lättillgängligt.

För stunden blir det utökade hundpromenader till att börja med. Och snöskottning till förbannelse..

Ne jag vet. Det suger att börja träna. Verkligen. Har aldrig gillat gymmet därför jag springer. Då är man ensam och kan ha musik i öronen. Ignorera folk.

Börja med att gå en timme om dagen i rask takt. Podd eller musik i öronen. Suger i början men efter 1-2v blir det en rutin. Precis som att sköta jobbet.

Handla online, matkassar. Försök hitta vad dina triggers är och direkt när du blir sugen res dig upp. Gör nått. Städa toaletterna, starta en tvättmaskin. Gå runt i huset fram och tillbaks och räkna steg.

Jag går inne ibland. Bara för att inte sitta still förlänge. Gör något aktivt varje timme.

Ett annat tips om du dricker kaffe. Säg att du vaknar 06:00 och dricker kaffe direkt. Vänta 3-4 Tim innan du dricker kaffet. Det kommer göra så du inte crashar på eftermiddagen. Jag var skeptisk när jag hörde detta, men har helt klart ändrat mina dagar. Sov i soffan vid 5-6 innan. Aldrig numera.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Ett tips är att försöka ändra *mind set* kring jobb hemifrån och gymmet. Jag jobbar mycket hemifrån och det är just det som tillåter mig att gymma sex dagar i veckan. Se det som ett välbehövligt tillfälle att komma hemifrån en stund.

Jo, absolut. Jobb hemifrån ger definitivt mer flexibilitet och möjlighet till träning. Det var bara lite svar på att "gå och träna så fort X eller Y". Det går ju inte riktigt för mig iallafall. Men däremot skulle det nog vara möjligt att komma iväg på lite lugnare tider tack vare det. Och ja, jag har ju köpt kortet av en anledning. Eventuellt var den anledningen främst att pengarna skulle brinna inne, men ändå

Skrivet av palusa:

Ne jag vet. Det suger att börja träna. Verkligen. Har aldrig gillat gymmet därför jag springer. Då är man ensam och kan ha musik i öronen. Ignorera folk.

Det som är lite synd är att jag är alldeles för tung för att springa i dagsläget, behöver gå ner en del först men även träna upp mina knän mha raskare promenader först. För just att springa är intressant nog en av få saker jag tyckt varit ganska kul. Jag såg snabba resultat, jag menar jag kunde ju maka mig fram en hel kilometer i väldigt långsam sprint till slut Då var det främst knän som sa stopp dock, men även där självbilden så fort man mötte folk och man kom där och dallrade fram.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Träning blir eventuellt nästa steg. Har köpt gymkort för förra årets friskvård iaf på gymmet bara några hundra meter bort. Så tanken finns där. Tyvärr tycker jag det är svintråkigt och jag tycker också det är jobbigt att komma iväg till gymmet och vara där och skämmas för hur en ser ut (jo jag vet, folk sköter sig själva och tänker på sitt egentligen) vilket gör att det är svårt att få till en positiv (uthärdlig?) upplevelse av det. Med redan existerande motivationsproblem så blir det inte lättare. Det är inte heller möjligt att bara sticka iväg hur som helst när man jobbar hemifrån och allt gott är lättillgängligt.

För stunden blir det utökade hundpromenader till att börja med. Och snöskottning till förbannelse..

Känner igen mig. Försökt stå ut på gym och tvingade mig dit ett par månader men det var verkligen en pina att ta sig dit och sen
en pina träna offentligt "med andra". Ville bara därifrån så gjorde mina övningar så snabbt som möjligt och drog så fort som det gick. Blev aldrig bättre.

Jag är dock en person som aldrig gillat träning eller sport. Var knappt ens med på gympan på skolan och fick göra obligatoriska övningar med gympaläraren på fritiden, aldrig sportat i mitt 40-åriga liv osv. Aldrig sprungit/joggat etc. Hatar det.

Den enda träningen som funkar för mig är att träna hemma som jag började med rätt sent i livet och har haft många pauser/svacker. Jag slår på en serie och tittar på samtidigt, det gör det hela roligare.
Har två hantlar, en curl bar, ett par resistansband, dip bars m.m. och beställt en 30Kg viktväst. Har även en motionscykel
jag kör på ibland.

