Blocket och Schenker

Permalänk
Medlem

Blocket och Schenker

Jag gillade en all in one dator som jag hittade på blocket för 6000:- som jag kom överens med säljaren att köpa via blocketpaket.
Allt gick bra och jag betalade med 14 dagars faktura (rocker) så har jag 24 timmar att testa utan att pröjsa på direkten, han får det bekräftat och jag skriver till honom packa den extra säkert och glöm ej alla tillbehör osv samt skriv fragile över hela paketet!!! och han säger självklart.
Paketet är på väg och kommer fram och jag ser att den är nerpackad eller intryckt i en liten flyttlåda från Claes Ohlson hmm, den såg dock hel ut vid utcheckningen.
Jag kör hem och öppnar, packar upp och killen verkar ha packat den riktigt dåligt och tror att lite smalt bubbelplast ska skydda hela dator och skärmen från skador, han hade också lagt den upp och ner så skärmen i stortsätt utan skydd mot "golvet" så kanterna har självklart får smällar, kopplar in ström och allt flimmrar osv... surt!
Sen tänker jag på hanteringen av schenker, kan dom inte läsa? har dom sommararbetarna kvar eller är det svårt att vara försiktig om det kryllar med etiketter på lådan som hänvisar det? kommer dom erkänna?

Kontaktar honom och förklarar, han verkade lite i chock, jag sa jag behöver göra en reklamation och returnerna denna vara till dig för den kom inte fram som beskrivet (tog massa bilder), schenker har förmodligen haft ping pong med paketet och jag sa dock inte att han hade packat den riktigt dåligt för att jag kände att han kanske bli sur och lägger på så var avvaktande.
Han sa absolut ska du få tillbaka dina pengar och jag godkänner returen, skriver i chatten så det loggas.

Nu kommer det värsta med blocket och sin smidighet och trygghet.. dom hade inget telefonnummer till kundtjänst?, jag pratar i chatten istället då och då säger de att jag ska skicka dig på kö till en annan avdelning som hör av sig om ca 3 dagar för att få en retur fraktsedel? okej "väldigt smidigt" tänkte jag och blev lite lack, just nu väntar jag i nuläget och går med ständigt ångest och stress för jag har empati för säljaren och hur det kommer gå för honom med allt och kanske om jag hamnar i skiten på något sätt för jag missat något paragraf att göra på rätt sätt? ALDRIG MER BLOCKETPAKET! kan verkligen inte rekommendera den skiten.

Jag kommer uppdatera i tråden sen hur allt gick men fy på blocket vilken skit service, allt snack om trygg och smidigt...

några tips eller råd ni kan ge mig? eller har jag gjort som man ska? tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffeG:

Jag gillade en all in one dator som jag hittade på blocket för 6000:- som jag kom överens med säljaren att köpa via blocketpaket.
Allt gick bra och jag betalade med 14 dagars faktura (rocker) så har jag 24 timmar att testa utan att pröjsa på direkten, han får det bekräftat och jag skriver till honom packa den extra säkert och glöm ej alla tillbehör osv samt skriv fragile över hela paketet!!! och han säger självklart.
Paketet är på väg och kommer fram och jag ser att den är nerpackad eller intryckt i en liten flyttlåda från Claes Ohlson hmm, den såg dock hel ut vid utcheckningen.
Jag kör hem och öppnar, packar upp och killen verkar ha packat den riktigt dåligt och tror att lite smalt bubbelplast ska skydda hela dator och skärmen från skador, han hade också lagt den upp och ner så skärmen i stortsätt utan skydd mot "golvet" så kanterna har självklart får smällar, kopplar in ström och allt flimmrar osv... surt!
Sen tänker jag på hanteringen av schenker, kan dom inte läsa? har dom sommararbetarna kvar eller är det svårt att vara försiktig om det kryllar med etiketter på lådan som hänvisar det? kommer dom erkänna?

