Helgsnack: Privatkopierar du?

Permalänk
Medlem

Behöver inte kopiera eller ladda ner.

Jag är vuxen nu och har råd med 5 streamingtjänster som delas mellan 4 pers i familjen. Och en utanför.

135kr i månaden 😅

Ett råd till er som har många streamingtjänster, använd PLEX på webben.
Lägg till tjänsterna där och vips har ni en bra översikt.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Jag har privatkopierat en hel del under åren genom att förr i tiden rippa låtar från olika skivor och sedan bränna en egen blandskiva för att ha t.ex. i bilen. För några år sedan rippade jag alla min cd-skivor till FLAC samt alla dvd-filmer och lade på en NAS som i sin tur gör envägssynkronisering och kopierar nya filer till en annan NAS. De senaste åren har jag dock inte privatkopierat. Dock funderar jag på att eventuellt digitalisera några gamla kasettband senare i år när jag fått tag på en kassettspelare och en hyfsad ADC.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

Nej. Senast jag gjorde det var 1998. Så det är väldigt många år och kronor man betalat för något som inte utnyttjats.

Men när avgiften tas bort om den nu gör det så lär vi kunna se oss i stjärnorna som de tagit från oss utan att fråga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Att ha offline listor i streaming tjänster kan omöjligt anses vara privatkopiering då det rör sig om en officiell kopia, ett original som redan kompenserats för. Inte räknades väl hyrfilm som privatkopiering förr?

edit: jo jag vet vad copyswede tycker och är inte så lite irriterad över att det inte bemötts starkare.

För att spela djävulens advokat lite, officiell kopia tror jag inte finns som juridisk term, och kompensationen är väl baserad på spelningar av ett verk, iaf för musik. Så om du ladder ned till offline, stänger av uppkopplingen kan du lyssna på låten fram tills abonnemanget går ut utan att ladda upp infon om hur många gånger låten spelats, ergo ingen ersättning (om information för offline spelningar ens ersätts).
Ovan är specifikt och bara ett exempel på hur det kan motiveras, man kan även se det som att du kan spela offline material som du vill, t.ex när man inte har uppkoppling eller utanför regionen det är avsett för (antar jag, vet inte om det blockeras om man t.ex. reser till en annan regionen som inte har materialet, men ska ju fungerar sålänge som man inte kopplar upp sig innan iaf), lite som att kunna lyssna på en inspelning från radio/tv även om det det inte sänds vid tillfället.

vet inte hur jag ställer mig i frågan egentligen, främst tycker jag nog att det är helt galet hur stat och intresseorganisationer försöker tolka in lagar och regler från länge sedan för att passa med hur tekniken är idag istället för att skrota allt och bygga något som faktiskt fungerar.

Hyrfilm var något helt annat, som namnet antyder är det ju ett hyresavtal med tidsbegränsning för ett enskilt verk.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk

Eftersom jag inte köpt någon ny CD-skiva på rätt många år så var det ett tag sedan.
De jag har är rippade i FLAC och lagrade på NAS:en för hemmalyssning. I praktiken blir det dock alltid Spotify ändå, trots att jag har dem köpta och rippade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Den enda privatkopieringen jag gör numera är i stort sett backup av privat information, dokument, bilder, privata videos etc.

Detta är inte privatkopiering. Du kanske ville vara rolig?

Permalänk
Inaktiv

Inget jag sysslar med vanligtvis men nyligen när jag kopierade/digitaliserade VHS (egeninspelat material) så passade jag även på att kopiera/digitalsiera en äldre Disneyfilm. Förstår nu att det sista var privatkopiering. Ville bevara den p.g.a. originaldubb som inte säljs på DVD eller går att streama.

Nu till en annan fråga gällande detta. Behöver jag behålla originalet d.v.s. VHS-bandet för att det inte ska ses som olagligt innehav i framtiden?

