Microsoft och Sony planerar reklam i spel

Permalänk
Melding Plague

Microsoft och Sony planerar reklam i spel

Endast några dagar efter att Microsoft uppgavs införa reklam i gratistitlar ska konkurrenten Sony ha anslutit sig med liknande planer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Så länge de begränsar det till herbal enhancers och NFT:s så är det 100% ok i min bok.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

"how to kill gaming 101" fy fan.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Om reklamen inte påverkar spelupplevelsen ser jag inga problem med det.
Tex att i en FPS ha "riktig" reklam som visas på anslagstavlor i spelvärlden etc.

Men om reklamen påverkar spelupplevelsen:
* Reklampaus innan själva spelet börjar
* Reklampauser under spelets gång
då förstör det spelupplevelsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Om reklamen inte påverkar spelupplevelsen ser jag inga problem med det.
Tex att i en FPS ha "riktig" reklam som visas på anslagstavlor i spelvärlden etc.

Men om reklamen påverkar spelupplevelsen:
* Reklampaus innan själva spelet börjar
* Reklampauser under spelets gång
då förstör det spelupplevelsen

precis så tänker jag. finns ju mycket spel som har "reklam" typ billboards och neon signs i cyberpunk 2077 osv. kunde kanske vara en kul "opt-in"(!) att dessa då visar riktigt reklam, med krav på att det är styliserat att passa in i världen. så ett extra steg av godkännande, inte automatiserat skit som bara visar slumpmässigt vad företag betalat för, som vi har på många random sidor (typ google adsense, usch)

kräver såklart extra granskning så det inte triggar nån bugg eller innehåller malware? lmao

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Sverige har ett svenskt börsnoterat bolag som sysslar med denna teknik, Adverty heter de.

Permalänk
Medlem

Ser framför mig hur man kan förstöra allt i spelmotorn, men reklamskylten med Coca-Cola reklam är oförstörbar. Sen kommer skins som är gratis att vara lika fula o fördärvade som hockeytröjor.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

helt ok med reklam i spel om det sköts på ett snyggt diskret sätt som passar in i spelet dvs som i artickeln skrivs på "billboards" och längs med banan i t.ex. racing spel

men reklam när man startar spelet eller som poppar upp random under spelet gång på skärmen är ett no go...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ok så länge det ersätter "fejk reklam" typ atomic coke posters.
Och inte är animerat.

Permalänk

Beror helt på hur det genomförs, hur störande det är och om det finns möjlighet att betala för att slippa det. Men tror i framtiden blir det mer och mer vanligt med gratisspel i basform och då antingen reklam eller betalda skins eller NFTs står för intäkterna. T.ex. i CSGO är ju skinsmarknaden oerhört lukrativ men personligen bryr jag mig inte ett skvatt i dem men bra om det finns andra som gillar.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Musikälskare

Tyvärr känns det här som framtiden, där måste finnas mängder av möjligheter att tjäna cash här... hoppas marknaden säger ifrån så som dom gjorde när Valve ville införa betalning av mods för Skyrim etc.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Reklam i spel har varit en grej sedan 90-talet. Bara det att det oftast görs på ett väldigt subtilt sätt eller på ett sådant sätt att det inte stör.

Permalänk
Medlem

Saknar alternativet "ja".
Det är på ett sätt orimligt att det inte redan exploaterats mer.
Detta tycker jag trots att jag inte gillar reklam särskilt mycket.
Min gissning är att det kommet vara vanligt inom tio år.

Permalänk
Medlem

Det ser jag inget konstigt med. Produktplacering har ju t.ex. funnits i filmer sedan 60-talet, minst.

Permalänk
Skrivet av datoriserad:

Saknar alternativet "ja".
Det är på ett sätt orimligt att det inte redan exploaterats mer.
Detta tycker jag trots att jag inte gillar reklam särskilt mycket.
Min gissning är att det kommet vara vanligt inom tio år.

här betala 700:- om du vill spela detta spel.

5 min senare

hej du har spelat i 5 min var vänlig kolla på dessa reklamfilmer nu i 10 min.

sounds good to you?

typ som att kolla på TV...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Produktplacering ja, reklam? Nej.

Kan tänka mig att in-game reklam (inte påtvingad) som billboards och skyltfönster kan vara för riktiga märken. Att en popup dyker upp när man vill in i en meny? Aldrig.

Permalänk
Medlem

Slipper man betala för spelet med pengar så får där gärna vara reklam tycker jag. Bättre än att inte kunna spela alls om man är laglydig men samtidigt inte vill betala med pengar.

