Köra som administratör - trots adminkonto?

Permalänk
Medlem

Köra som administratör - trots adminkonto?

En sak jag funderat lite på är valet "Run as administrator" eller "kör som administratör" i Windows. Jag trodde alla program kördes som administratör om det är nivån på ens användarkonto? Har vanliga Windows 10 Home med "Administratör" på kontot.

Eller ger "kör som administratör" programmet extra rättigheter oavsett vilken nivå jag har som användare?

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk

Det du beskriver kallas UAC och introducerades i Vista. I normala fall begär programmet själv om den behöver tillgång till adminrättigheter men när du använder "kör som administratör" så ger du självmant programmet adminbehörighet även om den inte frågar efter det.

Hela poängen med UAC är att göra det svårare för program (främst virus) att installera sig själva. Du kan stänga av det men det gör din dator mycket mer sårbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Det du beskriver kallas UAC och introducerades i Vista.

UAC och "Kör som administratör" är väl ändå helt skilda från varandra?

UAC ser till att varna och att man måste godkänna vissa saker, tex att köra en exe-fil, medans "Kör som administratör" kör programmet/kommandot som Administratör. Två helt skilda saker alltså.

Oavsett inställning på UAC så kräver vissa saker att på en dator där användaren är just Administratör att kommandot eller programmet körs som Administratör trots att användaren är Administratör vilket ju känns lite konstigt och motsägelsefullt ibland.

Jag har undrat samma sak som TS, dvs varför behöver man köra vissa kommandon som Administratör trots att jag redan är Administratör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roggo:

Jag har undrat samma sak som TS, dvs varför behöver man köra vissa kommandon som Administratör trots att jag redan är Administratör.

Därför att du vill inte köra allting som administratör?
Bara för att du har användarnivå admin så innebär det inte att du vill köra allt med samma nivå av rättigheter.
Du har möjligheten att höja läget där du väljer att göra det snarare än att defaulta till att köra allt i adminläge.

Mycket hade kunnat gå fel snabbt om du kör allt i adminläge som standard och personligen hade jag nog tappat det helt om det skulle vara en inställning för kontot.
Behöver du köra något i adminläge så finns det en anledning för det, att få åtkomst till något som en vanlig användare inte får.

Se det lite som att du har en huvudnyckel till varenda dörr i en byggnad.
Du kan öppna varenda dörr och släppa in varje tjomme som bankar på den, men du kanske inte vill släppa in 28 hemlösa i serverrummet för att de ska få värma sig lite (Kanske lite mörk analogi men ja....)

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av 50Spaenn:

Därför att du vill inte köra allting som administratör?
Bara för att du har användarnivå admin så innebär det inte att du vill köra allt med samma nivå av rättigheter.
Du har möjligheten att höja läget där du väljer att göra det snarare än att defaulta till att köra allt i adminläge.

Det låter helt logiskt!