Permalänk
Medlem

Köper och Rippar för att ha det på min Plex Server.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Nej och har nog inte gjort det sedan 90-talet.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Inget jag sysslar med vanligtvis men nyligen när jag kopierade/digitaliserade VHS (egeninspelat material) så passade jag även på att kopiera/digitalsiera en äldre Disneyfilm. Förstår nu att det sista var privatkopiering. Ville bevara den p.g.a. originaldubb som inte säljs på DVD eller går att streama.

Nu till en annan fråga gällande detta. Behöver jag behålla originalet d.v.s. VHS-bandet för att det inte ska ses som olagligt innehav i framtiden?

Nej, det behövs inte. Kopian är ju en säkerhetskopia om originalet förstörs. Vore märkligt och kontraproduktivt om man måste göra sig av med säkerhetskopian om originalet är förstört/brunnit upp etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeorgeCostanza:

Eftersom jag inte köpt någon ny CD-skiva på rätt många år så var det ett tag sedan.
De jag har är rippade i FLAC och lagrade på NAS:en för hemmalyssning. I praktiken blir det dock alltid Spotify ändå, trots att jag har dem köpta och rippade.

Samma här, är oerhört mycket bekvämare att säga "okej google, spela hammerfall" än att börja gräva efter cd-skivan som man kanske har förlagt.

Permalänk
Medlem

Så länge lagen är en "contradiction in terms" väljer jag att tolka lagen fritt efter mina önskemål. Dvs det är en plikt att privatkopiera om man köpt lagringsutrymme.

Permalänk
Medlem

Har denna gamla goding som jag gjorde för cirka 20 år sedan när man precis lärt sig stava, tydligen inte helt perfekt dock. Skivan är dock slängd nu och tror inte jag rippat något sen dess heller då crackar visade sig vara effektivare för spel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Networker:

Nej, det behövs inte. Kopian är ju en säkerhetskopia om originalet förstörs. Vore märkligt och kontraproduktivt om man måste göra sig av med säkerhetskopian om originalet är förstört/brunnit upp etc.

Det sättet tänkte jag inte på. Låter ju logiskt. Då kan jag göra mig av med VHS-bandet för jag har inte ens en VHS-spelare nu och jag kommer aldrig att kolla på VHS igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Copyswede-skatten, kassettskatten eller privatkopieringsersättning. Kärt barn har många namn, men hur ofta utnyttjar du din rätt att kopiera material privat?

Läs hela artikeln här

Är inte extremt insatt i detta, "privat" är det bränna musik på cd skivor eller filmer? Då är svaret nej, det var väldigt väldigt längesedan det har jag typ aldrig gjort. Har inte ens en cd/dvd brännare/bluray brännare

Lägger jag ut det på USB? Det beror lite på vad man menar med usb minne, på externa diskar så laddar jag ner men inte till vanliga usb stickor till bilen typ.

Då blir svaret att jag gör det, och kommer fortsätta göra tills jag förlorar mina extremt bra sources. Vart hittar man en streaming site med 1PB shares eller första versionerna av mjukvara? Finns ingenstans typ. Den dagen där jag är går down kommer bli den värsta i mitt liv så samlar på mig allt typ jag kan som INGEN annan har typ, ebooks, tutorials osv. Filmer/Musik har alla tjänster redan.

Hårdiskar är svindyra till och från, köpte en Seagate 14TB förra hösten för 2800kr den ligger nu på 4440kr, tycker priserna svajjar extremt. Ena veckan på 2500kr nästa 4000kr på 10TB+ diskar.

Permalänk
Inaktiv

Har en annan fråga om privatkopiering. Får man kopiera en film från DVD och lägga på ett gammalt ljudspår från VHS? Bilden är dålig från VHS-bandet samt innehåller en miss som har korrigerats på DVD-utgåvan. Ogillar omdubben om man undrar varför jag funderar på detta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PixelMiner:

Tokfransarna på CopySwede menar ju att all streaming också är en form av privatkopiering eftersom det lagras en tillfällig kopia i cachen.

