Göra en helomvändning i karriären

Permalänk
Medlem

Göra en helomvändning i karriären

Hej
Åren mellan 2003-2021 så jobbade jag på ett och samma ställe tills jag bytte inriktning helt till träindustrin. Men där har jag vantrivts i stort sett sedan jag började. Det har nu slutat i medelsvår depression och jag letar nu utvägar.
Jag funderar på om jag ska börja plugga trots att jag är snart är 39 år fyllda. Jag är intresserad av datorer och teknik. Men har aldrig tex kodat eller arbetat med något inom it-världen. Om det är något som jag tycker är roligt och har intresse för så har jag lätt för att lära mig. Så nu söker jag egentligen tips på utbildningar, kurser, jobb etc. Vad är lätt att lära sig i min ålder men som också innebär jobb
Jävligt öppen och svår fråga eftersom ni inte känner mig, men behöver ett ombyte nu innan det är för sent.
Vad hade ni gjort i mitt ställe? Hjälp mig

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Moderator
Moderator

"Åren mellan 2003-2021 så jobbade jag på ett och samma ställe"

Något som kanske hjälper svar - med vad jobbade du under den tiden?

39 är absolut inte för sent för att sadla om, men man vill ju givetvis träffa rätt då.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Jobbade som skyddsvakt på Landvetter Flygplats. Halkade in på ett bananskal direkt efter gymnasiet där jag läste marknadsföring & försäljning, inte något jag var intresserad av utan valde det för att det var något annat än "vanlig" skola.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Skyddsvakt + teknik + datorer = säkerhetsbranschen

Det är en stor och växande bransch där alltmer handlar om teknik. Borde finnas många olika typer av jobb.

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk

Livet är för kort för att gå omkring och må dåligt av ett jobb! Du gör mao helt rätt! Kolla yrkeshögskolor för lämpliga utbildningar. Media har de senaste dagarna rapporterat om den stora bristen på arbetskraft i Sverige, så gör du rätt val så lär du inte ha några som helst problem att landa ett jobb efter utbildning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Major Pain:

Livet är för kort för att gå omkring och må dåligt av ett jobb! Du gör mao helt rätt! Kolla yrkeshögskolor för lämpliga utbildningar. Media har de senaste dagarna rapporterat om den stora bristen på arbetskraft i Sverige, så gör du rätt val så lär du inte ha några som helst problem att landa ett jobb efter utbildning.

Jag tror det. Men då jag är gift, har två barn, hund och bostadsrätt så måste cashen in också, haha. Så därav får det gärna vara en hyfsat kort utbildning, haha.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Med tanke på det rådande omvärldsläget så söker många aktörer inom offentlig verksamhet, i synnerhet statliga myndigheter och verk, efter kompetens för att rusta upp det s.k. "totalförsvaret". Kolla upp tjänster såsom säkerhetssamordnare, totalförsvarssamordnare osv. Tror att din kompetens från att skydda ett skyddsobjekt är värdefullt i de branscherna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Jag tror det. Men då jag är gift, har två barn, hund och bostadsrätt så måste cashen in också, haha. Så därav får det gärna vara en hyfsat kort utbildning, haha.

Kolla upp alla bidrag du har rätt till vet att det finns någon typ av bidrag för byte av karriär om man jobbat i 3 år. Sen kan du räkna på om du klarar dig på pengarna.

Mitt tips som programmerrare är att det finns mängder av gratis material för att komma igång och känna om det är något för dig. För mig är det problemlösning och att bygga upp smidiga lösningar som gör det roligt och utmanande.

Permalänk

Skulle kunna tipsa om detta, verkar dock försent till närmsta termin men bör väl öppna igen till höstterminen och med tanke på din ålder så ser det inte ut att vara tidsbegränsning heller.

https://www.csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/omstallningsstud...

Permalänk
Medlem

Är du dessutom med i facket så kan du få omställningsstudiestöd via dom också.
Unionen till exempel: https://www.unionen.se/rad-och-stod/omstallningsstudiestod-di...

Man tänker ju att facket mest bara är en faktura. men det kan hjälpa väldigt mycket med annat också!
Jag fick alla mina böcker betalda + annat som behövdes för studierna när jag började plugga när jag var 30.
Dock tror jag inte omställningsstudiestöd fanns då för 8 år sen men nu finns ju den möjligheten också.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Eftersom du verkar bo i Bollebygd är det ju inte lång till Borås. Denna utbildningen låter ju som något för dig som jobbat med fysisk säkerhet innan och vill gå mot IT. https://www.hb.se/utbildning/program-och-kurser/program/it-in...

