Bärbar NAS/Extern hdd med åtkomst från mobil och pc?

Permalänk
Medlem

Bärbar NAS/Extern hdd med åtkomst från mobil och pc?

Jag har en NAS idag men skulle vilja ha något i stil med en extern hårddisk att kunna ha med när jag reser med det allra viktigaste.

Vill kunna läsa från den, både med Windows PC och med Android mobil/surfplatta.
Krypterad och i mindre format.

Finns detta? Eller vad är det närmaste? Trådlös extern hårddisk? Skulle dock föredra trådat.
Finns det externa hårddiskar som går att koppla med sladd till mobil från fabrik utan att mecka med, och som lika väl funkar med pc?

Permalänk
Medlem

https://semiconductor.samsung.com/consumer-storage/portable-s...

kanske - kopplas med USB-C - USB-C kabel.

har inte kollat just denna men vanlig samsung T7 har fungerat mot mobiltelefon som storage

Permalänk
Avstängd

Jag köpte en WD My Passport Wireless Pro för några år sedan i jobbet. Just den modellen verkar inte finnas längre, men det finns nyare modeller i serien. Den funkade i allmänhet bra, jag köpte den för att kunna spara ner foto från några kameror och låta alla på plats (hos en kund där vi hade ett megaprojekt) få tillgång till det, men det var inte så enkelt då nätverket där var rätt nedlåst och det var inte smidigt att byta nät för att komma åt disken. Men det trådlösa funkade i alla fall, sen har jag mestadels använt den som en vanlig extern disk dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

https://semiconductor.samsung.com/consumer-storage/portable-s...

kanske - kopplas med USB-C - USB-C kabel.

har inte kollat just denna men vanlig samsung T7 har fungerat mot mobiltelefon som storage

Det ser lovande ut, tack för tipset! Ska kika på manualen.

Citat:

The T7 Touch is compatible with PC, Mac, Android devices, gaming consoles, and more.

Software requires Windows 7 and higher, Mac OS X 10.10 and higher, or Android 5.1 (Lollipop) and higher. Older versions of the Windows, Mac, and Android operating systems may not be supported.
** Firmware update requires PC or Mac and internet connection. Android app available on Google Play.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag köpte en WD My Passport Wireless Pro för några år sedan i jobbet. Just den modellen verkar inte finnas längre, men det finns nyare modeller i serien. Den funkade i allmänhet bra, jag köpte den för att kunna spara ner foto från några kameror och låta alla på plats (hos en kund där vi hade ett megaprojekt) få tillgång till det, men det var inte så enkelt då nätverket där var rätt nedlåst och det var inte smidigt att byta nät för att komma åt disken. Men det trådlösa funkade i alla fall, sen har jag mestadels använt den som en vanlig extern disk dock.

Tack för tipset! Lutar dock mer åt samsungen nu iom att den är trådad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Startgas:

Tack för tipset! Lutar dock mer åt samsungen nu iom att den är trådad.

Jo det funkar nog bra, om det räcker att koppla en enhet åt gången. Valfri extern USB C disk borde funka, men Samsung har rätt bra kvalitet och är inte sällan ganska prisvärda. Behöver du inte hastigheten så går det ju att koppla en USB-C docka med minneskortsläsare så kan du bara köpa fler minneskort om du behöver mer plats, de är dock rätt sega jämfört med en SSD förstås, men det lär bli billigare framför allt om du behöver mer plats med tiden men även från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det funkar nog bra, om det räcker att koppla en enhet åt gången. Valfri extern USB C disk borde funka, men Samsung har rätt bra kvalitet och är inte sällan ganska prisvärda. Behöver du inte hastigheten så går det ju att koppla en USB-C docka med minneskortsläsare så kan du bara köpa fler minneskort om du behöver mer plats, de är dock rätt sega jämfört med en SSD förstås, men det lär bli billigare framför allt om du behöver mer plats med tiden men även från början.

Ja, det är ju också en lösning förstås, men 2TB ska nog räcka. Och känns bra mycket smidigare än att fippla med minneskort. 🙂