Helgsnack: Privatkopierar du?

Permalänk
Medlem

Jag kopiera alt jag kan av köpt media till datorn å mobilen och även till kassettband å minidisk.

Bränna CD eller DVD med musik jag har köpt på Bandcamp och Beatport har jag dock inte gjort än men det skulle säkert vara roligt det med.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Medlem

Vare sig privat- eller piratkopierar någonting.
Har inte gjort sedan kassettbandens tid.

Permalänk
Medlem

Japp, både rippar eget och delar med vänner. Gillar inte att betala i månaden för streamingtjänster etc. Sen vill jag ha maximal kvalité samt ha det tillgängligt så länge jag vill ha det. Har rippat allt från musik, film och spel jag köpt. Även från svtplay och andra gratis streamingtjänster när det är sådant jag vill spara.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
  • Privatkopiering i betydelsen av säkerhetskopia eller byte av format för att kunna använda sitt eget inköpta media på annan enhet - som i bilen e.dyl ska inte bestraffas eller vara belagt med tvångsavgifter. Det är ens lagliga rätt.

  • Kopiering som sprids till vänner är idag av ytterst marginell betydelse och det finns inget som tyder på att den typen av kopiering på något vis skulle öka med tiden. Snarare tvärtom.

  • Piratkopiering är redan olagligt och hanteras under egna lagar.

  • På vilket sätt har privatkopieringsavgifterna i Sverige något som helst berättigande idag?

Permalänk
Avstängd

Den enda privatkopiering jag gjort på ganska många år nu är kopiering av audio-CD till min bils inbyggda hårddisk. Inte för att jag använder det särskilt ofta men ibland kör jag kortare sträckor och då känns det inte värt att pilla med telefonen för att sätta på rätt playlist och så, och då är det skönt att ha ett litet urval som är direkt åtkomligt via bilens menyer.

Permalänk
Medlem

Brukar få med nedladdningslänkar när man köper musik på vinyl, så de brukar jag dra över på en usb-sticka och ha i bilen

Sedan kanske mindre privatkopierande/mer piratkopierande, men brukar/har bandat från spotify/spelat in på vhs från netflix (:

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Undantaget GOG så har ju det mesta någon form av DRM/piratkopieringsskydd, har länge funderat på vilka lagliga möjligheter konsumenterna får för att kringgå det här.

Undantaget GOG där man kan dela med sig av kopior så är det ju streaming eller personliga licenser / regelverket behöver ses över rejält. Hade lätt delat ut alla mina digitala licenser till familj/vänner om det hade funnits möjlighet (och om det hade varit smidigt). Det finns begränsade implementationer av family sharing allt ifrån till att man låser det spel som används, till att hela biblioteket blir låst för sharing om huvudkonsolen används under vanliga förhållanden som oavsett implementation inte motsvarar en privatkopiering.

Ger man mig full kontroll av mina prenumerationer/licenser där jag kan ge mina vänner obegränsad användning utan restriktioner på plattformen (inkl off-line) så ser jag en nytta av privatkopierings avgiften.

Permalänk
Medlem

Aldrig. Ska det dras in skatt/tramsavgifter kan man iallafall vara ärlig med det istället för att sätta upp en meningslös verksamhet som Copyswede med massa nollor som gör hjärndöda uttalanden för det är egentligen vad det handlar om. Lägg ner skiten.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lappen81:

Undantaget GOG så har ju det mesta någon form av DRM/piratkopieringsskydd, har länge funderat på vilka lagliga möjligheter konsumenterna får för att kringgå det här.

Undantaget GOG där man kan dela med sig av kopior så är det ju streaming eller personliga licenser / regelverket behöver ses över rejält. Hade lätt delat ut alla mina digitala licenser till familj/vänner om det hade funnits möjlighet (och om det hade varit smidigt). Det finns begränsade implementationer av family sharing allt ifrån till att man låser det spel som används, till att hela biblioteket blir låst för sharing om huvudkonsolen används under vanliga förhållanden som oavsett implementation inte motsvarar en privatkopiering.

Ger man mig full kontroll av mina prenumerationer/licenser där jag kan ge mina vänner obegränsad användning utan restriktioner på plattformen (inkl off-line) så ser jag en nytta av privatkopierings avgiften.

Mig veterligen innefattas inte mjukvara i privatkopiering. Men det är ju lite samma läge för exempelvis film numera. Både DVD och BR är ju kopieringsskyddade och är därmed inte tillåtna att privatkopiera. CDA får man privatkopiera men det är väl inte många som köper sådana längre, och streaming får man ju inte privatkopiera mer än offline spellistor vilket inte borde räknas.

Permalänk
Medlem

Gjorde det väldigt mycket under högstadiet-gymnasium tiden och lite efter det. Typ när Apple kom med sin Mp3 spelare.
Hade en otrolig samling, men sedan när Spotify och andra tjänster har dykt upp så har behovet försvunnit helt och hållet.

Nu är det LP som gäller för mig istället.

Med samma Marantz anläggning som jag hade från mina föräldrar, på den tiden var det enbart Mp3. Nu i framtiden är LP som gäller

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Inte privatkopierat på säkert 20 år. T9 tycker inte ens de är ett ord så dags att få bort dessa konstiga avgifter.

Permalänk
Medlem

För många år sedan gjorde jag det, hela cd samlingen till mp3, efter det inte gjort det då jag inte har köpt musik på några år, streamar egentligen det mesta i dag i 99.9% av fallen, även det som jag en gång i tiden rippade till mp3.

Anledning till att jag inte köpt cd skivor är väl att jag tycker inte det finns musik i dag värt lägga några kronor på, och det som är värt det har jag redan köpt på cd för många år sedan.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Testpilot

Ja, av ren principsak för att Copyswede tar betalt för "privilegiet" oberoende om det faktiskt är relevant eller inte.

Gärna samma Blueray från 2014 eller den gamla Markoolio-skivan flera gånger om dagen, har ändå betalat för "lyxen" och då ska den nyttjas också.

EDIT:
Om det inte framgick är jag otroligt spydig och sarkastisk. Ta bort skräpet och avyttra Copyswede bara, helst igår.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

Jag lägger över alla mina Blu-ray filmer på NAS så de kan nås via Kodi alt. Plex.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Räknas de som privatkopiering när folk rippar något från en streamingtjänst de prenumerar på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Jag lägger över alla mina Blu-ray filmer på NAS så de kan nås via Kodi alt. Plex.

Ah just det, glömde själv tänka på dom, lägger själv alla barnfilmer från BR till servern

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Inte nå mer

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Tycker fortfarande att det är intressant att så många benhårt vidhåller att DRM på Bluray/DVD skull upphäva rätten att privatkopiera.
Lagen och dess förarbeten nämner det inte någonstans och är väldigt otydlig kring vad "för att kunna se" innebär med att bryta DRM.

Mig veterligen finns där inte någon rättslig prövning kring att lägga sin samling Bluray på sin NAS/Plex-server.
Fram tills det finns så är det bara folk som tolkar lagen olika och hävdar att den andra har fel

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Mig veterligen innefattas inte mjukvara i privatkopiering. Men det är ju lite samma läge för exempelvis film numera. Både DVD och BR är ju kopieringsskyddade och är därmed inte tillåtna att privatkopiera. CDA får man privatkopiera men det är väl inte många som köper sådana längre, och streaming får man ju inte privatkopiera mer än offline spellistor vilket inte borde räknas.

I dom flesta fallen köper man en licens oavsett om det är mjukvara eller spel, det är nog inte ovanligt att en fysisk kopia har en aktiveringsnyckel till en personlig licens.

Tycker det är irriterande att industrin argumenterar för bortfall/och att det går att lagra/kopiera saker sen gör dom allt för att hindra våran rätt till att privatkopiera. Då får dom baserat på hur media konsumeras idag se till att underlätta obegränsad delning med närstående oavsett om det är streaming/licenser eller fysiska kopior (bort med DRM helt och hållet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Tycker fortfarande att det är intressant att så många benhårt vidhåller att DRM på Bluray/DVD skull upphäva rätten att privatkopiera.
Lagen och dess förarbeten nämner det inte någonstans och är väldigt otydlig kring vad "för att kunna se" innebär med att bryta DRM.

Mig veterligen finns där inte någon rättslig prövning kring att lägga sin samling Bluray på sin NAS/Plex-server.
Fram tills det finns så är det bara folk som tolkar lagen olika och hävdar att den andra har fel

Rimligt att industrin ska se till så att vi har möjlighet att privatkopiera, en DRM är ju inte tänkt att brytas då är följdfrågan om DRM är lagligt förutsatt att det omfattas av privatkopieringsavgiften.

Hårddiskar omfattas kan inte se om BDR omfattas. https://www.copyswede.se/wp-content/uploads/2020/10/AVTAL-Ate...

Permalänk
Medlem

Har rippat i stort sett alla mina CD-skivor (~500) och omkring hälften av mina DVD/blu-ray-filmer (~1000) som jag har sparat på min NAS, som nås lätt från min Android-TV som har Kodi installerat.

Det senaste var tre begagnade DVD-filmer jag köpte från Tradera tidigare i veckan.

EDIT: Har också gjort ISO-filer av alla mina DOS-spel och dom flesta äldre Windows-spelen, och lagrat mängder av GOG-installationer, diverse grejer från Humble Bundle osv på en extern hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Rimligt att industrin ska se till så att vi har möjlighet att privatkopiera, en DRM är ju inte tänkt att brytas då är följdfrågan om DRM är lagligt förutsatt att det omfattas av privatkopieringsavgiften.

Hårddiskar omfattas kan inte se om BDR omfattas. https://www.copyswede.se/wp-content/uploads/2020/10/AVTAL-Ate...

Lagen är skriven så att DRM är tillåtet, och att det är olagligt att bryta.
Dock är det med en punkt som säger att man får bryta DRM om man äger verket och gör det för att kunna se det.
Så det viktiga är egentligen hur långtgående "att se" är; gäller det om min DVD inte kan avkoda ny DRM, eller geller det till att se BR på min telefon.
Följdfrågorna blir ju också vilka krav lagen har om tex min dvd- eller BR-spelare går sönder, måste jag köpa en ny, eller får jag då privatkopiera till min nas och titta därifrån

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Köper musik, digitala nedladdningar för det mesta. Noll intresse för strömmande tjänster.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lappen81:

Rimligt att industrin ska se till så att vi har möjlighet att privatkopiera, en DRM är ju inte tänkt att brytas då är följdfrågan om DRM är lagligt förutsatt att det omfattas av privatkopieringsavgiften.

Hårddiskar omfattas kan inte se om BDR omfattas. https://www.copyswede.se/wp-content/uploads/2020/10/AVTAL-Ate...

Mediat med själva innehållet omfattas aldrig utan det är mediat som man möjligtvis skulle kunna lagra sin kopia på som är avgiftspliktig. Däremot påverkas vem som får ta del av pengarna. Filmmakare får inget av privatkopieringspengarna för att deras film finns på DVD, BR eller annat DRM-skyddat media utan först vid release på något som medger privatkopiering, som TV, exempelvis.

Permalänk
Medlem

Ja. Sparar ned mina köpta filmer och serier på disk så jag kan se på plex etc. Tydligen är det ”inte ok” att kringgå kopieringsskydd men i princip all media har sådant så det känns ju ruttet att ta en avgift om man inte får just kringgå det.

Egentligen borde copyswedes existens innebära ett förbud mot kopieringsskydd, då hade de nog fått se mer sympati.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Jag preserverar (original) disketter/kasettband från 70-talet till 90-talet för alla hemdatorer, jag gör samma med optisk media och mer exotiska format. Preserverar i princip allt för alla system (datorer, spel-konsoler av alla typer) fram till tidiga 2000-talet.
Alla tänkbara versioner och utgåvor.
Räknar man det som privatkopiering så ja.
Bevarar det för framtiden, mängder med media hade vart helt borta om ingen preserverade det.

Detta kostar mig en hel del att införskaffa både i media och metoder för att göra perfekta dumpar av mjukvaran vare sig på ROM eller disketter. Sen skall allt lagras och ha ordentlig backup vilket börjar bli stora volymer när optisk media kom med i leken (100+ TB).
Det är en hyffsat stor scen individer som gör detta tillsammans.

Så privatkopierar, pja. Räddar för framtiden, ja

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Ryssfemma:

Räknas de som privatkopiering när folk rippar något från en streamingtjänst de prenumerar på?

Äger tittaren materialet eller bara rätten att titta på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Äger tittaren materialet eller bara rätten att titta på det?

Det känns ju precis som samma sak som med TV?

Permalänk
Medlem

Var på väg att skriva nej, men kom på att jag tar kopior på e-böcker jag köpt för att ha i båda mina läsare.
Händer också att jag spelar in program via tv-kortet i servern (tvheadend), om jag inte kan få tag på dem gratis på annat sätt.

Men jag ska också vara tydlig med att detta är undantag som sker ett fåtal tillfällen per år. För mig hade det troligen varit billigare att betala för produkterna mot att betala via privatkopieringsavgifter.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Man får gratulera till copyswedes succé i att helt definiera om det här ordet. Så jag svarar såhär:

Mitt användande av offline mode i Spotify har inte förändrats sen funktionen infördes, men jag har nyligen börjat privatkopiera.

Det är en speciell sorts ondska att ändra på språket. Människor hänger upp sin världsbild i vad ord betyder, och förstår ofta inte när de förändras. Läs 1984, Animal Farm mfl.