Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Nu är jag inte med på vad du menar? Vem har skrivit något om blanka sedlar?

Ja om han tycker partierna bara käbblar, varför skulle han då inte rösta blankt? Det är inte någon "Nej-röst" men det visar ändå något utan att lägga någon röst på vad han nu hatar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ja om han tycker partierna bara käbblar, varför skulle han då inte rösta blankt? Det är inte någon "Nej-röst" men det visar ändå något utan att lägga någon röst på vad han nu hatar.

Är du 100 på att du citerar rätt? Ingen av oss har nämnt blanka röster. Hur kom det in i diskussionen?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ja om han tycker partierna bara käbblar, varför skulle han då inte rösta blankt? Det är inte någon "Nej-röst" men det visar ändå något utan att lägga någon röst på vad han nu hatar.

Han skrev att han inte röstade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Han skrev att han inte röstade.

Men varför denna diskussion? Låt han leva i sin bubbla, jag sade bara att han inte behöver rösta på partierna. Det går ändå att visa missnöje utan att avstå att rösta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Men varför denna diskussion? Låt han leva i sin bubbla, jag sade bara att han inte behöver rösta på partierna. Det går ändå att visa missnöje utan att avstå att rösta.

Visst får @Goedendag leva "i sin bubbla" men det vore mycket intressant att få veta på vad @Goedendag grundar sina argument för att inte rösta alls. Utan att för den saken starta en diskussion om saken (om det går att undvika). Bara nyfiken ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Visst får @Goedendag leva "i sin bubbla" men det vore mycket intressant att få veta på vad @Goedendag grundar sina argument för att inte rösta alls. Utan att för den saken starta en diskussion om saken (om det går att undvika). Bara nyfiken ...

Jag tror du vet att det knappast bara kommer vara svaret och sen är det klart. Svaret kommer skapa ett gensvar, och därefter är diskussionen igång. Så du skulle med fördel kunna bryta ut det till sin egen tråd.

Permalänk
Skrivet av twit:

Får barn följa med när jag röstar?
"Ja, barn får följa med in i vallokalen. Bakom skärmarna får det endast vara en person, men små barn kan få följa med även där. Prata med röstmottagarna på plats. "

Vad fint att det står så på hemsidan, fungerade dock inte så i praktiken vid vår vallokal. Där var det barnförbud innanför entrén till skolan, punkt.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av lanbonden:

Vad fint att det står så på hemsidan, fungerade dock inte så i praktiken vid vår vallokal. Där var det barnförbud innanför entrén till skolan, punkt.

Även röstmottagare kan ha fel, som i detta fall. Skulle det ske igen vet du nu vad som gäller
Än bättre är ju om du slänger iväg några rader till din kommun eller via val.se om vad som hände så att de a) kan ta personen i örat och b) vara extra tydliga med vad som gäller vid nästa utbildning de håller för röstmottagare. Annars finns, som du påpekar, en risk att röstandet på oskälig grund försvåras för vissa.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Vad fint att det står så på hemsidan, fungerade dock inte så i praktiken vid vår vallokal. Där var det barnförbud innanför entrén till skolan, punkt.

Skrivet av twit:

Även röstmottagare kan ha fel, som i detta fall. Skulle det ske igen vet du nu vad som gäller
Än bättre är ju om du slänger iväg några rader till din kommun eller via val.se om vad som hände så att de a) kan ta personen i örat och b) vara extra tydliga med vad som gäller vid nästa utbildning de håller för röstmottagare. Annars finns, som du påpekar, en risk att röstandet på oskälig grund försvåras för vissa.

Det är väl något nytt med att någon screenar dig innan du går in i lokalen. Jag som deltagit lite tidigare år känner inte igen bilden, men så kan det väl vara.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lanbonden:

Vad fint att det står så på hemsidan, fungerade dock inte så i praktiken vid vår vallokal. Där var det barnförbud innanför entrén till skolan, punkt.

Lämna som sagt ett klagomål till kommunens valnämnd så att de förtydligar instruktionerna inför nästa val, nu är det visserligen nästan 2 år till EU valet men man brukar alltid vilja försöka förbättra rutinerna.

Att det var riktigt dåligt att bara ha ett valsedelsställ per urna har nog de flesta redan insett för det verkar ju vara på de ställena det blivit mycket köande så det kommer förhoppningsvis valmyndigheten att ge instruktioner om men att förbjuda barn i lokalen är ju nått mer lokalt problem för det är inte nått som finns i regelboken så det måste rättas lokalt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Inte helt till ämnet, men rör själva valet.

Ser att det var fler än jag som hade problem med att valsedeln inte gick ner i kuvertet. Trodde det var jag som stressade, men har inte haft problem i föregående val. Första valsedeln gick ner fint och slickades igen (klistret var inte så tokigt), men när jag stoppade ner andra så såg jag att den aldrig kom ner till snittet där man ser färgen och jag tog sönder kuvertet – jag fick fråga efter nytt – med nytt kuvert så gick den ner men med litet finessande, tredje var också lite svår att få ner.

Medan jag satt bakom skärmen och stoppade ner valsedlarna hör man det vanliga gamla att det är någon som stoppat i för många sedlar i kuvertet och liknande. Själva funktionen på de är ju viktiga, då kan röstmottagare dels upptäcka att det ligger för många sedlar innan de läggs i urnan för de fall där det ändå händer och dels behöver de ju veta var de ska stoppa respektive röst i urnan. I lokaltidningen skrevs det om någon som hade vikt sedeln och var orolig, nu ska ju de räknas i vilket fall som helst men kräver mer granskning, och räknas inte under första rösträkningen i vallokalen om jag förstod det rätt.