Permalänk
Medlem
Skrivet av tygis:

Tack för tips!
Japp det stämmer.

Finns det mer i bioset man kan tweaka?

kolla här.

https://blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-and-se...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av tygis:

Efter mycket fixande o trixande står jag förvirrad i mitten och snurrar. Jag har läst igenom guiden men har stött på patrull.

Min monitor (Samsung Odyssey G7) är "g sync compatible" vilket jag förstår det som gör att det inte finns ett val i Nvidias control panel som heter = Enable G-sync, utan det aktiveras automatiskt (vad det nu innebär).

I Nvidias kontrollpanel finns däremot valet (under 3d-settings): Vertical Synk: On / Off / Snabb

In game (Fortnite): V-sync = On / Off

Jag har satt NVCP till max framerate 237
och ingame till 240.

Jag fattar inte vad det är för skillnad på Ingame o NVCP V-sync och ska man ha båda på samtidigt?

Spelar det någon roll om jag har på max 240 ingame eller ska den vara unlimited?

förvirringen är total 😁👍

G-ync compatible ska funka lika bra, kör du med dp-kabel? Jag hade exakt din skärm när jag undersökte samma saker. NVCP står över alla inställningar. Dvs sätter du igång något i den aktiveras den i spelet trots att den är av i spelets inställningar. framerate max 237 i nvidia gör att din fps inte går över 237 så 240 är ok att ha den på. Fps-limit står inte över ingame max-framerate så se bara till att den inställningen är över 237

I guiden beskrivs ganska väl vad v-sync gör.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tygis:

Väldigt intressant läsning!
Vet du det finns nåt ställe på nätet där jag kan läsa mer om detta?

kan ju så klart googla men det finns ju så mycket på nätet och man vet inte vad man ska börja.

Det här är ju något vi diskuterade i någon klan när jag var mera aktiv. Och jag vet att vi kom fram till då att hårdvaran är en mindre faktor så länge som den bara fungerar som den ska utan stutter eller märkbart lag. Dom genvägar som funkade bäst var att hjälpa sikte och kunskaper om grafikmotorn i spelet. Dagsformen var trots det oftast det som avgjorde interna matcher då den som är mest alert vinner. Det blev väldigt tydligt när man spelar one on one.

googla pro gamer reaction time... Jag noterade själv när jag gjorde det att mitt räkneexempel i mitt inlägg ovan dessutom är fel. teorin är rätt men det finns bra många fler faktorer att ta med. Dessutom har jag blandat ihop millisekunder och hundradelar i mitt minne när jag skrev om din reaktionstid. det ska läggas på en nolla på spelaren. Och när man gör det så är hårdvaran betydligt mindre betydelsefull än spelarens dagsform.
https://dotesports-com.webpkgcache.com/doc/-/s/dotesports.com...
https://dubsnatch.com/blogs/gaming/gamer-reaction-time
https://www.intel.com.au/content/www/au/en/gaming/resources/h...

Jag har ju nämnt i forumet tidigare att din dator kan aldrig bli bättre än din skärm, och det är definitivt sant då det kommer till gaming. Du kan lätt kapa millisekunder i respons bara genom att välja en bättre skärm. Det är dessutom ett område där du eventuelt kan vinna mer än att gå från 120 till 220 FPS. Nu har du väl en av dom bättre skärmarna på det området men såvitt jag läst mig till om Samsungen så är den en aning buggig. Det finns ett antal tipps på nätet om skärmens inställningar men stutter är nog svårt att bli av med som jag förstått. Du kommer antagligen att få en vinst om du sänker din FPS på grund av att skärmen kommer att klara av grafiken bättre.

En sak som många missar är ju att det är en skillnad på USB och ps2 till din mus och ditt tangentbord. PS2 arbetar med interrupts istället för polling vilket gör att du får en teoretisk snabbare respons på knapptryckningar och rörelser med den gamla tekniken.
Nu menar jag inte att man ska leta efter PS2 tangentbord och möss utan istället fundera på vad mer man har kopplat på USB-porten. Jag märkte skillnad i respons när jag använde Blåtands headset via blåtandsdongel på USB:n.(Jag fick märkbart inputlag när det var explosioner, trodde det var stutter men det försvann när jag bytte teknik på headsetet) M.a.o så blev min polling rate lidande av blåtandsdongeln som antagligen delade bandbredd någonstans i systemet.