Kontaktar honom och förklarar, han verkade lite i chock, jag sa jag behöver göra en reklamation och returnerna denna vara till dig för den kom inte fram som beskrivet (tog massa bilder), schenker har förmodligen haft ping pong med paketet och jag sa dock inte att han hade packat den riktigt dåligt för att jag kände att han kanske bli sur och lägger på så var avvaktande.
Han sa absolut ska du få tillbaka dina pengar och jag godkänner returen, skriver i chatten så det loggas.

Nu kommer det värsta med blocket och sin smidighet och trygghet.. dom hade inget telefonnummer till kundtjänst?, jag pratar i chatten istället då och då säger de att jag ska skicka dig på kö till en annan avdelning som hör av sig om ca 3 dagar för att få en retur fraktsedel? okej "väldigt smidigt" tänkte jag och blev lite lack, just nu väntar jag i nuläget och går med ständigt ångest och stress för jag har empati för säljaren och hur det kommer gå för honom med allt och kanske om jag hamnar i skiten på något sätt för jag missat något paragraf att göra på rätt sätt? ALDRIG MER BLOCKETPAKET! kan verkligen inte rekommendera den skiten.

Jag kommer uppdatera i tråden sen hur allt gick men fy på blocket vilken skit service, allt snack om trygg och smidigt...

några tips eller råd ni kan ge mig? eller har jag gjort som man ska? tack

Inget råd, hoppas det löser sig. Men Blocket packet gör inget förutom adderar en extra kostnad. Om säljaren är "bra" kommer denna se till att allt löses så bra det kan.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffeG:

Jag gillade en all in one dator som jag hittade på blocket för 6000:- som jag kom överens med säljaren att köpa via blocketpaket.
Allt gick bra och jag betalade med 14 dagars faktura (rocker) så har jag 24 timmar att testa utan att pröjsa på direkten, han får det bekräftat och jag skriver till honom packa den extra säkert och glöm ej alla tillbehör osv samt skriv fragile över hela paketet!!! och han säger självklart.
Paketet är på väg och kommer fram och jag ser att den är nerpackad eller intryckt i en liten flyttlåda från Claes Ohlson hmm, den såg dock hel ut vid utcheckningen.
Jag kör hem och öppnar, packar upp och killen verkar ha packat den riktigt dåligt och tror att lite smalt bubbelplast ska skydda hela dator och skärmen från skador, han hade också lagt den upp och ner så skärmen i stortsätt utan skydd mot "golvet" så kanterna har självklart får smällar, kopplar in ström och allt flimmrar osv... surt!
Sen tänker jag på hanteringen av schenker, kan dom inte läsa? har dom sommararbetarna kvar eller är det svårt att vara försiktig om det kryllar med etiketter på lådan som hänvisar det? kommer dom erkänna?

Kontaktar honom och förklarar, han verkade lite i chock, jag sa jag behöver göra en reklamation och returnerna denna vara till dig för den kom inte fram som beskrivet (tog massa bilder), schenker har förmodligen haft ping pong med paketet och jag sa dock inte att han hade packat den riktigt dåligt för att jag kände att han kanske bli sur och lägger på så var avvaktande.
Han sa absolut ska du få tillbaka dina pengar och jag godkänner returen, skriver i chatten så det loggas.

Nu kommer det värsta med blocket och sin smidighet och trygghet.. dom hade inget telefonnummer till kundtjänst?, jag pratar i chatten istället då och då säger de att jag ska skicka dig på kö till en annan avdelning som hör av sig om ca 3 dagar för att få en retur fraktsedel? okej "väldigt smidigt" tänkte jag och blev lite lack, just nu väntar jag i nuläget och går med ständigt ångest och stress för jag har empati för säljaren och hur det kommer gå för honom med allt och kanske om jag hamnar i skiten på något sätt för jag missat något paragraf att göra på rätt sätt? ALDRIG MER BLOCKETPAKET! kan verkligen inte rekommendera den skiten.

