Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kreen:

Tack för alla svar. Ska köra på en luftvärmepump istället. Lär kosta 15-20 tusen inklusive installation. Undrar dock om den skulle kunna kyla hela övervåningen (4 rum 60kvm) om den installerad i mitten av övervåningen?

Beror på vilken planlösning du har. Har du öppen planlösning så klarar den nog att hålla nere tempen i alla fall, men orkar inte göra våningen till ett "kylrum". Har två LVP i huset, Panasonic. Den ena är på 5,5kW, den andra på 6,5kW.
Cirka 130 kvadrat fördelat på två våningar. Kör jag båda pumparna när det är 30+ ute, så har jag 17-18 grader inne. Hyfsat öppen planlösning första våningen, men inte på andra.

Observera att effekterna är värmekapaciteten. Kyleffekten är hälften, så 6kW kyleffekt om jag kör pumparna på max.

Permalänk
Medlem

Kört med min portabla Andersson ARC 3.2 i sovrummet till 23 grader, kört mellan ca 16-23. Min dagliga förbrukning (kollat via Greenly) har går från 5-6kWh, till ca 9.5kWh, så ca 4kWh/dag för den portabla, är det en normal förbrukning för en sådan?

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Kört med min portabla Andersson ARC 3.2 i sovrummet till 23 grader, kört mellan ca 16-23. Min dagliga förbrukning (kollat via Greenly) har går från 5-6kWh, till ca 9.5kWh, så ca 4kWh/dag för den portabla, är det en normal förbrukning för en sådan?

Ja, den drar ~1,3 kW när alla fläktar är på max och kompressorn går.

Fyra till elva är ju 7 timmar och den kan ju inte köra kompressorn hela tiden, i ditt fall bör den nästan köras halva tiden så den jobbar. Du kan nog inte förvänta dig mindre elförbrukning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Kört med min portabla Andersson ARC 3.2 i sovrummet till 23 grader, kört mellan ca 16-23. Min dagliga förbrukning (kollat via Greenly) har går från 5-6kWh, till ca 9.5kWh, så ca 4kWh/dag för den portabla, är det en normal förbrukning för en sådan?

Inte så svårt att söka upp den infon. 1.4 kWh per 60 min drar den vid maxkörning. Realistiskt säkert något under det, och oftast kör dem fullt och sen står utan kompressor ett tag och sen kör igång igen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

7000 BTU för att kyla 60kvm? Jag betvivlar den är så effektiv...

Skillnad på m2 och m3 min vän.

Skrivet av Roevskegg:

Okej, skumt!

Frågan är om det då är så att min är kass och ifall det är värt att försöka få den utbytt.... Någon annan som har en EXP43U som kan klargöra ifall även ni känner en stor temperaturskillnad på varmluft/kalluft ur maskinen?

Antar du menar EXP34 och det är enorm skillnad på luften den blåser ur toppen (kall) och varmluften ut ur slangen (riktigt varm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

Skillnad på m2 och m3 min vän.

Det har du rätt i, tänkte inte ens de skrev i kubikmeter. 😂

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Inte så svårt att söka upp den infon. 1.4 kWh per 60 min drar den vid maxkörning. Realistiskt säkert något under det, och oftast kör dem fullt och sen står utan kompressor ett tag och sen kör igång igen.

<Uppladdad bildlänk>

Ja, i så fall kör den på häkften av det, drar omkring 4-5 på en hel eftermiddag.

Menmen, värt det i denna klibbiga hetta.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk

En fråga. Jag har köpt en portabel A/C, En lyfco. Den generar massa vatten. Vi har kopplat in ett plaströr till vatten utgången. Vatten utgången ligger nära golvet. Plaströret ligger längs golvet, men vi har lagt änden i en hink. Detta betyder att plaströret är fyllt av vatten. Andra änden av röret ligger i hinken. Men änden av röret är högt upp, och röret ligger nära golvet. Därför töms inte röret, eftersom uttömnings änden ligger för högt upp.

Min fråga är, hur hanterar man detta? Måste jag ställa hela A/C apparaten på en stol högt upp, så att plaströret kan tömma vattnet genom att rinna nedåt? För nu är ju plaströret fullt av vatten, och änden är högt upp. Så kommer inte det bli typ, baksug så att vattnet i röret rinner tillbaka in i A/C apparaten?

Hur tömmer man plaströret som ligger längs golvet? Måste man ställa A/C apparaten på en stol så plaströret kan tömmas av sig själv nedåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ja, den drar ~1,3 kW när alla fläktar är på max och kompressorn går.

