Copyswede kan ersättas av ny myndighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Usel idé, vi behöver ingen mer TV4.

För vad skiljer då SVT från alla övriga aktörer?

Själva poängen med SVT, som tycks helt gått dig förbi, är att de ska kunna producera material utan att ha "kommersiella skäl".

En motvikt, som sagt. Rätt sunt.

Jag skulle hålla med dig om jag inte tvingades att betala för alla möjliga sportevenemang och deras egen nöjesproduktion. Att tvingas betala skatt för vinterstudion eller bäst i test? Nej tack, det behövs verkligen inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

SVT och SR kan väl finnas, måste det finaseras med tvångs avgifter? Låt dem bära sina egna kostnader via betaltjänster. Känna väl osunt, att privata företag måste ta sin egna kostnader, medan ägs man av staten då skall alla vara med att betala. Sedan är det subjektiv uppfattning vad man tycker skit eller inte.

Njae, SVT/SRs vara och icke-vara tycker jag är en icke-fråga, speciellt i dessa tider, däremot så finns det en risk att ta egna kostnader via betaltjänster -> alla måste ha tillgång till SVT/SR och detta skall även ske obehindrat utan ytterligare avgifter. Inkomst från andra källor introducerar även en form av påverkan som inte alltid är spårbar, även om de flesta svenska medier är ganska öppna med partitillhörighet.

Personligen ser jag inte problemet alls, det handlar om sådana skitsummor i sammanhanget, så även om jag ställer mig tveksam till...riktningen man tagit med vissa program och kanaler senaste åren, så är det fortfarande bättre än motsvarande modeller i andra länder.

När det kommer till privatkopiering däremot så är det självklart -> Det är en hittepåavgift som är skapad av lobbyorganisationer för att göra feta människor ännu fetare, jag har inget emot att betala för mig men jag har stora problem när någon anser att jag ska betala för något jag inte gör, och då jag inte är född på 60-talet så har jag aldrig kopierat ett kassettband från radion, som denna avgiften grundar sig i från början. CopySwede är en svulst som man gärna får klippa bort, jag ställer mig dock högst tveksam till om ännu en myndighet behövs

Skrivet av Kakann:

Jag skulle hålla med dig om jag inte tvingades att betala för alla möjliga sportevenemang och deras egen nöjesproduktion. Att tvingas betala skatt för vinterstudion eller bäst i test? Nej tack, det behövs verkligen inte.

Jag håller med till del, men 110 kr per månad för radio, tv, playtjänster och vettiga nyheter där, även om mycket kanske är sådär, så finns det mycket bra också.
Skippa en pizza per månad och du är färdig med ditt strå till stacken.:)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Finns det någon riktig utredning som inte är beställd av förespråkare för detta som påvisar att det faktiskt förekommer privatkopiering idag, på ett sätt som påverkar svenska kulturmänniskor?

Jag tänker mig likt debatten kring piratkopiering, där flera utredningar fastslog att det faktiskt gynnar mer än det skadar då det bygger ett intresse utanför för de som annars inte hade tagit till sig innehållet, och således ger en högre inkomst än om ingen hade piratkopierat.
(Och gärna som är någonlunda modern så den tar till sig streamingtjänster inom musik etc, minns inte senaste gången jag höll i en MP3 eller lagrade låtar offline på telefonen som inte var del av ett program som jag redan betalade för att kunna få möjligheten att göra det)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Gör privatkopiering olagligt så vi släpper det här tramset.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

"något utredningen anser bör ersättas med en ny statlig myndighet."

Och låt mig gissa, Dan Eliasson ska leda denna nya myndighet? Vad fan är det för fel på Sverige? Lägg ner skiten. Ingen privatkopierar i dagens samhälle. Mina skattepengar ska inte gå till sådant här trams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Gör privatkopiering olagligt så vi släpper det här tramset.

Då riskerar man att blockera webläsares cachning av material etc genom att lagen är trubbig.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Usel idé, vi behöver ingen mer TV4.

För vad skiljer då SVT från alla övriga aktörer?

Själva poängen med SVT, som tycks helt gått dig förbi, är att de ska kunna producera material utan att ha "kommersiella skäl".