Jag kommer uppdatera i tråden sen hur allt gick men fy på blocket vilken skit service, allt snack om trygg och smidigt...

några tips eller råd ni kan ge mig? eller har jag gjort som man ska? tack

Skrivet av hulkenstrong:

Inget råd, hoppas det löser sig. Men Blocket packet gör inget förutom adderar en extra kostnad. Om säljaren är "bra" kommer denna se till att allt löses så bra det kan.

Ur ett köpar-perspektiv så är väl Blocketpaket bra? Köparen kan returnera om det skulle vara något fel och behöver inte betala för produkten, kan inte bli scammad. Jag förstår inte vad ni har mot tjänsten ur detta hänseende?

Å andra sidan (men det är en annan fråga) så är Blocketpaket helt värdelöst för en ärlig säljare, jag skulle ALDRIG komma på tanken att sälja något som Blocketpaket. Låt säga att jag vill sälja en splitterny ouppackad *häftig dyr elektronikpryl*. Köparen packar upp och testar lite, men ångrar sig, påstår sedan att det är fel på produkten, "presterar inte som den ska" eller whatever och vill returnera. Då finns det inget jag kan göra. Ord mot ord och vad jag läst tar Blocket köparens historia, det är ju inte så att Shibstedbolaget skickar hem en it-snubbe till dig för att undersöka saken

Efter två veckor förlorad hantering, annonskostnader, fraktkostnader(?), stök och skit... Och sedan ska jag försöka sälja produkten igen, då är den uppackad, med brödsmulor, fingeravtryck, skyddsplast etc slängd, repig. Och ja måste gå ner i pris 10-30%. Nej tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffeG:

Sen tänker jag på hanteringen av schenker, kan dom inte läsa? har dom sommararbetarna kvar eller är det svårt att vara försiktig om det kryllar med etiketter på lådan som hänvisar det? kommer dom erkänna?

Kollade lite snabbt på schenker o hittade detta.
1.2.2 Förpackande av gods
Det åligger avsändaren att emballera gods- och
paketsändningar med hänsyn till dess känslighet, så att
godset klarar normala transportpåkänningar i
samlastningstrafik, vilket ofta inkluderar terminal-
hantering/maskinsortering. Förpackningen ska samtidigt
vara utformad så att godset inte kan orsaka skada på
annat gods under transporten.

Det har ju inte följts överhuvudtaget här så nope du har inget att komma med här.
Och har man ej valt till försäkring på transporten så säger dom så här.

För inrikes gods och paket begränsas ansvaret till SEK 150 per bruttokilo enligt villkoren i Lag om inrikes vägtransport
Dvs för beg saker som har ett lite mer värde blir det med andra ord inte mycket i ersättning.
MEN det stannar inte där utan dom säger även detta.
Hittade inte tillbaks till detta nu men det var att begagnade saker ersätts enbart om de handlar om en total förstörelse.
Och tex en dator så ska det ju mycket till om tex ett minne heller en fläkt inte fungerar längre så blir ju nästan omöjligt att få nåt för ens en halvt tillplattad dator.

Och tex posten har ju som krav att paket ska skydda innehållet för ett två meters fall ned på ett betonggolv.
Och i stort sett inga paket som kommer från dagens internet butiker klarar detta, men blir billigare i längden för företagen att ta kostnaderna för postens fotbollsmatcher än att packa så kraven täcks.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Kollade lite snabbt på schenker o hittade detta.
1.2.2 Förpackande av gods
Det åligger avsändaren att emballera gods- och
paketsändningar med hänsyn till dess känslighet, så att
godset klarar normala transportpåkänningar i
samlastningstrafik, vilket ofta inkluderar terminal-
hantering/maskinsortering. Förpackningen ska samtidigt
vara utformad så att godset inte kan orsaka skada på
annat gods under transporten.

