Permalänk
Inaktiv

Handtvål

Permalänk
Medlem

Brukar köpa lysrör i stora paket.... ja det finns dom som föredrar dessa framför led...

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Torrfoder till katten. Spanade runt och hittade Orijen torrfoder i säck på 17 kg där priset var cirka 87 kr/kg. Vanligtvis brukar likvärdigt foder i mindre förpackningar kosta 130-260 kr/kg.

Har ni katt så rekommenderar jag att kika på det. Bra innehåll

Har försökt med det några gånger men våra finsmakare hemma äter inte det. 😂

Permalänk
Medlem

Bunkra och bunkra men storpack av schampo och tvättmedel går alltid åt

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Uppenbart är att vi svenskar är besatta av toapapper. Kanske är det samma även utanför våra gränser, vad vet jag...

Jag tänker bla på
- Det första som folk handlade upp i mängder inför stundande "lock down". Det var helt tomt överallt!! Trots att det inte var fråga om en tarmsjukdom och att tillverkarna bedyrade att det inte kommer bli en bristvara. Det blev brist bara för att folk byggde lager hemma!
-Genom åren har jag jobbat på flera arbetsplatser som haft uppenbara problem med att personalen stjäl toapapper
-Denna tråden.

Ingen tycks kunna ge en logisk förklaring kring detta beteende...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Uppenbart är att vi svenskar är besatta av toapapper. Kanske är det samma även utanför våra gränser, vad vet jag...

Jag tänker bla på
- Det första som folk handlade upp i mängder inför stundande "lock down". Det var helt tomt överallt!! Trots att det inte var fråga om en tarmsjukdom och att tillverkarna bedyrade att det inte kommer bli en bristvara. Det blev brist bara för att folk byggde lager hemma!
-Genom åren har jag jobbat på flera arbetsplatser som haft uppenbara problem med att personalen stjäl toapapper
-Denna tråden.

Ingen tycks kunna ge en logisk förklaring kring detta beteende...

Det är relativt enkelt att förklara vid pandemins början:

Toapapper har hög volym -> Få rullar per lastbil
När samhället i allmänhet har ångest och de försöker "säkra framtiden" köper de extra av "allt"
När toapappret börjar ta slut i hyllan tänker folk "Bäst att jag tar ett paket innan det tar slut!"
Toapappret tar slut helt, och folk får uppfattningen att "Oj hjälp! Toapapper kommer inte att finnas mer!"
När toapapper väl kommer tillbaka går de som inte fick tag i ett paket innan det "tog slut" in och köper ett paket extra "bara för att".
Toapapper tar slut igen
Paniken ökar, och problemet blir värre.

Vi kunde se det nyligen med T-röd. Det fanns inte att få tag på efter det att Ryssen gick in i Ukraina. Detta av samma anledning som ovan.

Angående jobbstölder: Enkelt att stjäla, inget egentligt värde, och allmän snålhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Korrekt, men vad är det med det? Det är väl att hålla nere de små utgifterna som hela tråden handlar om vad jag förstått och där är kilopriset det intressanta, inte mängden löpmeter per rulle.

Hmm fast dom billiga har ofta hårt enkel papper o typ 1000m per rulle istället för lambis mjuka fluffiga dubbelsidiga 400m. Så behöver köpa betydligt fler Lambi då rullarna tar slut fortare o kostar mer. Behöver papper på rullen inte luft.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Toapapper, kaffe, kattorrfoder, blötfoder katt, tandkräm, hygienartiklar. Basvaror.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Toapapper i stora mängder så jag slipper tänka på att köpa fanskapet i ett halvår minst (billigaste jag kan hitta).

Visa signatur

Mac Mini: Apple M1 3.2GHz, 16GB LPDDR4X, 4.2TB SSD, MacOS12
Jobb laptop: Ryzen7 Pro 4750U 1.7GHz, 16GB DDR4, 512GB SSD, Win10 Enterprise
34"iiyama 3440x1440 + Logitech MX Keys + MX Master 3 + Logitech Z-207
65"LG NANO75P 4K | 16TB QNAP NAS
OnePlus 7T 128GB | DJi Mini2 drone

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trigger:

Uppenbart är att vi svenskar är besatta av toapapper. Kanske är det samma även utanför våra gränser, vad vet jag...

