Asus MG278Q flimmer och horisontella linjer.

Permalänk
Medlem

Asus MG278Q flimmer och horisontella linjer.

Hej, jag undrar om det finns något jag kan göra för att rädda min skärm eller om det börjar bli dags för att köpa en ny. Jag har en Asus MG278Q som jag haft ett antal år som nu börjat bete sig underligt under sommaren. På vänster sida av skärmen blinkar det vita linjer med ojämna mellanrum. Över hela skärmen ser man dessutom väldigt svaga grå horisontella linjer. Försökte filma detta men det var verkligen svårt att fånga med mobilkameran. Text kan se skum ut på skärmen, som om upplösningen skulle vara betydligt lägre än vad den är. Jag fick först detta problem i juni kanske, sen försvann det efter ett tag men nu har det återkommit. Undrar om man kan spåra detta fel till någon speciell komponent i skärmen som man kanske skulle kunna byta ut?

Film på flimret på vänster sida:

Film på de horisontell linjerna:

Permalänk
Medlem

Testa med att byta bildkabel, strömkabel och vägguttag för att utesluta andra felkällor. Efter det återstår ett hårt slag och till sist skroten.

Permalänk
Medlem

Hittade ett reservdelskretskort för 1000kr, inte värt att chansa med så höga priser.

Permalänk
Medlem

Här är några som säger att det är panelens fel, men även att problemet försvinner när man byter från 144Hz till annan frekvens.

https://www.reddit.com/r/Monitors/comments/54qbw7/asus_mg278q...

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall felen kan observeras på skärmens eget gränssnitt pekar det på problem med panelen eller styrningen av panelen. Ifall skärmens eget gränssnittet är opåverkad med bilden från datorn är påverkad är det grafikkort, kabel eller anslutningen i skärmen. Då är det uteslutningsmetoden som gäller med att testa med andra källor, andra kablar och andra anslutningar på skärmen.