Det har ju inte följts överhuvudtaget här så nope du har inget att komma med här.
Och har man ej valt till försäkring på transporten så säger dom så här.

För inrikes gods och paket begränsas ansvaret till SEK 150 per bruttokilo enligt villkoren i Lag om inrikes vägtransport
Dvs för beg saker som har ett lite mer värde blir det med andra ord inte mycket i ersättning.
MEN det stannar inte där utan dom säger även detta.
Hittade inte tillbaks till detta nu men det var att begagnade saker ersätts enbart om de handlar om en total förstörelse.
Och tex en dator så ska det ju mycket till om tex ett minne heller en fläkt inte fungerar längre så blir ju nästan omöjligt att få nåt för ens en halvt tillplattad dator.

Och tex posten har ju som krav att paket ska skydda innehållet för ett två meters fall ned på ett betonggolv.
Och i stort sett inga paket som kommer från dagens internet butiker klarar detta, men blir billigare i längden för företagen att ta kostnaderna för postens fotbollsmatcher än att packa så kraven täcks.

Precis, det är avsändarens ansvar att produkten är paketerad på ett för transportern korrekt och tryggt sätt.
Tex en tv kommer i en kartong med tjockt med frigolit så att varan inte kan röra på sig i kartongen samt att frigoliten tar upp ev. stötar som uppstår.

Är det något stort och ömtåligt så brukar pallfrakt vara lämpligt.

Har lärt mig detta den hårda vägen, och det är i 9 fall av 10, och garanterat så i detta fall att emballaget var bristfälligt, därav ingen ersättning från speditören.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

På tal om Schenker och fragile lappar på godset.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

sålde några prylar över blocket med blocketpacket, har fortfarande inte fått stålar från blocket trots att köparen förde över pengarna till blocket. finns inga nummer att ringa ens, och e-mail konversationerna tar åratal

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

sålde några prylar över blocket med blocketpacket, har fortfarande inte fått stålar från blocket trots att köparen förde över pengarna till blocket. finns inga nummer att ringa ens, och e-mail konversationerna tar åratal

Jag vill bara ha en retur sedel för reklamation som även säljaren godkände och det kan ta upp till 3 dagar och ingen telefon samt helgdagar nu fy fan va skämmigt av dom.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MuffeG:

Sen tänker jag på hanteringen av schenker, kan dom inte läsa? har dom sommararbetarna kvar eller är det svårt att vara försiktig om det kryllar med etiketter på lådan som hänvisar det? kommer dom erkänna?

Tråkigt det som hänt dig, men det är förmodligen säljaren som får ta smällen.
Texten ovan förstår jag dock inte. Hur man tror att det skulle göra någon skillnad vad som står på lådan förstår jag inte. Oavsett vilket företag som står för frakten så måste en försändelse vara ordentligt emballerad för att överleva. Så detta att skriva "ömtåligt" på lådan är ju inte värt något.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Avsändaren använde fel produkt hos Schenker. Paket maskinsorteras och samlastas i burar. Upp o ner finns inte. Finns inte heller nån som läser "aktas"-lappar. Produkten har inte stöd för det. Skulle den ha det så hade slutpriset varit fyra-femdubbla. Korrekt produkt hade varit System som lastas på pall, och sen betala för "ej stapelbara". Då truckas pallen ensam och slipper saker ovanpå sig (fast mycket dyrare såklart)

Blocketpaketet är blockets egna hittepå och inte en produkt som Schenker erbjuder. Men förutsätter att de allmänna och produktspecifika villkoren är de samma.

Sen är gods alltid bara kilo-försäkrat om kunden inte specifikt har betalat för en försäkring. Men även här snålades det såklart.

Riktigt emballage kostar ganska mycket. Många företag fuskar med det och ersätter istället produkten. Billigare i längden. Som privatperson med begagnade saker så har man inte lyxen att skicka en ersättningsvara. Då bör man bekosta emballaget lite mer.

