Säljstarten för Radeon RX 7000-serien uppges dröja till december

Permalänk
Medlem

Folk får självklart ha sin egna åsikt MEN vad är det ni inte förstår (många av er som citerar mig)?

Man behöver ett bra kort i de lägre klasserna för att få in nytt folk!
Om genren dör ut för att inga nya kommer in så byter tillverkarna fokus och datorn som spelmaskin dör ut. Dvs ni som har det som hobby får sadla om till konsol.

Sen har vi det klassiska "men bilar är dyrare". Både ja och nej.
Jag har, bland annat, både bilar och elektronik som hobby.
Men ok vi tar bilar då... Hur många vanliga svenssons kontantar en värsting bil idag? Eller hur många svenssons kontantar ens en mellanklassbil idag? Inte många för att marknaden har flyttats till att leasa vilket är ett annat or för att köra hyrbil (vi lämnar det vi det så slipper vi ännu en diskussion).

Det kommer ske precis samma sak med datorspelsmarknaden. Vi ser ju det ske framför våra ögon. Hyr "spelprestanda" i form av speltjänster där hårdvaran är på annan plats.

Ok tillbaka till bilar...
Man kan absolut köpa en volvo 940 (finns betydligt billigare alternativ numera iom att 7/9xx fått kultstatus) och med lite fix ha JÄVLIGT kul. Man kan köra på alla vägar och har inga problem att hålla hastighet.

Jag förstår att vissa tycker 20k för en GPU är helt ok, fine, ni får göra vad ni vill med era pengar. Andra vill lägga en mille på en bil, fine har du stålarna och gillar bilar så go!

PROBLEMET är att det måste finnas alternativ för dem som inte har eller kan lägga pengar på top of the line, men ändå vill få ut något.

Jag har säkert massor av saker som jag lägger pengar på som majoriteten på swec skulle tycka var galet. Varför köper han XYZ när han kan köpa ett 4090 system i stället?

Återigen, problemet är om det inte finns billigare alternativ av dessa saker som ändå kan utföra sitt syften med godkända resultat. Det behöver inte vara toppresultat, saken måste inte hålla tre livstider osv osv.

Återigen jag förstår att detta är sweC, jag har trots allt varit här i 20+ år. Men det börjar bli lite väl mycket elitism...

Oxfile med hasselbackspotatis är skitgott med det är jävligt naivt att tro att bara för att "jag" kan äta det varje dag så är köttbullar och makaroner oviktiga. Slutar majoriteten med kött slutar producenterna producera och tillslut står "jag" utan oxfile.

Jaja nu har jag rabblat om och om hoppas ni förstår min poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Nuförtiden så verkar ju priserna ligga kvar på ungefär samma nivå och nylanseringarna läggs gång på gång ännu högre istället. Så när 50xx-generationen släpps lär vi landa på 30k+ för ett 5090.

Vad baserar du det på?
4090 har typ samma pris som 3090 hade. Och lägre än 3090Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Din post är vansinne!

Tänk dig att på ett bil entusiast forum skrika ut att inte köpa en ny Audi för miljonen för Volvo 240 duger ju eller på ett foto forum skrika ut att inte köpa en dyr systemkamera eller bara ett objektiv för över 15000kr för det duger ju att fota med gamla iPhone 8...?

Det finns över 114 000 miljonärer bara hos Avanza så en massa folk i Sverige har råd att köpa dyra entusiast prylar.

Sitter folk med 240 idag så är det nog till stor del just entusiaster... Ja förutom A-traktorägarna förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vad baserar du det på?
4090 har typ samma pris som 3090 hade. Och lägre än 3090Ti.

Hade priserna inte ökat generation för generation så hade toppkorten fortfarande legat på 3000-4000 kr.

Det råder väl ingen tvekan om att korten blivit betydligt dyrare varje generation framförallt sedan 10xx-korten lanserades. 1080 gick väl för runt 8000 spänn om jag minns rätt. Sedan har väl xx80-korten gått upp med typ 2000 kr varje generation? 2080 gick väl för typ 10k, 3080 för 12k och nu kommer väl 4080 gå för runt 15k vad jag förstått. Rätta mig gärna om jag har fel, men att priserna överlag har gått upp är det som sagt ingen tvekan om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Navi 31 är enligt tydliga källor nästan precis hälften så stor som AD102. Även om man tar med de lösa chiplettarna så är den mycket mindre, och då är en stor andel på en äldre process. Nej, Navi 31 kommer inte att mäta sig med 4090. Jag blir extremt imponerad om de ens slår 4080.

