Permalänk
AKA AudioBamse
Skrivet av Gurrrra:

Nä om det är nåt land vi ska försöka kopiera så är det Schweiz o deras direktdemokrati.

Håller med dig här, mer direktdemokrati skulle sverige må bra av

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ja, ett bättre system hade varit att ha ett stort ställ där man kan plocka "öppet" för alla som inte bryr sig om att andra ser, och även i det fallet kan man ju ta från flera eller alla för att dölja det, precis som förr. Och sen ha valsedelsbås för de som inte vill visa alls. Det hade nog minskat köandet dramatiskt.

Det hela beror på att Sverige fått stor kritik från oberoende valobservatörer att ditt val inte är dolt.
Att som du säger ha ett val om man bryr sig eller ej hade väl dock vart en god medelväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ja, ett bättre system hade varit att ha ett stort ställ där man kan plocka "öppet" för alla som inte bryr sig om att andra ser

Var ju så tidigare, vilket vi fick svidande kritik för av OSSE. Hur man än vänder sig har man rumpan bak.

Permalänk
Medlem

Givetvis har man röstat!

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Det hela beror på att Sverige fått stor kritik från oberoende valobservatörer att ditt val inte är dolt.
Att som du säger ha ett val om man bryr sig eller ej hade väl dock vart en god medelväg.

Ja, jag vet varför ändringen till det nuvarande gjordes, men som sagt, den hade kunnat vara en hybrid.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosslo Snah:

Var ju så tidigare, vilket vi fick svidande kritik för av OSSE. Hur man än vänder sig har man rumpan bak.

Man skulle ju också kunna tänka sig att innovera valsedlarna. Alla partier på samma valsedel och sen fritext för personval eller något i den stilen.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Man skulle ju också kunna tänka sig att innovera valsedlarna. Alla partier på samma valsedel och sen fritext för personval eller något i den stilen.

Du kan redan idag helt enkelt ta en blank valsedel och skriva dit parti och ev person.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte varför det ska vara uppdelat i flera stationer, eller var det där jag röstade iaf.

  1. Först ska man in i ett bås och plocka valsedlar

  2. Gå till en människa som delar ut kuvert

  3. Gå till ett nytt bås där man ska stoppa ned sina valsedlar i kuverten

  4. Gå till sista stationen där man identifierar sig och lämnar sina valkuvert

Varför kan dom inte kombinera de tre första punkterna i ett bås?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Rekordmedlem

Har röstat och varit röstmottagare i både förtidsröstningen och idag och jag ska också räkna röster men nu är det dags att sova middag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
AKA AudioBamse
Skrivet av Jumpcut:

Man skulle ju också kunna tänka sig att innovera valsedlarna. Alla partier på samma valsedel och sen fritext för personval eller något i den stilen.

Har också funderat på detta, varför har man inte redan detta system med alla partier på samma valsedel som man typ bara kryssar? Kan det ha att göra med att det blir tydligare vilken röst som har lagts på vilket parti om det är unika valsedlar för varje parti? Alltså att det blir lättare för rösträknarna med unika valsedlar för varje parti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ja, ett bättre system hade varit att ha ett stort ställ där man kan plocka "öppet" för alla som inte bryr sig om att andra ser, och även i det fallet kan man ju ta från flera eller alla för att dölja det, precis som förr. Och sen ha valsedelsbås för de som inte vill visa alls. Det hade nog minskat köandet dramatiskt.

Hade även varit bättre om de haft flera bås där man kan ta sina valsedlar än bara 1-2st som i den vallokalen där jag röstade. Sen att man står blottad med sina lappar medan man köar för att stoppa dem i kuvertet kändes lagom onödigt. Så om det nu ska göras så hemligt vilka valsedlar man tar får de även se till att man ska kunna dölja dem i t.ex ett kuvert.

Ser fram emot när hela valsystemet görs digitalt (mha t.ex bankid) så slipper man lapparna helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whizky:

Hade även varit bättre om de haft flera bås där man kan ta sina valsedlar än bara 1-2st som i den vallokalen där jag röstade. Sen att man står blottad med sina lappar medan man köar för att stoppa dem i kuvertet kändes lagom onödigt. Så om det nu ska göras så hemligt vilka valsedlar man tar får de även se till att man ska kunna dölja dem i t.ex ett kuvert.

Ser fram emot när hela valsystemet görs digitalt (mha t.ex bankid) så slipper man lapparna helt.

