Ska min arbetsdator låta såhär mycket?

Permalänk
Medlem

Ska min arbetsdator låta såhär mycket?

Har en ny arbetsdator sen i våras. Se länk nedan.

https://www.dustinhome.se/product/5011263514/zbook-power-g8-m...

Den fungerar bra förutom att datorfläkten låter som fan. Det är påfrestande att sitta och höra på ljudet hela arbetsdagar.

Jag tycker inte att jag arbetar så "hårt" med det. Det är Autocad 2D som värst. Men den låter som dammsugare ibland. Den kan dra igång om jag lyssnar på ett teamsmöte bara, men inte nödvändigtvis. Den är lite oregelbunden. Datorn gör reklam för att hantera 3D objekt så den borde ju vara gjord för att driva tunga saker?

Grafikkortet har jag fått stänga av i BIOS för annars låter det mycket hela tiden.

Finns det något jag kan göra åt ljudet? Eller ska jag acceptera det? Finns det programvaror där man ställer in fläkten men det kanske är farligt att syssla med det?

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk

Laptopar låter. Även arbetsmaskiner.
Bästa tipset är väll att göra en egen fläktkurva/preset som låter passligt.
Vet dock inte om HP har ett program som man kan göra det i windows på, i bios kan man göra fläktändringar på HP iaf.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem

Denna recension nämner att HP sänkt fläkthastigheten i BIOS v1.09, så om din dator inte redan är uppdaterad till den versionen så skulle det eventuellt kunna hjälpa en del. Men datorn kommer förstås bli lite varmare då också.

Men tyvärr så är det nog som recensionen säger en relativt billig workstation-laptop där kylningen inte direkt är den mest påkostade. Man kan kanske förbättra kylningen lite genom att t.ex. byta kylpasta, men det kräver troligtvis att man skruvar isär hela datorn. Det finns även kylplattor som möjligtvis kan hjälpa en del. Men i slutändan så är det nog tyvärr en ny laptop med bättre kylning som är det mest effektiva.

Permalänk
Avstängd

Min jobbdator låter som en hårtork ungefär under ganska stor del av tiden. Det är på grund av företagets säkerhetsmjukvara som suger resurser. Jag lyckades först få till ett undantag för mina kodmappar, för de är ju väldigt suspekta med osignade dll-filer, egna certifikat och så och måste konstant övervakas, vilket gjorde att det inte blev lika ofta som det blev problem, sen fick jag till att de bara kör antiviruskoll på torsdagar, vilket är katastrof på torsdagarna men övriga dagar blev ju bättre. Kör jag linux utan företagsskit så är den hur tyst och snabb som helst.

Docker är också ett stort problem i sammanhanget, men det behöver jag ju faktiskt för att göra mitt jobb, till skillnad från Red Cloak eller liknande.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Bärbara datorer har väldigt begränsad kylning pga att de ska vara så tunna och därmed får fläktarn flytta så mycket luft som möjligt med ljudnivån som uppoffring om man inte vill att datorn skall överhetta.

Det finns några sätt som du kan minska ljudnivån. Får enklast till mest komplicerat: skaffa ett programvara som kan styra fläktarna, ex. fancontrol på github eller argus monitor (kostar pengar), så länge processorn och grafikkortet inte är så varma att de klockar ner sig för att inte överhetta (100 grader på processorn och 92 (?) grader på grafikkortet; undervolta processorn i Intel XTU och grafikkortet i MSI afterburner (vet inte om det fungerar med Nvidias kort som inte tillhör Geforce serien) men detta är tidsödande eftersom man måste se till att datorn är stabil; öppna upp datorn för att byta kylpasta. Datorn lär inte bli tyst men iallafall tystare, kan även vara en bra ide att investera i brusreducerande lurar.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Man kan kolla i task manager så att det inte är någon dum process som hakat upp sig och drar mycket CPU. Men annars är det nog inte så mycket man kan göra. När man har nästan samma datorkraft som i en stationär dator i något som är ungefär lika tjockt som ett vadderat kuvert måste fläktarna jobba vid minsta lila belastning för att hålla temperaturen under kontroll.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Denna recension nämner att HP sänkt fläkthastigheten i BIOS v1.09, så om din dator inte redan är uppdaterad till den versionen så skulle det eventuellt kunna hjälpa en del. Men datorn kommer förstås bli lite varmare då också.

Men tyvärr så är det nog som recensionen säger en relativt billig workstation-laptop där kylningen inte direkt är den mest påkostade. Man kan kanske förbättra kylningen lite genom att t.ex. byta kylpasta, men det kräver troligtvis att man skruvar isär hela datorn. Det finns även kylplattor som möjligtvis kan hjälpa en del. Men i slutändan så är det nog tyvärr en ny laptop med bättre kylning som är det mest effektiva.

Tack för alla svar.

Funderade också på en kylplatta tidigare. Köpte en billig på elgiganten för 200 kr tidigare men den lät ju också. Men det kanske finns bättre kylplattor ?

