Testpilot: Philips Momentum 27M1F5500P – för den som gillar ljusstark bild

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Philips Momentum 27M1F5500P – för den som gillar ljusstark bild

Nissling gör entré som testpilot och testar en ny Philips-spelskärm med allroundegenskaper.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är FreeSync Premium "Pro" nåt nyligen listat?

Vad är bättre i Pro då?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Är FreeSync Premium "Pro" nåt nyligen listat?

Vad är bättre i Pro då?

https://www.amd.com/en/technologies/free-sync

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Har Philips åter börjat med skärmar? De har väl sålt/licensierat sitt varumärke till AOC inom kategorin skärmar. Har det ändrats?

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Tack för en bra recension! Den får 10/10.

Permalänk
Skrivet av noxela:

Har Philips åter börjat med skärmar? De har väl sålt/licensierat sitt varumärke till AOC inom kategorin skärmar. Har det ändrats?

När jag pratade med Philips för några år sedan så lät det som AOC var deras budget skärmar enligt dem, Philips har en hel del schyssta jobbskärmar. Gaming däremot har de väl börjat med rätt nyligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av dragge183:

När jag pratade med Philips för några år sedan så lät det som AOC var deras budget skärmar enligt dem, Philips har en hel del schyssta jobbskärmar. Gaming däremot har de väl börjat med rätt nyligen

Tack för uppdatering. Jag har själv en Philips-skärm som jag är nöjd med.

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av noxela:

Har Philips åter börjat med skärmar? De har väl sålt/licensierat sitt varumärke till AOC inom kategorin skärmar. Har det ändrats?

Som jag förstår så är det olika företag som betalar licens för att få använda ”Philips” som varumärke. Exempelvis så är de tydligen inte samma företag bakom Philips Hue och Philips tv apparater. Rätta mig om jag har fel men tror de var ltt som tog upp de i en av deras poddar.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av noxela:

Har Philips åter börjat med skärmar? De har väl sålt/licensierat sitt varumärke till AOC inom kategorin skärmar. Har det ändrats?

Både Philips (skärmar) och AOC ägs väl av TPV, som är en jättestor taiwanesisk tillverkare. Varumärkena har lite olika profil med Philips mot business/pro-sumer och AOC för gaming/konsumentmarknaden.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Jag är så trött på IPS-skärmar. Nu när man har OLED i vardagsrummet är det nästan smärtsamt att sätta sig vid datorn och titta på nått annat än webbsidor. En bra skärm är IMO mycket bättre investering än en GPU om man måste välja. Ser mycket snyggare ut att spela på LOW på en OLED än på Ultra på en dassig LCD

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Philips är bra, men för mig är snarare problemet chocken som uppstår när en app (eller laddningsskärm i ett spel...) bryter mot Dark Mode. Skärmar är tillräckligt ljusstarka sedan 7-8 år tillbaka, jag har svårt att förstå ljusstyrkeracet för desktop. Det var väl för laptops och mobiler som var näst intill obrukbara utomhus?

Jag kan tänka mig en applikation som är ypperlig - Black Frame Insertion. Om skärmen har det, kan man få helt slöjfria rörelser vid 120Hz. Det skulle vara värt det, helt klart Har den det?

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Är den här skärmen verkligen intressant för nån? Dyr, lågupplöst, kontrastlös sk "HDR"-skärm klingar väldigt gammeldags i mina öron iaf.

Permalänk
Medlem

ZzzzZz.... varför kommer det inga skärmar med hög PPI?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Väldigt bra skriven recension, men gud vilken tråkig skärm! Som jag förstår det så bar HDR värdelöst även i denna:

Citat:

Med andra ord blir HDR en blandad kompott men är i överlag implementerat på ett godkänt vis sett till upplevelsen – det trots mycket små inställningsmöjligheter och ett par krusiduller, ska sägas.

Och sen en annan fråga, 2560x1440@240hz med Displayport, används DSC då eftersom HDMI inte klarar samma uppdateringsfrekvens?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag är så trött på IPS-skärmar. Nu när man har OLED i vardagsrummet är det nästan smärtsamt att sätta sig vid datorn och titta på nått annat än webbsidor. En bra skärm är IMO mycket bättre investering än en GPU om man måste välja. Ser mycket snyggare ut att spela på LOW på en OLED än på Ultra på en dassig LCD

Känner samma sak. Jag bläddrar igenom mitt spelbibliotek på PC och jag vill inte starta upp ett enda av dem, avsaknaden av OLED gör att jag finner för många fel i bildkvalitén. PS5 och OLED har gjort mig bortskämd. Är det någon som funderar över "Ska jag uppgradera GPU eller skärm?", köp en Oled!

Permalänk
Medlem

Jag uppskattar att du tar med ljusstyrkenivåer i testet, särskilt hur den klarar lägre styrka

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem

Ännu en ”gaming”-skärm, de var inte intressanta för 10 år sedan och är inte intressanta nu.
Testet var dock väl utfört så det är inte skit bakom spakarna utan skit framför dem.

År 2000 sades OLED komma om 5 år på bred front, 22 år senare är det fortfarande samma gamla skärmar som säljs men med lite högre upplösning och frekvens.
Ibland går utvecklingen otroligt långsamt, förmodligen för att det fortfarande är bättre marginaler på dessa gamla paneler.