Håller med, hade varit grymt skönt att kunna rösta digitalt. Baksidan av det är nog att förlorarna i många fall kommer att hävda valfusk.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Röstade i morse när vallokalen öppnade. För 4 år sen var vi ett gäng på fem personer, idag blev det snabbt en kö och kanske 30-40 köande.

Permalänk
Medlem

Röstade idag vi var runt 10 personer sammanlagt.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av AudioBase:

Har också funderat på detta, varför har man inte redan detta system med alla partier på samma valsedel som man typ bara kryssar? Kan det ha att göra med att det blir tydligare vilken röst som har lagts på vilket parti om det är unika valsedlar för varje parti? Alltså att det blir lättare för rösträknarna med unika valsedlar för varje parti?

Måste vara något sådant. Men det är absolut ett område som skulle kunna göras bättre.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whizky:

Hade även varit bättre om de haft flera bås där man kan ta sina valsedlar än bara 1-2st som i den vallokalen där jag röstade. Sen att man står blottad med sina lappar medan man köar för att stoppa dem i kuvertet kändes lagom onödigt. Så om det nu ska göras så hemligt vilka valsedlar man tar får de även se till att man ska kunna dölja dem i t.ex ett kuvert.

Där jag förtidsröstade var valsedlarna i ett ställ i röstningsbåset, men jag förstår att det inte är så på de flesta ställen.

Skrivet av Whizky:

Ser fram emot när hela valsystemet görs digitalt (mha t.ex bankid) så slipper man lapparna helt.

Det vore en katastrof. Öppnar för attacker och manipulation i stor skala. Det vore att säga adjö till trovärdiga val.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du kan redan idag helt enkelt ta en blank valsedel och skriva dit parti och ev person.

Ja, men det var inte poängen.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whizky:

Ser fram emot när hela valsystemet görs digitalt (mha t.ex bankid) så slipper man lapparna helt.

https://youtu.be/w3_0x6oaDmI

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Rekordmedlem

Apropå att slicka på kuvert så är det tillåtet att vika in fliken på valkuverten.

Hur ska ett valkuvert förslutas?
Ett valkuvert kan förslutas genom att klistra igen det, eller genom att vika in fliken.
https://fragor.val.se/org/valmyndigheten/d/hur-ska-ett-valkuv...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Brukar alltid rösta på valdagen, men visste att jag i år skulle vara bortrest en del av den här veckan och det var osäkert om jag skulle hinna tillbaka till valdagen. Så jag förtidsröstade redan första kvällen det var möjligt att göra. Nu visade det sig att jag hann tillbaka flera dagar innan och hade kunnat rösta på valdagen, men det var redan gjort.

För er som är osäkra kan jag tipsa om att göra några av valkompasserna och var öppen för resultaten. De brukar vara rätt bra och stämma hyfsat. Om något parti ni inte trodde skulle vara det ni mest stämmer överens med kommer överst, kan det ju ev vara så att det kan vara läge att tänka om lite och överväga att rösta annorlunda än ni brukar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Där jag förtidsröstade var valsedlarna i ett ställ i röstningsbåset, men jag förstår att det inte är så på de flesta ställen.

Det vore en katastrof. Öppnar för attacker och manipulation i stor skala. Det vore att säga adjö till trovärdiga val.

I så fall kan man hävda att deklarationer, banktjänster eller digitala signaturer som används i andra syften inte heller är trovärdiga. Jag är medveten om att det finns många risker med digitala röster, men det finns också att risker med att rösta med fysiska lappar.
Så jag kan med stor sannolikhet säga att digital röstning kommer bli möjlig i framtiden, men kanske inte de närmsta valåren innan folk har vant sig med tanken och blockedjor blivit vardagsmat i massa andra vardagliga tjänster.

Permalänk

Förtidsröstade för första gången (tidigare röstat på valdagen) förra veckan. Var helt själv och det hela gick väldigt fort. Även om det inte brukar vara några större problem att rösta på valdagen heller så känns förtidsröstning definitivt smidigare.

Permalänk
Medlem

Japp, inte helt lätt och det är jag medveten om. Finns tyvärr inga system eller processer som är 100%-iga.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av immutable:

Jag fattar inte varför det ska vara uppdelat i flera stationer, eller var det där jag röstade iaf.

