Permalänk
Medlem

usb minne - mest bang for the bucks?

Kollade på lite usb minnen igår-
amazon säljer en sticka 'mediafire' 128 gb. jag har testat mediafire förut, men jag minns inte för att bedöma.

amazon 74 kr

egen usb jämförelse -

jag har kollat på priset , kapaciteten och lite designen såklart. själva hastigheten spelar inte jättestor roll för mig. behöver inte skicka GB filer på ett par sekunder.

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av odjur:

Kollade på lite usb minnen igår-
amazon säljer en sticka 'mediafire' 128 gb. jag har testat alla mediafire förut, men jag minns inte för att bedöma.

amazon 74 kr

egen usb jämförelse -

Jag skulle undvika att handla just USB-minnen från Amazon då det finns extremt mycket piratkopior där.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Om läshastigheten är 10 MB/s - undras vad skrivhastigheten är då - 2 MB/s ???

dina GB kommer inte ta sekunder - det kommer ta dryga 100 sekunder per GB om det går med skrivning av 10 MB/s och jag skulle ruttna rätt fort på det om man skall fylla upp 128 GB då det skulle ta 3 timmar och 40 minuter.

Det här är också USB2-bus så det känns nästan som gamla lagerutförsäljning

---

En vanlig extern 2.5" USB-snurrdisk ligger på typ 130 Mbyte/s vid sekventiell skrivning även om den är av SMR-typ och det är data som tål att lagras i många år utan risk för korruption, medans USB-stickor skall man inte förvänta sig att datat är oskadat efter något år i skrivbordslådan.

Efter att ha använt eSSD som samsung T7 istället för USB-stickor ett tag så är USB-stickor allt mindre intressanta att använda till annat än som bootbar media och överföring av mindre mängd data som max enstaka GB i storlek - just för att de är långsamma och i de flesta fallen räcker en 8-32 GB sticka mer än väl i dessa fall.

varken eSSD som T7/T5 eller USB-stickor är lämpliga för arkivlagring - för detta är snurrdiskar och optisk media som DVD-R(W) med över 10 års lagringhållbarhet innan fel inträffar det enda att välja på.

Skall man hitta minnesstickor som faktisk håller 10 år så måste de vara av SLC-typ och det är väl typ mer än 10 år sedan sådana såldes och då med storlekar som 128, 256 och 512 Mbyte.

Permalänk
Medlem

Värst vad alla var anti usb minne då

finns det nått på marknaden för mig då- portabel hårddiskar, 0-499 gb. 100-300 kr

amazon

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av odjur:

Värst vad alla var anti usb minne då

Inte så konstigt när det alltid krånglar. Har 5-6 USB-minnen som i princip bara har använts för att installera OS, och som bara slutat fungera. Om jag någon gång orkar ordna en PXE-server kommer jag aldrig mer att använda USB-minnen.

Skulle säga om du behöver ett USB-minne, köp det billigaste Kingston/SanDisk med önskad storlek.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Problemet är att Samsung inte anger skrivhastighet, de skriver bokstavligen i specen: "Up to 400MB/s read speed for USB 3.1, write speed is lower than read speed".

Min rekommendation är att aldrig köpa ett USB-minne där tillverkaren inte anger skrivhastighet om man bryr sig det minsta om prestanda, för när de utelämnar den uppgiften så är det oftast för att de har något att dölja.

Permalänk
Medlem

Skrivhastighet kan variera mycket med temperaturen och hur djupt man stuckit ned handen i skrothinken med flash-chippen som ingen vill köpa, medans läshastigheten är lite mer konsekvent.

USB-stickor och SD-minnen är avfallshantering av enorma mängden flash-kretsar i sekunda kvalitet från tillverkningen - det skall man ha i minnet.