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Medlem

Tänkte kanske börja med programmering 1 som är en gymnasial kurs på 100p bara för att komma in i pluggandet. Kan det vara nåt?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av noxela:

Skyddsvakt + teknik + datorer = säkerhetsbranschen

Det är en stor och växande bransch där alltmer handlar om teknik. Borde finnas många olika typer av jobb.

Och det finns ju bolag nu som har både det traditionella säkerhetsområdet + cybersec inom samma företag. Exempelvis Tempest. Så det skulle nog kunna vara en bana att glida in i på ett nytt bananskal

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Och det finns ju bolag nu som har både det traditionella säkerhetsområdet + cybersec inom samma företag. Exempelvis Tempest. Så det skulle nog kunna vara en bana att glida in i på ett nytt bananskal

Säkerheten som jag höll på med var dock olidligt tråkigt

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Säkerheten som jag höll på med var dock olidligt tråkigt

Ja. Men detta är något annat där du dock kan ha nytta av din tidigare erfarenhet. Sen en fråga. Du pysslade alltså med något olidligt tråkigt i 15+ år eller blev det tråkigt mot slutet?

Kolla in detta avsnitt som är inne på lite saker där jag tror din kunskap skulle kunna vara till nytta. https://darknetdiaries.com/episode/125/

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Nåt att tänka på när man söker om omställningsstudiestöd är att det avslås om man lämnar ett bristyrke för att utbilda sig till nåt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Ja. Men detta är något annat där du dock kan ha nytta av din tidigare erfarenhet. Sen en fråga. Du pysslade alltså med något olidligt tråkigt i 15+ år eller blev det tråkigt mot slutet?

Kolla in detta avsnitt som är inne på lite saker där jag tror din kunskap skulle kunna vara till nytta. https://darknetdiaries.com/episode/125/

Japp, yrket va tråkigt de sista 15 åren men inte jobbarkompisarna men till slut gick det inte längre.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Yrkeshögskola, som andra varit inne på, låter som ett utmärkt val i ditt läge. Sen om du går mot programmering eller någon typ av informationssäkerhet (eller något annat) väljer du själv, efter tycke och smak

Visa signatur

---

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Yrkeshögskola är det vettiga alternativet i din situation, som flera redan nämnt. Allra helst något som kan leda till ett jobb som du tror du kan gilla.

Tänk efter innan du plöjer för mycket tid/pengar eller hoppar på utbildning för att lära dig programmering för att ha det som ett kneg. Det är långt ifrån (tycker jag) att vara teknikintresserad till att gilla kodning. Jag tror man måste vilja ha någon sorts behov av att skapa för att gilla det. Inte ens då är det för alla, därför tycker jag du ska leka lite med det innan du drar igång utbildning inom det. För att bli bra på det så är uppförsbacken enorm att dra igång när man är mitt i livet, det ska man veta om. Självklart är inget omöjligt men det kräver en rejäl insats.

Jag har fuskat med programmering i snart 40år men jag skulle inte vilja ha det som ett vanligt jobb. Det kräver för stor dedikation och jag är säkert för lat och gillar att göra för mycket annat skulle jag tro….

Så, nu ska jag inte snacka mer skit om det men kosta på dig att prova innan du viger studietid/familjeekonomin på det som kanske aldrig blir något vettigt med.

När man gått en utbildning så vill man ju ha ett jobb och det är ju industribygd där du bor. Fundera på vad som finns inom det. (Har själv bott i dina krokar i många år). Ett tips om man vill från verkstadsgolvet kan vara produktionsteknik eller inköp/logistik. Servicetekniker inom diverse saker kan också vara något om man vill ut men ändå använda händerna. Allt från kaffeautomater till skrivare och truckar behöver besök för att fixas då och då.

Se det bara som mina tips och tankar. Du ska givetvis gå på det du tror på!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gillar du rita/konstruera på en lättare nivå och vara ute och träffa folk? Kanske mättekniker/mätningsingenjör?

Vill du ha en stabil arbetsgivare så hör med de närmaste kommunerna om de behöver fylla på med folk. Annars finns massor med jobb på konsultbasis..

Finns både högskoleutbildning och yrkesutbildning.

Kanske finns möjlighet att gå som lärling på kommunen medans du studerar? Kanske kan tillgodoräknas som LIA och göra dig klar tidigare..

Lycka till oavsett vad du väljer för yrkesinriktning!

Visa signatur

To be a Bulle or not to be a Bulle?