Samsung: "År 2025 är vikbara standard i premiumsegmentet"

Permalänk
Medlem

Många skeptiker i tråden, minst sagt. Jag tror absolut det finns en rimlig chans att 50% eller mer av Samsungs premiumtelefoner är vikbara 2025.

Permalänk
Medlem

Lite clickbait titel detta alltså.

Inget konstigt tycker jag, Samsung satsar på 50% av DERAS premium segment kommer vara foldables i sales 2025.

Så vet inte vad folket här i tråden gnäller om att de har fel o blablabla o foldables suger etc etc.
PS. Samsung foldables har exploderat om man ser till ökning av sålda enheter sedan deras första model.

Antar folket i tråden föll för clickbait titeln, well played Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Inte så länge vecket på skärmen är märkbart, varken med öga eller finger. Och hur skulle dom lösa det problemet?

Kolla Oppo Find N tror jag aldrig sett ett veck på bild. Samsung av oförklarlig anledning ligger efter konkurrenterna. Xiaomi Mix Fold 2 lanserades ju idag också och ser mer intressant ut enligt mig.

Permalänk
Medlem

Jag är faktiskt väldigt förtjust i Fold telefonerna och varit o kännt en hel del på dem i butiker. Skulle köpt en... men jag vill ha iOS

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Inaktiv

Jag vet inte om jag litar på Samsungs siande om framtiden.

Permalänk
Medlem

Jag bara väntar på en bra vilket troligen kommer komma från apple då köper jag

Vill ha större skärm i mindre format

Permalänk
Medlem

Släpp en för rimligt pris inom något år så kanske det händer till 2025.
Betalar inte mer än 5k för egen telefon. Företagstelefon kostar mer men fortfarande inte nära att få tag i en fold, möjligvis en flip...men den känns rätt useless för mig

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spawnbadboy:

Jag bara väntar på en bra vilket troligen kommer komma från apple då köper jag

Vill ha större skärm i mindre format

Same, väntar på att Apple ska släppa, hoppas!

Permalänk
Inaktiv

Usch och fy säger jag bara. Jag hoppas bara det går att få platta telefoner sålänge jag lever..

Edit. Vad är egentligen användningsområdet för en "fold"? Jag gissar att folk använder sina telefoner mer som tablets men har personligen svårt att se nyttan med det i vardagligt liv. Eventuellt kunde det vara smidigt på tåg och flyg men å andra sidan betyder det man har en otymplig telefon till allt annat.

Permalänk
Sötast

Dags att bli kallad gammal och ute då antar jag

Har redan haft vikbar telefon, på den tiden det skyddade tangentbordet på telefonen.
Nu skall de ha en vikbar som tar sönder skärmen på den istället.
Såklart för att generera fler sålda reparationer av en mer ömtålig produkt, som "desvärre" råkar kosta det dubbla också.

De stora företagen är verkligen genier! Inte alls konstigt att de är på toppen!
Skall bli spännande att se konsumenterna följa som får och öppna sina plånböcker än igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Usch och fy säger jag bara. Jag hoppas bara det går att få platta telefoner sålänge jag lever..

Edit. Vad är egentligen användningsområdet för en "fold"? Jag gissar att folk använder sina telefoner mer som tablets men har personligen svårt att se nyttan med det i vardagligt liv. Eventuellt kunde det vara smidigt på tåg och flyg men å andra sidan betyder det man har en otymplig telefon till allt annat.

Allt fler har sin telefon som enda enhet, många har inte ens en laptop längre utan de har sitt digitala liv i telefonen. Så då är en större skärm ofta välkommen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MegaMuztek:

Allt fler har sin telefon som enda enhet, många har inte ens en laptop längre utan de har sitt digitala liv i telefonen. Så då är en större skärm ofta välkommen.

Du har nog rätt och sweclockers är knappast "majoriteten" heller. Reser jag själv vill jag gärna hamed mig macbooken istället för att ha en större telefon och är man hemma har man ju "speldatorn".

Permalänk
Medlem

En flip som kostar halva priset av nuvarande och med fysisk hemknapp (eller dedikerad yta). Det skulle kunna sitta fint.

Skrivet av MegaMuztek:

Allt fler har sin telefon som enda enhet, många har inte ens en laptop längre utan de har sitt digitala liv i telefonen. Så då är en större skärm ofta välkommen.

Tragiskt men sant.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon342831:

Jag vet inte om jag litar på Samsungs siande om framtiden.

Precis, känns som om de är lite jäviga 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Det sa någon om kurverade tv-apparater också...

Kurverade tv-apparater tror jag inte särskilt många trodde skulle "ta över hemmen". Däremot för 3D-apparater.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Mje de lär sitta i Premium segmentet men tror knappast de kommer hålla en större portion över sålda telefoner jämfört med vanliga lurar. Inte så länge priset ligger runt 18 lax.

Permalänk
Medlem

Med alla de timmar som folk idag sitter med en mobiltelefon så kan jag absolut se just bokmodellen av Fold börja sälja väl om de får ner priserna ordentligt. Jag vet inte hur mycket en flexibel OLED-panel kostar att tillverka dock. Ser vi på reservdelspriserna för vanliga telefoner är bättre OLED-skärmar ännu svindyra trots att tekniken sålts i stor skala i drygt tio år. Kan de lansera en modell för 5000 kronor och fortfarande sälja den med liknande vinst som en konventionell telefon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Kolla Oppo Find N tror jag aldrig sett ett veck på bild. Samsung av oförklarlig anledning ligger efter konkurrenterna. Xiaomi Mix Fold 2 lanserades ju idag också och ser mer intressant ut enligt mig.