Nu fins det rank även i det helvetet, från dåligt till katastrofal och den bättre halvan hamnar hos oss/EU medans riktiga skräpet blir kvar på lokalmarknaden där de tillverkas - dvs. kina i de flesta fallen, eller luras iväg över ebay. ibland blandas det ut med någon eller några 10 tal procent med sändningar av den mindre dåliga kvaliten för export och är något som sandisk har råkat ut för rätt ofta och det är fiffel från fabrikören där dom monteras då det är extra deg rakt i dennes plånbok - kortsiktigt sett - man pratar om 'ghost-skift' med arbetare nattetid där väldigt tveksamma wafer skärs isär och monteras i samma maskiner som normalkvaliteten på tex. sandisk-USB tillverkas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Problemet är att Samsung inte anger skrivhastighet, de skriver bokstavligen i specen: "Up to 400MB/s read speed for USB 3.1, write speed is lower than read speed".

Min rekommendation är att aldrig köpa ett USB-minne där tillverkaren inte anger skrivhastighet om man bryr sig det minsta om prestanda, för när de utelämnar den uppgiften så är det oftast för att de har något att dölja.

Ska tydligen vara okej ifall inte Samsung har ändrat nand sedan 2021 ca 60 MB/s enligt Windowscentral är ganska bra för ett USB minne.

https://www.windowscentral.com/samsung-fit-plus-usb-flash-dri...

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Ska tydligen vara okej ifall inte Samsung har ändrat nand sedan 2021 ca 60 MB/s enligt Windowscentral är ganska bra för ett USB minne.

https://www.windowscentral.com/samsung-fit-plus-usb-flash-dri...

Jag har ett sådant liggande som nog är från 2020 och har för mig att det är helt ok och klart snabbare än t ex några äldre SanDisk 16 GB jag har.

Permalänk
Medlem

Är det någon av skivsnurrande hårddiskarna som är för mig då?
- portabel extern hårddiskar, 100-300 kr

Spelar inte roll var ifrån. Amazon eller nätet

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem

Kan väl tillägga att alla varningar om dåliga USB minnen kanske inte behöver vara så farliga. Det beror på vad du ska ha minnet till.

Kopiera lite familjebilder till någon vän?
Ingen fara, skulle minnet gå sönder: köp ett nytt och försök igen.

Ha som enda backup av din wallet med miljoner kronor i bitcoin?
Kanske inte

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Ja- det är en mediaenhet att dela mellan familj och vänner.

Jag menar finns det någon snurrande hårddisk som är mer safe -

men jag slänger inte mer än 500kr på nått just nu

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av odjur:

Ja- det är en mediaenhet att dela mellan familj och vänner.

Jag menar finns det någon snurrande hårddisk som är mer safe -

men jag slänger inte mer än 500kr på nått just nu

Allt beror på vilken nivå av prestanda du vill ha billiga 128-256GB USB minnen har dåliga skrivhastigheter ca 10-40 MB/s dyrare USB minnen har bättre skrivhastigheter men svårt att veta exakt vad man får då inga tillverkare garanterar skrivhastigheter.

Ett alternativ är USB 3.0 Disk kabinett + 240GB SSD kostar runt 400 kr men ger ca 80 MB/s skrivhastigheter och väldigt bra läshastigheter.

Extern hårddisk 500 GB bör ge okej skrivhastighet runt 40-70 MB/s och läshastighet. Bäst för lagring utan ström dock lite ömtåligare än USB minnen eller en extern SSD.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

vad är ett minnesfodral?

öh. ok. "normal Hitachi harddisk inside the case"

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av odjur:

vad är ett minnesfodral?

öh. ok. "normal Hitachi harddisk inside the case"

Förmodligen ett knasigt modellnamn från Amazon det är en helt vanligt extern hårddisk som jag länkade från Amazon.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Hitatchi - menar man HGST ??? WD:s diskar är numera HGST-diskar då de har lagt ned sin egna Tandon-fabrik sedan flera år tillbaka.

HGST-diskar är normalt bra diskar när de såldes i eget namn, sedan har WD besudlar HGST goda namn genom att använda fel disk i fel sammanhang som SMR-diskar för NAS (ökända WD-RED) utan att skriva det. SMR-diskar är det som används på desktopdatorer idag - numera som bulklagring när man behöver flertal TB med plats då de flesta kör OS på en SSD ändå.

