Prissättning beg. mega workstation / gaming dator Threadripper

Permalänk
Medlem

Prissättning beg. mega workstation / gaming dator Threadripper

Hejsan!

Funderar på att sälja min Threadripper 3960X (24 Cores). Detta är vad den innehåller och dagspris (har inte koll på vad jag betalde för allt, och det är orelevant, priser har fallit med tiden).

Asus Zenith Extreme II 8K
Threadripper 3960X 19K
4 x Intel 660p 2T 10K
480GB Intel Optane 10K
Vattenkylning 5K 7,5K
Lian Li 011 Dynamic XL 2,5K
4 x 16GB Moduler Low Latency 4,5K
PSU Corsair HX1200W Platinum 3K
Noctua / Corsair Maglev flä. 2,5K

Totalt = 67K

Vattenkyld med EK WB grejjer, 2st installerade radiatorer, men jag skickar med en tredje som har varit installerad förr, men jag testade något och tog ut den. Datorn funkar så klart felfritt, har inte varit överklockad, och varit dammfri o fin

Vad skulle man kunna sälja den för? (Priserna ovan spelar ju egentligen ingen roll, det är bara exempel, jag tänkar mig att iaf 50% eller så av priset närmar sig rimlighet?)

Tack!

//Damir

Permalänk
Medlem

Ingen GPU?

Permalänk

Nu har vi ett avtal men på jobbet säljer vi våra tre år gamla workstations för 1/3 av nypris till en refurbish-firma som kontrollerar och säljer vidare. De säljer enbart till företag men det är även där den absoluta majoriteten av de potentiella köparna finns. Är datorn momsad så är den inte intressant för företag och av egen erfarenhet så kan det vara svårt att hitta en potentiell köpare privat.

Lite beroende på ålder, men har svårt att tro att du kommer få 50% för den, blir mycket pengar för något begagnat som dessutom inte täcks av garanti.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Ingen GPU?

Njae, nej Inte som det är nu, jag har en RTX Quadro 4000 sittande (typ 2070) men vet inte om någon vill ha ett sådant.

Permalänk
Medlem

10-12k kanske. 15k om du har tur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

Hejsan!

Funderar på att sälja min Threadripper 3960X (24 Cores). Detta är vad den innehåller och dagspris (har inte koll på vad jag betalde för allt, och det är orelevant, priser har fallit med tiden).

Asus Zenith Extreme II 8K
Threadripper 3960X 19K
4 x Intel 660p 2T 10K
480GB Intel Optane 10K
Vattenkylning 5K 7,5K
Lian Li 011 Dynamic XL 2,5K
4 x 16GB Moduler Low Latency 4,5K
PSU Corsair HX1200W Platinum 3K
Noctua / Corsair Maglev flä. 2,5K

Totalt = 67K

Vattenkyld med EK WB grejjer, 2st installerade radiatorer, men jag skickar med en tredje som har varit installerad förr, men jag testade något och tog ut den. Datorn funkar så klart felfritt, har inte varit överklockad, och varit dammfri o fin

Vad skulle man kunna sälja den för? (Priserna ovan spelar ju egentligen ingen roll, det är bara exempel, jag tänkar mig att iaf 50% eller så av priset närmar sig rimlighet?)

Tack!

//Damir

Det skall väl jämföras med en rigg som man kan bygga idag som ger likvärdig prestanda?
Bygge från Komponentkoll

CPU: Intel Core i9-12900KS Alder Lake (7 790 kr hos Proshop)
Chassi: Fractal Design Define 7 XL (2 658 kr hos Amazon)
Moderkort: Asus ROG MAXIMUS Z690 FORMULA (8 490 kr hos Webhallen)
RAM: Kingston Fury Beast 64GB (2x32GB) (4 446 kr hos Computersalg)
SSD: Kingston Fury Renegade M.2 2TB (2 499 kr hos Komplett)
SSD: Crucial P3 4000gb M.2 2280 Pci Express 3.0 (nvme) x2 (8 618 kr hos Amazon, 4 309 kr/st)
Nätaggregat: Corsair HX1200 V2 (2 890 kr hos Alina)
CPU-kylare: Arctic Liquid Freezer II 420 (1 342 kr hos Proshop)
Fläkt: Noctua NF-A14 PWM 140mm (228 kr hos Power)
Totalt: 38 961 kr

Permalänk
Medlem

Precis och då har du garanti, snabbare saker generellt och nyare generation. Sedan ska din köpare verkligen behöva och värdera optane etc, vilket är lite special och special brukar sällan ge bra andrahandspriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

Njae, nej Inte som det är nu, jag har en RTX Quadro 4000 sittande (typ 2070) men vet inte om någon vill ha ett sådant.

Det gäller nog att hitta rätt köpare för dig. Någon som är ute efter en ball gaming-rigg kommer ju såklart inte vilja betala ett högt pris, eftersom prestandan inte är riktad mot gaming (även om det såklart går utmärkt att spela på denna dator, så är det ju inte det som är syftet med TR och Quadro direkt.).