  1. Först ska man in i ett bås och plocka valsedlar

  2. Gå till en människa som delar ut kuvert

  3. Gå till ett nytt bås där man ska stoppa ned sina valsedlar i kuverten

  4. Gå till sista stationen där man identifierar sig och lämnar sina valkuvert

Varför kan dom inte kombinera de tre första punkterna i ett bås?

I mitt distrikt delades valkuvert ut först av arbetarna direkt vid ingång, sedan köade man till valsedlarna.
Tror nog att man skulle kunna kombinera första stegen, antar att man gör det pga inte tillräckligt stora bås överallt för att ha allt material på samma ställe?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whizky:

Japp, inte helt lätt och det är jag medveten om. Finns tyvärr inga system eller processer som är 100%-iga.

Det var inte poängen med videon.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whizky:

I så fall kan man hävda att deklarationer, banktjänster eller digitala signaturer som används i andra syften inte heller är trovärdiga.

Det handlar inte om den digitala signaturen. Den är inte problemet.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Whizky:

I så fall kan man hävda att deklarationer, banktjänster eller digitala signaturer som används i andra syften inte heller är trovärdiga. Jag är medveten om att det finns många risker med digitala röster, men det finns också att risker med att rösta med fysiska lappar.
Så jag kan med stor sannolikhet säga att digital röstning kommer bli möjlig i framtiden, men kanske inte de närmsta valåren innan folk har vant sig med tanken och blockedjor blivit vardagsmat i massa andra vardagliga tjänster.

Det handlar inte bara om att tekniken måste vara säker utan om saker som att alla medborgare relativt enkelt ska kunna förstå och observera hur systemet fungerar för att ha förtroende för att det går rätt till, idag är val och rösträkning offentliga och är man intresserad kan man relativt lätt sätta sig in i och själv kontrollera rösträkningen, det ger en stor trovärdighet för systemet och för att resultatet är legitimt medans en elektronisk röstning gör det närmast omöjligt att kontrollera att det går rätt till.
Elektronisk röstning i hemmet skulle också innebära helt nya problem typ att någon påverkar någon att rösta på ett visst sätt.
Elektronisk röstning skulle alltså minska trovärdigheten för resultatet rejält hur det än görs jämfört med dagens system.

Det räcker med att någon hävdar att de påverkar resultatet i ett elektroniskt val och även om de inte gjort det så skadas förtroendet för resultatet eftersom det är så svårt att kontrollera om det verkligen gått rätt till och det vore inte bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ja, ett bättre system hade varit att ha ett stort ställ där man kan plocka "öppet" för alla som inte bryr sig om att andra ser, och även i det fallet kan man ju ta från flera eller alla för att dölja det, precis som förr. Och sen ha valsedelsbås för de som inte vill visa alls. Det hade nog minskat köandet dramatiskt.

Jag fattar varför de gör som de gör. Om man är två personer som går och röstar tillsammans så kan den ena påverka vad den andre röstar på genom att se till att den andre inte får med sig några valsedlar från partier som den inte gillar. Jag tycker bara att man kan ha alla valsedlarna tillgängliga bakom en skärm där man röstar.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det är otroligt smidigt faktiskt. Röstade förra helgen, var två personer före mig i kö och hela processen tog under 10 minuter. Just att jag kan välja dag och tid själv på ett annat sätt gör stor skillnad för mig.

Tog inte längre tid för mig idag i en "större stad" (som det heter i den officiella statistiken då jag lämnat "lågpendlingskommun nära större stad").

Bra att det är smidigt att förtidsrösta också.

Gick hur som helst snabbt idag, centralt i orten. Tog mig någon minut innan jag kunde gå in bakom skärmen och plocka valsedlar, fanns två skärmar för valsedlarna.

Valdistrikt ska vara vara ganska små (och många har förtidsröstat) så förhoppningsvis var det ingen som blev skrämd av uppgifterna i media, det kan inte ha varit på så många platser som det blev kö och där så blev var det säkert bara en del av dagen.

Permalänk

Såklart jag har.röstat

Jag förstår mig dock inte på argument som att alla ska rösta även de som är fullkomligt oinsatta och inte ens har förmåga att se skillnad på partiernas åsikter. Då tycker jag snarare är så att folk ska sätta sig in i vad politikerna vill och sedan rösta därefter.

Kanske borde de ha en förenklat beskrivning för de mest trögfattade, som beskriver att vissa partierna förenklat vill höja skatten och vissa vill höja bidragen.