Netonnet slutar med fraktfritt

Permalänk
Medlem

Netonnet slutar med fraktfritt

Någon mer än jag som tycker det är synd att Netonnet slutat med fraktfritt?
Någon mer som kommer sakna?
Slänga väg en order på lite godis via posten? eller några burkar tryckluft etc

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem

Visste inte ens att dom hade godis på nätet. Brukade köpa från Webhallen när det fanns.

Permalänk
Moderator
Moderator

Fri frakt från 399 :- står det nu, antar att det var på alla ordrar tidigare?
Rätt ok gräns tycker jag nog personligen iaf, men jag brukar å andra sidan inte beställa godis och sådant.

Gillar Komplett men hos dem har jag fått ångest när man köpt en vara för 499 :- och letat efter något man behöver sådär lagom mycket för att peta upp det över 500 :- ....

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Visst, tråkigt, men påverkar nog inte speciellt eventuella köp om priserna är bättre. Skulle dock aldrig få för mig att beställa saker på nätet som jag kan köpa i mataffären.

Permalänk
Medlem

Ja för att förtydliga - allt var fraktfritt - varenda liten småpryl

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av odjur:

Ja för att förtydliga - allt var fraktfritt - varenda liten småpryl

Jag skulle vilja säga att du är lurad. "Fraktfritt" betyder att frakten är inbakad i priset. Du tror väl inte det är gratis för Netonnet att skicka varor till dig?

Permalänk
Medlem

Det känns rimligt. Kan inte ha varit billigt med alla slumpmässiga ordrar. Jag köpte gärna smågrejer, så som kablar och sånt, från NetOnNet för att det var fraktfritt. Men sådana ordrar kan inte ha varit vidare lukrativa, speciellt inte när de förlorade några kronor på frakt med varje order.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av odjur:

Ja för att förtydliga - allt var fraktfritt - varenda liten småpryl

För att förtydliga, ingenting var fraktfritt, lika lite som vi har fri sjukvård, fri skola, osv. osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Finns egentligen ingenting som heter fraktfritt, det bakas alltid in i priset. Skillnaden är bara hur man presenterar siffrorna.

Och nu är priserna densamma fast om du köper för under 399 så får du en extra avgift!

Tycker personligen 399 är väl en rimlig summa. Det är inte mycket man köper som hamnar under den gränsen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Finns egentligen ingenting som heter fraktfritt, det bakas alltid in i priset. Skillnaden är bara hur man presenterar siffrorna.

Skrivet av Xeonist:

För att förtydliga, ingenting var fraktfritt, lika lite som vi har fri sjukvård, fri skola, osv. osv.

Nej, det är inte alltid sant. Är väldigt vanligt att e-handlare gör en "investering" genom att ta bort frakten i hopp om att öka omsättningen och/eller få ökad tillväxt utan att ändra priserna. Frakten dras helt enkelt av ev. vinst.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hubertus:

Jag skulle vilja säga att du är lurad. "Fraktfritt" betyder att frakten är inbakad i priset. Du tror väl inte det är gratis för Netonnet att skicka varor till dig?

Mja. När man köper batterier för 19 kr och det är gratis frakt är det svårt att känna sig lurad.

Rätt uppenbart att de förlorar på det för alla små beställningar eftersom de väljer att ta bort det för just mindre summor?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag skulle vilja säga att du är lurad. "Fraktfritt" betyder att frakten är inbakad i priset. Du tror väl inte det är gratis för Netonnet att skicka varor till dig?

Nej, det är DU som är lurad. Om TS enda inköp består av Toblerone, och 39kr är ett bra pris, då får han gratis frakt för sitt köp. Men det är DU och alla vi andra som betalar hans frakt (genom små små ökningar på samtliga priser). Men just TS är den som är smart och har "lurat systemet". Givetvis förutsatt att toblerone är det enda han köper och att priset var bra till att börja med

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag skulle vilja säga att du är lurad. "Fraktfritt" betyder att frakten är inbakad i priset. Du tror väl inte det är gratis för Netonnet att skicka varor till dig?