Finns flera där man inte ser det förutom i vissa vinklar, men ingen utan en tydlig taktil bump.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Mje de lär sitta i Premium segmentet men tror knappast de kommer hålla en större portion över sålda telefoner jämfört med vanliga lurar. Inte så länge priset ligger runt 18 lax.

Xiomis nya kostar i Kina motsvarande 13500 med 256Gb lagring, 18k med en Tb, så går åt rätt håll, sen vet jag inte vad det skulle bli i Sverige om den släpps här.
https://swedroid.se/xiaomi-presenterar-tunna-vikbara-mobilen-mix-fold-2/

Permalänk
Medlem

Kommer de också att tåla saltvatten så kanske jag köper en i framtiden. Fram tills dess så tror jag det blir svårt (ska inte säga omöjligt...) att få till ett helt vattentätt skal till en vikbar mobil. Något jag använder på kajakturer på havet.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Djärvt påstående, stämmer inte in i deras profetia. Dom behöver få till det som påpekats flertalet gånger förut, bla av mig. Vecket i mitten måste bort, struntar i hur pass litet och hur pass mycket det syns *ur rätt synvinkel*...jag vet inte hur exakt en implementation av böjt glas kan gå till, men det är det det som måste till främst för att jag ens ska kunna överväga en.
Skärmen ska inte kunna repas av fingernagel. Punkt.
Dom första 2 kunde väl relativt enkelt åstadkomma sig tydliga märken i skärmen om man använde ex sina naglar och drog, vet inte hur det är med senaste versionen.

Jag väntar och hoppas på att Apple lanserar en foldable.
Sen behöver dom gå ner i pris också.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Djärvt påstående, stämmer inte in i deras profetia. Dom behöver få till det som påpekats flertalet gånger förut, bla av mig. Vecket i mitten måste bort, struntar i hur pass litet och hur pass mycket det syns *ur rätt synvinkel*...jag vet inte hur exakt en implementation av böjt glas kan gå till, men det är det det som måste till främst för att jag ens ska kunna överväga en.
Skärmen ska inte kunna repas av fingernagel. Punkt.
Dom första 2 kunde väl relativt enkelt åstadkomma sig tydliga märken i skärmen om man använde ex sina naglar och drog, vet inte hur det är med senaste versionen.

Jag väntar och hoppas på att Apple lanserar en foldable.
Sen behöver dom gå ner i pris också.

Tekniken är ju relativt ny, jag tror att om några år behövs inte böjbara skärmar utan man kan använda 2 delar som blir en skärm utan direkt synbar effekt, det är min spekulation. Men oavsett kommer tekniken att utvecklas så problem försvinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Tekniken är ju relativt ny, jag tror att om några år behövs inte böjbara skärmar utan man kan använda 2 delar som blir en skärm utan direkt synbar effekt, det är min spekulation. Men oavsett kommer tekniken att utvecklas så problem försvinner.

Jo sant, den är i sin linda.
Egentligen vilken lösning som helst som botar problemen med för känslig skärm och synlig skarv tror jag välkomnas av fler mig.
Vi håller tummarna.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Musikälskare

Varför känns det bara som dom forcerar ett behov som inte finns? eller finns det?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Det sa någon om kurverade tv-apparater också...

Samsung tjänade väl mycket pengar på att lura i folk att dom skulle ha kurvade TV-apparater så dom har onekligen kunskap och erfarenhet kring hur man hitta på efterfrågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Många skeptiker i tråden, minst sagt. Jag tror absolut det finns en rimlig chans att 50% eller mer av Samsungs premiumtelefoner är vikbara 2025.

100% av deras telefoner är väl vikbara redan idag, det handlar bara om vilja och kraft

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Varför känns det bara som dom forcerar ett behov som inte finns? eller finns det?

Det finns, utan någon vetenskaplig undersökning så har jag i flera år hört människor som vill ha vikbara enheter stora som en surfplatta men går att ha i fickan. Många människor har idag bara telefonen för sitt digitala liv som jag skrev tidigare i tråden, alla köper inte datorer och är ointresserade av teknik som sådan, men de vill gärna kolla youtube, Netflix osv, och då är ju stor skärm roligare.

Permalänk
Medlem

Vilket problem löser en vikbar telefon?
Personligen ser jag denna funktion som helt onödig och ointressant. Idag ser jag mest problem som en vikbar telefon kan medföra men ser också fram emot att se vad dessa telefoner kan leverera…

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av MegaMuztek:

Det finns, utan någon vetenskaplig undersökning så har jag i flera år hört människor som vill ha vikbara enheter stora som en surfplatta men går att ha i fickan. Många människor har idag bara telefonen för sitt digitala liv som jag skrev tidigare i tråden, alla köper inte datorer och är ointresserade av teknik som sådan, men de vill gärna kolla youtube, Netflix osv, och då är ju stor skärm roligare.

"utan någon vetenskaplig undersökning så har jag i flera år hört" - Förlåt men jag älskar den meningen

Jo det kanske finns och jag håller med dig men till vilken utsträckning, vore skoj med lite mera data och undersökningar. Intresset finns på gehör men det känns som det är mest väldigt teknikintresserade i en minoritet än så länge.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

"utan någon vetenskaplig undersökning så har jag"

Jo det kanske finns men till vilken utsträckning

Ganska stor i min omgivning.
Märkte i en annan tråd att det var bäst att lägga till det första 🙂 men ganska många har frågat om det finns både äldre och yngre. Skulle personligen vilja ha 8-9" som går ner i fickan
Själv använder jag aldrig datorn om jag inte ska editera video, spela eller lösa ett datorproblem hos någon och behöver, sätta upp ett nätverk, ta ut data från ett kraschat system eller något likmande.