En motvikt, som sagt. Rätt sunt.

Sen att de byter ut kommersiella skäl mot ideologiska skäl är ett större problem. Vid kommersiella inlägg vet man vem som är avsändaren. När programledarna eller reportrarna gör partsinlagor för vissa partier eller extremistgrupper på ett dolt sätt är det att vilseleda.

(detta inlägg blir väl anmält och raderat)

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Sen att de byter ut kommersiella skäl mot ideologiska skäl är ett större problem. Vid kommersiella inlägg vet man vem som är avsändaren. När programledarna eller reportrarna gör partsinlagor för vissa partier eller extremistgrupper på ett dolt sätt är det att vilseleda.

(detta inlägg blir väl anmält och raderat)

Nu är det ju dock väldigt enkelt att anmäla till granskningsnämnden om det är något som sticker i ögonen, och detta brukar vara ett rätt effektivt sätt då dem definitivt inte går på SVT/SRs linjer ofta...

Vilka ideologiska skäl?
Människors lika värde och opartiskheten som bygger på att alla faktiskt har rätt i svensk grundlag att uttrycka sig och få gehör för sina åsikter, så att gemene populus kan ta egen ställning genom att bygga sina egna tankar och idéer från så många inputs som möjligt?

Jag förstår vad du är ute efter, men ett SVT som är så gott som opartiskt är fortfarande tusen gånger bättre än ett svenskt alternativ till CNN/Fox News. Det är omöjligt att vara helt opartisk, men man kan åtminstone försöka.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Ja, man kan ju inte missa en chans att bygga ut byråkratin och slösa ännu mer av folks skattepengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Sen att de byter ut kommersiella skäl mot ideologiska skäl är ett större problem. Vid kommersiella inlägg vet man vem som är avsändaren. När programledarna eller reportrarna gör partsinlagor för vissa partier eller extremistgrupper på ett dolt sätt är det att vilseleda.

Det där kan likväl drabba kommersiell media, tro inget annat. Så ingen direkt skillnad där.

Permalänk
Medlem

Är med i Inizo aftonbladets väljarundersökning fick frågor om just detta vad jag tyckte om ersättningen . Tycker dock frågorna var ledande och inte ur ett objektivt sett utan tänkte direkt att det var copysved som beställt undersökningen . Alltså tar du ner låtar dagligen eller mer sällan var en fråga aldrig fanns inte ens som alternativ .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Det närmaste man kommer privatkopiering idag är delning av Netflix-konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Njae, SVT/SRs vara och icke-vara tycker jag är en icke-fråga, speciellt i dessa tider, däremot så finns det en risk att ta egna kostnader via betaltjänster -> alla måste ha tillgång till SVT/SR och detta skall även ske obehindrat utan ytterligare avgifter. Inkomst från andra källor introducerar även en form av påverkan som inte alltid är spårbar, även om de flesta svenska medier är ganska öppna med partitillhörighet.

Personligen ser jag inte problemet alls, det handlar om sådana skitsummor i sammanhanget, så även om jag ställer mig tveksam till...riktningen man tagit med vissa program och kanaler senaste åren, så är det fortfarande bättre än motsvarande modeller i andra länder.

När det kommer till privatkopiering däremot så är det självklart -> Det är en hittepåavgift som är skapad av lobbyorganisationer för att göra feta människor ännu fetare, jag har inget emot att betala för mig men jag har stora problem när någon anser att jag ska betala för något jag inte gör, och då jag inte är född på 60-talet så har jag aldrig kopierat ett kassettband från radion, som denna avgiften grundar sig i från början. CopySwede är en svulst som man gärna får klippa bort, jag ställer mig dock högst tveksam till om ännu en myndighet behövs

Jag håller med till del, men 110 kr per månad för radio, tv, playtjänster och vettiga nyheter där, även om mycket kanske är sådär, så finns det mycket bra också.
Skippa en pizza per månad och du är färdig med ditt strå till stacken.:)

Menar inte att det är ett orimligt pris, bara att 90% av deras produktioner i princip är helt värdelösa ur ett public service-hänseende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Då riskerar man att blockera webläsares cachning av material etc genom att lagen är trubbig.