(Och för övrigt: kan inte bry mig mindre. Jag vill ha ett bra kort för 4000kr, inte 24000kr. De kan få lansera precis vad de vill i de prisklasserna, jag tänker inte köpa dem ändå.)

Synd bara att det inte spelar någon roll för alla kort säljer slut ändå. Tog de 5 minuter för alla nätbutiker att sälja slut på 4090? Och då tog komplett 2000kr mer för några kort jämfört med typ Inet och det fick sålt slut lika snabbt ändå. Så Nvidia struntar blankt i att vi sitter och håller i pengarna tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Hade priserna inte ökat generation för generation så hade toppkorten fortfarande legat på 3000-4000 kr.

Det råder väl ingen tvekan om att korten blivit betydligt dyrare varje generation framförallt sedan 10xx-korten lanserades. 1080 gick väl för runt 8000 spänn om jag minns rätt. Sedan har väl xx80-korten gått upp med typ 2000 kr varje generation? 2080 gick väl för typ 10k, 3080 för 12k och nu kommer väl 4080 gå för runt 15k vad jag förstått. Rätta mig gärna om jag har fel, men att priserna överlag har gått upp är det som sagt ingen tvekan om.

Det var väl toppkort som diskuterades? 1080 var inget toppkort. Pascal toppades av Titan X a $1200, vilket är över $1400 idag. Mer än $1600 men inte extremt.

Samtidigt så var Titan X garanterat billigare att tillverka så viss prisökning kan man ju förstå.

En sak kan jag rätta dig med. Använd $, inte SEK. Det är ju inte svensk kronkurs vi tittar på här.

Vad som händer under toppen får vi se. Det initiala priset på 4080 är fullständigt idiotiskt men det finns speciella skäl till det (uttalat låga volymer till förmån för befintliga 30-kort). Det behövs mer tid för att säga nått definitivt här. Men ja, här kommer vi nog dock se priser som överstiger inflationen, så att säga.

edit: Det är rätt kul att just 1080 dyker upp i diskussioner i dessa dagar. 1080 är i sin tekniska uppbyggnad väldigt likt 4080 12G, dvs det kort som folk idag (med all rätt, tom Nvidia höll till slut med) vägrar acceptera att det heter 80-nånting. Det beror förstås på att 1080 presterade väldigt bra ijmf med allt annat, inkl föregående generation. Men om man tittar på vad det kortet faktiskt "kostade" Nvidia så kom de vääääldigt billigt undan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Jag tror bara inte AMD gör ett så törstigt kort,

Jag inbillar mig att det del av vitsen med MCM -- att man kan köra mindre kritiska delar på separata dies med lägre klockning och på så sätt få mer strömbudget till de kritiska GPU-komponenterna som måste klocka högt, samt sprida ut den termiska lasten över en större area?

Sen spelar det inte jättestor roll om de slår 4090 eftersom en sån produkt antagligen inte skulle bli så mycket billigare när det verkar som att 4090 säljer alla exemplar de skickar ut. Om de lyckas tangera 4080 16 GB och prissätter vettigare samt kan leverera tillräckligt många så har de ett trumfkort på hand, redo att spelas ut på en marknad med skenande priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag inbillar mig att det del av vitsen med MCM -- att man kan köra mindre kritiska delar på separata dies med lägre klockning och på så sätt få mer strömbudget till de kritiska GPU-komponenterna som måste klocka högt, samt sprida ut den termiska lasten över en större area?

Jag inbillar mig att vitsen är att i möjligaste mån gå runt problemet med att mm2-priset skenar kraftigt för varje ny tillverknings-nod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Du hade nog inte fått mycket till gaming PC för 3650:-.

haha I just realised that I was so out of my head saying 10sek a day was 36.5k -_- 100sek / day would be more valid

But the point is still, 100sek / day per 8 hours of gaming is not an expensive cost. I still drive car for more than that each day pretty much.

But 15000sek / 365 / 8 i still about 5sek / hour or 41sek/day. Still not that very expensive compared to other sports / hobbies. People still buy trips for 15k that last 1 week, not 3 years that this cards should handle.

So all in all, what is worth and not, is pretty much individual. EVEN if I still think and would not buy cards for this pricetag.

