Mini-ITX build gaming för drygt 10k

Permalänk

Mini-ITX build gaming för drygt 10k

Hej!
Jag försöker sätta ihop en mini-ITX gaming build för ca 10 000kr. Vill såklart att den ska vara bra och fungera.
Lirar inget överdrivet krävande men det är alltid kul när spelen funkar om man får för sig att lira plus att jag har en 1440p skärm.
Vill även att datorn ska vara så tyst som möjligt. Svårt att veta hur resultatet blir men försökt att kolla innan hur mycket komponenterna låter.

Har gjort denna och vill gärna ha input / hjälp om någonting ser galet ut eller om det finns förbättringar inom budget:

Mina tankar:
- Har aldrig byggt i mini-ITX innan men har byggt förut (många år sedan) så tänkte att chassit kändes lagom litet. Kommer jag sakna PCIe 4.0? Såg att det går att köpa kabeln separat.
- Ryzen 5600 eller X? Kände inte att den 20% större prislappen är värd en så liten prestandaökning. Fel?
- Tycker det är ett bra pris för MSI RX 6650 XT? Mycket för pengarna. Har någon erfarenhet av kortet, hittar ingen info typ. Finns en som heter Gaming för 400kr mer som testats med bra resultat.
- Letat mycket efter moderkort; ASRock B550-ITX/ac dyker upp över allt som ett bra budgetval.
- Håller ned kostnaden på RAM men litar på Corsair.
- PSU fick jag som tips. Tycker det har lite mycket W men också mycket för pengarna.
- CPU kylning som var liten och tyst samt ska klara en Ryzen 5600 i detta moderkort... eller?
- Fler och tysta fläktar för luftflöde är alltid bra?

Tacksam för alla svar! <3

Permalänk
Medlem

Har samma låda med samma kort fast 6600xt modellen, fläktarna som kommer med chassiet är helt ok, det jag gjorde var att sätta arctic slim fläktar i botten. Då får man plats med fler modeller av grafikkort, kör mitt kort undervoltat och ser det sällan nå 60 grader. ditt kort är lite tjockare än det jag har och jag är inte helt säker på att vanliga fläktar får plats under kortet.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk

Tack för input!
Jag bytte ut till slim fläktar nu. Får sedan se om de går in när det väl är dags. Får pröva mig fram lite vid bygget tänker jag.

Permalänk
Medlem

Gjorde ett väldigt liknande bygge i mitten på december. Inte hunnit testa fullt ut men hittills mycket nöjd. Fick ta till youtube för att se vilken ordning monteringen skulle bli lättast, var inga problem även för mig som förstagångsbyggare.

Vill du ändra nåt så kan du få ett bättre grafikkort om du köper begagnat. Annars tycker jag allt ser bra ut.

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av gnejs21:

Gjorde ett väldigt liknande bygge i mitten på december. Inte hunnit testa fullt ut men hittills mycket nöjd. Fick ta till youtube för att se vilken ordning monteringen skulle bli lättast, var inga problem även för mig som förstagångsbyggare.

Vill du ändra nåt så kan du få ett bättre grafikkort om du köper begagnat. Annars tycker jag allt ser bra ut.

Lycka till!

Tack för svar! Vilket grafikkort körde du?
Tycker inte jag hittat något grafikkort beggat men kikar på fel ställe kanske.

Permalänk
Medlem

Det ser bra ut men 32 GB RAM kostar knappt 300 kr mer. En no-brainer tycker jag, särskilt med tanke på att moderkortet bara har två minnesplatser.

https://www.amazon.se/dp/B07YV6DKJK/

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Med luftkylare behöver du inte pcie kabeln, i gengäld så får du ju pcie 4.0.

Det bör vara ganska enkelt att hitta exempel på stora grafikkort i nr200p i nedre positionen och även jämföra mått om det inte råkar vara exakt den modellen som du tänker på.

Byggde själv om mitt för en 240 AIO och inverterat moderkort, men en rejäl luftkylare kan nog vara en bättre lösning iaf om du till och från jobbar nära idle och vill ha en tystare dator när du inte spelar.

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Det ser bra ut men 32 GB RAM kostar knappt 300 kr mer. En no-brainer tycker jag, särskilt med tanke på att moderkortet bara har två minnesplatser.

https://www.amazon.se/dp/B07YV6DKJK/

Tack! Det kommer jag garanterat köra på! Mycket bra tips

Permalänk
Skrivet av pacc:

Med luftkylare behöver du inte pcie kabeln, i gengäld så får du ju pcie 4.0.

Det bör vara ganska enkelt att hitta exempel på stora grafikkort i nr200p i nedre positionen och även jämföra mått om det inte råkar vara exakt den modellen som du tänker på.

Byggde själv om mitt för en 240 AIO och inverterat moderkort, men en rejäl luftkylare kan nog vara en bättre lösning iaf om du till och från jobbar nära idle och vill ha en tystare dator när du inte spelar.

Tack för jättebra svar!
Jag har kikar efter grafikkort och tyckte jag hittat ett bra men det är inte givet att jag ska köpa det.

Kanske samma fläkt men inte ”slim” modellen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Westerståhl:

Tack för svar! Vilket grafikkort körde du?
Tycker inte jag hittat något grafikkort beggat men kikar på fel ställe kanske.

Jag kom över ett powercolor 6700 xt. De går på tradera för runt 3200-3600 i hyffsat skick. Lite mer gamble förvisso men prestandan blir ju två snäpp högre, med AMDs senaste drivers så slår 6700 xt ett 3070 i majoriteten av de senaste spelen.