I så fall måste även DAB-radio vara "privatkopiering" då en sådan radio också har ett buffertminne..
(DAB måste väl vara en flopp..)

Floppy-disk förresten, utgår det avgift på sådana?
LGR hade ju några floppys han spelat in musik på, så det går ju att spela in tydligen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon315148:

Har en annan fråga om privatkopiering. Får man kopiera en film från DVD och lägga på ett gammalt ljudspår från VHS? Bilden är dålig från VHS-bandet samt innehåller en miss som har korrigerats på DVD-utgåvan. Ogillar omdubben om man undrar varför jag funderar på detta...

Nej.

Man får endast kringgå effektiva tekniska skydd för att lyssna eller titta på verksexemplaret men aldrig för att göra kopior från en DVD till något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Det sättet tänkte jag inte på. Låter ju logiskt. Då kan jag göra mig av med VHS-bandet för jag har inte ens en VHS-spelare nu och jag kommer aldrig att kolla på VHS igen.

Ha den kvar på hyllan, den tar väl inte så stor plats? Antikviteter ska man inte kasta, man ska visa dom för Knut Knutsson!

Permalänk
Medlem

Nej aldrig, om man inte räknar lokalt lagrad cache från någon stream, men det är ju inget jag gör aktivt.
Så svaret är nej

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Nej.

Man får endast kringgå effektiva tekniska skydd för att lyssna eller titta på verksexemplaret men aldrig för att göra kopior från en DVD till något annat.

Man kan spela upp båda samtidigt, ljudet från det ena, bilden från det andra. Inget som hindrar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Networker:

I så fall måste även DAB-radio vara "privatkopiering" då en sådan radio också har ett buffertminne..
(DAB måste väl vara en flopp..)

Floppy-disk förresten, utgår det avgift på sådana?
LGR hade ju några floppys han spelat in musik på, så det går ju att spela in tydligen.

Ja, det stämmer. Finns många illegala DAB Releaser på nätet som är rätt populära ännu från stora radiokanaler och djs.

Lyssnar mycket på dab och sat

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wuseman:

Nej.

Man får endast kringgå effektiva tekniska skydd för att lyssna eller titta på verksexemplaret men aldrig för att göra kopior från en DVD till något annat.

Om jag får kopiera VHS så bör jag väl få kopiera DVD eller vad menar du? Jag vill göra en kopia (fil) till mig själv för att dels slippa DVD/VHS och för att få originaldubb med bättre bild. Återigen för privat bruk/visning och inget annat. Fast det är alltså inte lagligt? Har ju redan kopierat VHS-bandet men då VHS-band är som de är så är det mycket störningar och sämre bild, då den är spelad ett hundratals gånger som barn.

Skrivet av Networker:

Man kan spela upp båda samtidigt, ljudet från det ena, bilden från det andra. Inget som hindrar.

Kan tycka det också. Om jag har köpt båda kan jag väl få kolla på de hur jag vill (som fil på datorn) och vad hindrar att jag ändrar ljudspår? Jag fattar att man inte får fildela och skit men det är liksom inte det jag ska göra. Vill bara göra det för min egen skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Om jag får kopiera VHS så bör jag väl få kopiera DVD eller vad menar du? Jag vill göra en kopia till mig själv för att dels slippa DVD/VHS och för att få originaldubb med bättre bild. Återigen för privat bruk/visning och inget annat. Fast det är alltså inte lagligt? Har ju redan kopierat VHS-bandet men då VHS-band är som de är så är det mycket störningar och sämre bild, då den är spelad ett hundratals gånger som barn.

Kan tycka det också. Om jag köpt båda kan jag väl få kolla på de hur jag vill (som fil på datorn) och vad hindrar att ändrar ljudspår? Jag fattar att man inte då dela och skit men det är liksom inte det jag ska göra. Vill bara göra det för min egen skull.