Permalänk
Medlem

Det viktiga är ju inte hur mycket dyrare de dyraste grafikkorten blivit, det viktiga är hur prestanda/pris utvecklas. Med en budget på t.ex. 4000 kr så vill man få bättre prestanda idag än för ett år sedan osv. Om det sen finns grafikkort för fantasisummor är ju inte relevant, utan kanske till och med bra, om det hjälper till att driva utvecklingen och därmed "sponsra" 4000 kr-korten.

Jag skulle gärna se en sammanställning av vilken prestanda man kunnat få för säg ~4000 kr de senaste 15 åren. Prestandan skulle inte bara gå uppåt med tiden, inte ens vid nya lanseringar. Jag minns t.ex. när RTX2000-serien lanserades, då man fick typ dubbla prestandan för dubbla priset gentemot GTX1000-serien, så ingen utveckling i prestanda/pris. Sen kom ju de rena prishöjningarna de senaste åren, vilket förstås också sänkte prestanda/pris.

Något för sweclockers att undersöka, kanske i samarbete med prisjakt för prishistorikskompetens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

På det här forumet får man skämmas rätt hårt om man talar om vad timkostnaden på att flyga modellhelikopter är märker jag...

Bara av ren nyfikenhet så undrar jag hur mkt det kostar. 😁
Att flyga quads var inte direkt billigt när man ville ha olika ramar för utomhus och inomhus, och då ska vi inte börja snacka om för att hålla med reservdelar.😅

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Medlem

Folk måste inse att urspårade priser på grafikkort på sikt är ett hot mot hela PCn som spelplattform. Om majoriteten inte uppgraderar och det inte kommer in nya generationer PC-gamers så kommer marknaden att stagnera och dö.

Kvar finns spelkonsoller och mobilspel. Grattis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det viktiga är ju inte hur mycket dyrare de dyraste grafikkorten blivit, det viktiga är hur prestanda/pris utvecklas. Med en budget på t.ex. 4000 kr så vill man få bättre prestanda idag än för ett år sedan osv

Ja precis. Jag köpte 1070 för 4000kr 5 år sedan och idag kostar 1660 Super ca 3700kr. Dom presterar likadant.

Visserligen har kronan försvagats under tiden men det är ändå total katastrof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av T-Fork:

Bara av ren nyfikenhet så undrar jag hur mkt det kostar. 😁
Att flyga quads var inte direkt billigt när man ville ha olika ramar för utomhus och inomhus, och då ska vi inte börja snacka om för att hålla med reservdelar.😅

Det går att flyga från ganska billigt till riktigt dyrt. Nu har jag gjort det här i nästan 20 år så jag har samlat på mig en del grejer. Skulle man köpa vad vi kallar en 700:a (helikopter på över 5kg med rotor på 1.5 meter) ny med topp elektronik laddare, batterier, sändare osv. kan det nog kosta upp mot 50.000:-, det är inte rekommenderat att börja så. Det finns mycket billigare grejer för kanske 5.000:- att starta med.

Om man sedan betänker att varje flygning är 3-5 minuter och man flyger 5-10 flighter per gång man är ute så kan man börja räkna på vad det kostar i timmen (Inget jag håller på med). En krash kan också kosta en hel del förståss även om det händer mig sällan.

Poängen är att alla får själv välja vart dom gör av med sina pengar och alla har olika förutsättningar, det finns dom som hellre kör motocross eller har en fritidsbåt. En sak vi har gemensamt är nog att vi har kommit till det stadiet i livet där man har råd med sånt här.

En gång tiden var jag jätteglad över att ha min Amiga 500 med extraminne för jag hade verkligen inte råd med något annat på många många år, men att programmera, måla och göra musik samt spela var gratis på datorn. Idag kan jag dra in lite pengar på den programmeringen jag lärde mig då.

Samma gäller fortfarande, man behöver inte ett 4090 för att spela. Det fungerar utmärkt med en dator för 10.000 eller något begagnat. Jag hade hellre varit 17 år och suttit med ett 3050 än 47 och ett 4090 kan jag säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Något för sweclockers att undersöka, kanske i samarbete med prisjakt för prishistorikskompetens?

Här har du en som sträcker sig fram till 2000-serien. Som tidigare nämnts så måste jämförelsen göras i USD för att bli relevant. Att sedan vi svenskar förlorar 5% i köpkraft per år via valutan är som det är.

https://www.reddit.com/r/hardware/comments/ih6gvd/analysis_of...