Permalänk
Medlem

Jag har läst om och om och om igen... den där texten är typ som gammelgrekiska för mig... sammanfattningen är någorlunda "lätt" att förstå sig på men resten 🤯

Hur som... jag förstår kontentan av det.
Jag googlade lite mer och nu förstår jag lite bättre hur Gsync och Vsync tillsammans hjälper till att stabilisera fpsen.

Jag har kört idag med V-sync på i NVCP och off in game.
med nvcp-cap på 237.

Det är ett förjäkla bra flyt nu. även i de tillfällena där det vanligtvis blir ett fps-drop. typ närstrid/byggfight + med 4 pers och en massa detaljer osv.

Hoppas jag inte bara inbillar mig.. eller iofs.. kanske funkar lika bra med placebo 😁👍

Tack för all hjälp 🙏🙏
Det uppskattas oerhört

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Det här är ju något vi diskuterade i någon klan när jag var mera aktiv. Och jag vet att vi kom fram till då att hårdvaran är en mindre faktor så länge som den bara fungerar som den ska utan stutter eller märkbart lag. Dom genvägar som funkade bäst var att hjälpa sikte och kunskaper om grafikmotorn i spelet. Dagsformen var trots det oftast det som avgjorde interna matcher då den som är mest alert vinner. Det blev väldigt tydligt när man spelar one on one.

googla pro gamer reaction time... Jag noterade själv när jag gjorde det att mitt räkneexempel i mitt inlägg ovan dessutom är fel. teorin är rätt men det finns bra många fler faktorer att ta med. Dessutom har jag blandat ihop millisekunder och hundradelar i mitt minne när jag skrev om din reaktionstid. det ska läggas på en nolla på spelaren. Och när man gör det så är hårdvaran betydligt mindre betydelsefull än spelarens dagsform.
https://dotesports-com.webpkgcache.com/doc/-/s/dotesports.com...
https://dubsnatch.com/blogs/gaming/gamer-reaction-time
https://www.intel.com.au/content/www/au/en/gaming/resources/h...

Jag har ju nämnt i forumet tidigare att din dator kan aldrig bli bättre än din skärm, och det är definitivt sant då det kommer till gaming. Du kan lätt kapa millisekunder i respons bara genom att välja en bättre skärm. Det är dessutom ett område där du eventuelt kan vinna mer än att gå från 120 till 220 FPS. Nu har du väl en av dom bättre skärmarna på det området men såvitt jag läst mig till om Samsungen så är den en aning buggig. Det finns ett antal tipps på nätet om skärmens inställningar men stutter är nog svårt att bli av med som jag förstått. Du kommer antagligen att få en vinst om du sänker din FPS på grund av att skärmen kommer att klara av grafiken bättre.

En sak som många missar är ju att det är en skillnad på USB och ps2 till din mus och ditt tangentbord. PS2 arbetar med interrupts istället för polling vilket gör att du får en teoretisk snabbare respons på knapptryckningar och rörelser med den gamla tekniken.
Nu menar jag inte att man ska leta efter PS2 tangentbord och möss utan istället fundera på vad mer man har kopplat på USB-porten. Jag märkte skillnad i respons när jag använde Blåtands headset via blåtandsdongel på USB:n.(Jag fick märkbart inputlag när det var explosioner, trodde det var stutter men det försvann när jag bytte teknik på headsetet) M.a.o så blev min polling rate lidande av blåtandsdongeln som antagligen delade bandbredd någonstans i systemet.

Sant som du skriver. Det finns många aspekter att ta hänsyn till. Jag tycker mig vara på väg emot någon sorts klarhet nu.

Blir till att nöta lite mer bara så ska det nog lösa sig.
Nu hag jag iaf gjort vad jag kunnat för att maximera hårdvaran. Mjukvaran i stolen framför skärmen är den knepiga biten 😁

Permalänk
Medlem

Skulle stängt av DLSS och se till så skärmen inte har Adaptive Sync(Gsync) igång, stängt av Gsync i NVCP, Vsync av ingame, 3D resolution till 100% och 1440p.

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av LURKOVIC:

Skulle stängt av DLSS och se till så skärmen inte har Adaptive Sync(Gsync) igång, stängt av Gsync i NVCP, Vsync av ingame, 3D resolution till 100% och 1440p.