Jag tänker bla på
- Det första som folk handlade upp i mängder inför stundande "lock down". Det var helt tomt överallt!! Trots att det inte var fråga om en tarmsjukdom och att tillverkarna bedyrade att det inte kommer bli en bristvara. Det blev brist bara för att folk byggde lager hemma!
-Genom åren har jag jobbat på flera arbetsplatser som haft uppenbara problem med att personalen stjäl toapapper
-Denna tråden.

Ingen tycks kunna ge en logisk förklaring kring detta beteende...

Det handlar om att folk är känslostyrda och kan inte tänka logiskt nånstans.
Det syns i både politiken och hur folk uppförsig.

Skiten med toapappret var slut, är baserat på EN bild från EN butik i typ Nya Zeland som spred sig som ett känslo-gift som fick alla känslostyrda folk att få panik.

Permalänk

Såna där stora toarullar som finns i wc på köpgallerior och liknande köpte vi in när pandemin startade. Blev typ 5 rullar och dessa rullar tar ju aldrig slut. Otroligt drygt.

Permalänk
Medlem

Brukar köpa hem aningens mer av det som går åt så det finns hemma som backup och fyller på allt eftersom men nu har jag flippat fullständigt med en sak. Skäms för det men......

Har ända sedan morsan gick bort tänt ett blockljus som någon knäpp form av att hon ska "vara med" (Säg inget, sjukt. Jag vet!)

Köpt Ikea´s 25cm blockljus för 25kr i evigheter. För någon månad sen så höjde de priset till 29kr bara för att nu meddela att det är utgående sortiment. Ny produkt, 19cm blockljus för 29kr. Ser ut att vara aningens smalare också. Har köpt hem 36st av 25cm-varianten bara för att "visa dem". Kommer ändå fortsätta till döddagar med att tända så....... *rodnar*

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Blir mycket pasta, energidryck, kombucha och torkade bönor/ärter.
Fast efter ha läst tråden kanske man ska bulka upp toapapper...

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Brukar köpa hem aningens mer av det som går åt så det finns hemma som backup och fyller på allt eftersom men nu har jag flippat fullständigt med en sak. Skäms för det men......

Har ända sedan morsan gick bort tänt ett blockljus som någon knäpp form av att hon ska "vara med" (Säg inget, sjukt. Jag vet!)

Köpt Ikea´s 25cm blockljus för 25kr i evigheter. För någon månad sen så höjde de priset till 29kr bara för att nu meddela att det är utgående sortiment. Ny produkt, 19cm blockljus för 29kr. Ser ut att vara aningens smalare också. Har köpt hem 36st av 25cm-varianten bara för att "visa dem". Kommer ändå fortsätta till döddagar med att tända så....... *rodnar*

Varför skäms du för det? Jag tycker inte det är något konstigt alls och ser man tillbaka i mänskligheten har vi alltid hedrat och gjort saker för att minnas våra nära som gått bort.
Det är bara fint!

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Medlem

CD-Rom i bulkpack är ju populärt, kör ni också 100 på en spindel?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Chmat76:

Det är relativt enkelt att förklara vid pandemins början:

Toapapper har hög volym -> Få rullar per lastbil
När samhället i allmänhet har ångest och de försöker "säkra framtiden" köper de extra av "allt"
När toapappret börjar ta slut i hyllan tänker folk "Bäst att jag tar ett paket innan det tar slut!"
Toapappret tar slut helt, och folk får uppfattningen att "Oj hjälp! Toapapper kommer inte att finnas mer!"
När toapapper väl kommer tillbaka går de som inte fick tag i ett paket innan det "tog slut" in och köper ett paket extra "bara för att".
Toapapper tar slut igen
Paniken ökar, och problemet blir värre.

Vi kunde se det nyligen med T-röd. Det fanns inte att få tag på efter det att Ryssen gick in i Ukraina. Detta av samma anledning som ovan.