Permalänk
Medlem

Läser här och skakar på huvudet. Vi kan börja med de som säger att priset är högt och att ingen köper. Det tåget har gått och folk köper punkt. Sen återigen till alla ni som hånar de som köpt 4090 med ord som dumma, skruv lös, inget liv mm. Tyvär får det bara er att se svartsjuka ut och mobbare. Bara för att någon köper ett 4090 ska han då inte ha ett liv? Kan meddela glatt att jag har en fru och barn med massa aktiviteter. Spelar bandy varje onsdag och fredag samt paintball på söndagar. Träffar vänner, går på krogen, bio mm och köpt 4090. Är verken miljonär eller tillhör den kungliga familjen. Tjänar jag bra? Jo det vill jag påstå och ligger på det jag ska med 20 års erfarenhet i fickan. Sparar jag pengar till framtida köp, absolut!. Alla prioriterar olika för alla är olika och ingen har rätten att trycka ner någon vare sig han är rik eller fattig. Det är dags att lägga ner detta tramset och ha kul tillsammans på en fantastisk sida som Sweclockers är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Läser här och skakar på huvudet. Vi kan börja med de som säger att priset är högt och att ingen köper. Det tåget har gått och folk köper punkt. Sen återigen till alla ni som hånar de som köpt 4090 med ord som dumma, skruv lös, inget liv mm. Tyvär får det bara er att se svartsjuka ut och mobbare. Bara för att någon köper ett 4090 ska han då inte ha ett liv? Kan meddela glatt att jag har en fru och barn med massa aktiviteter. Spelar bandy varje onsdag och fredag samt paintball på söndagar. Träffar vänner, går på krogen, bio mm och köpt 4090. Är verken miljonär eller tillhör den kungliga familjen. Tjänar jag bra? Jo det vill jag påstå och ligger på det jag ska med 20 års erfarenhet i fickan. Sparar jag pengar till framtida köp, absolut!. Alla prioriterar olika för alla är olika och ingen har rätten att trycka ner någon vare sig han är rik eller fattig. Det är dags att lägga ner detta tramset och ha kul tillsammans på en fantastisk sida som Sweclockers är.

Bra skrivet!
Hade själv kanske övervägt ett 4090 om jag hade haft befintlig hårdvara att kunna driva det.
Det har jag inte, min dator duger fin fint till det jag spelar / när jag spelar det och jag behöver inte mer bilder per sekund eller högre upplösning, det viktiga är att man har kul när man spelar!

Jag gör som du och sparar till framtida köp, dock ligger detta släppet lite fel i tiden för mig då jag uppgraderade i princip allt när 11th gen (Intel) släpptes. =).

Tack till alla medlemmar som puffar för att man skall ha skoj tillsammans!

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem

Frågan är hur pass mycket krävande kommande storspel blir. Det är ju inte roligt att köpa ett 4090 om man inte kan ha det i många år för 4k spelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Ja precis. Jag köpte 1070 för 4000kr 5 år sedan och idag kostar 1660 Super ca 3700kr. Dom presterar likadant.

Visserligen har kronan försvagats under tiden men det är ändå total katastrof.

Du kan köpa ett 6600XT för 4000SEK idag som är cirka 50% snabbare än 1070.
(1660Super är överprissatta då dem i princip gått ur lager och bör inte kosta mer än 2500-3000SEK.)

50% från 2016 till 2021 är inte dåligt.
Det är Nvidia-korten som är överprisade med 3190:- för ett 3050 som presterar likvärdigt med ett 1070, eller ett 3060 för 4490:- som är 40% rappare.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekorrism:

well we are all in this state atm that we thinks 1500$ is waaay to much, but well this is where we are heading.

but we can also look into this.

Today 1$ is about 11.31sek, 25th december 2020 was 1$ about 8,14sek. This is a little above 3 sek loss against dollar, and we are also having this chaos in the world on top of it.

So sek is going weaker and weaker, dollar is going better and better..
For me 1000$ should be fine, with a 8sek/dollar. not 11sek / dollar.

Soo the prices havent really gone up that bad, but sek has gone to hell. sadly -_-
But overall, 15k sek I would never ever buy a card for.

But for hardcore gamers 15000 / 365 / 8 is about 5 sek a day for 8 hours of gaming. I drive car for more than that each day.. I could put away 10sek / day every day for 365 days and have 36500sek to buy a gaming PC for every year.. That is how cheap it is for 1 year of gaming. and we say cards is out for 2-3 years, that means we are as low as 1-2sek/ day for 8h a day gaming.