Använder en dock station så jag kan sätta undan datorn under skrivbordet. Men helst hade man velat slänga in den i en kista haha .

Ska kolla upp det där med uppdateringen.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Min jobbdator låter som en hårtork ungefär under ganska stor del av tiden. Det är på grund av företagets säkerhetsmjukvara som suger resurser. Jag lyckades först få till ett undantag för mina kodmappar, för de är ju väldigt suspekta med osignade dll-filer, egna certifikat och så och måste konstant övervakas, vilket gjorde att det inte blev lika ofta som det blev problem, sen fick jag till att de bara kör antiviruskoll på torsdagar, vilket är katastrof på torsdagarna men övriga dagar blev ju bättre. Kör jag linux utan företagsskit så är den hur tyst och snabb som helst.

Docker är också ett stort problem i sammanhanget, men det behöver jag ju faktiskt för att göra mitt jobb, till skillnad från Red Cloak eller liknande.

Ja har dessvärre också märkt att den söker efter virus ibland. Kan förbruka 30 % av cpuns kraft

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

Alla dessa tunna arbetsstationer (laptop) har ofta problem med kylning och låter därmed en hel del. Har haft Dell/HP och Lenovos och alla låter mycket då och då men inte hela tiden. Kolla så att du har senaste bios och sen kan du i nvidias mjukvara ställa in vilken GPU som ska köras i vilket program. CAD-programvara i 2D belastar nästan bara processorn (så länge du inte ska rendera något) så jag misstänker att det är den fläkten försöker kyla. Det bästa är nog om du kan undervolta processorn på något vis. Det kan hjälpa att skaffa ett laptopställ om fläkten försöker ventilera nedåt? Du kan även prova även att ta bort hårdvaruacceleration i CAD-programmet om det går (när du inte behöver det) samt ställ in att du inte behöver ha högsta precision på geometrin.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av lolflakes:

Har en ny arbetsdator sen i våras. Se länk nedan.

https://www.dustinhome.se/product/5011263514/zbook-power-g8-m...

Den fungerar bra förutom att datorfläkten låter som fan. Det är påfrestande att sitta och höra på ljudet hela arbetsdagar.

Jag tycker inte att jag arbetar så "hårt" med det. Det är Autocad 2D som värst. Men den låter som dammsugare ibland. Den kan dra igång om jag lyssnar på ett teamsmöte bara, men inte nödvändigtvis. Den är lite oregelbunden. Datorn gör reklam för att hantera 3D objekt så den borde ju vara gjord för att driva tunga saker?

Grafikkortet har jag fått stänga av i BIOS för annars låter det mycket hela tiden.

Finns det något jag kan göra åt ljudet? Eller ska jag acceptera det? Finns det programvaror där man ställer in fläkten men det kanske är farligt att syssla med det?

Stäng av intel turbo boost detta är oftast nummer 1 anledning varför datorn låter som den gör, dvs din processor boostar dom där få sekundrarna innan datorn kommer på att ojdå kylningen räcker inte till. Du kan även inaktivera grafikkortet om du ex vet att det inte används av några program du kör CAD är väl bara CPU om jag inte minns fel, det går även att styra i NVCP om man vill.

annars så är det o ta i med hårdhandskarna o undervolta med throttlestop

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

Efter någon uppdatering började även min dator låta jävligt mycket samtidigt som batteritiden blev nästa obefintlig. Datorn fick även slut på ram om man inte startat om den på ett tag. Oklart vad som förbrukade allt minne, fanns inget som stack ut i taskmanager. Tydligen ett ganska vanligt problem.

Det som verkade göra störst skillnad för mig var att stänga av snabb start och bakgrundsappar. Att ställa in datorn på att gå in i viloläge istället för strömsparläge när man stänger "locket" gjorde även under för batteritiden när den inte användes.

Här finns en guide på några saker du kan testa: https://www.repairwin.com/fix-battery-drain-in-windows-10-sol...

Permalänk
Moderator
Moderator

Kan vara värt att kolla vilka energi-inställningar du har i Windows om det inte redan är gjort.

Vi är tvungna att köra på väldigt obalanserade inställningar på våra jobbdatorer (HP G8) på grund av en viss specifik mjukvara och det leder i vårt fall till att CPU:n går varm och högt klockad "helt i onödan" vilket snabbt leder till att fläktarna susar på.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Stäng av intel turbo boost detta är oftast nummer 1 anledning varför datorn låter som den gör, dvs din processor boostar dom där få sekundrarna innan datorn kommer på att ojdå kylningen räcker inte till. Du kan även inaktivera grafikkortet om du ex vet att det inte används av några program du kör CAD är väl bara CPU om jag inte minns fel, det går även att styra i NVCP om man vill.

annars så är det o ta i med hårdhandskarna o undervolta med throttlestop

Sen återkoppling men detta gjorse susen stängde av turbo boost och nu är den i princip helt tyst. Tacksr för alla svar.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD