Kan man klara sig med Windows brandvägg & Antivirus bakom en router? Nyfiken!

Permalänk
Medlem

Windows inbyggda är faktiskt som många säger ett väldigt bra skydd. Där den stora bristen med Windows inbyggda ligger är mer i företagsvärlden där saker inte blir rapporterade till en centralpunkt inom organisationen men det är ju inget som är viktigt för hemanvändare och är således ett bra skydd. Däremot är det bra att vara medveten om att det inbyggda inte ger dig Spamskydd, surfskydd eller nätverksskydd. Är man dock lite försiktig och inte klickar på konstiga mail/länkar/bilagor så kommer man lång väg. Mycket viktigt att hålla sin dator uppdaterad också och då i synnerhet Windows patchar och webbläsaren hålls aktuell.

Router spelar inte så stor roll. Så länge det är en router så gör inte en dyrare router någon meningsfull skillnad i säkerhet däremot brukar i regel en mer påkostad router vara robustare och snabbare men det påverkar inte säkerheten direkt.

Själv kör jag med Windows inbyggda och pfSense över en netgate 4100 som router/brandvägg. Körde tidigare med pfsense virtuellt men valt att köra en fysisk appliance numera.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Windows får generellt sett uppdateringar den andra tisdagen i månaden (realistiskt sett onsdag, svensk tid), så oftast finns inget att hämta om du startar om datorn på daglig bas.

Men om jag inte gör det...... så har jag inte haft någong anledning att ha startat datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Windows inbyggda är faktiskt som många säger ett väldigt bra skydd. Där den stora bristen med Windows inbyggda ligger är mer i företagsvärlden där saker inte blir rapporterade till en centralpunkt inom organisationen men det är ju inget som är viktigt för hemanvändare och är således ett bra skydd. Däremot är det bra att vara medveten om att det inbyggda inte ger dig Spamskydd, surfskydd eller nätverksskydd. Är man dock lite försiktig och inte klickar på konstiga mail/länkar/bilagor så kommer man lång väg. Mycket viktigt att hålla sin dator uppdaterad också och då i synnerhet Windows patchar och webbläsaren hålls aktuell.

Jodå, som företagsanvändare så kan man få Defender att rapportera in till Microsoft 365 Defender och därmed få översikt över hela organisationen. Men då är det inte längre gratis. Finns väl i princip inget som hindrar att man ger hemanvändare tillgång till samma funktioner.

Permalänk

Har kört med Windows egna "skydd" i runt 5 år nu, aldrig haft några större bekymmer, (Körde Avast innan men känns inte som att man behöver köra något separat antivirus-skydd numera.) Sen som sagt, common sense när man surfar runt räcker långt. Kör även ublock samt sponsorblock i Edge, skulle fasen inte klara mig utan dem för tex YouTube numera

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT

Permalänk
Medlem

Alla säger att Windows duger men den hittar inte alla malware som t.ex. Avast eller malwarebytes hittar. Detta gjorde att jag blev av med pengar i en transaktion.

Trodde som många andra att det var hyfsat ok med windows men har sett detta med egna ögon o kommer ha mer säkerhetsmjukvara.

Orkar inte diskutera med nån som ska säga att felet var mitt när mjukvaran uppenbarligen är för dålig på att göra vad den ska o andra lika program hittar. Så tänker du skriva om det så kan du lägga ner.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Skrivet av thom.g:

Alla säger att Windows duger men den hittar inte alla malware som t.ex. Avast eller malwarebytes hittar. Detta gjorde att jag blev av med pengar i en transaktion.

Trodde som många andra att det var hyfsat ok med windows men har sett detta med egna ögon o kommer ha mer säkerhetsmjukvara.

Orkar inte diskutera med nån som ska säga att felet var mitt när mjukvaran uppenbarligen är för dålig på att göra vad den ska o andra lika program hittar. Så tänker du skriva om det så kan du lägga ner.

Detta är väl egentligen mest ett oturligt exempel på att man behöver välja säkerhetsnivå utifrån förväntad hotbild. Som du skriver: med annan kunskap hade du troligen gjort andra val utifrån dina behov, medan någon som bara spelar på sin dator kanske prioriterar hastighet över säkerhet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Ah, det tänkte jag inte på.

Liten update.
Senaste 3 morgonen så har datorn sagt windows update finn och då var det virusdefinitionerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Detta är väl egentligen mest ett oturligt exempel på att man behöver välja säkerhetsnivå utifrån förväntad hotbild. Som du skriver: med annan kunskap hade du troligen gjort andra val utifrån dina behov, medan någon som bara spelar på sin dator kanske prioriterar hastighet över säkerhet.

Nä detta är ett exempel på hur windows inte fångar malware som borde fångas. Dom hittas av andra mjukvaror så då är det för dåligt. Man vill ha program som kan identifiera malware.

Om jag spelar vill jag ändå inte att det finns malware på min dator.

För all del fortsätt använd windows men den är inte "good enough" som många vill påstå.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Jag har mekkat med en cybersäkerhets guide ett tag och har nu publicerat den på Github.
Windows är ett av områden jag går igenom. Se länk om intresserad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thom.g:

Nä detta är ett exempel på hur windows inte fångar malware som borde fångas. Dom hittas av andra mjukvaror så då är det för dåligt. Man vill ha program som kan identifiera malware.

Om jag spelar vill jag ändå inte att det finns malware på min dator.

För all del fortsätt använd windows men den är inte "good enough" som många vill påstå.

Men inga AV-mjukvaror hittar ju allt hela tiden liksom. Avast kanske hade hittat detta men missat något annat exempelvis. Alltså kan man inte vara helt säker oavsett vilka program man har, och således behöver man vara försiktig.

Sen fattar jag inte hur ett AV-program gjorde att du förlorade pengar i en transaktion. En trojan som snodde dina kortuppgifter eller liknande hade inte förvånat däremot, men det kanske var det du menade. En transaktion kräver ju normalt BankID och godkänner man en överföring till fel mottagare då hjälper inget AV i världen liksom.

Permalänk
Medlem

Problemet är väl att man kan få virus utan att klicka på något i dagen läge. Främst räcker det att smitta en ad server eller innehålls leverantör så är du i risk zonen om den sida du besöker har material från dessa.

Så länge man har något är det väl bra men man ska väl alltid sträva efter bättre...

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Problemet är väl att man kan få virus utan att klicka på något i dagen läge. Främst räcker det att smitta en ad server eller innehålls leverantör så är du i risk zonen om den sida du besöker har material från dessa.

Jepp det behövs inget klickande alls förutom att gå in på den aktuella sidan och ser man den "smittade reklamen" så har man redan fått skiten.
Som det var med nytimes/aftonbladet o en rad andra större media siter som kör massvis med reklam.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grizzly666:

Jepp det behövs inget klickande alls förutom att gå in på den aktuella sidan och ser man den "smittade reklamen" så har man redan fått skiten.
Som det var med nytimes/aftonbladet o en rad andra större media siter som kör massvis med reklam.

Det är därför man ska hålla sig från Aftonbladdret, de är kända för att sprida virus /malware via sin reklam

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Alla säger att Windows duger men den hittar inte alla malware som t.ex. Avast eller malwarebytes hittar. Detta gjorde att jag blev av med pengar i en transaktion.

Trodde som många andra att det var hyfsat ok med windows men har sett detta med egna ögon o kommer ha mer säkerhetsmjukvara.

Orkar inte diskutera med nån som ska säga att felet var mitt när mjukvaran uppenbarligen är för dålig på att göra vad den ska o andra lika program hittar. Så tänker du skriva om det så kan du lägga ner.

Exakt. Detta med att man fortsätter rekommendera Windows egna som tillräckligt bra med en dåres envishet är väldigt märkligt. Känns som något man gör för att övertala sig att "det är inte pga snålhet jag inte använder Norton, F-Secure, osv, utan dessa progam är dåliga, tar mycket resurser i anspråk, gör datorn slö, och dessutom är Windows egna tillräckligt bra, det har ju gjort Windows, så de känner ju till operativsystemet bäst".......ehh, nej. Bara att kolla på vilken undersökning som helst utöver av-test, (bara för att nämna 2 exempel https://www.comparitech.com/antivirus/microsoft-defender-vs-n... och https://sv.safetydetectives.com/blog/windows-defender-vs-full... ) så är det tydligt att Windows defender är okej, men inte mer. Det fångra inte alla virus/malware som det borde. Till skillnad från dedikerade program som fångar sånt MYCKET bättre. Och de drar tom mindre resurser än Windwos Defender, just exempelet kring resurser är en gammal skröna som finns kvar utan att man faktiskt har koll.

Så vill man ha ett bättre skydd så är det ett dedikerat skydd som gäller. Om man bara surfar till banken och expressen så kanske det inte behövs. Men annars skulle jag rekommendera ett riktigt AV program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av konsum:

Bara att kolla på vilken undersökning som helst utöver av-test, (bara för att nämna 2 exempel https://www.comparitech.com/antivirus/microsoft-defender-vs-n... och https://sv.safetydetectives.com/blog/windows-defender-vs-full... )[...]

Har du ens läst de där sidorna? De är ju fulla med rappakalja som försöker sälja in säkerhetsprodukter till okunniga användare.

Den här tråden handlar om Windows Defender är tillräckligt, och hur de där sidorna tar upp de olika produkternas förmåga att stoppa skadlig kod är rent svammel. Att Windows Defender saknar VPN, lösenordshanterare, ransomware m.m. är ju en fördel.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phod:

Har du ens läst de där sidorna? De är ju fulla med rappakalja som försöker sälja in säkerhetsprodukter till okunniga användare.

Den här tråden handlar om Windows Defender är tillräckligt, och hur de där sidorna tar upp de olika produkternas förmåga att stoppa skadlig kod är rent svammel. Att Windows Defender saknar VPN, lösenordshanterare, ransomware m.m. är ju en fördel.

Precis. Mindre skräp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Har du ens läst de där sidorna? De är ju fulla med rappakalja som försöker sälja in säkerhetsprodukter till okunniga användare.

Den här tråden handlar om Windows Defender är tillräckligt, och hur de där sidorna tar upp de olika produkternas förmåga att stoppa skadlig kod är rent svammel. Att Windows Defender saknar VPN, lösenordshanterare, ransomware m.m. är ju en fördel.

Du kanske ska fokusera på det viktiga här, hur Windows Defender stoppar skadlig kod, än att fokusera på VPN och andra funktioner (som Windows Defender ändå inte ens har).

Och där är det tydligt att Windows Defender inte håller måttet, oavsett hur mycket man nu skulle vilja det. Vill man ha något som är bättre än OKEJ, så är det dedikerade program som gäller. Som dessutom är mer resurssnåla än Windows Defender. Att rekommendera Windows Defender till andra är nästan oseriöst. Speciellt med tanke på att de flesta här kör VM, Linux och annat nisch som vanliga personer inte gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av konsum:

Du kanske ska fokusera på det viktiga här, hur Windows Defender stoppar skadlig kod, än att fokusera på VPN och andra funktioner (som Windows Defender ändå inte ens har).

Och där är det tydligt att Windows Defender inte håller måttet, oavsett hur mycket man nu skulle vilja det. Vill man ha något som är bättre än OKEJ, så är det dedikerade program som gäller. Som dessutom är mer resurssnåla än Windows Defender. Att rekommendera Windows Defender till andra är nästan oseriöst. Speciellt med tanke på att de flesta här kör VM, Linux och annat nisch som vanliga personer inte gör.

På vilket sätt håller det inte måttet? Jag har alltid kört med dedikerad antivirusmjukvara, ända till jag byggde min nuvarande dator 2019. Har bara kört Windows Defender sedan dess, med någon oregelbunden genomgång av Malwarebytes, och aldrig stött på något som helst malware. Bästa skyddet är att vara medveten om vad man gör. Inte ens det bästa programmet skyddar mot allt. Du kan peka på vilken programvara som helst och det är inte 100% säkert.

Besök inte tveksamma sajter, då räcker Windows inbyggda skydd gott och väl.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av konsum:

Du kanske ska fokusera på det viktiga här, hur Windows Defender stoppar skadlig kod, än att fokusera på VPN och andra funktioner (som Windows Defender ändå inte ens har).

Och där är det tydligt att Windows Defender inte håller måttet, oavsett hur mycket man nu skulle vilja det. Vill man ha något som är bättre än OKEJ, så är det dedikerade program som gäller. Som dessutom är mer resurssnåla än Windows Defender. Att rekommendera Windows Defender till andra är nästan oseriöst. Speciellt med tanke på att de flesta här kör VM, Linux och annat nisch som vanliga personer inte gör.

Jag har hitintills INTE hittat någon mer resurssnålare AV än Windows defender. Med alla andra jag provat så har det alltid märkts en prestandaförlust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Helt rätt! Ska testa runt lite i veckan, kan varit en false. Och är det en false, så är det kanske som du säger, lite gött att man tror att programmet gör något.

Hej, då har jag testat lite som enkel lekman och jag får varningar på följande sökning som jag går in på via google:
https://www.google.se/search?q=Josh+Cell+Uncleaner&source=hp&...

Skrivet av tcntad:

Jag kör MBAM lite då och då, rensar med Josh Cell Uncleaner och diskrensaren i Windows

Sökte på Josh Cell Uncleaner och fick då varningar. Med det sagt så hittar jag inte hittan som mitt program varnade Trojan för på sida 1.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knugen1:

Jag har mekkat med en cybersäkerhets guide ett tag och har nu publicerat den på Github.
Windows är ett av områden jag går igenom. Se länk om intresserad.

Underskattat inlägg i tråden. Ska plöja detta ikväll när jag slutat jobbet!

Skrivet av Alphahanne:

Besök inte tveksamma sajter, då räcker Windows inbyggda skydd gott och väl.

Köper inte ditt resonemang att om du inte får några malware så behöver du inte ha ett skydd mot malware.

"Min cykelhjälm fungerar inte så bra men jag är försiktig när jag cyklar så det gör inget"

ett ord för mycket
Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Köper inte ditt resonemang att om du inte får några malware så behöver du inte ha ett skydd mot malware.

"Min cykelhjälm är fungerar inte så bra men jag är försiktig när jag cyklar så det gör inget"

Det var inte det jag skrev heller. Menar du att Windows Defender inte är ett skydd mot malware?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det var inte det jag skrev heller. Menar du att Windows Defender inte är ett skydd mot malware?

Nej förstår inte hur du drar den slutsatsen av det jag skrev. Det är ett dåligt skydd som antagligen inte räcker för alla användare. Det var ju lite det som trådens fråga var: "Kan man klara sig med Windows brandvägg & Antivirus bakom en router?"

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Nej förstår inte hur du drar den slutsatsen av det jag skrev. Det är ett dåligt skydd som antagligen inte räcker för alla användare. Det var ju lite det som trådens fråga var: "Kan man klara sig med Windows brandvägg & Antivirus bakom en router?"

Och jag förstår inte hur du kunde dra den slutsats du gjorde utifrån vad jag skrev. Du påstår att det är dåligt och är ganska ensam om att påstå det. Upprepar det jag skrev förut, undviker man tveksamma sajter och inte klickar på länkar i tveksam epost så räcker den gott och väl.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Upprepar det jag skrev förut, undviker man tveksamma sajter och inte klickar på länkar i tveksam epost så räcker den gott och väl.

Av det du skriver går att slutleda att skyddet inte är tillräckligt om man kommer in på tveksamma siter eller råkar klicka på en länk i ett epost-meddelande.

Då tycker jag inte skyddet är bra.

Därav min jämförelse med cykelhjälmen. Den är bra om man inte behöver den.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Av det du skriver går att slutleda att skyddet inte är tillräckligt om man kommer in på tveksamma siter eller råkar klicka på en länk i ett epost-meddelande.

Då tycker jag inte skyddet är bra.

Därav min jämförelse med cykelhjälmen. Den är bra om man inte behöver den.

Som andra redan skrivit, det spelar egentligen ingen roll vilket du använder för inget av de som finns är ett hundraprocentigt skydd. Därför, oavsett vilket du använder, är det klokt undvika tveksamma sajter. Din liknelse haltar ganska rejält också eftersom utan hjälm är utan skydd helt och hållet. Du är inte utan skydd med Windows Defender.

Så svaret på frågan i tråden är ja, man klarar sig.

Men, tänker inte tjafsa med dig mer. Vill du ha sista ordet så får du det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Din liknelse haltar ganska rejält också eftersom utan hjälm är utan skydd helt och hållet.