Just to put something into mind and thinking of

A person playing 8 hours per day probably has gaming as a living. It is difficult to earn the money for this type of graphics card if you spend 8 hours per day gaming and most people with a budget allowing the investment have a job taking up 8+ hours per day on weekdays at least

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Folk måste inse att urspårade priser på grafikkort på sikt är ett hot mot hela PCn som spelplattform. Om majoriteten inte uppgraderar och det inte kommer in nya generationer PC-gamers så kommer marknaden att stagnera och dö.

Kvar finns spelkonsoller och mobilspel. Grattis.

Om företagen som bygger produkterna för PC-gaming förlorar pengar så kommer den dö ut. Inte annars.

PC Gaming kommer att bli en mer nischad hobby i framtiden. Det är en utveckling som började när kidsen i högre grad nöjde sig med mobiler/plattor och mängden stationära datorer i hemmet minskade. Men, SCBs undersökning från 2017 visar att en väldigt stor del av kidsen fortfarande spelar sina spel på PC, så det är rätt hoppfullt. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1117365/FULLTEXT0...
Och, bygget av egna datorer verkar gå starkt. Asus tjänar mer pengar för varje år som går och släpper betydligt bättre produkter (mer påkostade och inriktade på entusiaster) än någonsin. Inet går bra. Webhallen går bra. Tycker det ser rätt hoppfullt ut.

Om det skulle vara så att Nvidia tjänar mer pengar på att färre köper dyrare kort så är det givetvis en satsning de måste göra som företag. Deras målsättning är att bygga kapital så de står beredda när/om AMD plötsligt släpper något som är bra.

Visa signatur

13900KS | ASUS Z690 EXTREME | 128GB 6000MHz CL30-40-40-96 | 4090 | Optane P5800X 400GB | Optane 905P 960GB | M.2 4TB | HDD 34 TB | AX1600i | Phanteks Enthoo Elite | Custom Water 8 x 420mm; 5 x pump D5 PCMark10 Extended https://www.3dmark.com/pcm10/87369725

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Frågan är hur pass mycket krävande kommande storspel blir. Det är ju inte roligt att köpa ett 4090 om man inte kan ha det i många år för 4k spelande.

Du kan vända på resonemanget. Några få speltillverkare kanske vågar sig på att släppa ett spel som "kräver" för mycket av grafikkort och PC. CD Projekt Red hade bra självförtroende och mycket pengar efter att ha sålt Witcher i tretti år så det pushade hårt när de utvecklade Cyberpunk. Det är ända anledningen till att spelet är så krävande. Crysis var krävande då Crytek på den tiden hade högt självförtroende och egentligen ville sälja sin spelmotor (Cryengine) så tanken var att visa specialeffekter.
För de flesta "vanliga" spelstudios, inkl de stora, så är det helt ologiskt att skapa spel som är för krävande att spela.

Jag tror du kommer kunna spela i 4K i många år. Framförallt för att kortet ger så jäkla fina FPS i många krävande titlar. Provade själv Hunt Showdown igår där man med allt maxat grafikmässigt plötsligt får komfortabla 120-160 fps. Veckan innan gav ett 3090 endast 100-120 (då med nästan allt på low i grafikinställningarna).

Visa signatur

13900KS | ASUS Z690 EXTREME | 128GB 6000MHz CL30-40-40-96 | 4090 | Optane P5800X 400GB | Optane 905P 960GB | M.2 4TB | HDD 34 TB | AX1600i | Phanteks Enthoo Elite | Custom Water 8 x 420mm; 5 x pump D5 PCMark10 Extended https://www.3dmark.com/pcm10/87369725

Permalänk
Medlem
Skrivet av tboj1:

Du kan vända på resonemanget. Några få speltillverkare kanske vågar sig på att släppa ett spel som "kräver" för mycket av grafikkort och PC. CD Projekt Red hade bra självförtroende och mycket pengar efter att ha sålt Witcher i tretti år så det pushade hårt när de utvecklade Cyberpunk. Det är ända anledningen till att spelet är så krävande. Crysis var krävande då Crytek på den tiden hade högt självförtroende och egentligen ville sälja sin spelmotor (Cryengine) så tanken var att visa specialeffekter.
För de flesta "vanliga" spelstudios, inkl de stora, så är det helt ologiskt att skapa spel som är för krävande att spela.

Jag tror du kommer kunna spela i 4K i många år. Framförallt för att kortet ger så jäkla fina FPS i många krävande titlar. Provade själv Hunt Showdown igår där man med allt maxat grafikmässigt plötsligt får komfortabla 120-160 fps. Veckan innan gav ett 3090 endast 100-120 (då med nästan allt på low i grafikinställningarna).

Man kan ju alltid hoppas men utvecklingen går väldigt fort och spel blir mer krävande så jag är lite skeptisk.

Permalänk
Medlem

Jag gillar i alla fall utvecklingen där fanboy-ismen från förr verkar ha dött ut i stor utsträckning (jag kommer ihåg det otroligt pinsamma Nintendo vs. Sega Megadrive-"kriget" från min barndom) och att vi gemensamt börjat hata alla stora giriga företag och inte bara "det andra laget".

Permalänk
Medlem

Håller med flera här om att bra kort runt 4000, +-500, är en förutsätting för att upprätthålla den breda basen PC-spelare. Det hade varit fint att se 3060ti för 4000. Nu får man kliva ner lite i prestanda för den prislappen.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Det är en intressant diskussion kring prissättning av grafikkort, men jag tror att en viktig detalj förbises.

Om det finns en marknad, dvs en köpare i olika prissegment så kommer det tas fram alternativ, av den enkla anledningen till att det finns pengar att tjäna, även om det så är några enstaka procent så blir någon rik på det.

Det kommer finnas en mellanklass och en lägre klass av kort, den marknaden är värd miljarder och för stor för att förbise

Att Nvidia och AMD släpper sina flaggskepp först är logiskt, köpkraften är störst i detta segment och marginalen är högst. Jag är 100% säker på att det kommer nya budgetkort i sinom tid, men produktionskapaciteten är begränsad och då görs prioriteringar.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av haikopaiko:

Bra skrivet!
Hade själv kanske övervägt ett 4090 om jag hade haft befintlig hårdvara att kunna driva det.
Det har jag inte, min dator duger fin fint till det jag spelar / när jag spelar det och jag behöver inte mer bilder per sekund eller högre upplösning, det viktiga är att man har kul när man spelar!

Jag gör som du och sparar till framtida köp, dock ligger detta släppet lite fel i tiden för mig då jag uppgraderade i princip allt när 11th gen (Intel) släpptes. =).

Tack till alla medlemmar som puffar för att man skall ha skoj tillsammans!

Apropå det, jag tror inte du har moderkortet i signaturen. B550 är AMD, misstänker att det är ett B560 du har.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det kommer finnas en mellanklass och en lägre klass av kort, den marknaden är värd miljarder och för stor för att förbise

Mvh

Mellanklass och lägre klass finns väl inte längre med tanke på förskjutningen i pris? 70 serien eller 7700 kommer ju säkert kosta nånstans mellan 8-10 papp. 60 serien o 7600 följer kort därefter 5-7 lax. Nya low class är 50 kort för 3-4 lök då och de duger till ingenting. Det känns mer som mellanklassen och budget får förpassas till beggade kort. Gamla 3080s och 6800xts ger nog mer rå fps än 4060/7600 för billigare peng så vette fan om en ens kan använda mellan o budget klass längre för nya produkter. Oavsett verkar ju både amd o i synnerhet Nvidia glatt skita i det.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Mellanklass och lägre klass finns väl inte längre med tanke på förskjutningen i pris? 70 serien eller 7700 kommer ju säkert kosta nånstans mellan 8-10 papp. 60 serien o 7600 följer kort därefter 5-7 lax. Nya low class är 50 kort för 3-4 lök då och de duger till ingenting. Det känns mer som mellanklassen och budget får förpassas till beggade kort. Gamla 3080s och 6800xts ger nog mer rå fps än 4060/7600 för billigare peng så vette fan om en ens kan använda mellan o budget klass längre för nya produkter. Oavsett verkar ju både amd o i synnerhet Nvidia glatt skita i det.

Spelkraven kommer anpassas till vad folk har råd med. Finns en god anledning till att 1060 fortfarande är mest använda kortet på Steam. Om 50 eller 30 blir ”rätt prissegment” i framtiden får vi se, men det betyder inte så mycket än att kort kommer hålla längre och längre, precis som det inte finns någon mening att köpa ny mobil idag om du inte ”måste” ha den senaste tekniken.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att amd inte kan tävla med Nvidia om prestanda och detta kommer bara leda till att Nvidia fortsätter att leda och driva utvecklingen framåt.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"