Märkbar skillnad mellan en PCIe 3.0 och 4.0 NVMe SSD?

Permalänk
Medlem

Märkbar skillnad mellan en PCIe 3.0 och 4.0 NVMe SSD?

Har just nu en 3500/3200 MB/s PCIe 3.0 och har sett några nyare versioner med PCIe 4.0 som har hastigheter på 7300/7000 MB/s. Det är ju mer än dubbelt av mina nuvarande hastigheter, men jag undrar hur märkbart det egentligen är, typ vid boot up och standard använding av datorn? Har just nu bara 500gb lagring och känner att lite mer kommer att behövas, och med black friday på g kan det ju vara värt att spana in på något. Vet självklart att jag också kommer behöva uppgradera moderkort osv som har PCIe 4.0 i detta fall.

Permalänk
Medlem

För t.ex. uppstart av OS och program så kommer det inte vara någon större skillnad, där är det främst åtkomsttiderna som påverkar och där gör PCIe 3.0 vs 4.0 ingen större skillnad. Skillnaden kommer främst vara märkbar när du flyttar stora filer, men för det mesta kommer du inte märka någon skillnad.

Med det sagt så kan det ändå finnas anledning att välja en PCIe 4.0 SSD även om du inte kan utnyttja den fullt ut än, eftersom de oftast inte är mycket dyrare än PCIe 3.0 SSDer nu ändå. Men att uppgradera moderkortet endast för att få PCIe 4.0 är sannolikt inte värt det.

Permalänk
Medlem

Kan inte vara annat än högst marginell skillnad i verkligheten, kommer själv förmodligen byta ut min trotjänare i veckan. Min Samsung 830 128gb, har om sju veckor passerat tio års drifttid och skriver i snitt 16,000 MB / Timme. Möjligen kan en person som jobbar aktivt med stora video, bild, CAD m.m filer ha nytta av den extrema hastigheten diskar är uppe i nu, men dom är nog relativt få i sammanhanget.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av strafe:

Har just nu en 3500/3200 MB/s PCIe 3.0 och har sett några nyare versioner med PCIe 4.0 som har hastigheter på 7300/7000 MB/s. Det är ju mer än dubbelt av mina nuvarande hastigheter, men jag undrar hur märkbart det egentligen är, typ vid boot up och standard använding av datorn? Har just nu bara 500gb lagring och känner att lite mer kommer att behövas, och med black friday på g kan det ju vara värt att spana in på något. Vet självklart att jag också kommer behöva uppgradera moderkort osv som har PCIe 4.0 i detta fall.

Jag skulle säga att det är lätt att låta sig luras av de här siffrorna, dels eftersom den siffra som tillverkarna gillar att framhäva är maximal läs/skrivhastighet vid *sekventiell åtkomst*, vilket förstås är den mest imponerande siffran att peka på, men så är det ju för både PCIe 3- och PCIe 4-baserade enheter. Dvs, det är inte det mätvärde som håller tillbaka PCIe 3-enheterna mest totalt sett.

För att sätta saker lite i perspektiv, så var det som gjorde övergången från SATA HDD till SATA SSD närmast världsomvälvande en gång i tiden specifikt att typisk slumpmässig åtkomst hade en verkligt enorm relativ förbättring...

Typexempel i runda slängar från när SSDer först började slå igenom:
Sekventiell åtkomst HDD: 120 MB/s
Sekventiell åtkomst SSD: 250 MB/s
ca 2x förbättring, inte dåligt men...

Slumpmässig åtkomst HDD: 0.5 MB/s
Slumpmässig åtkomst SSD: 50 MB/s
ca 100x förbättring!!!

Det senare mätvärdet var det som gjorde att den allmänna upplevelsen förändrades i grunden.
Men någon liknande förbättring har vi inte sett i någon övergång därefter för SSDer, inte från SATA till PCIe 3, inte från PCIe 3 till PCIe 4...

Så... ja, den är bättre men ha realistiska förväntningar; du kommer förmodligen inte uppleva någon stor skillnad.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304