Hemma kan jag faktiskt känna av endorfinerna då jag är i en miljö där jag kan slappna av mentalt. Får skjuts i välmående en stund av den träningen och kroppen känns friskare. Jag måste vara i en miljö jag trivs i för att träning ska funka för. På sommaren cyklar jag dock ute en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Jo, absolut. Jobb hemifrån ger definitivt mer flexibilitet och möjlighet till träning. Det var bara lite svar på att "gå och träna så fort X eller Y". Det går ju inte riktigt för mig iallafall. Men däremot skulle det nog vara möjligt att komma iväg på lite lugnare tider tack vare det. Och ja, jag har ju köpt kortet av en anledning. Eventuellt var den anledningen främst att pengarna skulle brinna inne, men ändå

Det som är lite synd är att jag är alldeles för tung för att springa i dagsläget, behöver gå ner en del först men även träna upp mina knän mha raskare promenader först. För just att springa är intressant nog en av få saker jag tyckt varit ganska kul. Jag såg snabba resultat, jag menar jag kunde ju maka mig fram en hel kilometer i väldigt långsam sprint till slut Då var det främst knän som sa stopp dock, men även där självbilden så fort man mötte folk och man kom där och dallrade fram.

Man kan ta det lugnt, man behöver inte bli helt galen och springa milen direkt. Prova att jogga 500m första gången pch känn efter i två dagar. Kombinera det med promenader och spring en del av vägen. Cykla och simma kan alla göra med mycket mindre skaderisk, en helt vanlig Svensson-cykel räcker bra. Man måste inte börja med Vättern runt, ta det i steg och inte för mycket på en gång

Mitt tips är att inte mäta sig mot andra, men skaffa en app så man kan jämföra med egna resultat. Det brukar hjälpa mig med motivationen i alla fall

Tack alla för en bättre stämning i tråden, nu känns det mer som vi stöttar än skäller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Jo, absolut. Jobb hemifrån ger definitivt mer flexibilitet och möjlighet till träning. Det var bara lite svar på att "gå och träna så fort X eller Y". Det går ju inte riktigt för mig iallafall. Men däremot skulle det nog vara möjligt att komma iväg på lite lugnare tider tack vare det. Och ja, jag har ju köpt kortet av en anledning. Eventuellt var den anledningen främst att pengarna skulle brinna inne, men ändå

Det som är lite synd är att jag är alldeles för tung för att springa i dagsläget, behöver gå ner en del först men även träna upp mina knän mha raskare promenader först. För just att springa är intressant nog en av få saker jag tyckt varit ganska kul. Jag såg snabba resultat, jag menar jag kunde ju maka mig fram en hel kilometer i väldigt långsam sprint till slut Då var det främst knän som sa stopp dock, men även där självbilden så fort man mötte folk och man kom där och dallrade fram.

Börja med att gå. Jogga sen och gå. Den fortsätter du så. Skit i hur långt du kommer. Försök öka sakta.
Spring tidig innan människor är vakna 😁✊
Till slut kommer du vilja att folk ser din nya smäckra kropp 😍

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Man kan ta det lugnt, man behöver inte bli helt galen och springa milen direkt. Prova att jogga 500m första gången pch känn efter i två dagar. Kombinera det med promenader och spring en del av vägen. Cykla och simma kan alla göra med mycket mindre skaderisk, en helt vanlig Svensson-cykel räcker bra. Man måste inte börja med Vättern runt, ta det i steg och inte för mycket på en gång

Mitt tips är att inte mäta sig mot andra, men skaffa en app så man kan jämföra med egna resultat. Det brukar hjälpa mig med motivationen i alla fall

Tack alla för en bättre stämning i tråden, nu känns det mer som vi stöttar än skäller!

Jag tävlar bara mot en person och det är personen i spegeln hemma. Som du säger. Tävla inte mot andra. Bara dig själv. 👍

Cykla är skonsamt och ett väldigt lätt sätt att få in många timmars träning även om man är överviktig. Även simning som du nämner.

Ingen klarar att springa milen eller cykla 10mil första gången. Alla börjar vi i botten. Men till skillnad från gym som ofta tar lång tid innan resultaten syns så är kondition nått som kommer väldigt snabbt. Det gjorde det enklare för mig!

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Socker är värre än man kan tro

Jag har insett att jag tyvärr inte kan äta godis, fika osv med måtta så jag måste göra något mer drastiskt. Gick ner 40kg för några år sedan, men har gått upp allt igen. Såklart. Mer därtill. Har beslutat mig tidigare för att testa att utesluta godis och sånt helt, och efter en vecka av vansinniga cravings så har det oftast gått bra. Men så har jag trillat tillbaka efter några månader, en lågkalori-glass blir till en lite-mer-kaloriglass blir till en vanlig glass men bara lite, och så vidare och så vidare, och rätt vad det är så käkar jag godis varje kväll.

Så, jag kan helt enkelt inte äta godis. Det funkar inte att göra det med måtta. Det har blivit ett beroende. Bestämde mig igen här nu vid nyår (som alla andra ) att sluta äta just godis/fika osv ytterligare en gång. Börja köra lite Linas veg-kassar för att få struktur på den biten också och inte hamna på affären så ofta. Två första dagarna kunde jag inte hålla tillbaka. Jag satt och tänkte jag inte skulle äta godis, att det är precis den här känslan jag måste stå emot osv. Men det gick inte. Vilkestyrkan/disciplinen fanns inte. Dag tre lyckades jag stå emot nu är jag en vecka in.