Alltså för att göra paragrafryttarna nöjda så ska du spela upp ljudspåret från den ena filen samtidigt du spelar upp bilden från den andra filen. Gäller att trycka på play-knapparna synkroniserat bara.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Networker:

Alltså för att göra paragrafryttarna nöjda så ska du spela upp ljudspåret från den ena filen samtidigt du spelar upp bilden från den andra filen. Gäller att trycka på play-knapparna synkroniserat bara.

Hehe, okej. Det är inte så viktigt annars. Kan lika gärna kolla på den gamla bilden och minnas dåtiden bildkvalité. En del av nostalgin antar jag. Hade annars varit kul att lägga på gamla ljudspåret på en DVD-bild. Vet folk som har gjort detta men att folk gör vad de vill vet jag ju redan om. Försöker bara vara laglydig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

För att spela djävulens advokat lite, officiell kopia tror jag inte finns som juridisk term, och kompensationen är väl baserad på spelningar av ett verk, iaf för musik. Så om du ladder ned till offline, stänger av uppkopplingen kan du lyssna på låten fram tills abonnemanget går ut utan att ladda upp infon om hur många gånger låten spelats, ergo ingen ersättning (om information för offline spelningar ens ersätts).

Jag är inte jurist så att det inte är en juridisk term stämmer säkert. Men köper du t.ex. en cd eller film så är det inte heller ett original utan en massproducerad kopia, en officiell - laglig kopia. Att en app temporärt sparar ner media för offline spelning är inte annorlunda.

Det är inte en piratkopia och det är inte något du privatkopierat. Du kan inte göra vad du vill med den här filen utan den är låst till streamingtjänstens mjukvara och temporär. Nu vet jag inte hur tjänsternas tekniska lösning ser ut men låt oss säga att appen sparar spelhistorik för att senare ringa hem med den infon. Fall där en användare aldrig igen får en internet uppkoppling eller gör något annat så att appen inte skickar tillbaka information måste vara mikroskopiskt liten, framförallt eftersom det inte skapar någon fördel alls för slutanvändaren som ändå behöver betala sin månadsavgift.

Detta är säkert också ett edge case som det redan förhandlats om med skiv/film-bolagen. Streaming tjänsterna skulle aldrig komma undan med att distribuera deras material utan att betala ersättning.

Skrivet av during:

Ovan är specifikt och bara ett exempel på hur det kan motiveras, man kan även se det som att du kan spela offline material som du vill, t.ex när man inte har uppkoppling eller utanför regionen det är avsett för (antar jag, vet inte om det blockeras om man t.ex. reser till en annan regionen som inte har materialet, men ska ju fungerar sålänge som man inte kopplar upp sig innan iaf), lite som att kunna lyssna på en inspelning från radio/tv även om det det inte sänds vid tillfället.

Samma här, kan inte tänka mig att det inte finns avtal på hur detta ska fungera

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Har gjort FLAC av en tredjedel (kör on demand, för jag orkar inte kopiera allt rakt av hehe) av mina CD-skivor.
Kör Plex på min NAS och använder Plexamp i mobilen med download så jag kan lyssna på fot.
Använder det enbart som ett komplement till Tidal för de albumen som e.v. saknas i deras bibliotek.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Är det någon legal skillnad att spela in streamat material i förhållande till vanlig TV? Jag menar Netflix i webbläsaren (i en icke trusted browser, dvs utan HDCP) är ju inte direkt skyddat och går väl i alla fall i 720p eller så. Borde vara fritt fram att spara det?

Permalänk
Medlem

Har inte privatkopierat på ett tag men kommer nog börja igen då jag funderar på att börja köpa skivor igen.

Eller ifs, är det privatkopiering att lägga över filerna jag köper på Bandcamp på mobilen? Isf gör jag det.