Fyra till elva är ju 7 timmar och den kan ju inte köra kompressorn hela tiden, i ditt fall bör den nästan köras halva tiden så den jobbar. Du kan nog inte förvänta dig mindre elförbrukning.

Så vad är mest effektivt, stänga av den när man inte är i rummet så den får dra järnet för att få ner temperaturen igen, eller låta den gå konstant (möjligen ställa upp den någon grad om man inte ska vara i rummet på ett tag)?

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem

Köpte en Chillflex Pro som jag är nöjd med, men tycker slangen på 1.5m är lite för kort. Tips på var man kan hitta en på 150mm x 3m som är gjord av tåligt material, alltså hårdplast eller aluminium?

Slangen har jag genom balkongdörren utan något tätningsmaterial. Tips på sådant som är praktiskt att snabbt öppna upp då man vill ut på balkongen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

En fråga. Jag har köpt en portabel A/C, En lyfco. Den generar massa vatten. Vi har kopplat in ett plaströr till vatten utgången. Vatten utgången ligger nära golvet. Plaströret ligger längs golvet, men vi har lagt änden i en hink. Detta betyder att plaströret är fyllt av vatten. Andra änden av röret ligger i hinken. Men änden av röret är högt upp, och röret ligger nära golvet. Därför töms inte röret, eftersom uttömnings änden ligger för högt upp.

Min fråga är, hur hanterar man detta? Måste jag ställa hela A/C apparaten på en stol högt upp, så att plaströret kan tömma vattnet genom att rinna nedåt? För nu är ju plaströret fullt av vatten, och änden är högt upp. Så kommer inte det bli typ, baksug så att vattnet i röret rinner tillbaka in i A/C apparaten?

Hur tömmer man plaströret som ligger längs golvet? Måste man ställa A/C apparaten på en stol så plaströret kan tömmas av sig själv nedåt?

Är det den ACn med 7000BTu för cirka 2500kr?

Det finns en utgång för vattnet som ligger i samma höjd som varmluftsröret, vänster om varmluftsröret. Tror den som är längst ner är till för att tömma ACn ifall man inte har kört med vattenslangen inkopplad i den övre utgången

https://ibb.co/d55vQRn

Permalänk
Avstängd

Jag funderade på en sådan adapter man kan sätta på slangen som sedan blir en smalare yta, en sådan gör väl att AC:n får jobba hårdare för att få ut värmen, eller?
Tänkte på dessa, för då skulle jag få igen fönstrerna mycket mer än vad de är nu, och skulle då släppa in mindre värme via fönstret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

En fråga. Jag har köpt en portabel A/C, En lyfco. Den generar massa vatten. Vi har kopplat in ett plaströr till vatten utgången. Vatten utgången ligger nära golvet. Plaströret ligger längs golvet, men vi har lagt änden i en hink. Detta betyder att plaströret är fyllt av vatten. Andra änden av röret ligger i hinken. Men änden av röret är högt upp, och röret ligger nära golvet. Därför töms inte röret, eftersom uttömnings änden ligger för högt upp.

Min fråga är, hur hanterar man detta? Måste jag ställa hela A/C apparaten på en stol högt upp, så att plaströret kan tömma vattnet genom att rinna nedåt? För nu är ju plaströret fullt av vatten, och änden är högt upp. Så kommer inte det bli typ, baksug så att vattnet i röret rinner tillbaka in i A/C apparaten?

Hur tömmer man plaströret som ligger längs golvet? Måste man ställa A/C apparaten på en stol så plaströret kan tömmas av sig själv nedåt?

Om du har röret anslutet hela tiden kommer röret + botten av maskinen fyllas och då får du bara mer vatten att ta hand om, så lite osäker på vad du menar. Du behöver bara tömma den när det är dags att ställa undan maskinen eller om maskinen slutar köras och säger att den är full. Eftersom de inte rekommenderar att flytta enheten när den är full (du kommer nog spilla lite) så kanske det är att rekommendera att ställa en plattform under maskinen om den behöver tömmas ofta, annars om det är någon gång om året är det väl bara att lyfta i handtagen och skjuta in något under som den står på tillfälligt.

Manualerna brukar säga allt från att tömma den i en golvbrunn till typ ingenting mer än att den behöver tömmas när den är full. Så ja du får lista ut själv hur du vill göra.

Permalänk
Skrivet av Danieleet:

Är det den ACn med 7000BTu för cirka 2500kr?

Det finns en utgång för vattnet som ligger i samma höjd som varmluftsröret, vänster om varmluftsröret. Tror den som är längst ner är till för att tömma ACn ifall man inte har kört med vattenslangen inkopplad i den övre utgången

https://ibb.co/d55vQRn

Jag har en annan modell. Det finns bara en utgång, som är nere vid golvet. Jag har inte inte en till utgång högre upp, vilket ditt foto visar.

Skrivet av Petterk:

Om du har röret anslutet hela tiden kommer röret + botten av maskinen fyllas och då får du bara mer vatten att ta hand om, så lite osäker på vad du menar. Du behöver bara tömma den när det är dags att ställa undan maskinen eller om maskinen slutar köras och säger att den är full. Eftersom de inte rekommenderar att flytta enheten när den är full (du kommer nog spilla lite) så kanske det är att rekommendera att ställa en plattform under maskinen om den behöver tömmas ofta, annars om det är någon gång om året är det väl bara att lyfta i handtagen och skjuta in något under som den står på tillfälligt.

Manualerna brukar säga allt från att tömma den i en golvbrunn till typ ingenting mer än att den behöver tömmas när den är full. Så ja du får lista ut själv hur du vill göra.

Jag fattar inte. Menar du att maskinen aldrig behöver tömmas kontinuerligt? Den har en stor vattentank som lagrar vatten däri? Och när vattentanken är full, så kommer den sluta fungera och säga åt mig att tömma vattentanken? Jag behöver inte ansluta en slang och hela tiden tömma apparaten? Jag har aldrig haft en A/C förr, så jag vet inte riktigt hur de funkar. Kan du förklara lite?

Jag har inte fått med någon vettig manual, den jag fick, är typ 5 sidor. Det står inte förklarat vad knapparna gör. Det står bara "mode" - vadå för mode? Vad gör de olika moden? Det är inte förklarat alls. Det står t.ex. inte hur mycket vatten apparaten kan lagra, hur ofta det ska tömmas, hur man tömmer, eller nåt.

Permalänk
Medlem

Jag har en Electrolux Chillflex som jag haft lite över 2 år, när jag skulle använda den iår så går inte kompressorn igång. Tidigare så har den varit lite seg på att gå igång och ibland har man behövt stänga av och sätta på för att den ska starta. Någon som haft liknande problem, tips på hur man löser det?

Visa signatur

//björn

Permalänk
Medlem

Har en fundering kring utblåstet.
Kan man inte låta luften blåsa ut i ett annat rum när man sover, De andra rummet kan ha öppna fönster., de viktigaste är ju att det är kallt i sovrummet. Gör inget om de är 35-40 grader i andra rummet.

Visa signatur

//björn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

Jag har en annan modell. Det finns bara en utgång, som är nere vid golvet. Jag har inte inte en till utgång högre upp, vilket ditt foto visar.

Jag fattar inte. Menar du att maskinen aldrig behöver tömmas kontinuerligt? Den har en stor vattentank som lagrar vatten däri? Och när vattentanken är full, så kommer den sluta fungera och säga åt mig att tömma vattentanken? Jag behöver inte ansluta en slang och hela tiden tömma apparaten? Jag har aldrig haft en A/C förr, så jag vet inte riktigt hur de funkar. Kan du förklara lite?

Jag har inte fått med någon vettig manual, den jag fick, är typ 5 sidor. Det står inte förklarat vad knapparna gör. Det står bara "mode" - vadå för mode? Vad gör de olika moden? Det är inte förklarat alls. Det står t.ex. inte hur mycket vatten apparaten kan lagra, hur ofta det ska tömmas, hur man tömmer, eller nåt.

Är det den här? https://outl1.se/mwdownloads/download/link/id/464/

Den skvätter/rinner ner på kondensorn och förångar därför vattnet. Den behöver inte ha kontinuerlig dränering när de körs i kylläge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är det den här? https://outl1.se/mwdownloads/download/link/id/464/

Den skvätter/rinner ner på kondensorn och förångar därför vattnet. Den behöver inte ha kontinuerlig dränering när de körs i kylläge.

Du skriver: Den behöver inte ha kontinuerlig dränering när de körs.

På hemsidan skriver de:
Självförångande system
Denna AC har ett självförångande system som använder det uppsamlade vattnet för att kyla kondensatorslingan och ge bättre prestanda. Kondensvattnet förångas vid kondensatorn och evakueras via utloppsslangen. Vid kontinuerlig drift ska dräneringsslangen anslutas till enheten. Med hjälp av gravitationen kan kondensvatten automatiskt rinna över till en hink eller till ett avlopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Du skriver: Den behöver inte ha kontinuerlig dränering när de körs.