Stora (4-5TB) modern 2.5" extern USB-snurrdisk kan du pinna på över 100 MB/s vid sekventiell skrivning större delen av disken som stora mediafiler medans vid småfiler går det ned fort i hastigheten då det skall uppdatera $MFT i NTFS hela tiden (10 gånger på samma sektor) för var fil som skapas vilket blir mycket huvudrörelser och det tar tid.

Flashminne så som SATA/NVMe i konsumentnivå och den lägre prisklassen tål ofta inte kontinuerliga skrivningar med än 10-20 GB som går fort och sedan kan krypa ned till 60-80 MB/s som mest när man fortsätter med kontinuerlig skrivning utan någon paus.

det är PITA att lägga tillbaka Diskimages på sådan flash-media - det går så jäkla långsamt att en laptosnurrdisk kan köra cirklar kring flashen i hastighet vid den typen av heldisk-skrivning.

Permalänk

om det inte måste vara just usbminnen kan du typ köpa en microSDläsare för 100:- och sen bara microSD/SD kort och lägga in stuffet på.

https://www.amazon.se/-/en/dp/B09X7BK27V/ref=sr_1_30?keywords...

dock var lite skeptisk till att handla lagring på amazon är ganska många säljare som säljer piratkopior om du ska se till att det är Amazon själva som säljer det och inte 3e part så får du förhoppningsvis inte en piratkopia iaf.

äger själv några stycken 64Gb sandisk minnen och de presterar helt ok och ungefär vad sandisk lovar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

det är PITA

Jag är inte så tekniskt avancerat. Skrev tidigare i tråden att jag inte bryr mig så mycket om skrivhastigheten.

Det spelar nog inte så stor roll om det är usb 2.0 eller 3.0

Och det är inte så högklassificerad data som ska sparas på dem. Men självklart är det ju bra om enheten håller ett tag.
Jag tycker inte 10 mb per sekund är supersegt.

Men ni hade svårt att rekommendera någon sticka på 128 gb
och rekommenderar en portabel hårddisk
det är ju rätt bra pris. 1 tb för 500 kr också en fin liten pryl från Verbatim te.x

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Extern hårddisk 500 GB bör ge okej skrivhastighet runt 40-70 MB/s och läshastighet. Bäst för lagring utan ström dock lite ömtåligare än USB minnen eller en extern SSD.

Välj då 2TB då den kostar 50% mer för 350% extra lagring...

Permalänk
Medlem
Skrivet av odjur:

Jag är inte så tekniskt avancerat. Skrev tidigare i tråden att jag inte bryr mig så mycket om skrivhastigheten.

Det spelar nog inte så stor roll om det är usb 2.0 eller 3.0

Och det är inte så högklassificerad data som ska sparas på dem. Men självklart är det ju bra om enheten håller ett tag.
Jag tycker inte 10 mb per sekund är supersegt.

Men ni hade svårt att rekommendera någon sticka på 128 gb
och rekommenderar en portabel hårddisk
det är ju rätt bra pris. 1 tb för 500 kr också en fin liten pryl från Verbatim te.x
https://www.verbatim.se/binary_data/30374_externalSSD20.jpg

Ifall 10 MB/s skrivhastighet är okej så fungerar Kingston DataTraveler Exodia 128GB USB 3.2

Skrivet av pacc:

Välj då 2TB då den kostar 50% mer för 350% extra lagring...

TS budget var runt 400 kr svårt att rekommenderar en 2TB HDD ifall TS inte behöver utrymmet ifall man spränger budget med runt 70%

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

TS budget var runt 400 kr

han menar nog om man kan lägga 600- kr så kan man väl lägga en 100 till på 2 TB? net o nets's priser på seagate. jag tror jag har presentkort där på 500 kr också! så det kan man ju använda. win-win

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.