Rådgivning till val av komponenter

Permalänk
Medlem

Rådgivning till val av komponenter

Hej!

Har under lång tid funderat på att uppgradera min dator. Har funderat på ett gäng olika komponenter.

Grafikkortsmässigt så har jag kollat på amd nu när de har släppt sina nya grafikkort och har funderat på att skaffa ett rx 7900xt. Men till min fråga så undrar jag vad skulle ni rekommendera för processor till denna och jag undrar om det spelar roll om jag väljer amd elr intel. Sen undrar jag även hur stor skillnad det är mellan de olika grafikkorten alltså från vilket märke det kommer ifrån.

Jag tar även gärna emot förslag på andra grafikkort.

Sen har jag även funderat på några andra saker som t.ex ssd disk då jag nu hittat denna på mellandagsrea för vad jag anser ett väldigt bra pris.
https://www.komplett.se/product/1217371/datorutrustning/lagri... såg att den hade väldigt höga läs och skriv hastigheter och undrar om det är något som ni skulle rekommendera.

Har även funderat på att skaffa ddr5 ram och där har jag hittat denna https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/justnu/amd-ryzen... är detta ett bra val av ram eller tycker ni att jag borde istället satsa på ddr4 3600mhz eller ddr4 3200mhz om man pratar om vad man får för pengarna.

Sen undrar jag även med tanke på allt detta vilket moderkort jag ska skaffa för att jag vill inte spendera för mycket på ett moderkort men jag förstår att det är viktigt att ha ett bra. Då undrar jag vilken modell jag borde köra på om det är z790 eller något annat.

Ni får jättegärna lämna länkar till förslag. Tack på förhand

//Viktor

Permalänk

Med internminnet du länkar känns det ju logiskt att du köra AMD som processor. Ska du bara spela så kör på 7600x. ssdn du länkar är okej pris. Inget problem med den. Kör du ddr4 kommer du undan billigare och får mer prestanda för pengarna. Det avgör du själv. Moderkortet du väljer måste vara kompatibelt med processorn. Använd intets datorbyggare eller komponentkoll så ser du vad du kan välja

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikForsberg:

Med internminnet du länkar känns det ju logiskt att du köra AMD som processor. Ska du bara spela så kör på 7600x. ssdn du länkar är okej pris. Inget problem med den. Kör du ddr4 kommer du undan billigare och får mer prestanda för pengarna. Det avgör du själv. Moderkortet du väljer måste vara kompatibelt med processorn. Använd intets datorbyggare eller komponentkoll så ser du vad du kan välja

Tack! Tänkte också det. Ja exakt så det får helt enkelt handla om hur mycket jag vill lägga på bygget. Tack för tipset!

Permalänk

Vad jag sett om ramminnen så verkar de absolut slöaste DDR5-minnena vara på samma nivå som som dom lite snabbare DDR4-minnena i spel. Priserna har kommit ned så pass mycket att det bara skiljer enstaka hundralappar. Jag hade tagit ddr5 idag.

Angående SSD. Personligen tycker jag 1TB går åt väldigt fort idag. Om du kan tänka dig spendera en extra 1000kr så skulle jag rekommendera en 2TB disk. Typ KC3000. Men det får du avgöra själv om du tycker det är värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Vad jag sett om ramminnen så verkar de absolut slöaste DDR5-minnena vara på samma nivå som som dom lite snabbare DDR4-minnena i spel. Priserna har kommit ned så pass mycket att det bara skiljer enstaka hundralappar. Jag hade tagit ddr5 idag.

Angående SSD. Personligen tycker jag 1TB går åt väldigt fort idag. Om du kan tänka dig spendera en extra 1000kr så skulle jag rekommendera en 2TB disk. Typ KC3000. Men det får du avgöra själv om du tycker det är värt det.

Skillnaden i pris mellan de båda är ju idag så pass liten så tror nog faktiskt att det blir en ddr5. Gällande lagring så har jag redan 1tb samsung evo 970 tror jag att det är som fortfarande hänger med enligt mig och känner därför inget behov av en till tb. Däremot är den inte m.2 men har inte upplevt att den varit långsam över huvudtaget. Tack för hjälpen