Då får man väl i samma veva göra lagen spetsig istället så slipper vi problemet. Att fller från Spotify etc lagras lokalt borde i rimlighetens namn inte klassas som privatkopiering. Du har ju inte köpt musiken, utan det du betalar för är tillgången till musiken, oavsett om du sen spelar den på din dator, telefon, TV eller brödrost, så man kopierar liksom inget man köpt rätten att använda ett obegränsat antal gånger, som är fallet med en CD eller kassett. Men om den nuvarande lagen tycker att Spotifys lokala lagring av filer är privatkopiering så är lagen inte bara trubbig utan rentav trasig och upprörande dåligt anpassad till dagens mediekonsumtion.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Unga människor: Vad är piratkopiering?

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Är med i Inizo aftonbladets väljarundersökning fick frågor om just detta vad jag tyckte om ersättningen . Tycker dock frågorna var ledande och inte ur ett objektivt sett utan tänkte direkt att det var copysved som beställt undersökningen . Alltså tar du ner låtar dagligen eller mer sällan var en fråga aldrig fanns inte ens som alternativ .

Nu minns jag inte riktigt frågorna men jag var också med i den undersökningen (obs det var länge sen nu) och vill minnas att jag också upplevde den så. Att det var copyswede som beställt en undersökning där man fiskade efter ett resultat.. Det var iaf känslan jag minns - visste dock inte att det var underlag för den här utredningen.

Det är ju fullständigt orimligt att begära privatkopierings ersättning om man cachar en låt i offline läge i t.ex. spotify. Detta av den enkla anledningen att apparna rimligtvis redan samlar in spelstatistik och delar ut samma ersättning för spelningarna ändå, dvs det är därför ett original. Jag har ögnat igenom utredningen och såg inte något nämnas om detta mer än att det finns typ delade meningar om det. Jag vet inte, det stör mig att man inte fångat och tagit ställning för något så basalt.

Jag saknar även att man inte verkar har undersökt vad för material människor faktiskt laddar hem från internet, bara att det sker. Är det meme bilder? material från youtube? Är det rimligt kräva in pengar för verk som det är omöjligt att betala ut ersättning för?

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Unga människor: Vad är piratkopiering?

Finns definitivt unga som vet vad piratkopiering är och en del sysslar också med det. Men unga som gamla verkar blanda ihop piratkopiering och privatkopiering.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Menar inte att det är ett orimligt pris, bara att 90% av deras produktioner i princip är helt värdelösa ur ett public service-hänseende.

....för dig. Det finns lite för dig, lite för Bosse-Bildoktor, lite för Läraren Lasse, lite för Militären Micke osv. 10% av det är ändå antagligen en högre siffra jämfört med TV4 eller Discoverys krafs, om man ser det med samma ögon.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Ohh fler kostsamma offentliga myndigheter.. precis vad vi behöver :/

Det politiker är bra på är utredningar, utredning, utredningar och skapa dyra värdelösa myndigheter.

Permalänk
Medlem

Redan från början är hela konceptet med den här avgiften en mycket tveksam klåfingrighet från statens sida in i människors vardagsliv. Man är god och "tillåter" helt normalt mänskligt vardagligt beteende för att motivera ännu en smygbeskattning.

Med åren växer beskattningen i omfattning och spårar ur mer och mer. Situationen blir mer och mer löjeväckande och kritiken växer. MEN, svaret blir inte att skrota klåfingrigheten, utan att bygga på med MER byråkrati som kostar ännu mer skattepengar att driva runt.

Tyvärr en sammanfattning av Sveriges offentliga sektor i allmänhet de senaste decennierna.

Permalänk
Inaktiv

Såklart! Lösningen på ett problem är alltid mer statlig kontroll. Snart kan vi deklarera krig på piratkopiering!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Nu minns jag inte riktigt frågorna men jag var också med i den undersökningen (obs det var länge sen nu) och vill minnas att jag också upplevde den så. Att det var copyswede som beställt en undersökning där man fiskade efter ett resultat.. Det var iaf känslan jag minns - visste dock inte att det var underlag för den här utredningen.