Skrivet av RVX:

Finns egentligen ingenting som heter fraktfritt, det bakas alltid in i priset. Skillnaden är bara hur man presenterar siffrorna.

Skrivet av Xeonist:

För att förtydliga, ingenting var fraktfritt, lika lite som vi har fri sjukvård, fri skola, osv. osv.

Det här är en fin liten klyschig kommentar att repetera in i tidens ändo, men den är också den minst hjälpsamma kommentaren i världen och har inte sagts i rätt kontext på säkert 20 års tid om jag ska göra en annekdotisk bedömning.

Att påstå att frakten inte är gratis är bara relevant i en situation där personen inte har eller kan göra en bedömning av brutto- och nettopriser. Det var oftast ett motargument mot att blint alltid handla från en viss återförsäljare istället för att göra arbetet att jämföra priser. Det är knappast relevant idag och på netonnet.se där du enkelt kan prissöka i stort sett samtliga produkter på t.ex. prisjakt. Om din totala utgift är så pass mycket lägre hos en återförsäljare som erbjuder fri frakt än hos en annan som inte gör det att skillnaden motsvarar den andres fraktavgift så är inte "frakten del av priset".

Frakten kan vara en förlustpost företaget väljer att tåla pga. Att hög omsättning oftast tillåter mindre marginaler. Bokstavligen talat fri frakt. Alternativt ligger fraktförlusten inbakad i andra produkter återförsäljaren säljer, men det är som sagt bara relevant när du handlar blint från företaget. Eller tror ni på riktigt att fraktkostnaden på ca 50kr är inbakad i hans godispåse som kostar 40?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Det här är en fin liten klyschig kommentar att repetera in i tidens ändo, men den är också den minst hjälpsamma kommentaren i världen och har inte sagts i rätt kontext på säkert 20 års tid om jag ska göra en annekdotisk bedömning.

Att påstå att frakten inte är gratis är bara relevant i en situation där personen inte har eller kan göra en bedömning av brutto- och nettopriser. Det var oftast ett motargument mot att blint alltid handla från en viss återförsäljare istället för att göra arbetet att jämföra priser. Det är knappast relevant idag och på netonnet.se där du enkelt kan prissöka i stort sett samtliga produkter på t.ex. prisjakt. Om din totala utgift är så pass mycket lägre hos en återförsäljare som erbjuder fri frakt än hos en annan som inte gör det att skillnaden motsvarar den andres fraktavgift så är inte "frakten del av priset".

Frakten kan vara en förlustpost företaget väljer att tåla pga. Att hög omsättning oftast tillåter mindre marginaler. Bokstavligen talat fri frakt. Alternativt ligger fraktförlusten inbakad i andra produkter återförsäljaren säljer, men det är som sagt bara relevant när du handlar blint från företaget. Eller tror ni på riktigt att fraktkostnaden på ca 50kr är inbakad i hans godispåse som kostar 40?

OK, var inte tillräckligt påläst helt enkelt. Antog att det alltid "bakades" in nånstans, men att det som du säger nånting som butiken kan välja att ta. Låter mer rimligt som du säger, ju mer man lär sig.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Det här är en fin liten klyschig kommentar att repetera in i tidens ändo, men den är också den minst hjälpsamma kommentaren i världen och har inte sagts i rätt kontext på säkert 20 års tid om jag ska göra en annekdotisk bedömning.

Att påstå att frakten inte är gratis är bara relevant i en situation där personen inte har eller kan göra en bedömning av brutto- och nettopriser. Det var oftast ett motargument mot att blint alltid handla från en viss återförsäljare istället för att göra arbetet att jämföra priser. Det är knappast relevant idag och på netonnet.se där du enkelt kan prissöka i stort sett samtliga produkter på t.ex. prisjakt. Om din totala utgift är så pass mycket lägre hos en återförsäljare som erbjuder fri frakt än hos en annan som inte gör det att skillnaden motsvarar den andres fraktavgift så är inte "frakten del av priset".