På hemsidan skriver de:
Självförångande system
Denna AC har ett självförångande system som använder det uppsamlade vattnet för att kyla kondensatorslingan och ge bättre prestanda. Kondensvattnet förångas vid kondensatorn och evakueras via utloppsslangen. Vid kontinuerlig drift ska dräneringsslangen anslutas till enheten. Med hjälp av gravitationen kan kondensvatten automatiskt rinna över till en hink eller till ett avlopp.

Nej det är inte vad jag skriver så jag vet inte vad du anmärker på.

Skrivet av Petterk:

... Den behöver inte ha kontinuerlig dränering när de körs i kylläge.

Med betoning på det fetade, även om denna modell inte har någon annan dräneringsplugg så har den ett avfuktningsläge och då måste du såklart koppla dräneringsslangen till avlopp eller dylikt.

Att importören inte kan skriva en manual på lättförståelig svenska får man utgå ifrån. Du kan inte ha både "ett självförångande system ... för att kyla kondensatorslingan och ge bättre prestanda" och behov av att köra dräneringsslang i kylläge då de två står i motsats till varandra, och det finns ju inte tillräckligt med vatten i maskinen (på rätt ställe) för att kyla kondensatorn vid dränering.

Återigen nu frågade han hur maskinen fungerar, finns säkert någon språktråd om man vill anmärka på allt. Min betoning var där för att den har avfuktningsläge och för att manualen är otydlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ja, den drar ~1,3 kW när alla fläktar är på max och kompressorn går.

Fyra till elva är ju 7 timmar och den kan ju inte köra kompressorn hela tiden, i ditt fall bör den nästan köras halva tiden så den jobbar. Du kan nog inte förvänta dig mindre elförbrukning.

Du skriver: den kan ju inte köra kompressorn hela tiden.
Det är ju därför att vi har köpt en AC. Att den ska vara igång. Då hela tiden när det är varmt.

Vad menar du nu? Vi som bor i betonghus. Sen då de värsta dagarna. Så måste vi låta den vara på hela 7-12 timmar. Att kyla ett betonghus handlar inte bara om få kall luft. Vi måste köra den hela tiden så väggarna blir kalla. Det tar timmar.
Nu skriver du att det inte går att köra kompressorn hela tiden.

Sen vad menar du med : i ditt fall bör den nästan köras halva tiden så den jobbar. Menar du att den jobbar när den är avstängd? Sen på det så skriver du: Du kan nog inte förvänta dig mindre elförbrukning.
Nu hänger jag inte med alls. Du skriver att den ska halva tiden. Men man ska inte förvänta sig mindre el räkning.

Permalänk
Medlem

Till som köper ny AC

Här finns så många märken i detta långa land.
En ska man tänka på att de körs inte på samma sätt alla gånger. Tror jag kan säga att här finns 3 prisklasser. De dyrare är mer avancerade för att hantera och köras på olika lägen. Än vad billigare är.
Sen försök läsa igenom manualen som är för det mesta svår tolkad. När jag köpte min för några år sedan så var jag i kontakt med Electrolux. De erkänner att manualen är lite fel skriven och svårtolkad.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Är det den här? https://outl1.se/mwdownloads/download/link/id/464/

Den skvätter/rinner ner på kondensorn och förångar därför vattnet. Den behöver inte ha kontinuerlig dränering när de körs i kylläge.

Det är nästan samma modell. Min manual ser ut ungefär som den du länkar till, men det fattas några sidor. I din manual står det på sidan 19 att
"Med hjälp av gravitationen kan kondensvatten automatiskt rinna över till en hink eller till ett avlopp"

Jag tolkar det som att kondensvattnet måste rinna neråt. Jag måste alltså ställa A/C högt upp, så att kondensvattnet kan rinna ned och ut.

Däremot fattar jag inte ditt inlägg, behövs inte kontinuerlig dränering? Hur menar du? Det står ju att kondensvattnet ska rinna ned mha gravitationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

Det är nästan samma modell. Min manual ser ut ungefär som den du länkar till, men det fattas några sidor. I din manual står det på sidan 19 att
"Med hjälp av gravitationen kan kondensvatten automatiskt rinna över till en hink eller till ett avlopp"

Jag tolkar det som att kondensvattnet måste rinna neråt. Jag måste alltså ställa A/C högt upp, så att kondensvattnet kan rinna ned och ut.

Däremot fattar jag inte ditt inlägg, behövs inte kontinuerlig dränering? Hur menar du? Det står ju att kondensvattnet ska rinna ned mha gravitationen?