Summa summarum: Kunder vill betala 50 kr för frakt. Då får man vad man betalar för.

Tråkigt att det skedde, men enligt mig så har avsändaren gjort många fel och får ta det som en läropeng.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Avsändaren använde fel produkt hos Schenker. Paket maskinsorteras och samlastas i burar. Upp o ner finns inte. Finns inte heller nån som läser "aktas"-lappar. Produkten har inte stöd för det. Skulle den ha det så hade slutpriset varit fyra-femdubbla. Korrekt produkt hade varit System som lastas på pall, och sen betala för "ej stapelbara". Då truckas pallen ensam och slipper saker ovanpå sig (fast mycket dyrare såklart)

Blocketpaketet är blockets egna hittepå och inte en produkt som Schenker erbjuder. Men förutsätter att de allmänna och produktspecifika villkoren är de samma.

Sen är gods alltid bara kilo-försäkrat om kunden inte specifikt har betalat för en försäkring. Men även här snålades det såklart.

Riktigt emballage kostar ganska mycket. Många företag fuskar med det och ersätter istället produkten. Billigare i längden. Som privatperson med begagnade saker så har man inte lyxen att skicka en ersättningsvara. Då bör man bekosta emballaget lite mer.

Summa summarum: Kunder vill betala 50 kr för frakt. Då får man vad man betalar för.

Tråkigt att det skedde, men enligt mig så har avsändaren gjort många fel och får ta det som en läropeng.

Ja det är självklart han som tar smällen men hur makulerar jag fakturan från rocker? gissar att det är efter jag reklamerat den till avsändaren? den måste sändas tillbaka först så han kan godkänna skadan eller?
behöver jag vara orolig för något? ska jag packa på mer plast som skyddar eller ska jag skicka den som jag fick den? eftersom blocket inte har något telefonnummer så får man ju nästan gissa sig till...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffeG:

Ja det är självklart han som tar smällen men hur makulerar jag fakturan från rocker? gissar att det är efter jag reklamerat den till avsändaren? den måste sändas tillbaka först så han kan godkänna skadan eller?
behöver jag vara orolig för något? ska jag packa på mer plast som skyddar eller ska jag skicka den som jag fick den? eftersom blocket inte har något telefonnummer så får man ju nästan gissa sig till...

Gissar att du reklamerat köpet då, det gör man direkt i chatten du får alternativen reklamera eller godkänn och då får du ingen faktura alls. Det måste du gjort 24h efter att du hämtat ut den annars godkänner du den automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Gissar att du reklamerat köpet då, det gör man direkt i chatten du får alternativen reklamera eller godkänn och då får du ingen faktura alls. Det måste du gjort 24h efter att du hämtat ut den annars godkänner du den automatiskt.

Ja precis jag reklamerade i chatten så allt sattes på paus sen beskrev jag ärenden också i chatten med skadan osv samt gjorde jag det omgående samma dag. Då får jag alltså 100% ingen faktura? Säljaren skrev även jag godkänner returen i chatten. Kan jag vara lugn då? Första gången det händer mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffeG:

Ja precis jag reklamerade i chatten så allt sattes på paus sen beskrev jag ärenden också i chatten med skadan osv samt gjorde jag det omgående samma dag. Då får jag alltså 100% ingen faktura? Säljaren skrev även jag godkänner returen i chatten. Kan jag vara lugn då? Första gången det händer mig.

Godkänner han det så lär det ju gå fort och du får skicka tillbaka sakerna bara

Permalänk
Medlem

Förut fick man retursedeln direkt när man skrev ut den vanliga fraktsedeln. Jag blev lite förvånad att man ändrade det faktiskt för det var så smidigt innan. Men detta är ju mer ett schenker-problem än Blocket-problem egentligen. Hade de inte spelat handboll med ditt paket så hade ju allt varit frid och fröjd.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.