Igen undrar jag över din läsförståelse...
Jag skriver inte utan hjälm, men att det är att likna vid att ha en hjälm som fungerar dåligt.
Lite som att ha en hjälm som väger lite för att kunna cykla snabbt men skyddar bara i vissa speciella fall om man är försiktig.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Nä detta är ett exempel på hur windows inte fångar malware som borde fångas. Dom hittas av andra mjukvaror så då är det för dåligt. Man vill ha program som kan identifiera malware.

Om jag spelar vill jag ändå inte att det finns malware på min dator.

För all del fortsätt använd windows men den är inte "good enough" som många vill påstå.

Skrivet av konsum:

Du kanske ska fokusera på det viktiga här, hur Windows Defender stoppar skadlig kod, än att fokusera på VPN och andra funktioner (som Windows Defender ändå inte ens har).

Och där är det tydligt att Windows Defender inte håller måttet, oavsett hur mycket man nu skulle vilja det. Vill man ha något som är bättre än OKEJ, så är det dedikerade program som gäller. Som dessutom är mer resurssnåla än Windows Defender. Att rekommendera Windows Defender till andra är nästan oseriöst. Speciellt med tanke på att de flesta här kör VM, Linux och annat nisch som vanliga personer inte gör.

Halloj! I denna fråga finns det objektiva sanningar att tillgå!

Det är upp till var och en vilka slutsatser man drar från datan ovan. Men min uppfattning är att Microsoft Defender är ett fullgott skydd, som inte bara har en hög detection rate men också är skonsamt mot datorns prestanda, är lågmält, gratis och har väldigt få false positives. Ställt mot betalda alternativ så klarar den sig riktigt bra. Däremot så fallerar den om du skulle lyckas få ett virus när du inte är uppkopplad, då Defender förlitar sig på molnresurser i högre utsträckning än många av sina konkurrenter. Hur vanligt det är att man får virus när man är nedkopplad ska jag låta vara osagt.
Den betalda varianten av Defender, som finns i Microsoft 365 för företag, löser såvitt jag vet alla klagomål mot gratisvarianten.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Halloj! I denna fråga finns det objektiva sanningar att tillgå!

Det är upp till var och en vilka slutsatser man drar från datan ovan. Men min uppfattning är att Microsoft Defender är ett fullgott skydd, som inte bara har en hög detection rate men också är skonsamt mot datorns prestanda, är lågmält, gratis och har väldigt få false positives. Ställt mot betalda alternativ så klarar den sig riktigt bra. Däremot så fallerar den om du skulle lyckas få ett virus när du inte är uppkopplad, då Defender förlitar sig på molnresurser i högre utsträckning än många av sina konkurrenter. Hur vanligt det är att man får virus när man är nedkopplad ska jag låta vara osagt.
Den betalda varianten av Defender, som finns i Microsoft 365 för företag, löser såvitt jag vet alla klagomål mot gratisvarianten.

Jag ser vad du skriver och förstår att det ska vara någon slags oberoende sida.

Min erfarenhet på detta är såhär:
Jag hade malware som låg latent på min hemmadator i flera månader utan att windows defender upptäckte det.
Detta ledde till att jag blev av med crypto i en crypto-transaktion.
När ja laddade in malwarebytes och avast hittade dom detta direkt.

När jag insåg att windows inte hittar saker på flera månader så la jag in samma sak på min jobb-dator och hittade 3 st malware, som också måste legat länge utan några synpunkter från windows.

Jag litar därför inte längre på windows egna skydd.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Jag ser vad du skriver och förstår att det ska vara någon slags oberoende sida.

Min erfarenhet på detta är såhär:
Jag hade malware som låg latent på min hemmadator i flera månader utan att windows defender upptäckte det.
Detta ledde till att jag blev av med crypto i en crypto-transaktion.
När ja laddade in malwarebytes och avast hittade dom detta direkt.

När jag insåg att windows inte hittar saker på flera månader så la jag in samma sak på min jobb-dator och hittade 3 st malware, som också måste legat länge utan några synpunkter från windows.

Jag litar därför inte längre på windows egna skydd.

Det köper jag! Egen erfarenhet trumfar tester i dessa frågor. Man ska ju vara trygg med sitt skydd.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.