Gör så här. Jag kan inte din modell. Så jag säger inget. Sen en kille här på tråden visa ju en bild som du verkar inte ha. Gör så här ring in till deras support och se vad de säger. Eller vänta tills här är en person som har samma som dig skriver till dig. Tro du har denna Lyfco AC Portabel Kylare 2050 W. rätta mig om jag har fel. Där står det lite rörigt med. Vid kontinuerlig drift ska dräneringsslangen anslutas till enheten. Med hjälp av gravitationen kan kondensvatten automatiskt rinna över till en hink eller till ett avlopp. Det är det du ser kanske. Men sen har du inte utloppet som den killen som visa bilden på sin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

Det är nästan samma modell. Min manual ser ut ungefär som den du länkar till, men det fattas några sidor. I din manual står det på sidan 19 att
"Med hjälp av gravitationen kan kondensvatten automatiskt rinna över till en hink eller till ett avlopp"

Jag tolkar det som att kondensvattnet måste rinna neråt. Jag måste alltså ställa A/C högt upp, så att kondensvattnet kan rinna ned och ut.

Däremot fattar jag inte ditt inlägg, behövs inte kontinuerlig dränering? Hur menar du? Det står ju att kondensvattnet ska rinna ned mha gravitationen?

Jag tror det är någon importör som har svårt att översätta instruktionerna som diskuterat i tråden. Har den "självförångning" så fungerar inte förångningen om du kontinuerligt tömmer den, och förångningen hjälper till med kylprestandan när du kör den i kylläge. Kör den i avfuktning ska inte förångningsfunktionen användas (vid avfuktning behöver du ju inte ansluta slangen till fönstret) och den kommer producera så mycket vatten att du behöver tömma den i avlopp för att köra den kontinuerligt. Vid kylning så förångar den kondensvattnet och skickar ut den i den varma luften i utblåset, men det kräver att du pluggar igen utloppet.

Om den inte finns online alltså manualen, kan du ta en bild på stycket och ladda upp på forumet?

Permalänk
Medlem

Vilken är den tystaste AC under 6000kr?
Har tittat på Woods Cortina Silent 12K men finns det andra?

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jag funderade på en sådan adapter man kan sätta på slangen som sedan blir en smalare yta, en sådan gör väl att AC:n får jobba hårdare för att få ut värmen, eller?
Tänkte på dessa, för då skulle jag få igen fönstrerna mycket mer än vad de är nu, och skulle då släppa in mindre värme via fönstret.

Förmodligen blir det jobbigare för maskinen att blåsa ut all varm luft. Så skulle inte rekommendera. Köp ett fönsterkit istället

Själv beställde jag anti-vibrations matta för att ställa maskinen på, för att få bort vibrationer och ljud till grannarna. Sedan en isolerad utblåsslang(för att slippa varm slang som värmer rummet). Återkommer om det ger något positivt resultat

Sedan återigen till alla som muppar om avfuktningsläge. Köp en kort trädgårdsslang eller slang som passar utloppet. Sedan köper ni Biltemas plastdunk (Vattendunk 12 L 37-192). Plocka bort korken baktill, in med slangen. Avfukta vart ni vill och hur ni vill. Hålla på med pall och skål känns som medeltiden

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EyeNEye:

Förmodligen blir det jobbigare för maskinen att blåsa ut all varm luft. Så skulle inte rekommendera. Köp ett fönsterkit istället

Själv beställde jag anti-vibrations matta för att ställa maskinen på, för att få bort vibrationer och ljud till grannarna. Sedan en isolerad utblåsslang(för att slippa varm slang som värmer rummet). Återkommer om det ger något positivt resultat

Sedan återigen till alla som muppar om avfuktningsläge. Köp en kort trädgårdsslang eller slang som passar utloppet. Sedan köper ni Biltemas plastdunk (Vattendunk 12 L 37-192). Plocka bort korken baktill, in med slangen. Avfukta vart ni vill och hur ni vill. Hålla på med pall och skål känns som medeltiden

Fönsterkit hjälper inte möte att släppa in värmen igen. Det är bara ett tunt nät

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Fönsterkit hjälper inte möte att släppa in värmen igen. Det är bara ett tunt nät

Nät? Det är inte något fiskenät om du tror det.

Du har ju fönsterkit för att täta runt om, så inte varm luft utifrån läcker in. Vad menar du med tunt nät?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EyeNEye:

Nät? Det är inte något fiskenät om du tror det.

Du har ju fönsterkit för att täta runt om, så inte varm luft utifrån läcker in. Vad menar du med tunt nät?

Låter som han pratar om ett myggnät

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Har beställt en Electrolux EXP35U538CW som kommer imorgon,

Hur är det med kondensen när man kör kyla? Behöver man köra hink och slang eller löser maskinen det?