Tips på docka som klarar 2x6K 60hz?

Permalänk

Tips på docka som klarar 2x6K 60hz?

Investerade i en "Belkin Pro Thunderbolt 4 Dock" docka till min arbetsdator (att ha hemma), den klarade mina 2 st 4K skärmar i 60hz fint, problemet var bara att själva dockan bara kan leverera 90W som mest (datorn, en laptop HP med i7 processor, har tyvärr ej modellnamn nära, med thunderbolt 3 port iallafall), på datorns nätdel står det 150W. Så datorn började bete sig skumt under belastning (skärmar släcks, dockan börjar blinka) så jag gissar det är strömrelaterat. Som grädde på moset fick jag ingen av dockans usb-portar att funka oavsett vad jag stoppade i.
Så, min fråga är, kan nån rekommendera en vettig docka måntro (med 2 st HDMI som klarar just 4K @ 60hz samtidigt)?

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Det har inte kommit ut några starkare USB-C laddare än 100W än. Nya standarden för 240W och marknadens första laddare kanske finns ute i USA, men det är ett tag kvar tills dockor som stödjer detta kommer ut. Har du en HP laptop med separat rund strömport? Behöver vara i för att leverera max prestanda med NVIDIA grafiken.
Även USB porten med blixt behöver väljas för dockan, om du har flera portar med/utan Thunderbolt.

Edit, första google träffen säger att den fetaste TB4 dockan på 230W in, bara kan mata ut 100W ut till laptopen. Det verkar inte finnas dockor för gaming och arbetsstationer på 150-250W än.
https://www.techadvisor.com/article/725034/best-thunderbolt-4...

Permalänk

Okej, tråkigt att man behöver använda original nätdelen också, jag var för dåligt påläst helt klart. Kanske kan leva med det...

Nu fattar jag däremot inte varför inte usb-portarna inte funkar på dockan. Pluggar jag in grejer direkt i datorn = inga problem men i dockan = ingenting händer.

EDIT: Efter närmare googling, jag får aldrig upp nån sån här ruta när jag plockar in i dockan. Undra om det kan vara anledningen... https://www.belkin.com/us/support-article?articleNum=318854

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Tydligen behöver man vara Admin för att få upp rutan
Kontakta deras support annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

EDIT: Efter närmare googling, jag får aldrig upp nån sån här ruta när jag plockar in i dockan. Undra om det kan vara anledningen... https://www.belkin.com/us/support-article?articleNum=318854

Det där brukar ju vara väldigt hit-and-miss, kör själv Dell och man brukar få plugga i och ur dockan eller boota om och hålla på sig innan det där kommer upp. Jag vet inte om du behöver installera drivrutiner också för att det ska fungera.

Skrivet av ToxicX:

Tydligen behöver man vara Admin för att få upp rutan

Nej, det behöver man inte, det är inte det som står i artikeln.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Jo:
NOTE: If you do not have administration privileges, you won’t be able to provide the necessary Thunderbolt approval.

Permalänk

Jag fick fart på det till slut, det handlade om att välja i nån dialog att man skulle ansluta till dockan när den anslöts (annars kan man inte använda portarna normalt). Den rutan poppade inte upp som den ska göra utan den fick jag snällt leta på via andra vägar.
Slutet gott..

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Bra att det löste sig. Verkar vara nya säkerhetsfunktioner på USB porten som gör det lite krångligare i början.