För minsta responstid ja, för bättre flyt nej. Enligt mig

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

För minsta responstid ja, för bättre flyt nej. Enligt mig

Den där datorn borde klara av target FPS utan finesser i Fortnite. Därav mina tips. Är inte emot gsync

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Vilket är det bästa sättet att göra en analys av datorns aktiviteter under spelets igång.
Tänker att jag kör igång nåt program innan jag startar spelet och sedan efteråt kan se om något ser suspekt ut..
cpu jobbar extra hårt eller vad som helst.

Nåt sorts övervakningsprogram med där man kan efteråt följa förloppet.

Hoppas ni fattar vad jag menar

Permalänk
Medlem
Skrivet av tygis:

Vilket är det bästa sättet att göra en analys av datorns aktiviteter under spelets igång.
Tänker att jag kör igång nåt program innan jag startar spelet och sedan efteråt kan se om något ser suspekt ut..
cpu jobbar extra hårt eller vad som helst.

Nåt sorts övervakningsprogram med där man kan efteråt följa förloppet.

Hoppas ni fattar vad jag menar

Hwinfo: https://www.hwinfo.com/

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Tack för snabbt svar! 🙏🙏

Permalänk
Medlem

Jag upplever ett konstigt problem på min dator när jag drar igång Fortnite ibland.
Det är som att det släpar efter, trycker jag på förflyttningstangenterna så stannar inte gubben förrens efter nån halvsekund efter tangenten är släppt.
Allting har liksom en liten liten släpning.
Det försvinner om jag startar om datorn.

Vid dessa tillfällen:
Pingen är bra
FPS gör inte några konstiga drops
Jag har inte igång 10 andra program i bakrunden,
bara de vanliga processerna.

skumt är det, någon som upplevt nåt liknande?

Permalänk
Medlem

Om du fortfarande har möjlighet att göra investeringar i riggen; kolla reviews på oled skärmar. De är överlägsna i pixel responstid och ger en otroligt skarp bild. De har också bäst kontrast.
Dock så kommer de inte upp i samma bilduppdateringsfrekvens.
Jag har dock ingen aning om hur de fungerar i fps spel. Jag spelar sällan sådana.

Du får research:a

Permalänk
Medlem

Hittade en snubbe på youtube som tipsade om detta.

Att jag kör montitoring i spelet med hjälp av MSI afterburner
där håller jag koll på min frametime vs framerate.
Sen cap'ar jag framerate med Rivatuner där frametimen är stabil.

Min fråga till alla kunniga:

"Problemet" för mig blir tvärtom..
Om min frametime är stabil på ca 4.1ms men frameraten orkar inte ligga på konstant 240.
Ska jag då sänka fpsen tills den orkar ligga relativt stabilt?
Är det nödvändigt eller är det stabil frametime som är det viktigaste?
Den fluxar typ mellan 190-240 fps.

Frågor Frågor Frågor

Permalänk
Medlem

Du borde inte ha problem med fortnite tycker jag =).

Jag skulle stängt av Raytracing av skugg och liknande om jag var du och ville spela fortnite med så hög fps som möjligt, ifall det är på.

Du kan slå på Resizable BAR eller Smart Access Memory i bios med.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Skrivet av tygis:

Provade ett par rundor med DLSS off och det va helt klart en skillnad i flytet. tyvärr verkade allt bli så suddigt att jag ser typ ingenting med mina gubbögon. Nej, jag har inge synfel men det va ej spelbart enligt mig.
Provade alla tre (som inte va DLSS = On)

Hittade frame rate limit i Nvidia kontrollpanel ocskå o satte den på 237.

Jag får prova mer.

Att det blir suddigt är ett resultat av att du valt att skala ner 3d texturerna till halva storleken testa att öka den så kommer du se att det blir mindre suddigt ju närmre 100% du kommer.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Börja med 3d resolution 100%, sen kan du börja fundera på allt annat.

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av haikopaiko:

Du borde inte ha problem med fortnite tycker jag =).

Jag skulle stängt av Raytracing av skugg och liknande om jag var du och ville spela fortnite med så hög fps som möjligt, ifall det är på.

Du kan slå på Resizable BAR eller Smart Access Memory i bios med.

Hjälper Resizeable bar i Fortnite?
Är ju inte med på deras "whitelist"