Det är ju fullständigt orimligt att begära privatkopierings ersättning om man cachar en låt i offline läge i t.ex. spotify. Detta av den enkla anledningen att apparna rimligtvis redan samlar in spelstatistik och delar ut samma ersättning för spelningarna ändå, dvs det är därför ett original. Jag har ögnat igenom utredningen och såg inte något nämnas om detta mer än att det finns typ delade meningar om det. Jag vet inte, det stör mig att man inte fångat och tagit ställning för något så basalt.

Jag saknar även att man inte verkar har undersökt vad för material människor faktiskt laddar hem från internet, bara att det sker. Är det meme bilder? material från youtube? Är det rimligt kräva in pengar för verk som det är omöjligt att betala ut ersättning för?

Denna undersökningen gjorde jag igår faktiskt .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

@ottoblom ok då var det kanske inte samma, jag tror den undersökningen jag gjorde för något år sedan kan ha varit underlag för denna utredning iaf men givetvis svårt att veta med säkerhet.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

I så fall tycker jag att de ska ta bort piratkopieringsskydden på den programvara man köper så man faktiskt har möjlighet att göra kopior på dem. Annars är avgiften bara lobbyism.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Nu är det ju dock väldigt enkelt att anmäla till granskningsnämnden om det är något som sticker i ögonen, och detta brukar vara ett rätt effektivt sätt då dem definitivt inte går på SVT/SRs linjer ofta...

Vilka ideologiska skäl?
Människors lika värde och opartiskheten som bygger på att alla faktiskt har rätt i svensk grundlag att uttrycka sig och få gehör för sina åsikter, så att gemene populus kan ta egen ställning genom att bygga sina egna tankar och idéer från så många inputs som möjligt?

Jag förstår vad du är ute efter, men ett SVT som är så gott som opartiskt är fortfarande tusen gånger bättre än ett svenskt alternativ till CNN/Fox News. Det är omöjligt att vara helt opartisk, men man kan åtminstone försöka.

Min tanke var mest att SVT låter en miljöpartistisk reporter oemotsagd propagera för vindkraft och andra gröna åtgärder (dammsug inte när det är kallt etc).

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hur vore förslaget ingen avgift alls i tider när nästan allt är drm skyddat, så att man inte kan privatkopiera på ett sätt så upphovsrättinnehavaren förlorar pengar?

Dom tycker ju att offline-spellistor o.s.v. också är privatkopiering. De har svar på allt...

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Garderobavgift snart för att andra snor kläder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

Dom tycker ju att offline-spellistor o.s.v. också är privatkopiering. De har svar på allt...

Vad i helvete

Permalänk
Medlem

För att ta ett exempel så existerar väll ingen piratkopiering runt dagens konsoler så som Xbox och PS5, så bevisbördan borde ligga på Copysweden att ta fram bevis för att man kan och det existerar piratkopiering inom detta segment. Lyckas man med denna bevisbörda bör avgiften finnas annars ska den utgå och ersättning till berörda bör återbetalas. Självklart ska samma regler gälla andra enheter.

Visa signatur

Intel Core i9-10850K
2x1TB Samsung 970 EVO Plus
G.Skill 64GB (4x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C
NZXT Kraken X73 / 360mm
Lian Li PC-O11 Dynamic / Tempered Glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Min tanke var mest att SVT låter en miljöpartistisk reporter oemotsagd propagera för vindkraft och andra gröna åtgärder (dammsug inte när det är kallt etc).

Ja, det kan man tycka. Det tyckte granskningsnämnden också, och fällde SVT för det . Vilket påvisar att systemet faktiskt fungerar (...till viss grad, då inslaget redan är sänt såklart).

Jag håller med om att SVT/SR är skeva i vissa frågor, men samtidigt tycker jag att man tar den enkla vägen genom att bara klaga på att SVT är för vänster eller att SR har för många miljöpartister i sina program, när det ligger på dig som privatperson att uppmärksamma och anmäla om du anser att det strider mot deras uppdrag.

Visa signatur

Krusidullen är stulen