Edit: Menar alltså att det bör finnas en reklamversion som är gratis men också en betalversion för de som vill slippa reklam såklart. Incitamentet att köra en crackad version skulle ju minska avsevärt. Och då skulle man få in pengar på folk som annars spelat en piratversion.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Inte i form av popups och reklamvideos som visas i x antal sekunder. Men produktplacering har jag inga problem med så länge det inte ska tryckas upp i ens ansikte i olika scener.

Men exempelvis Left 4 Dead, att molotovflaskan är av märket Carlsberg typ. En del av gameplay, men inte rakt i ansiktet!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Quake Live vänder sig i graven och somnar om. Kanske reklam i spel funkar bättre nuförtiden (ekonomiskt)?

Permalänk
Medlem

Har inget emot reklam så länge det passar in och inte innebär avbrott i spelandet för att det ska visas reklam, samt att det leder till att spelen är extremt billiga ~100kr eller gratis.
Reklamskyltarna i FIFA eller annat sportspel hade jag absolut inte haft något emot, om det gör att spelet kostar en bråkdel av vad det gör idag. Hade reklamen i sportspelen även gjort så de slutar göra nya spel varje år hade ju bara det varit strålande.

Vill man däremot gå mobilspels-vägen med 30 sek oskippbara reklamavbrott och rullande banners över skärmen hade jag blivit tokig.

Permalänk
Medlem

Reklam? Subtilt? Nä.

Den som köper annonsplats vill att det under inga omständigheter ska gå att undgå reklamen. Man kan sköta det någorlunda snyggt som i t ex Rocket League där de har temaveckor med särskilda spellägen, skins, anpassad startskärm osv men det finns väl ingen som tror att det kommer hanteras med sådan omsorg på bred front?

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

Usch fy fan. Reklam har förstört tv-tittandet och nu ska den förstöra spelbranschen också. 🤮

Permalänk
Medlem

Reklam i spel? Nej! Ge mig min Nuka-Cola och dra.

Permalänk
Medlem

Går ju inte riktigt att svara på när man inte vet vad för typ av reklam det är. Är spelet gratis så kanske det går att överleva med reklam, förutsatt att jag inte behöver titta på 30s ad-rolls för nonsens stup i kvarten, eller att det innebär att mts kan hållas borta från spelet.

Produktplaceringar är jag helt ok med, om det inte går till överdrift kanske. Som sagt, otroligt svårt att svara på frågan innan man sett konkreta exempel på vad det faktiskt innebär.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Spel har blivit så populärt och vardagligt att vi nu får mer och mer skit som endast existerar för att tjäna pengar, med extremt till obefintlig passion hos utvecklarna.
Den syn vi haft på spel finns inte kvar längre.

Det är dags att titta bortom de stora och populära spelen och utvecklarna som vi är vana med.
Fördelen för oss är att det idag finns otroligt många fler spel och utvecklare än förr. Så letar man lite kan man hitta väldigt bra spel som är utvecklade med passion och intresse för själva spelet. Indiescenen är stor och där finns det fler och fler guldklimpar. Men självklart finns det några stora utvecklare kvar som gör bra spel. Men det är sällan vi får riktigt bra AAA spel idag.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Sötast

Haha, hade inte funnits en chans till detta när 'games was made by gamers'.
Idag är det bara en bransch som allt annat. Aktieägare, vinster, pengar pengar pengar.

Finns en anledning till att man spelat till 90% endast indiegames de senaste 10 åren.
Känns som 99% av alla AAA games är bara en remake av en remake av en remake av något man spelade på tidigt 2000-tal.

Permalänk
Medlem

I vissa spel kan det nog helt förstöra inlevelsen. Exempelvis i spel där man förs in i en värld bortanför vår riktiga värld och där det är viktigt att inte introducera sådana element. Det blir som att väckas ur en dröm.

Om Fallout hade haft Coca Cola istället Nuka Cola så hade det ju inte blivit lika kul.

I andra spel som Fifa, Grand Turismo osv så funkar det. Spelar inte snabba FPS med battle royale-spellägen så där vet jag inte hur jag skulla tänka.

I alla fantasyspel är det nej. Skräddaren säger NEJ!

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Nej. Under inga omständigheter.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Reklam i spel har varit en grej sedan 90-talet. Bara det att det oftast görs på ett väldigt subtilt sätt eller på ett sådant sätt att det inte stör.

Vet inte om du trollar eller inte. Syftar du på produktplaceringar? Det var extremt få spel tex Pepsispelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Produktplacering ja, reklam? Nej.

Kan tänka mig att in-game reklam (inte påtvingad) som billboards och skyltfönster kan vara för riktiga märken. Att en popup dyker upp när man vill in i en meny? Aldrig.

Nej, det var så jag tänkte mig. Billboards och liknande och kanske även produktplacering som t.ex. att karaktärerna använder en viss produkt.

Citatfel