Nu har det börjat lugna ner sig en aning, och jag hoppas att matkassen kan hindra mig från att ersätta godiset med orimlig matmängder. Väldigt lätt att bara ta några mackor här och där. Men jag börjar med fokus på godis iallafall.

Kan flika in med att jag är exakt likadan. Kan inte äta en halv påse chips. Utan det blir hela. Köper jag godis (främst choklad) så blir det inte 150g utan snarare 750g. Trycker sen i mig allt. På en gång när jag kommer hem.

Äter jag chips, godis, pizza så har jag planerat det. Jag köper det inte för att jag är sugen just nu. Det tror jag är viktigt. Att planera när man kan unna sig. Tex en fredag. Då funkar det hyfsat.

Men har man inget hemma så kan man inte äta nått. Enklast så för mig.

Nu kan det finnas chips osv hemma. Barnen har godis dom sparat och så där. Men inget som lockar mig längre. Smakar aldrig från dom längre.

Fredagen/Lördagen är ju dock någon dag man förknippar med att unna sig själv. Gäller att försöka tänka att det är som vilken dag som helst. 😊

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Avstängd

Jag påbörjade en mer seriös resa i november, så har inte hållt på så länge.

Min första insikt var hur fucking lat jag blivit med mat, mest trogna kunden på Foodora i Västerås. Så steg 1 var att radera alla appar för hemkörning av mat, så minskade mina matkostnader med 1500-2000 kr direkt, och tappade ett par kilon på bara någon vecka av att bara äta vanlig mat istället för köpmat.

Sen början på december har jag räknat kcal, inte varenda måltid hela tiden, men tillräckligt för att få en uppfattning om vad saker faktiskt innehåller. Köpte även en Apple Watch för att hålla koll på aktiva kcal under dagen, funkar rätt bra tycker jag.

Grundmålet är 1500 kcal, +ersättning för allt jag tränar. Så bränner jag 500 kcal på träning så äter jag ca 500 kcal extra den dagen. Tränar jag inget så håller jag mig runt 1500 kcal.

8 december vägde jag 91,5 kg, nu är jag nere på 86,5 kg. 185 cm lång och i princip inga muskler (förutom benen) så långt ögat kan se Mesta jag har vägt var väl runt 96 kg för några år sedan.

För träning så kör jag blandat gym (för att bli starkare, men även för att inte tappa muskler under viktnedgång), löpning och padel.

Det räckte inte att bara träna, men att mäta kcal och faktiskt ha koll på vad saker innehåller gjorde all skillnad.
Sen tror jag inte på att ha en "cheat day", för ligger man på ett par hundra kcal underskott och sen fuskar en dag så är det väldigt lätt att överäta sig på fuskdagen. Utan kör hårt och rättvist, med rätt mat tycker jag man håller sig mätt också. Har inga problem med att leva på 1500 kcal en dag med rätt mat.

MyFittnessPal är en bra app för att hålla koll på kcal.

För mat så lagar jag nästan bara rätter från denna snubbe, https://mealprepmanual.com/, han har även en bra youtubekanal där han pratar om meal prep. Jag lagar mat på helgen och sen tar jag med matlåda till jobbet så jag har hela veckan, målet är att kanske äta utelunch ett fåtal gånger per månad, och hålla sig helt från pizza och hamburgare så långt det går.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Tänkte jag skulle dela med mig av mina erfarenheter. Jag var länge aktiv löpare med flera långlopp per år.
Efter att dragit på mig en hälseneinflammation så har löpningen varit upp och ner. De senaste åren har jag lagt på mig en del pga utebliven träning och dåligt kost.

Jag har tidigare ätit enligt KETO-modellen vilket funkat bra för mig. Jag har nu tagit nya tag och den 27/12 vägde jag 87kg (170cm lång), vilket är all time high för mig.
Efter två veckor väger jag nu ca 83kg. Kosten består av 2-3 måltider/dag. Mycket fett och lite/inga kolhydrater.

Jag väger eller mäter inte vad jag äter utan kroppen säger till när den är mätt.
Efter två veckor med denna kost är mitt ketonvärde ca 3.0 vilket betyder optimal fettförbränning.
Den som är intresserade kan läsa mer här: https://www.dietdoctor.com/se/ga-ner-i-vikt-med-optimal-ketos
Detta passar mig, men kanske inte någon annan.

Med det sagt så är det du själv som bestämmer vart du vill komma. Det är jobbigt i början när man inte rört på sig på länge och ätit onyttigt. Enligt mig sitter det i huvet.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42