Angående jobbstölder: Enkelt att stjäla, inget egentligt värde, och allmän snålhet?

Jag är med på vilka mekanismer som skapar det hela men det är likt förbaskat besatthet utan eftertanke. Som du själv är inne på så har det inget egentligt värde men ändå jagar vi reor, bunkrar (se tråden) och snor det.
Mani?

Skrivet av stgr:

Det handlar om att folk är känslostyrda och kan inte tänka logiskt nånstans.
Det syns i både politiken och hur folk uppförsig.

Skiten med toapappret var slut, är baserat på EN bild från EN butik i typ Nya Zeland som spred sig som ett känslo-gift som fick alla känslostyrda folk att få panik.

Ja, vi människor är irrationella och relationen till toapapper är en av de stolligaste yttringarna

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Typ all torr proviant som olja nästan. Gamla Kökssoffan är bara fyllt av…..

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av darrenj:

Typ all torr proviant som olja nästan. Gamla Kökssoffan är bara fyllt av…..

Mig veterligen, så är olja inte torrt..

Permalänk
Medlem

Jag bulkar ingenting faktiskt. Ganska stolt över det Har väldigt bra koll på hur mycket jag har hemma så jag hinner köpa i tid.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Mig veterligen, så är olja inte torrt..

Jo jo liten spell korrekt

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Får ju 500ml handtvål på maxi för 9-10 kr.

Det finns billiga märken men de är oftast rätt vattniga också. Jag jämför nu Palmolive och Ldb tvålar.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Passa på att fylla era kolsyrepatroner hos Rusta för 19,90:- just nu. Åkte in och bytte de 5 st jag har.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Absolut, och då brukar välkända märken som Serla vara bättre än något budgetalternativ.

Men?! Absolut tar ju slut snabbare än Serla, åtminstone en dag i veckan. Jag har inte vågat bunkra där, även om tanken slagit mig.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Handtvål

Same. Kör handtvål i duschen också.
Kostar typ ingenting och räcker hur länge som helst.

Lägger kanske en hundring per år på tvål/duschtvål, jämfört med tidigare när jag körde flytande så kostade det en hundring i månaden.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Ett annat tips är att klämma åt rullen. Om den komprimeras till <50% av ursprungstjocklek, vilket billigt papper oftast gör, kostar det ofta mer än det smakar, om ordspråket ursäktas.

Sitter du och klämmer på skithusrullen?
Nej nu får alla ta och skärpa sig!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, inte så länge. Fläskkött 3-6 månader beroende på hur fett det är, nötkött 8-12. Men visst är det ju bra mycket längre än i kylen förstås.

https://svensktkott.se/om-kott/kopa-laga-och-forvara/forvara-...

Se deras värden som minimivärden så att ingen ska kunna klaga om de följer dem, jag har gått långt över dem och än lever jag
Men även tre månader medger ju en hyffsad planering

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagers:

Det finns billiga märken men de är oftast rätt vattniga också. Jag jämför nu Palmolive och Ldb tvålar.

Behöver man annat? Icas Basic tvål, en relativt liten droppe räcker till båda händerna.
Medans de dyrare lyxtvålarna kräver ofta en större pump med tvål för att fixa båda.

Skulle inte säga att de är vattniga, bara inte trögflytande som en hudkräm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Sitter du och klämmer på skithusrullen?
Nej nu får alla ta och skärpa sig!

Konstig reaktion det där. Hur ska man annars veta hur kompakt rullen är? Vi vill ju inte betala för en massa luft som tar upp extra plats 😄

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Blir en del flytande handtvål från Staples när det är billigt där. Ever Clean kattsand när det är rea på det eftersom det annars är så dyrt. Måste ju ge postbudet lite extra träning så de inte mister formen.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mats42:

Se deras värden som minimivärden så att ingen ska kunna klaga om de följer dem, jag har gått långt över dem och än lever jag
Men även tre månader medger ju en hyffsad planering

Ja det blir ju inte farligt på den tiden, sannolikt inte på väldigt lång tid, men fettet blir härsket och smakar därmed inte gott.