Frakten kan vara en förlustpost företaget väljer att tåla pga. Att hög omsättning oftast tillåter mindre marginaler. Bokstavligen talat fri frakt. Alternativt ligger fraktförlusten inbakad i andra produkter återförsäljaren säljer, men det är som sagt bara relevant när du handlar blint från företaget. Eller tror ni på riktigt att fraktkostnaden på ca 50kr är inbakad i hans godispåse som kostar 40?

Jag tycker du leker med ord. I och med att Netonnet måste betala fraktkostnaden till transportföretaget kan man inte påstå att frakten är gratis. Hur sedan företaget täcker den kostnaden är en annan fråga. Då kan det naturligtvis uppstå olika effekter. Det förändrar inte faktum att Netonnet har kostnader för frakt som måste täckas. Dvs på ena eller andra sättet höjer det prisnivån om det inte redovisas separat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag tycker du leker med ord. I och med att Netonnet måste betala fraktkostnaden till transportföretaget kan man inte påstå att frakten är gratis. Hur sedan företaget täcker den kostnaden är en annan fråga. Då kan det naturligtvis uppstå olika effekter. Det förändrar inte faktum att Netonnet har kostnader för frakt som måste täckas. Dvs på ena eller andra sättet höjer det prisnivån om det inte redovisas separat.

Ja, för kunder i stort. Men inte för den pålästa individen. Stor skillnad.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag tycker du leker med ord. I och med att Netonnet måste betala fraktkostnaden till transportföretaget kan man inte påstå att frakten är gratis. Hur sedan företaget täcker den kostnaden är en annan fråga. Då kan det naturligtvis uppstå olika effekter. Det förändrar inte faktum att Netonnet har kostnader för frakt som måste täckas. Dvs på ena eller andra sättet höjer det prisnivån om det inte redovisas separat.

Nej, syftet med att ta bort frakten kan vara olika. Du ska inte utgå från att ökad vinst är alltid målet. Om fri frakt leder till fler beställningar (ökad tillväxt) kan det hjälpa företaget att förhandla om bättre priser/villkor hos transportbolagen, att förhandla om bättre priser/villkor på inköp av varor, att förhandla om bättre ränta/villkor på ev. lån/kredit, minska sin kostnader för marknadsföring osv. Det kan i själv verket leda till lägre prisnivåer. Det är givetvis olika för olika företag, men att generellt säga att det leder till högre prisnivåer är fel.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag tycker du leker med ord. I och med att Netonnet måste betala fraktkostnaden till transportföretaget kan man inte påstå att frakten är gratis. Hur sedan företaget täcker den kostnaden är en annan fråga. Då kan det naturligtvis uppstå olika effekter. Det förändrar inte faktum att Netonnet har kostnader för frakt som måste täckas. Dvs på ena eller andra sättet höjer det prisnivån om det inte redovisas separat.

Det måste inte täckas.
Finns företag som tar den kostnaden som en "Service"
Och nu har dom valt att ta bort den Servicen under en viss gräns.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag tycker du leker med ord. I och med att Netonnet måste betala fraktkostnaden till transportföretaget kan man inte påstå att frakten är gratis. Hur sedan företaget täcker den kostnaden är en annan fråga. Då kan det naturligtvis uppstå olika effekter. Det förändrar inte faktum att Netonnet har kostnader för frakt som måste täckas. Dvs på ena eller andra sättet höjer det prisnivån om det inte redovisas separat.

Jo, man kan se det på båda sätten, men Laffe väljer att beskriva det utifrån hur någon som förstår ekonomi ser det. Att bara säger "frakten är alltid inbakad" är ju väldigt endimensionellt och säger inte mycket om situationen i fråga. Exemplet med att priset för en godispåse på 40:- inte inbegriper frakten på 50:- borde ju ge en insikt om att köparen av enbart en godispåse inte betalar hela frakten.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Nu är jag sen till kalaset, men jag beställde precis med deras NetonNet kort, vilket alltid ger fri frakt till Instabox (vilket ligger i princip runt hörnet).

Dock är Resurs Bank riktigt keffa om det rör sig om returer då de åtskilliga gånger inte informerat när returen är gjord så som med t ex. Klarna.

Men det går att få gratis frakt 🙂